1/2 Om "Nogger Black" - efter mera info an~
Fra : Rolf Martens

Dato : 06-05-05 08:59

Hej Jan Wallander <janwallander@swipnet.se> (som skrev till
mig den 5 maj om detta för att fråga om min åsikt) och andra,

Det här sänder jag dels till dig som frågade, och dels offent-
ligt, eller närmare bestämt till Usenet-nyhetsgrupperna
'swnet.politik', 'swnet.diverse', 'dk.politik',
'no.samfunn.politikk.diverse' och 'eunet.politics', samt till
brevlistan 'natverketmotdiskrimineringmalmo' och till några
(andra) individuella e-adresser. Jag sätter det lite senare på
min hemsida, adress www.rolf-martens.com, också.

Angående namnet "Nogger Black", på en ny glass-sort av firman
GB, har det på flera håll varit, och är fortfarande, en debatt
av bitvis mycket intensiv, eller rentav infekterad, karaktär.

Av några har GB anmälts för hets mot folkgrupp på grund av
detta namn. Andra har ansett att denna anmälan är obefogad,
dvs att detta namn inte rimligen kan betraktas som sådan hets.

Här skall jag berätta allra först vad jag för min del har
ansett, sagt och skrivit om denna sak, och vad jag anser nu.

Jag har ändrat ståndpunkt angående denna sak - något som det
inte är vanligt att jag gör, oavsett vilken sorts frågor det
gäller - och detta till och med två gånger, nyligen. Detta be-
roende, nämligen, på vad jag har fått för upplysningar vid
olika tillfällen angående bakgrunden till namnet "Nogger
Black". Jag vill gärna förklara detta lite i detalj, och visa
varför jag nu anser:

Nej, detta namn innehåller ändå inte någon hets mot folkgrupp.

Det vill säga, den anmälan mot GB med anledning av detta namn
som några gjorde var enligt min mening inte befogad. Jag för-
står tankegången hos dem som gjorde denna anmälan, men tror nu
att den har berott på att de har varit otillräckligt informe-
rade om vilken bakgrund som detta nya glassnamn, "Nogger
Black", har.

Vidare skall jag citera, längre ned, några saker som andra
har skrivit (offentligt) i denna fråga. Detta kan ha sitt
intresse, tror jag, för dem som inte har sett vissa inlägg
som har kommit från olika håll i denna debatt.

EN DISKUSSION DEN 14 APRIL

För min del konfronterades jag för första gången med denna
fråga på ett styrelsemöte den 14 april 2005 i Antidiskrimine-
ringsbyrån i Malmö (ADB-Malmö). Detta är en förening som ur-
sprungligen bildades år 1995 som Invandrarpolitiska före-
ningen och bytte namn till det nuvarande (och delvis ändrade
sina stadgar också) i februari 2004.

Min egen bakgrund är för övrigt den att jag sedan länge har
deltagit i antirasistisk verksamhet i organiserad form, bl.a.
som medlem i Föreningen Stoppa Rasismens avdelning i Malmö
från dess bildande 1992. Jag gick med i den i mitt tycke ut-
märkta Invandrarpolitiska föreningen år 1996. För närvarande
är jag styrelseledamot, sekreterare, i ADB-Malmö. Jag är också
(sedan augusti 1998) en av de grundande medlemmarna i (den
mycket lilla men enligt min bedömning likaledes slagkraftiga)
DR Kongo-kommittén i Sverige, och är ordförande i föreningen
Svensk-Arabiska Bron, som bildades i mars 2003.

