Rusland benægter, at Sovjetunionen besatt~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-05-05 16:21

"Jesus-loves-you" skrev
3922 news:cwN7e.112769$Vf.4178178@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> *Alt* skal granskes ...

News:

=== citat start ===

TV2 TTV s136 Tor 05 Maj (2005, CET) 16.53.45

Besatte ikke de baltiske lande

Det tidligere Sovjetunionen besatte
aldrig de tre baltiske lande efter
anden verdenskrig. De overtog styringen
af landene efter en fælles aftale.

Det sagde Sergej Jastrsjembskij, der er
minister for europæiske forhold og
afviste dermed et krav om en
undskyldning. EU-Kommissionens
næstformand, Günther Verheugen, sagde
tidligere på ugen, at Ruslands
fremtidige forhold til EU vil afhænge
af, om den russiske ledelse indrømmer
Sovjetunionens "ulovlige" besættelse af
de baltiske lande.

=== citat slut ====

Pas på med at lyve! - Det kunne jo hænde, at ...

News from Norway:

=== citat start ===

P128 TV2 TEXT Tor 05.mai (2005, CET) 17:00:33

10 omkom i flystyrt

Ti personer omkom da et russisk fly
styrtet i Kongo torsdag. Årsaken til
flystyrten er foreløpig ikke kjent,
melder nyhetsbyrået AP. Til sammen var
det elleve personer om bord i det
russiske flyet, men bare en av
personene overlevde. Det russiske
flyet styrtet nær stedet Lubutu, som
ligger ca. 130 kilometer fra
Kisangani.

=== citat slut ====

Interrupt return: File 4191 responce ...
4191 news:tGmee.1397$Fe7.30387@news000.worldonline.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-05 16:55

Jesus-loves-you <John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote:

> Det tidligere Sovjetunionen besatte aldrig de tre baltiske lande efter
> anden verdenskrig.

Nej, for Sovjet besatte dem allerede i 1939, som følge af Hitler-Stalin
pagten, der også delte Polen mellem de to diktatorer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-05-05 18:55

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, for Sovjet besatte dem allerede i 1939, som følge af Hitler-Stalin
> pagten, der også delte Polen mellem de to diktatorer.

Sludder - de baltiske lande blev ikke besat af Sovjetunionen, og har intet
med Hitler-Stalin-pagten at gøre.

Jeg har tidligere skrevet om det, prøv at læse det indlæg, der redegør for
tingenes tilstand. Jeg orker ikke at gentage det.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-05 19:31

Arne H.Wilstrup <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:

> [...]

> Jeg har tidligere skrevet om det, prøv at læse det indlæg, der redegør for
> tingenes tilstand. Jeg orker ikke at gentage det.

Jeg nøjes med 1) at konstatere, at man ikke kan argumentere med troende,
og 2) at citere den relevante artikel fra Den Store Danske Encyklopædi:

Tysk-sovjetiske Ikke-angrebspagt, Den, aftale mellem Tyskland og
Sovjetunionen, underskrevet 23.8.1939 i Moskva. Parterne forpligtede sig
heri til neutralitet i tilfælde af krig med tredjelande. Aftalen gav
Tyskland frie hænder til at angribe Polen, hvilket skete 1.9.1939.
Parterne indgik tillige en hemmelig tillægsprotokol, der opdelte
Østeuropa i en tysk og en sovjetisk indflydelsessfære; den gjorde
Finland, de baltiske lande, Bessarabien og det østlige Polen til
sovjetisk interesseområde, mens det øvrige Polen skulle være tysk.
Tillægsprotokollens eksistens blev benægtet af Sovjetunionen frem til
1991. Pagten blev annulleret med Tysklands angreb på Sovjetunionen
22.6.1941.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-05-05 23:19

> Jeg nøjes med 1) at konstatere, at man ikke kan argumentere med troende,

jeg er ikke troende, men vidende.

> [...]

> Tillægsprotokollens eksistens blev benægtet af Sovjetunionen frem til
> 1991. Pagten blev annulleret med Tysklands angreb på Sovjetunionen

Suk - jeg bliver vist nødt til at komme med en anden udlægning end den, du
har snuset dig frem til.

