Forskellen på "Domain" og en "Workgroup"..~
Fra : Thomas Brogaard

Dato : 27-05-01 14:00

Jeg er ved at sætte en server op. Jeg blev spurgt om jeg vil tilslutte et
"domain" eller en "workgroup"....? Hvad er forskellen...?

Thomas

Fra : Philip Søeberg

Dato : 27-05-01 13:36

Et domain er som regel et større firma-netværk. For at bruge denne løsning
kræves en domain server, der holder styr på alle brugere af det pågældende
domain. Domainet giver adgang for centraliseret organisering af
brugerprofiler til mail, netværks-drev og lign. services.

En workgroup er totalt anarki. Microsoft har bygget deres system således at
hvis en ny maskine bliver introduceret til et workgroup segment, vil en kamp
om hvem der skal være browser-master, dvs. ham der indeholder alle
navne-til-adresse-translationer, opstå. Herefter bliver den nye maskine
indsluset i netværket. Denne løsning er brugt alle steder hvor der ikke
ønskes kontrol over brugen af netværket.

Domain kort:
Som regel skal en maskine være forud registreret på en domain server, for at
blive accepteret adgang til netværket. Denne løsning er den normale i større
netværk.

Workgroup kort:
Ved en workgroup løsning er der dømt anarki. Din egen maskine er sin egen
herrer, og vil, uanset andres protester, registrere sig på netværket. Denne
løsning er den normale i mindre netværk.

Fra : Thomas Brogaard

Dato : 27-05-01 15:02

Hvad ville være bedst. Jeg har på serveren installeret Win2K Server, og på
klienterne Win2K. Serveren skal bare bruges til fil- og printerserver. Jeg
har i øjeblikket bare oprettet en workgroup - alle maskinerne kan se
hinanden - men hvergang jeg prøver at tilføje en bruger som skal ha' adgang
til den delte mappe på serveren får jeg en fejlmeddelse : ".... Unable to
lookup users for display..." MEGET irriterende !!

Ved du noget om det...?

Thomas

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 27-05-01 16:01

"Thomas Brogaard" <tb@taxireklamedanmark.dk> wrote
in message news:9eqtrl$3b1$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> til den delte mappe på serveren får jeg en
fejlmeddelse : ".... Unable to
> lookup users for display..." MEGET irriterende
!!

> Ved du noget om det...?

Her er det vist lettest i din "Workgroup" hvis du
opretter nogle brugere på serveren med samme
username og login som på de respektive maskiner og
så benytter disse (lokale) brugere som
"rettighedshaverne" til dine delte mapper.

/Thomas

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-05-01 22:09

Thomas Nielsen skrev:
> [...]
> username og login som på de respektive maskiner og
> så benytter disse (lokale) brugere som
> "rettighedshaverne" til dine delte mapper.

Ja, lige indtil den dag en bruger skifter password.
Så har han (eller hun) ikke længere adgang til nogetsomhelst på filserveren
før kodeordet også bliver skiftet her.
Bruger man en domain-controller er de fleste ting meget lettere at styre.

-------
Tomas

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 27-05-01 22:22

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> wrote in message

> [...]
filserveren
> før kodeordet også bliver skiftet her.
> Bruger man en domain-controller er de fleste ting meget lettere at

Nu snakkede vi om "workgroup" og ikke "domain", jeg ved ikke om man
kan bruge en domain-controller i en "workgroup" - men hvis man kan så
er det da løsningen.

Men nu er det jo sådan at man ikke nødvendigvis bliver nægtet adgang
fordi trust-relationen bliver brudt mellem "klient" og "server"... det
er jo ikke et domain... så man bliver bare bedt om et brugernavn og en
adgangskode hvis man udbeder sig oplysninger som serveren ikke lige
kan se man har krav på (i forbindelse med skift af adgangskode).

/Thomas

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-05-01 23:26

Thomas Nielsen skrev:
> Nu snakkede vi om "workgroup" og ikke "domain", jeg ved ikke om man
> kan bruge en domain-controller i en "workgroup" - men hvis man kan så
> er det da løsningen.

Jeg mener at man i Windows 95 angive en domain-controller ved kontrol af
andres adgang til egne ressource selvom man selv ikke er i domænet, men jeg
har aldrig prøvet om det virker i Windows 2000.

Thomas Brogaards oprindelige sprøgmål lød jo på hvad forskellen på "domain"
og "workgroup" er, og hvad der vil være bedst at vælge. Jeg hælder helt
klart til "domain". Om det kan lade sig gøre at lave et "mix" må komme an på
en prøve, men det giver mere administration.

> ...så man bliver bare bedt om et brugernavn og en
> adgangskode hvis man udbeder sig oplysninger som serveren ikke lige
> kan se man har krav på (i forbindelse med skift af adgangskode).

Åh, ja. Det er sandt. Det behøver ikke at være en katastofe, som jeg
fejlagtigt lagde op til.

-------
Tomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-05-01 05:04

On Sun, 27 May 2001 14:36:27 +0200, "Philip Søeberg"
<x3m@diskomarked.dk> wrote:

> [...]
>hvis en ny maskine bliver introduceret til et workgroup segment, vil en kamp
>om hvem der skal være browser-master, dvs. ham der indeholder alle

Jeg skal lige være sikker: Der er en browser-master indenfor hver
workgroup?

Den lille SMB-litteratur, jeg nøjedes læste i sin tid, nævnte vist
ikke umiddelbart den lidt vigtige detalje.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 30-05-01 21:33

Hej Philip

"Philip Søeberg" <x3m@diskomarked.dk> skrev i en meddelelse news:9eqscc$ao4$1@sunsite.dk...

> [...]
> indsluset i netværket. Denne løsning er brugt alle steder hvor der ikke
> ønskes kontrol over brugen af netværket.

Der er en MasterBrowser for hvert:
- Segment
- Protokol med NetBIOS enablet
- Domæne/Workgroup (i Domæner ydermere også en Domain MasterBrowser (PDC'en))

Man vil oftest se den samme maskine være MasterBrowser for alle tre typer.

Jeg har vist tidligere begået noget længere skriftligt ang. diverse *Browsers,
jeg kan godt støve det af og sende det igen.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.: