det er altså kun synd for dem vi selv kan ~
Fra : Christian

Dato : 06-05-05 16:18

underligt nok skal der altså være en lov for dem som den almindelige dansker
kan møde efter arbejde...alle andre som læger,sygeplejersker,politi folk,
tryggeriarbejdere og andre som man ikke kan få skyldfølelse ved at se når
man selv har fri...

vi kunne jo se alle andre lande som ikke har en lukkelov om der er stå store
problemer...

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-05-05 17:33

Christian skrev den 06-05-2005 17:17:

> [...]
> tryggeriarbejdere og andre som man ikke kan få skyldfølelse ved at se når

Nu er bemandingen på politistationer og sygehusene altså også stærk
nedsat i weekenden.
Og karakteren af det arbejde som en politibetjent vs. en
butiksmedarbejder laver jo altså også en helt anden boldgade. I den ene
skal man knalde forbrydere i den anden skal man sætte flåede tomater op
på hylden. så deeet.

Og med trykkeriarbejdere, tja de får jo altså en ganske pæn hyre for at
arbejde på de skæve tider. En ufaglært butiksassistent i detailhandlen
får lige over 90 kroner i timen, der vil så komme fx søndagstillæg på om
søndagen (helligdage), men det er snoldede ca. 40 kroner pr. time. Det
er jo helt til grin for at få solgt et par ekstra liter mælk.

hvis man partout vil købe sin mælk om søndagen, så kan man sgu købe den
på en tankstation eller 7eleven. Der er forskudttids-tillæggene
indregnet i prisen i forvejen!

> vi kunne jo se alle andre lande som ikke har en lukkelov om der er stå store
> problemer...

tyskland?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Alucard

Dato : 06-05-05 19:35

On Fri, 06 May 2005 18:32:53 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

> [...]
>butiksmedarbejder laver jo altså også en helt anden boldgade. I den ene
>skal man knalde forbrydere i den anden skal man sætte flåede tomater op

Hvad er den store forskel ?

> [...]
>søndagen (helligdage), men det er snoldede ca. 40 kroner pr. time. Det
>er jo helt til grin for at få solgt et par ekstra liter mælk.

130 kr i timen er da meget godt for folk uden uddannelse... Jeg fik
ikke engang så meget som håndværkersvend...

>hvis man partout vil købe sin mælk om søndagen, så kan man sgu købe den
>på en tankstation eller 7eleven. Der er forskudttids-tillæggene
>indregnet i prisen i forvejen!

Hvorfor må 7eleven have åbent når Føtex ikke må ???

Hvorfor skal staten overhovedet blande sig i hvornår butikker må holde
åbent...?

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-05-05 23:51

Alucard skrev den 06-05-2005 20:34:

> Hvad er den store forskel ?

Ta' dig dog sammen!
Hvad er vigtigere: Fange PeterLundin-typer eller en dåse flåede tomater
til 2,25 (for forbrugeren vil jo ikke betale ekstra for varen bare fordi
det er søndag, vel)

> 130 kr i timen er da meget godt for folk uden uddannelse... Jeg fik
> ikke engang så meget som håndværkersvend...

På en søndag?

Du bliver nød til at samligne lige med lige.

> Hvorfor må 7eleven have åbent når Føtex ikke må ???

Omsætningens omfang formentlig.

Men bare rolig, med den nuværende regering, så skal lukkeloven nok blive
afskaffet efter salamimetoden.

> Hvorfor skal staten overhovedet blande sig i hvornår butikker må holde
> åbent...?

Hvorfor skal staten blande sig i, at vi bør køre i højre side af vejen?
Hvorfor skal staten blande sig i, at du har ret til dine feriepenge?
Hvorfor skal staten blande sig i, at du har et godt arbejdsmiljø?

Nok fordi det er en rigtig god ide, at når samfundet har en eller anden
form for ensretning, så ender det ikke i kaos og udnyttelse alt sammen.
Nok fordi, at når man ikke gør, så kommer vi alle rendende til staten og
vil have invalidepension af staten pga. skader, stress og udbrændthed og
spørger efter flere regler på dit eller dat område.

Og ja, der er nogen som skal arbejde når vi andre holder fri, men det er
da trods alt kun meget få faggrupper der skal. Og selv der er der nedsat
bemanding i fx weekender, helligdage og højtider.

Fra : Alucard

Dato : 07-05-05 00:38

On Sat, 07 May 2005 00:50:31 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Ta' dig dog sammen!
>Hvad er vigtigere: Fange PeterLundin-typer eller en dåse flåede tomater
>til 2,25 (for forbrugeren vil jo ikke betale ekstra for varen bare fordi
>det er søndag, vel)

Jeg kan ikke se hvad vigtigheden har med sagen at gøre...

>På en søndag?
>
>Du bliver nød til at samligne lige med lige.

Ok det var et kiks... Der fik jeg 153 kr i timen (det er vel
sammenligneligt når jeg havde en uddannelse samt 10 år på bagen i
firmaet)...

>Omsætningens omfang formentlig.

Nu tænkte jeg ikke på den juridiske side af sagen, men på en logisk
forklaring...