Det er en ubestridelig kendsgerning at det fascistiske Tyskland lang tid før
1939 målbevidst forberedte sig på en ny krig. Alligevel møder man i dag
atter og atter den påstand at ikke-angrebspagten var den afgørende
forudsætning for Tysklands angreb på Polen og påbegyndelsen af 2.
verdenskrig.
Det må samtidig stå klart at spørgsmålet er meget kompliceret og er for
stort til at man kan beskæftige sig med alle detaljerne her i
nyhedsgruppen - det er også et spørgsmål om det ikke snarere er i gruppen
for historie, den sag skal diskuteres, men jeg kommer i hvert fald med et
bud, vel vidende at man sagtens kan indvende en hel masse i detaljer som jeg
naturligvis ikke kan komme ind på, da det vil føre for vidt efter min
opfattelse.
Det sovjetiske diplomati var i særlig grad optaget af problemerne i
Nordøsteuropa, af at opretholde freden og sikkerheden i dette område.
Såfremt det fascistiske Tyskland erobrede de baltiske stater elelr på anden
måde etablerede tysk overherredømme, ville det udgøre en yderst alvorlig
fare for Sovjetunionen.
Sovjetunionen fremlagde en række væsentlige konkrete forslag, hvis
ralisering kunne have sikret freden i Østeuropa, heri indbefattet Baltikum.
Hovedideen bestod i at forene kræfterne fra alle Østeuropæiske lande, der
var truet af agression fra Hitler-Tyskland.
Organisatorerne af den antisovjetiske intervention havde altid betragtet
Baltikum som opmarchområde for et angreb på Sovjetunionen, hvorfor
Sovjetunionen ikke kunne forholde sig ligegyldigt, når det drejede sig om
fascismens intensiverede aktivitet i Baltikum.

USSR tillagde ikke mindre betydning at bevare Polens uafhængighed og
integritet og forhindre tysk agression mod landet. Såfremt Hitler-Tysklands
agressionsplaner over for de baltiske lande og Polen var blevet forpurret og
disse lande havde tiltrådt et kollektivt sikkerhedssystem mod den tyske
agression, ville de tyske fascistiske tropper heller ikke have kunnet få
adgang til den sovjetiske grænse.

Under hensyntagen til den fare, der i så høj grad blev forstærket ved Polens
Vestgrænse i forbindelse med den fascistiske magtovertagelse i Tyskland,
begyndte også den polske regering i 1933 at vise interesse for en vis
forbedring af relationerne til USSR. Henimod slutningen af 1933 begyndte der
imidlertid at fremkomme underretninger om, at nazisterne søtte tilnærmelse
til Polens reaktionære herskende kredse under Jozef Pilsudski fo rsåledes at
vanskeliggøre en samlet og genforenet optræden fra alle europæiske lande,som
var truet af agression fra det fascistiske rige.

Allerede den 14. december 1933 foreslog USSR Polen at offentliggøre en
fælles sovjetisk -polsk deklaration, hvori man gav udtryk for, at begge
lande var fast besluttet på at opretholde og forsvare freden i Østeuropa.
Ifølge deklarationsudkastet forpligtede USSR og Polen sig i tilfælde af
trusler mod de baltiske stater at drøfte den opståede situation.

Da USSR og Polen var de to største stater i Østeuropa ville
offentliggørelsen af en sådan deklaration have umådelig positiv betydning
for sikring af freden i dette område.
Meningen var at give de baltiske stater, der var truet af tysk agression, en
følelse af tillid til egne kræfter, styrke deres modstand mod tysk
ekspansion, svække Tysklands pression mod de baltiske lande og skabe konkret
basis for samtaler mellem repræsentanter for Polen og USSR om samarbejde for
at styrke freden.

Skønt Tyskland ikke var nævnt ved navn i det sovjetiske forslag, var det her
netop underforstået, at man skulle bekæmpe truslen mod de baltiske stater
fra det fascistiske Tysklands side. Polens accept af det sovjetiske forslag
ville have været en advarsel til Tyskland og kunne have bremset dets
agressive aktioner mod de baltiske stater.

Selvom den polske regering meddelte at den ikke havde noget principielt imod
at drøfte det sovjetiske forslag, var det dog klart at de ikke havde i sinde
at føre det ud i livet, idet de reaktionære kræfter ikke ønskede et
samarbejde med USSR. De gik i stedet med planer om at skabe et "Storpolen"
og valgte at samarbejde med det fascistiske Tyskland og andre agressorer,
idet de regnede med ad den vej at realisere deres erobringsplaner, der først
og fremmest var rettet mod sovejtiske landområder.

Dette forstod nazisterne at udnytte til egen fordel, idet de ville hindre at
der kom en samling af alle europas stater til kamp mod den tyske
imperialisme. Nazisterne meddelte polakkkerne at de var villige til at
forpligte sig til ikke at angribe Polen og rejste spørgsmålet om samarbejde
mellem Tyskland og Polen med det formål at erobre sovjetiske landområder og
dele Baltikum imellem sig. De polske ledere hilste disse forslag med
begejstring. Under en samtale med Hitlers udsending Hermann Rauschning den
11. december 1933 rejste Piludski spørgmålet om at indgå en alliance mellem
Tyskland og Polen, idet han henviste til at der uundgåeligt måtte komme en
krig mellem dem og USSR, og den 26. januar 1934 blev der offentliggjort en
tysk-polsk venskabs-og ikke-angrebsdeklaration.

Derefter fandt Polen at der ikke var nogen grund til at indgå en
sovjetisk-polsk deklaration og dermed var der dannet grundlag for en kurs,
der sigtede på tilnærmelse til Hitler-Tyskland på en antisovjetisk grundlag.

Dernæst er der mange detaljerede begivenheder der går for sig inden vi når
til 1939. Det sovjetiske diplomati havde gjort alt hvad det formåede for at
skabe en kollektiv fredsfront mod agressionen. Sovjetunionen var af den
opfattelse at freden i Europa på daværende tidspunkt kunne være opretholdt
gennem forenede anstrengelser fra alle stater, der havde interesse i at
forhindre tysk agression. På grund af Storbrittaniens og Frankrigs politik
kronedes den sovjetiske regerings anstrengelser beklageligvis ikke med held.
USSR befandt sig i realiteten fortsat i den situation af international
isolation, som landet kom ud i efteråret 1938 som resultat af
Storbrittaniens og Frankrigs München-komplot med de tyske og italienske
agressorer. Ydermere måtte USSR tage hensyn til , at landet i tilfælde af
angreb både kuknne blive angrebet af visse vestlige naboland og af Japan.
Sovjetstat en var således truet af krig på to fronter. Desuden eksisterede
faren for et antisovjetisk komplot om fattende hele den imperialistiske
lejr.

Det blev nu USSRs opgave at forhindre en sådan krig. Hvis det på grund af
Storbrittaninen, Frankrig og USA og visse andre lande ikke lykkedes at
opretholde sikkerheden i verden, skulle det sovjetiske diplomati gøre alt
hvad der stod i dets magt for at begrænse omfanget af den tyske agression,
og så vidt det var muligt udskyde USSRs inddragelse i krigen. Det var
forpligtet til at træffe forholdsregler, således at Sovjetunionen ikke på
samme tid blev involveret i krig i Vesten og Østen under yderst ugunstige
internationale forhold.

Den 20. august sendte Hitler et telegram til Stalin. Det påpeges heri, at
der hvad dag det skulle være kunne udbryde en krise som Sovjetunionen
eventuelt kunne blive inddraget i, hvis man ikke accepterede at undertegne
en ikke-angrebspagt med Tyskland. Her opfordrede man USSR stærkt til at
modtage den tyske udenrigsminister for at undertegne en ikke-angrebspagt.
Det var for USSR magtpåliggende at undgå krig ved den sovjetiske vestgrænse,
eftersom sovjetiske tropper allerede var involveret i de heftigste kampe med
de japanske agressorer i Det Fjerne Østen ved Khalkhin-Gol-floden, og der
var således alvorlig fare for på samme tid at skulle føre krig både i Vest
og i Øst uden at have nogen allierede. Derfor fandt den sovjetiske regering
det nødvendigt, uden at overvurdere betydningen af aftaler, undertegnet af
Tyskland, at acceptere det tyske forslag.

