Undskyldninger
Fra : Aage Andersen

Dato : 03-05-05 16:23

Nu hvor Fogh er i gang med at kræve undskyldninger af Rusland, kunne jeg
godt tænke mig at vide, hvornaar Danmark har faaet en undskyldning for
Tysklands overfald i 1864 og 1940? Har Tyskland i øvrigt udlignet "clearing
kontoen", som blev oprettet i nationalbanken under krigen?

Aage

Fra : Croc®

Dato : 03-05-05 17:21

Det minder mest om en loppe der gøer.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 03-05-05 17:30

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Det minder mest om en loppe der gøer.

Så kan du jo snakke med.

Tim

Fra : Croc®

Dato : 03-05-05 17:46

On Tue, 3 May 2005 18:29:36 +0200, "Tim" <tim_h_p@hotmail.com> wrote:

>Så kan du jo snakke med.

Ja du har jo underholdt med dig og din kropsfaunas meninger mange
gange.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 04-05-05 08:25

> Ja du har jo underholdt med dig og din kropsfaunas meninger mange
> gange.

Underholdningen overlader jeg til dig. Du har lige leveret månedens
dummert/griner i tråden "Dagens griner: Helle Thorning Schmidt i
Fredericia", hvor du fortæller mig at Peter ikke kan se mit indlæg, eftersom
han har plonket mig:

Croc skriver:
"Skriver du til dine lopper? Den du svarer har jo tydeligt fortalt han ikke
kan se dit svar. Mon ikke du skulle søge råd istedet for at give dem, det
ville vist være bedst for alle parter."

Tror du at Peter kan se mit indlæg nu, Croc??

Dit indlæg minder mig om et eksempel fra den amerikanske udsendelse
"Americas dumbest criminals". Her er der en hjernedød fyr der er til forhør
i forb. med et indbrud:

Politimanden: "The burglar was waring Nike shoes"
Idioten: "No I wasn't. I was warin' boots you idiot... look who's stupid
NOW! Ha, ha, ha!""

Det er den kategori du befinder dig i, Croc.

Tim

Fra : Tim

Dato : 04-05-05 13:40

Fra : Ingolf

Dato : 03-05-05 19:15

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message
> [...]
> Tysklands overfald i 1864 og 1940? Har Tyskland i øvrigt udlignet
> "clearing kontoen", som blev oprettet i nationalbanken under krigen?

... undskyld men øh.. det er edderma'me da også synd for Tyskerne at Italien
ikke har sagt undskyld for at forsøge at erobre dem(gallerne) under
romertiden. Eller at Mongolerne ikke har sagt undskyld til Kineserne for
deres utallige angreb. Og det er bare for meget at Egypterne ikke har sagt
undskyld for at (åbenbart) have Israelerne som slaver. Og vi skal slet ikke
nævne at Danmark ikke har sagt undskyld for de utallige vikingetogter der
fandt sted imod bl.a. England, Frankring, Holland og Spanien... og at
Svenskerne ikke har sagt undskyld for at sparke os ud af Halland, Blekinge
og Småland.. det sq uhygg'ligt du! ;)

_
Der burde være en en max. grænse for hvorlænge en minister ka' sidde.

Fra : Aage Andersen

Dato : 03-05-05 22:02

"Ingolf"
> [...]
>
> _
> Der burde være en en max. grænse for hvorlænge en minister ka' sidde.

Ja, men da Fogh kræver undskyldninger, maa jeg gaa ud fra at Tyskerne har
undskyldt eller at vi ikke har krav paa en undskyldning, ellers skulle Fogh
da forlængst have krævet den. Saa jeg spørger igen, hvornaar har vi faaet
den?

Aage

Fra : Kim2000

Dato : 03-05-05 20:28

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for Tysklands overfald i 1864 og 1940? Har Tyskland i øvrigt udlignet
> "clearing kontoen", som blev oprettet i nationalbanken under krigen?

Ja, det er ikke til at vide hvad manden har gang i. I stedet for at suse
rundt og opføre sig tåbeligt, skulle manden heller se at komme igang med
at se på sit hjemland, han kunne starte med at se på den elendige
intergration, den enorme arbejdsløshed, den kostant stigende
kriminalitet og sikre sig at de multinationale selskaber enten begynder
at betale skat eller pisser ud af landet.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 03-05-05 21:27

Kim2000 <kim2000@tele2ads1.dk> wrote:

> han kunne starte med at se på den elendige intergration

Hvilken integration? Bortset fra de fleste vestegnskommuner ser jeg da
ikke noget til integrationspolitik, hverken på kommunalt plan eller på
landsplan.

Der er jo tale om decideret SEGREGATIONSpolitik, når man tillader
dannelsen af ghettoer, uden gennem en kommunal godkendelsesordning af
lejere til det almennyttige byggeri, sørger for at disse ghettoer ikke
skabes.