Angående diskussionen på styrelsemötet i ADB-Malmö den 14
april är det lämpligast, tror jag, att jag citerar den rele-
vanta delen av protokollet över detta möte, som nu är (Nät-)
justerat (och skrivet av mig själv för övrigt) och nyligen
utsänt till dem av föreningens medlemmar som har e-post. Detta
är förstås ett internt protokoll, men det kan såvitt jag för-
står inte rimligen finnas några skäl ur vår förenings synpunkt
mot att just denna bit ur det citeras offentligt så här också:

[CITAT, ur protokollet över ADB-Mö-styrelsens möte 14 april:]

....Rapporter:...i) Elisabeth [Kaleebi]: Har tillsammans med
andra anmält GB-Glass för hets mot folkgrupp på grund av
firmans namn på en ny glass-sort, "Nogger black". Rolf [dvs
jag - RM] framförde att han var tveksam till om detta var be-
rättigat - ifall det bara var ett tillägg "black" som namn på
en variant av en glass som redan fanns var det enligt hans me-
ning ingen hets. Elisabeth påpekade att i rättstavningsfunk-
tionen i Word föreslås "nigger"som "rättning" av ordet "Nog-
ger", och att GB dessutom numera har en glass kallad "88", ett
tal som sedan en tid tillbaka används av nazister som kod för
"Heil Hitler". Matti [Laukkanen] anförde att man, vad gäller
att avgöra vad som är hets eller inte, bör gå efter hur de som
en eventuell hets riktar sig mot uppfattar saken. Efter denna
argumentering höll Rolf med om att den gjorda anmälan var be-
rättigad.

[SLUT CITAT]

NÄR BÖRJADE VAD ATT KALLAS FÖR VILKET?
- DETTA HAR BETYDELSE

Angående diskussionen på detta möte kan tilläggas också att
jag frågade de andra, om de kände till huruvida "Nogger" var
ett nytt namn, som i så fall nyligen hade introducerats av GB
tillsammans med just "Black", eller om det kanske redan sedan
tidigare fanns en glass-sort kallad "Nogger", dvs om "Black"
bara var ett tillägg som betecknade en ny variant av en glass
med det eventuellt redan kända namnet "Nogger".

För mig var nämligen glassnamnens historia i Sverige ett
praktiskt taget okänt kapitel. Men det är klart att delar av
denna historia är högst relevanta, vad gäller en bedömning
av karaktären av, och av tankegångarna bakom, vissa nya namn.

Jag fick ett svar från en av de närvarande som jag uppfattade
som en upplysning enligt följande: "Nej, det hade inte tidiga-
re funnits någon GB-glass kallad 'Nogger'. Det var en ny va-
riant av en glass som sedan länge hade hetat 'Nougat' som nu
av någon anledning inte blev kallad 'Nougat Black' utan just
'Nogger Black'." Ingen av de närvarande sade något om att
ett namn "Nogger" på en viss glass-sort skulle ha använts
länge av GB.

Angående det andra namnet på en GB-glass-sort, "88", visste
jag för min del inte heller huruvida detta kanske var ett gam-
malt namn eller inte. Och ingen närvarande sade något, om
hur gammalt eller eventuellt nytt detta namn var. Intrycket
som jag fick under diskussionen var, att namnet "88" på en
GB-glass var helt nytt, och att det just hade introducerats
samtidigt med att en ny variant av en glass tidigare kallad
"Nougat" hade getts namnet "Nogger Black".

Tycker några läsare av det här kanske, att det "inte spelar
någon roll" i detta sammanhang, när och hur vissa glassnamn
introducerades? - Jo, detta spelar stor roll, enligt min
mening, och jag skall försöka förklara detta genom att visa
ett visst exempel, lite längre ned här.

Hur som helst var det på grund av detta ovannämnda som jag
hade fått berättat för mig om bakgrunden till namnet "Nogger
Black" och hade fått intrycket av, angående namnet "88",
som jag ansåg att den gjorda anmälan mot GB var berättigad.

Jag stödde anmälan genom följande inlägg den 21 april på
nyhetsgruppen 'swnet.politik', där en viss debatt i frågan
redan hade börjat:

[CITAT:]

[Inlägg av mig 21.04.2005 på nyhetsgruppen 'swnet.politik';
först citerade jag signaturen Robsten:]

Re: Nogger black rasistisk??

In article <mn.79e27d547213dc85.27902@min.com>,
finns.pa.hemsidan@min.com says...