Man indvilgede derfor i at den tyske udenrigsminister kom til Moskva den 23.
august.

Dette betød imidlertid ikke at den sovjetiske regering havde opgivet videre
forsøg på at få en overenskomst i stand med Storbrittannien og Frankrig.
Næste morgen blev repræsentanter for de udenlandske telegrambureauer i
Moskva informeret om at Ribbentrops ankomst ikke var uforenelig med
fortsættelsen af forhandlingerne mellem den britiske, franske og sovjetiske
militærdelegation med det formål at organisere modstand mod agression.

Pagten der blev underskrevet natten mellem den 23. og 24. august indeholder
forpligtelser om ikke-angreb og afvisning af at yde assistance til en magt,
som angreb en af de to aftaleparter. De to parter forpligtede sig til at
informere hinanden om spørgsmål, der angik deres fælles interesser og ikke
indgå i nogen magtkonstellation, der direkte eller indirekte var rettet mod
den anden part. Pagten blev indgået for en periode af 10 år.

Da Tyskland var yderst interesseret i at indgå ikke-angrebspagten med USSR,
påtog Ribbentrop sig under forhandlingerne visse supplerende (ensidige)
forpligtelser. Ribbentrop var ganske udmærket klar over at Sovjetunionen for
at opretholde sin sikkerhed fandt det i særlig grad nødvendigt at beskytte
de områder, der stødte op til landets vestgrænse, mod agression (Baltikum,
Vestukraine, Bessarabien og andre). Han forpligtede derfor Tyskland at
respektere disse områders integritet. Ligeledes lovede han at etablere
kontakt til den japanske regering for at anspore dem til at normalisere
relationerne til USSR.

Den sovjetiske regerings beslutning om at indgå denne pagt var nødtvungen,
men den eneste rigtige under de daværende omstændigheder, hvor det ikke
lykkedes at skabe en britisk-fransk-sovjetisk koalition.

Tallin undertegnede samtidig en gensidig bistandsaftale med Moskva, hvori
man gav USSR lov til blandt andet at bygge flådebaser på estisk territorium.
Noget tilsvarende skete med de øvrige baltiske stater, der dog blev besat af
nazityskland i 1941 og først befriet af Den røde hær i 1944.

Finland angreb ligeledes Sovjetunionen i 1941, der indgik i samarbejde med
Hitler-Tyskland, så det er ikke USSR der var skurken her, men
Hitler-Tyskland - og de vestlige lande, der blot stod og så til.

Og vi har endnu ikke hørt at Tyskland har undskyldt angrebet på Danmark, på
de baltiske stater m.v. -

--
ahw

Fra : John Doe

Dato : 05-05-05 23:33

> [...]

> Tillægsprotokollens eksistens blev benægtet af Sovjetunionen frem til
> 1991. Pagten blev annulleret med Tysklands angreb på Sovjetunionen

Og på baggrund af den aftale, stjal Sovjet bl.a. Karelen fra Finland.
Området er stadig russisk i dag, og ikke en sjæl kæfter op om russiske
styrker på besat område.

Hilsen Sten

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-05-05 02:26

"John Doe" <xlk@yoahoo.com> skrev i en meddelelse

> Og på baggrund af den aftale, stjal Sovjet bl.a. Karelen fra Finland.
> Området er stadig russisk i dag, og ikke en sjæl kæfter op om russiske
> styrker på besat område.

Det er fuldt forståeligt at USSR angreb Finland i '39. Det Karelske Næs var
ganske rigtigt finsk, men de ligger kun få timers transport fra det
daværende Leningrad, hvor en hær ad den vej kan stå ved den by. Det var i
russisk interesse at få ryggen fri - og derfor forsøgte russerne først at
forhandle, men deres initiativer blev pure afvist af finnerne. Derfor så
USSR ingen anden udvej end at tage området med magt -hvilket udløste den
såkaldte vinterkrig, som så betød afståelse af netop det omtalte område.