>Men bare rolig, med den nuværende regering, så skal lukkeloven nok blive
>afskaffet efter salamimetoden.

Forhåbentligt...

>Hvorfor skal staten blande sig i, at vi bør køre i højre side af vejen?

For at minimere sammenstød...

>Hvorfor skal staten blande sig i, at du har ret til dine feriepenge?

Fordi det ER mine....

>Hvorfor skal staten blande sig i, at du har et godt arbejdsmiljø?

For at spare på udgifterne til sundhedssystemet...

> [...]
>vil have invalidepension af staten pga. skader, stress og udbrændthed og
>spørger efter flere regler på dit eller dat område.

Hvorfor udvikler det stress m.m. hvis butikkerne har åbent om
søndagen..? Det må da generere en masse nye arbejdspladser (de skal jo
have nogen til at sidde ved kassen)...

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-05-05 13:53

Alucard skrev den 07-05-2005 01:37:

> Jeg kan ikke se hvad vigtigheden har med sagen at gøre...

Enig. Altså, at du ikke kan se det.
Og det er nok der problemet er.

> Nu tænkte jeg ikke på den juridiske side af sagen, men på en logisk
> forklaring...

Tja, der er jo det tætte butiksnet som overlever i kraft af, at man
giver de små butikker lov til at generere noget omsætning, hvor de store
ikke må.

> Forhåbentligt...

> For at minimere sammenstød...

> Fordi det ER mine....

Nej, du har kun feriepenge i kraft noget lovgivning fra statens side.

Tror du selv, at arbejdsgiverne ville give dig feriepenge eller en løn
der lå 12,5% højere end din nuværende løn?
Hvis ja, så er du godt nok mere end naiv.

> For at spare på udgifterne til sundhedssystemet...

Nemmerlig. Det at mennesker kan være nogenlunde sikker på, at de har
fri fx en søndag eller i weekenden. Det gør jo, at man har sin lille
tidsmæssige oase at hvile ud i.

Husk på, at selv i de faggrupper som har indbygget weekendarbejde og
arbejde på skævetider, at man skruer ned for bemandingen der.
Så du kan altså ikke påstå, at alle læger, sygeplejersker osv osv
arbejder hele tiden. Der er trods alt skruet ned for bemandingen,
behandlingsmulighederne på de skæve tider.

> Hvorfor udvikler det stress m.m. hvis butikkerne har åbent om
> søndagen..? Det må da generere en masse nye arbejdspladser (de skal jo
> have nogen til at sidde ved kassen)...

Nej, man laver bare en masse "halve dage" for de medarbejdere man har,
så de 37 timer bliver fordelt på 7 dage istedet for kun 5 osv osv
Og på den måde indrages de fridage man har.

Tro mig, Jeg har set, hvordan man kan tilrettelægger den slags
arbejdsplaner. Og jeg er glad for, at jeg ikke er i den del af
detailhandlen længere.

Hvor er det morsomt du slet ikke forholder dig til dette argument!

Kan du ikke se det logiske i det?

Fra : Alucard

Dato : 07-05-05 21:51

On Sat, 07 May 2005 14:52:56 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Enig. Altså, at du ikke kan se det.
>Og det er nok der problemet er.

Ok... Jeg omformulerer det.... Jeg kan ikke se hvorfor hverken du
eller jeg (eller staten) skal bestemme hvad der er "vigtigt"...

>Nej, du har kun feriepenge i kraft noget lovgivning fra statens side.

Eller at jeg selv laver en aftale om det (Eller får en fagforening til
det hvis jeg ikke kan finde ud af det selv)...

>Tror du selv, at arbejdsgiverne ville give dig feriepenge eller en løn
>der lå 12,5% højere end din nuværende løn?
>Hvis ja, så er du godt nok mere end naiv.

Det som jeg kender til det, så "indregner" arbejdsgiverne det som "en
del af lønnen" når de udregner lønomkostninger....

>Nej, man laver bare en masse "halve dage" for de medarbejdere man har,
>så de 37 timer bliver fordelt på 7 dage istedet for kun 5 osv osv
>Og på den måde indrages de fridage man har.

Du får da ikke flere mande-timer ved at sprede de 37 timer ud på 7
dage i stedetfor 5.....

>Tro mig, Jeg har set, hvordan man kan tilrettelægger den slags
>arbejdsplaner. Og jeg er glad for, at jeg ikke er i den del af
>detailhandlen længere.

Personligt tror jeg at forretningerne er skide ligeglad med hvordan
timerne fordeles internt..... F.eks. hvis et supermarked har brug for
3 "kassedamer" en søndag er de ligeglade med om det er Hanne, Else,
Børge eller Kurt, bare de er der.... Ved at lade medarbejderne selv
aftale det, vil forretningen jo få mere tilfredse medarbejdere uden at
det koster dem en krone....

>Hvor er det morsomt du slet ikke forholder dig til dette argument!

Det bør være noget man forhandler på arbejdsgiver/arbejdstager
plan.... Det er da ikke noget staten bør blande sig i...

>Kan du ikke se det logiske i det?

Nej...