>Glassen Nogger black har blivit anmäld för rasism, alltså GB,
>som gör glassen Nogger black. Anmälaren, som vill stoppa
>reklamen, är det numera välbekanta centrum mot rasism, Mona
>Shalins skapelse. Det kan tilläggas att en styrelseledamot
>nyligen blivit anmäld för att ha diskriminerat och mobbat en
>kvinnlig kollega. Centrum mot Rasism finansieras via
>skattsedeln. :'(

Vi diskuterade den där anmälan på ett styrelsemöte i Anti-
diskrimineringsbyrån i Malmö i förra veckan. Jag tyckte först
att det nya glassnamnet inte lät så rasistiskt. Men andra
påpekade bl.a. att det, namnmässigt, inte var fråga om en ny
variant på en som tidigare fanns, nämligen "Nougat", utan att
det där "Nogger" var nytt, och att om man tar stavningskoll på
det ordet i Word så får man förslaget "Nigger". Det finns skäl
att misstänka att en sådan antydan just var meningen, från
företagets sida. Lite stöd för denna tanke finns också i det
att de har något annat nytt som heter "88". Och javisst, inte
kan man förbjuda någon, eller rimligen invända mot, ett an-
vändande av detta tal som ett namn. Men nog skulle det kunna
vara en viss tanke bakom just detta tal från just detta före-
tags sida, när det ju är känt att (öppet uppträdande) nasse-
grisar ofta använder det talet, som "kod" för "Heil Hitler" -
"HH" är bokstaven nr 8 i alfabetet, upprepad.

Så jag höll med: Anmälan är helt befogad. Det är tydligt att
avsikten med detta nya namn är en - lite "kamuflerad" - gris-
aktig rasistisk hets.

För övrigt är inte Centrum Mot Rasism "en skapelse av" vissa
politiker, fastän somliga sådana har tagit initativet till
dess tillkomst, utan en organisation som har bred folklig
förankring.

Rolf M.

[SLUT CITAT]

Den fortsatta debatten på denna nyhetsgrupp följde jag inte,
och varken svarade på eller ens läste eventuella svar på
detta inlägg, till exempel.

Några dagar senare kom kritiserade en politiskt nära allierad
till mig anmälan mot GB i en privat diskussion som vi hade.
Han ansåg rentav att den var "löjlig" och svarade på min
fråga om glassnamnen "Nogger" och "88", att de båda två var
mycket gamla, kanske 50 år eller så, och betecknade några
mycket välkända GB-glassar. Jag förmodar att hans information
om detta var riktig.

Och efter detta ändrade jag ståndpunkt igen angående frågan
om någotdera av namnen "Nogger Black" och "88" rimligen
kunde sägas innehålla hets mot folkgrupp. Så är ju, på grund
av denna bakgrund, inte fallet med någotdera av dem.

Däremot kan jag inte hålla med min politiske allierade att
den anmälan som några gjorde för den skull var "löjlig".
Detta eftersom kanske de inte hade känt till denna bakgrund
så bra, för det första, och eftersom somliga människor till-
hörande de folkgrupper som sedan länge är utsatta för rasis-
tisk hets från vissa håll i samhället, vilket förstås är något
mycket obehagligt, är extra känsliga för även små antydningar
åt ett sådant håll.

Detta är något naturligt också; vissa inom de grupper som ut-
sätts för sådant är inte alls så känsliga men andra är det
alltså och kan rentav sägas vara "överkänsliga"; det hela
beror bland annat på de respektives egen bakgrund och situa-
tion i samhället. Denna sak har till exempel Matti Laukkanen
och vissa andra inom ADB-Malmö en särskilt god förståelse
för, anser jag (se också Mattis citerade argumentering ovan),
medan andra som aldrig själva har varit i något "utsatt"
läge ibland saknar förståelse för det, fastän de likaledes är
antirasister.