USSR havde grund til at frygte netop at de reaktionære kræfter i Finland
ville slå sig sammen med Hitler-Tyskland, og det var jo netop det, der skete
i fortsættelseskrigen i '41. Her overfaldt Finland USSR.
Alligevel skal du bemærke at Finland dog aldrig blev besat, men beholdt sin
uafhængighed og suverænitet, og at de kun kom til at afstå Det Karelske Næs
samt betale krigsskadeerstatning. Rimeligt nok.

--
ahw

Fra : Alucard

Dato : 06-05-05 08:52

On Fri, 6 May 2005 03:25:43 +0200, "Arne H.Wilstrup"
> [...]

>USSR ingen anden udvej end at tage området med magt -hvilket udløste den
>såkaldte vinterkrig, som så betød afståelse af netop det omtalte område.

Er det ikke den samme jammerlige undskyldning de fleste angreb starter
med...?

"De andre truer os, så vi må hellere besætte dem først"....

Så må det jo også være fuldt forståeligt for dig at Israel besætter
landområder rundt omkring.... De bruger jo nøjagtig samme
undskyldning...

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-05-05 09:04

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så må det jo også være fuldt forståeligt for dig at Israel besætter
> landområder rundt omkring.... De bruger jo nøjagtig samme

Nej, verden er ikke sort-hvid - hvis du ikke kan se forskellen på hvordan
Hitler-Tyskland reagerede med dets ustandselige brud på alle aftaler,
overfaldet på Polen, overfaldet på de Baltiske lande og et sandt
terrorregimente dér og så den Mellemøstlige situation,så er du kun at
beklage.

Hvad ville du have, USSR skulle have gjort? Stiltiende set til medens
nazi-Tyskland havde overfaldt Sovjetunionen ad bagvejen? Og hvorfor hjalp
vestmagterne ikke fx Polen, som de havde lovet? Og hvordan kunne det være at
Churchill gav udtryk for at det ville være fint, hvis USSR blev løbet over
ende af nazi-Tyskland?

Nej, det var ikke en undskyldning, men en kendsgerning. Da Finland i sin tid
overfaldt Sovjet, var det fordi de vejrede morgenluft: det lykkedes dem på
en snedig måde med begrænsede tab at gøre de 4 måneders vinterkrig alvorligt
for Sovjetunionen - derfor mente de at de - sammen med Nazi-Tyskland ville
have let spil og kunne bemægtige sig store dele af landet - at det ikke gik
så let som de troede, er en kendsgerning, men det er også en forbandet
kendsgerning at Finland var allieret med nazisterne og derfor er der ingen
grund til at de skal have nogen som helst undskyldning af nogen art: de
ligger som de redte .

I Mellemøsten er der tale om noget helt andet - der er tale om at man
pludselig -uden at spørge den oprindelige befolkning, araberne, tvinger en
jødisk stat ned over dem, og støtter dem i alt, uanset hvad de foretager sig
af grusomheder, der ikke lader nazisterne noget efter: Mord på børn, tortur,
vilkårlige fængslinger m.v. - og det sanktioneres af Vesten, her især af
USA.

Som sagt: man bliver nødt til at se nuanceret på tingene - forholdene er
ikke ens, og man kan godt kritisere Israel uden samtidig at acceptere hvad
Finland og Nazi-Tyskland foretog sig i sin tid.

Men det er jo den sædvanlige lirum -larum: man forestiller sig en fnugfri
tilværelse, hvor man ikke kan tillade sig at kritisere den ene uden også at
kritisere den anden - en så skabelonagtig spejdermoral er fuldkommen
meningsløs.
Naturligvis må man da kritisere USA og Nazi-Tyskland for deres ulovligheder
og overgreb uden at man samtidig kritiserer USSR for at foretage sig
handlinger, der er nødvendige for deres forsvar.