Jeg kan i det hele taget ikke se andet end at der i dag må tages
radikale midler i brug. Omdan Voldsmosen, Gjellerupparken og
Mjølnerparken til ejerlejligheder, renover dem samtidig med at de fleste
beboere flyttes til nyindkøbte ejerlejligheder {max en per opgang}, og
således at en ejerlejlighed per opgang i det renoverede byggeri beholdes
til boligsociale formål. Det samme kunne passende ske med det øvrige
sociale boligbyggeri, så alle ejerlejlighedsopgange får én
udlejlingslejlighed til boligsociale formål, og der ikke bliver flere
store almennyttige ghettoer tilbage. Det kan da heller ikke være
meningen at folk med ganske almindelige indtægter skal bo til leje i
støttet byggeri.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 04-05-05 07:27

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> beboere flyttes til nyindkøbte ejerlejligheder {max en per opgang}, og
> således at en ejerlejlighed per opgang i det renoverede byggeri beholdes

Og dem, der ikke kan betale de nye, dyre ejerlejligheder, de skal bo hvor?

> [...]
> store almennyttige ghettoer tilbage. Det kan da heller ikke være
> meningen at folk med ganske almindelige indtægter skal bo til leje i

Det kan ikke være meningen at private fidusbolighajer kan lave
ejerlejligheder til en hvilken-som-helst standard for at tjene på dem, der
ifølge dit forslag bliver boligløse.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 04-05-05 07:42

Arne H.Wilstrup <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Og dem, der ikke kan betale de nye, dyre ejerlejligheder, de skal bo hvor?

Som jeg netop siger: en lejlighed i hver opgang til boligsociale formål.
Det burde være nok.

Og enhver med en normal indtægt kan naturligvis købe en ejerbolig -
priserne på ejerlejligheder ville i øvrigt falde markant med et større
udbud. Og så længe vi har S-togs stationer omgivet af marker, som det er
tilfældet med Kildedal station, mellem Måløv og Veksø, på
Frederikssundbanen.

> Det kan ikke være meningen at private fidusbolighajer kan lave
> ejerlejligheder til en hvilken-som-helst standard for at tjene på dem, der
> ifølge dit forslag bliver boligløse.

Hvem skulle blive boligløse? De skal jo netop genhuses i de lejligheder,
de sociale boligselskaber indkøber i ejerlejlighedsbyggeriet. Personligt
kan jeg ikke se anden måde for at få nedbrudt ghettodannelserne på.

I øvrigt ville det typisk bliver pensionskasser der ville bygge
ejerlejligheder. Men du opfatter måske også Murernes Pensionskasse som
en »fidusbolighaj«?
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 04-05-05 22:09

> Som jeg netop siger: en lejlighed i hver opgang til boligsociale formål.
> Det burde være nok.

Det har du dokumentation for eller gætter du bare?

> Og enhver med en normal indtægt kan naturligvis købe en ejerbolig -

Vrøvl - du ved vist ikke ret meget om folk, der ikke som dig er født med en
guldske i munden, vel?

For at kunne købe en ejerlejlighed, skal man præstere en ordentlig
udbetaling. Det er ikke alle mennesker der kan det. Så kan de naturligvis gå
i banken, men ikke alle kan låne penge i den størrelse i banken. Selv os,
der har en glimrende økonomi, en solid indtægt og ikke skylder noget væk,
måtte skifte bank førend vi kunne købe vort hus. Vi havde ikke sparet nok op
ifølge den tidligere bank og der kunne ikke være tale om at financiere købet
på anden vis - vi gik så til en anden bank, fik tilsagn på 20 minutter. De
kontaktede os og sagde at de meget gerne ville have os som kunder - de havde
sjældent set bedre økonomi, men det er os og vi har trods alt en god
indtægt. Andre har det ikke - og nogle er måske endda registreret i Ribers.

Nej, Per - du taler ud fra en rigmandssøns synspunkter, ikke ud fra en
familie med en almindelig indtægt eller en familie, hvor de er arbejdsløse
hele bundtet. Og en lejlighed i hver bygning til boligsociale formål er ikke
nok. Hvis du mener noget andet, ser jeg gerne at du dokumenterer det.

> priserne på ejerlejligheder ville i øvrigt falde markant med et større
> udbud.

Og hvor lang tid vil det tage? Vi har ejet vores bolig i 4 år - den er i den
tid steget med godt 1.mio - men hvem vil købe den til den pris? Der er stort
udbud af huse og ejerlejligheder, men priserne er skyhøje alligevel.

> Hvem skulle blive boligløse? De skal jo netop genhuses i de lejligheder,
> de sociale boligselskaber indkøber i ejerlejlighedsbyggeriet. Personligt
> kan jeg ikke se anden måde for at få nedbrudt ghettodannelserne på.

Hvis man sikrer at en lejlighed ikke må koste mere end max. 10 procent af
en håndværkerlønning, så skal du se løjer.

> I øvrigt ville det typisk bliver pensionskasser der ville bygge
> ejerlejligheder. Men du opfatter måske også Murernes Pensionskasse som
> en »fidusbolighaj«?

Vi ved jo godt at selv pensionskasselejligheder er rævedyre og i øvrigt kan
det være umuligt at købe /leje en lejlighed, hvis man ikke er medlem af en
eller anden pensionskasse, der bygger lejligheder.