VISSA ORD HAR FÅTT LITE ÄNDRAD BETYDELSE MED TIDEN

Det är också så att vissa ords "valörer" kan ändras en del
med tiden, förutom att de "känns" olika för olika människor.
För min del tyckte jag till exempel förra året att det var
helt OK att kalla sådant jobb som är tråkigt och enformigt
men behöver göras för "negerjobb", och använde det vid ett
tillfälle om ett visst jobb som jag och andra satt och utförde
gemensamt för ADB-Malmö. En annan styrelseledamot ansåg
däremot att man inte borde använda denna term eftersom den
kunde uppfattas som nedsättande mot somliga. Och ja, jag
tycker numera, pga hennes påpekade, att det är bättre att
undvika den, nu för tiden. För 60-70 år sedan hade nog inte
många här i Skandinavien haft något att invända mot den.

Ett exempel, i ett annat sammanhang, på "valörändring" hos
ett ord, vill jag nämna: På en vinylskiva från 1964 som
jag har sjunger Astrud Gilberto, Brasilien, ackompanjerad
bl.a. av Stan Getz på tenorsaxofon och hennes man den kände
populärmeodikompositören Antonio Carlos Jobim på gitarr, i
en av låtarna, "It might as well be spring", bland annat
raderna:

"And I feel so gay,
in a melancholy way...".

Det där, komponerat och även textsatt av Jobim för över 40 år
sedan, hade inte kunnat vara med i någon betydligt med ny-
skriven text förstås, utan att massor av människor skulle ha
uppfattat dess betydelse som, i översättning:

"och jag känner mig så himla homosexuell,
på ett melankoliskt sätt..."

(Jag kan inte låte bli att berätta förresten, att jag för
min del blev utsparkad från och portförbjuden på en viss
Storbritannien-baserad Internet-brevlista av påstådd
"vänster"-karaktär, bara därför att jag hade skrivit att
"gays" enligt min mening mera träffande borde kallas "glooms"
- på grund av karaktären av den "kultur" som hänger nära
samman med fenomenet manlig homosexualitet; någon hets mot
s.k. "gays" som personer var absolut inte min avsikt med detta
och det kan det inte rimligen betraktas som heller - eller
vad tycker läsarna?)

På liknande sätt är det med glassnamnen "Nogger" och "88",
ifall de är riktigt gamla, vilket de lär vara. Det var först
från och med början av 1980-talet som en ny-nasse-strömning
började sticka fram sitt fula huvud, frammanipulerad av
vissa inom borgarklassen förstås, och bara från och med då
som vissa ord, t.ex. namn, som hade varit helt oskyldiga som
gamla, kunde misstänkas ha en rasistisk tankegång bakom sig,
ifall de kom fram som nya.

En ny variant idag alltså av en sedan länge existerade glass,
"Nogger", som ges beteckningen "Nogger Black", inte innehåller
den någon hets mot folkgrupp. Annorlunda vore det, som sagt,
ifall det hade varit en ny variant på "Nougat" som inte
blev kallad "Nougat Black" utan "Nogger Black". Och ett namn
"88" som har funnits sedan 1950-talet eller 1960-talet,
när praktiskt taget ingen drömde om någon ny-nasse-rörelse,
inte kan man rimligen lägga i någon antydan "Heil Hitler!" i
den.

Så långt min egen ståndpunkt i denna fråga alltså.

[fortsättning i del 2/2]

Fra : N/A

Dato : 06-05-05 21:17

Fra : Rolf Martens

Dato : 06-05-05 21:17

Fra : Torkill Bruland

Dato : 07-05-05 02:14

Rolf Martens wrote:
> Angående svensk glasshistoria har jag idag fått mer exakt
> information från Jan Wallander:
>
> "För din kännedom kan jag meddela, att GB-glassen "88:an" tillkom efter
> att man inspirerats till lite sifferlekar i ett tidigare skede ("Route
> 66" kan möjligtvis haft en viss påverkan) - då man namngav 88:ans
> föregångare, "66:an" och uppföljaren "77:an". "88:an" introducerades
> 1964. "NOGGER" - m
> ed utgångspunkt från NOUGAT, har funnits sedan 1978."

Det som er så trist med den reaksjonære sosialismen i dag,
er at den kaster bort så mye av sin egen og andres dyrebare
tid på å fremsette og diskutere anklager som ikke har noe
som helst med virkeligheten å gjøre, og utelukkende er egnet
til å fyre opp undere deres egne fordommer, og deres egne
innhule politiske engasjement.

Det som forågår her er don Quixotes kamp mot vindmøllene.

Hvor mange timer har du brukt på å engasjere deg i denne
debatten. Og innser du ikke at det hele har vært fullstendig
spilt møya, og helt unødvendig sløsing med din og andres
tid?

--
Torkill

Fra : K.W. Persson v4.06

Dato : 07-05-05 09:04

Det är inte fullständigt utrett vad "Torkill Bruland" syftade på i
news:<SDUee.9348$SL4.212221@news4.e.nsc.no> som postades Sat, 7 May 2005
03:14:26 +0200 i gruppen swnet.diverse men texten i fråga återges här:

> [...]
>debatten. Og innser du ikke at det hele har vært fullstendig
>spilt møya, og helt unødvendig sløsing med din og andres

Det är helt omöjligt för en skribent att slösa andras tid i news. Det är upp
till var och ens självkontroll att avgöra hur mycket tid man själv vill spendera
här.

--
This row is intentionally left blank.

Fra : Torkill Bruland

Dato : 07-05-05 10:32

K.W. Persson v4.06 wrote:
> Det är helt omöjligt för en skribent att slösa andras tid i news. Det är
> upp till var och ens självkontroll att avgöra hur mycket tid man själv
> vill spendera här.

Tror ikke det er så enkelt. Det som foregår på news er bare
en refleks av hva som foregår i samfunnet. Og altfor mye av
det som foregår i det offentlige liv i dag er slike meningsløse
sirkus som dette, og her er jo de reaksjonære marxistene
med sine fråtsing i paranoide fantasier de verste av alle. Her
representerte riktignok Rolf Martens ikke dem. Men det er
desverre slik at man er den kulturen man lever opp i. Den
kultur eller ukulturen man har er det springbrett man starter
sitt liv i. Og den setter grenser for hva du kan oppnå. Den
kan virke destruktivt på den enkeltes muligheter eller være
noe konstruktivt. Sender du et esel til Roma så kommer
det tilbake som et esel. Men omvendt, lar du et barn leve
opp bare blandt esler, så blir det selv et esel.

--
Torkill

Fra : Charlie R

Dato : 07-05-05 12:28

Sat, 7 May 2005 11:31:37 +0200, Torkill Bruland ba:

> Tror ikke det er så enkelt. Det som foregår på news er bare
> en refleks av hva som foregår i samfunnet.

Jorå. Och där käkas det en helsikes massa glass.

Charlie.
--
We will have solar energy as soon as the utility companies solve one
technical problem -- how to run a sunbeam through a meter.

Fra : Rolf Martens

Dato : 08-05-05 08:36

Fra : Torkill Bruland

Dato : 08-05-05 09:50

Rolf Martens wrote:

> Nei, derfor att jeg selv en overgang stöttet denne lille
> offensiven av noen andre, som - dengang - faktisk var det
> som du sier, en kamp mot noen vindmøller - og Jan W. senere
> stilte spørsmålet til meg, hva jeg egentlig syntes nå.
>
> Jeg betraktet det da som nødvendig å bruke litt tid - faktisk
> litt ergerlig mye - på å klare ut forholdene, så godt jeg
> kunne, i denne sak.

Ja, du var jo en av dem som bidro til å klare opp i dette,
så å kritisere deg for dette, blir å rette baker for smed.
Beklager.

> Og: den - NB! faktiske, NB! - sosialismen er selvsagt ikke
> "reaksjonær", helt tvertimot.

Ikke det? Neivel.

--
Torkill

Fra : Lars Johansson

Dato : 02-06-05 18:29

Halloj!
"Rolf Martens" <rolf.martens@comhem.se> skrev i meddelandet news:BgQee.136621$dP1.481944@newsc.telia.net...
| In article <9oMee.136607$dP1.481829@newsc.telia.net>, L.J@AltaVista.NET says...

| Angående svensk glasshistoria har jag idag fått mer exakt
| information från Jan Wallander:

....Bankdirektören (*)? Jag trodde inte att du umgicks i
de kretsarna...

| "För din kännedom kan jag meddela, att GB-glassen "88:an" tillkom efter att
| man inspirerats till lite sifferlekar i ett tidigare skede ("Route 66" kan
| möjligtvis haft en viss påverkan)

Jag tror iofs mer på 69...