Man kalder det at se nuanceret på tingene.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 06-05-05 09:32

Arne H.Wilstrup <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:

> Og hvorfor hjalp vestmagterne ikke fx Polen, som de havde lovet?

Faktisk stillede Édouard Daladier og Neville Chamberlain 1. september
1939 Tyskland et ultimatum, og da tyskerne ikke stoppede deres
erobringskrig erklærede de Tyskland krig. Så man kan mildest talt ikke
sige at de ikke reagerede; de reagerede med 2. verdenskrig. At det var
lidt svært at komme polakkerne til militær hjælp, når landet nu lå på
den anden side af Tyskland, er en anden sag. Og vi kender jo alle godt
den senere udvikling.

Sovjet reagerede i øvrigt med at invaderede og annektere Østpolen og
massakrere det polske officerskorps ved Katy. Det annekterede Østpolen
er i øvrigt i dag en del af Hviderusland og Ukraine; Sovjet beholdt
nemlig området.

Store Danske Encycklopædi:
Ka'tynmassakren, Stalins massehenrettelser af polske officerer i
Katynskoven vest for Smolensk i Rusland i 1940. Massakren var efter al
sandsynlighed et led i et nøje planlagt forsøg på at likvidere den
polske samfundselite og dermed vanskeliggøre genoprettelsen af en
selvstændig polsk stat, efter at Nazityskland og Sovjetunionen i 1939
havde besat hhv. Vest- og Østpolen. Under krigen på Østfronten fandt
tyskerne i 1943 massegrave ved Katyn med ca. 4000 officerer. Afsløringen
førte til et brud mellem Sovjetunionen og den polske eksilregering i
London og belastede også forholdet mellem Sovjetunionen og Polen i
efterkrigstiden. Frem til 1990 hævdede den sovjetiske regering, at det
var tyskerne selv, der havde gennemført masselikvideringen, men herefter
blev det officielt erkendt, at Stalin bar ansvaret. I den følgende tid
blev flere grave afdækket andre steder i Rusland. Det samlede antal
forsvundne polske officerer i Sovjetunionen under 2. Verdenskrig er
anslået til ca. 15000.

NERos
--
Per Erik Rønne

Fra : N/A

Dato : 06-05-05 09:56

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-05-05 09:56

> [...]
> lidt svært at komme polakkerne til militær hjælp, når landet nu lå på
> den anden side af Tyskland, er en anden sag. Og vi kender jo alle godt

I en situation hvor krigen hastigt nærmede sig, gjorde den britiske og
franske regering et nyt forsøg på at få et komplot i stand med nazisterne.
Den britiske ambassadør i Berlin Neville Henderson kom til den konklusion,
at Neville Chamberlain ligesom forud for München selv skulle tage affære. På
Hendersons initiativ sendte den britiske premierminister den 22. august et
budskab til Hitler, der helt åbenlyst afslører Chamberlain-diplomatiets
hykleri. Samtidig med at Chamberlain gav udseende af, at den britiske
regering skulle have i sinde at opfylde sine forpligtelser over for Polen,
påpegede han, at han var rede til at føre forhandlinger og drøfte
stridsspørgsmålene mellem Tyskland og Polen såvel som mere omfattende
problemer angående de internationale relationers fremtid, herunder spørgsmål
der var af interesse for Storbritannien og Tyskland.

Den britiske regerings handling er et utvetydigt vidnesbyrd om , at den var
parat til et nyt München, denne gang på Polens bekostning, med det formål
at nå frem til en "generel overenskomst" med Tyskland.

I stedet for sammen med USSR at yde hjælp lagde den britiske regering et
meget kraftigt pres på Polen for at tvinge det til at kapitulere over for
Tyskland uden at det kom til krig.

