Mappedeling med password
Fra : Jens

Dato : 27-05-01 12:54

Hej !

Vi ville hører om det kunne lade sig gøre at sætte en maskine op (win98 el.
nt) hvor alle brugere havde adgang til. De skulle så kunne lave sig en mappe
på dette delte drev som de så kunne password beskytte så andre ikke kunne
komme ind og se/hente indholdet (ved hjælp af et stykke share/freeware)?
Ideén går ud på at vi sidder og laver eksamensprojekt (i forskellige
grupper) og af frygt for at nogle af maskinerne, hvor opgaverne ligger på,
skal forsvinde (læs: blive sjålet) i løbet af natten er der. Vi ville så
placere en maskine et meget skummelt sted hvor man ikke lige kan komme til
den og grupperne skal så kunne lave sig en mappe på denne og "backuppe"
deres ting der, men uden af de forskellige grupper kan kommer ind og læse de
andres "guld ord".

Kan dette lade sig gøre hurtigt og smertefrit??

På forhånd mange tak

- Jens
P.S. Den der kan svare på dette vil redde manges nattesøvn :)
Sorry for cross-post men vi viste ikke lige hvor den hørte til!

Fra : Morten Raun

Dato : 27-05-01 14:39

Jens wrote:

> [...]
mappe
> på dette delte drev som de så kunne password beskytte så andre ikke kunne

Win2k pro eller en af server versionerne er jeres ven, de kan alt hvad i
eftersøger. Jeg har aldrig selv arbejdet med nt men jeg ved at der er noget
lignende i dette system.

Morten Raun

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 27-05-01 14:56

Hejsa!

Jeg har samme problem, jeg har også søgt efter et stykke software hvor man
kan installere en server applikation på en win9x maskine og via clienter
(også win9x) få noget plads på severen, og klienterne selv kunne oprette
mapper (med password) så man var fri for at have fysisk fat i severen.
Glæder mig til at hører om du/i har en løsning.

Med venlig hilsen

Christoffer Dahl Petersen

Fra : MCP of DK

Dato : 27-05-01 16:23

hvis i laver en "server" hvor alle får tildelt en mappe. Så laver man en
deling på de enkelte mapper og angiver et unikt kodeord for hver mappe.
Derefter kan man gå ind fra en hvilken som helst anden maskine på netværket
og hente oplysninger fra de mapper man har kodeord til. Det eneste krav er
at alle ikke har adgang til "serveren"

mvh

Michael

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 27-05-01 17:01

> Det eneste krav er
> at alle ikke har adgang til "serveren"

Det havde vi også tænkt på, men problemet for os er at maskinen står så
skjult, at den er meget svær at komme til og der er stor udskiftning i de
brugere der skal have et imidlertidig lagerplads, så vi er (næsten) svunget
til fjernadministration :(

mvh

Christoffer Petersen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 27-05-01 17:06

"Christoffer Dahl Petersen" <duca@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

i de
> brugere der skal have et imidlertidig lagerplads, så vi er (næsten)

Fjernadministration er let hvis I bruger et program som f.eks. VNC:
www.uk.research.att.com/vnc

/Thomas

Fra : Karsten H.

Dato : 27-05-01 18:12

Jens wrote in news:9eqq65$5e9$1@sunsite.dk:

> Hej !
>
> Vi ville hører om det kunne lade sig gøre at sætte en maskine op (win98
> el. nt) hvor alle brugere havde adgang til.

Den _nemmeste_ løsning er at lave en deling til hver enkelt gruppe, og så
beskytte denne med password. Dette er under forudsætning af, at i vil gøre
det med en Windows 9x som server.
Der er flere, og bedre, muligheder i NT4/5.

--
Karsten H., aka Den gyldne hund
Erfaren ryger, spiser og drikker

Fra : x

Dato : 29-05-01 19:23

Hvis i har økonomi til at investerer i en win2k server kan i til fjern
administration
bruge terminal service webclient (tswebsetup.exe) fra Microsoft, det er
gratis og
køre klippe stabilt, i kan så med programmet administrere serveren fra en
hvilken
som helst win 9x nt 2k maskine med Internet explorer v4 / 5 osv