Jag har förresten varit i Uddevalla idag och försökt ta reda
på hur det _egentligen_ ligger till med 88:an. Jag hade inte så
mycket tid till mitt förfogande och vädret var kass -- men
något skumt är det. Glassförsäljarna låtsades inte förstå frågan,
eller så fnittrade de nervöst när jag försökte pressa dem. Jag
skall stanna till i Trollhättan nästa gång jag har vägarna förbi
och fortsätta undersökningen...

(*) Som har skrivit två små skrifter:
- Att åstadkomma förändring
- Om prognoser budgetar och långtidsplaner
....som innehåller en hel del, trots det ringa omfånget.

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Lars Demian: Den lille liberalen

Fra : Tamuel

Dato : 08-05-05 00:06

> Elisabeth påpekade att i rättstavningsfunk-
> tionen i Word föreslås "nigger"som "rättning" av ordet "Nog-
> ger", och att GB dessutom numera har en glass kallad "88"

Glassen har aldrig hetat "88", utan "88:an", vilket gör att man kan kritisera
hennes källforskning.
Dessutom är ordvalet "numera" oriktigt, med tanke på att den glassen har hetat
så sedan 1964.

Fra : Rolf Martens

Dato : 08-05-05 08:47

Fra : Bo Wisén

Dato : 08-05-05 09:30

> Ja, det där "numera" var faktiskt inte Elisabeth Kaleebis fel - för
> hon och Kristina Larsson skrev i sitt inlägg i Sydsvenskan att den
> glassen hade funnits länge - utan mitt, och berodde på ett felaktigt
> intryck som jag fick på det styrelsemöte i ADB-Malmö som jag citerade
> en bit ur mitt eget protokoll över. Jag kunde och borde förstås ha
> kollat det där bättre egentligen, men detta skulle ha varit lite
> tidskrävande också. Hur som helst kom fakta i målet fram på annat sätt.
>
> Ditt påpekande ang "88-an" är väl riktigt, förmodar jag, och är av
> vist intresse också.

Jo, men det är väl ändå inte hur länge namnet funnits som avgör om det är
olämpligt eller inte? Det numera förbjudna "negerboll" har ju använts
väldigt länge som beteckning för ett slags bakverk. Själv lärde jag mig en
gång på 60-talet att göra sådana, och receptet stod i gamla präktiga
"Kamratposten" som väl knappast kan beskyllas för att vara rasistisk.

Även om glassen hetat "88" i st f "88:an", finns det verkligen någon
förnuftig människa som skulle komma på idén att associera detta till ett
nazistiskt uttryck? Jag betvivlar det starkt. Själv kommer jag närmast att
tänka på Ulla-Bella i Solstollarna som alltid ringde "888".

Och om det nu finns vissa ord som vi bör undvika för att inte kränka någon
så OK, men i så fall får vi väl begränsa oss till att inte använda just de
här orden. Att dessutom undvika ord som liknar de "förbjudna" orden är
enligt min uppfattning att gå lite väl långt. Och det är väl bara
dyslektiker och synsvaga som kan tolka "Nogger" som "nigger", åtminstone
innan den här anmälan gjordes. Förutom Words rättstavningsfunktion då,
troligen beroende på att "Nogger" är ett fantasinamn. Men om man har
synpunkter på detta så är det väl Microsoft och inte GB man ska angripa.

/ Bosse

Fra : Thorleif Chr. Larsen

Dato : 09-05-05 10:05

On Fri, 06 May 2005 07:58:57 GMT, "Rolf Martens" wrote:

> Hej Jan Wallander <janwallander@swipnet.se> (som skrev till
> mig den 5 maj om detta för att fråga om min åsikt) och andra,

Unnskyld meg, men tror du virkelig noen orker å lese alt du skriver?

Mvh Thorleif