Ved daggry den 1. september 1939 trængte tyske tropper fra tre sider ind
over Polens grænser. Alle den britiske og franske regerings forsøg på at
komme overens med det fascistiske Tyskland led ynkelig fiasko. De stod over
for en yderst vanskelig opgave. De havde selv bragt Storbritannien og
Frankrig ud i en ekstremt farlig situation. Den britiske regering og den
franske kunne ikke regne med at de ville være i stand til at besejre
Tyskland. De mente dog, det ville være den værste udvej, hvis de undlod at
opfylde deres allianceforpligtelser over for Polen fordi det ville medføre
at Tyskland efter tur opslugte Polen, Rumænien, Ungarn, Tjekkoslovakiet,
Grækenland og Tyrkiet. Med rådighed over alle disse landes supplerende
ressourcer ville agressorerne derefter vende sig mod Storbritannien og
Frankrig. Derfor måtte de nødtvunget erklære Tyskland krig - en krig som
udviklede sig til en verdenskrig.

> [...]

> blev flere grave afdækket andre steder i Rusland. Det samlede antal
> forsvundne polske officerer i Sovjetunionen under 2. Verdenskrig er

Jeg vil studere disse påstande nøjere før jeg vender tilbage med mine
kommentarer. Men jeg ligger ikke på maven for "DSDE" - det er naturligvis et
stykke politisk arbejde som man kan være enig eller uenig i - jeg tager DSDE
for et indlæg i debatten, ikke nødvendigvis noget der er korrekt eller blot
tilnærmelsesvist korrekt. Forfatterne til artiklerne der er jo alle
politiske mennesker, der naturligvis har nogle standpunkter af politisk art,
som smitter af på deres holdninger til tingene.
--
ahw

Fra : Bo Warming

Dato : 06-05-05 11:44

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> wrote in message
> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Sludder - de baltiske lande blev ikke besat af Sovjetunionen, og har intet
> med Hitler-Stalin-pagten at gøre.

Danmarks vilje lligger i USAs bukselomme, vedr vurdering af verdenshistorien

USA ROSER FOGHS OPGØR MED RUSLAND
Amerikanske tænketanke skamroser Anders Fogh Rasmussens opfordring til
Rusland
om at undskylde besættelsen af Baltikum. Russerne nægter. Præsident Bush
besøger
i dag Letland for at give balterne sin støtte.
læs mere: http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=572530

Stalin erobrede Balterlandene på linie med Kønigsberg fra Tyskland. Symbolsk
regering gav sig ind under USSR. USSR havde naturlig sikkerhedspolitisk
interesse i området, og det ville være godt, hvis vi ikke var USA-marionet,
som Fogh er vedr samarbejdspolitik-vurdering.

Men Fogh får nok mange gode ting til gengæld for sit medløberi, fx et par
nyttige Echelon-aflytniger af Helles spindoktorer.
Teflon-Fogh vil overgå Teflon-Blair.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 06-05-05 20:41

"Jesus-loves-you" skrev
4197 news:BSqee.1439$Fe7.30902@news000.worldonline.dk

[ ... ]
[ ... ]
> Besatte ikke de baltiske lande
[ ... ]
> Det sagde Sergej Jastrsjembskij, ...

Interrupt from file ...
4198 news:kTqee.1440$Fe7.30979@news000.worldonline.dk

News:

=== citat start ===

DR1 s145 fre 06 maj (2005, CET) 21:06:47

19:57 (CET, red.)

Putin giver baltere halv undskyldning

Ruslands præsident Putin har givet de
baltiske lande en halv undskyldning for
besættelsen efter Anden Verdenskrig.

Putin understreger dog, at Moskva før
har taget afstand fra den hemmelige
pagt mellem Sovjetunionen og Nazitysk-
land, der åbnede døren for besættelsen.

- De baltiske lande blev behandlet som
bønder i det verdenspolitiske spil. Og
det er en tragedie for disse lande,
sagde Putin.

Putins udtalelser er et bemærkelses-
værdigt brud med normal russisk poli-
tisk retorik, og kommer efter at stats-
minister Anders Fogh Rasmussen forleden
opfordrede Rusland til at undskylde.

=== citat slut ====

Hmm ... well, better that nothing.

Facts:
Store dele af den baltiske befolkning blev udryddet som følge af den
sovjetiske besættelse.

-

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4199