Forslaget virker skrivebordsagtigt - det er i hvert fald ikke blandt
almindelige mennesker, du har de oplysninger fra. Og kender du i det hele
taget til familier med lavindkomster?

--
ahw

--
ahw

Fra : Tim

Dato : 05-05-05 00:55

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> wrote in message

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har du dokumentation for eller gætter du bare?

Har du dokumentation for det modsatte? Du lyder så sikker!?!

> Vrøvl - du ved vist ikke ret meget om folk, der ikke som dig er født med
> en guldske i munden, vel?

Det lyder næste som om, at du ikke er født med en guldske i munden!?!

> For at kunne købe en ejerlejlighed, skal man præstere en ordentlig
> udbetaling.

Det er korrekt.

> [...]

> Selv os, der har en glimrende økonomi, en solid indtægt og ikke skylder
> noget væk, måtte skifte bank førend vi kunne købe vort hus.

Men der var dog nogle kapitalister, der ville låne jer pengene?

> Vi havde ikke sparet nok op ifølge den tidligere bank

De blev vel brugt til at plante pot i baghaven!?!

> og der kunne ikke være tale om at financiere købet på anden vis - vi gik
> så til en anden bank, fik tilsagn på 20 minutter.

Der var I vel nok heldige... det er ikke enhver beskåret.

> De kontaktede os og sagde at de meget gerne ville have os som kunder

Du er jo også en troværdig mand.

> - de havde sjældent set bedre økonomi,

I særdeleshed ikke hos en anti-kapitalist.

> men det er os og vi har trods alt en god indtægt.

Men alle de penge giver du jo gladeligt væk, i dit sociale storsind.

> Andre har det ikke

Og det er dem, du giver dine penge væk til.

> - og nogle er måske endda registreret i Ribers.

Så meget mere nobelt bliver det.

> Nej, Per - du taler ud fra en rigmandssøns synspunkter,

Altså dine.

> ikke ud fra en familie med en almindelig indtægt eller en familie, hvor de
> er arbejdsløse hele bundtet.

Altså folk, der ikke er i din situation, men folk, som du i din
selvbestaltede filantropi overøser med dit overskud!?!

> Og en lejlighed i hver bygning til boligsociale formål er ikke nok.

Nej, men eftersom du, i dit storsindede velværd giver penge til at hjælpe de
arme, er der jo ikke noget problem. Kan du ikke se det?

> Hvis du mener noget andet, ser jeg gerne at du dokumenterer det.

Det er der ikke brug for. Vi har jo dejlige mennesker som dig, der er
socialt bevidste, og gerne giver ud af deres overskud.

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-05 06:28

Arne H.Wilstrup <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har du dokumentation for eller gætter du bare?

Hvor stort mener du da at behovet for boliger til boligsociale formål
er? Hvis vi antager at halvdelen af befolkningen bor i lejlighed, med
opgange med seks lejligheder i hver, ville hver 12. bolig være afsat til
boligsociale formål. Mener du virkelig at mere end 8% af befolkningen
har behov for en sådan bolig?

> Vrøvl - du ved vist ikke ret meget om folk, der ikke som dig er født med en
> guldske i munden, vel?

Bortset fra at jeg ikke er »født med en guldske i munden«, hvor har du
dog det fra, så taler jeg ud af en virkelighed, hvor også ufaglærte bor
i parcelhus eller ejerlejlighed. Og parcelhusene for disse ufaglærte kan
faktisk være ganske store, også her i Husum, i Københavns kommune.

> For at kunne købe en ejerlejlighed, skal man præstere en ordentlig
> udbetaling.

Og da man som regel køber sin {første} ejerlejlighed når man er ung og
færdiguddannet, så kautionerer ens forældre normalt for en.

> [...]
> kontaktede os og sagde at de meget gerne ville have os som kunder - de havde
> sjældent set bedre økonomi, men det er os og vi har trods alt en god

Ja, og det viser jo med al ønskelig tydlighed at det ikke er så svært at
få et sådant lån. Og at din gamle bank {hvilken dog?} har mistet en god
kunde.

> Andre har det ikke - og nogle er måske endda registreret i Ribers.

Det er jo sådanne ting der gør, at vi må have udlejningslejligheder til
boligsociale formål. Og ingen forestiller sig vel at /al/ privat
udlejningsvirksomhed stopper?

> Nej, Per - du taler ud fra en rigmandssøns synspunkter,

Jeg ved ikke hvorfra du har at jeg skulle være »rigmandssøn«. Ganske
vist er jeg fabrikantsøn, men vi boede altså ikke i en strandvejsvilla,
men i en 2,5 værelses udlejningslejlighed i den bygning i Husum som
husede Husum Bio, og som min far senere fik omdannet til en privat
andelsboligforening. Og som jeg nu bor i.

> ikke ud fra en
> familie med en almindelig indtægt

En familie med en almindelig indtægt? De bor da allerede i dag i
parcelhus.

> eller en familie, hvor de er arbejdsløse
> hele bundtet.

Der bor faktisk også arbejdsløse i ejerboliger, og de har vel ikke altid
været arbejdsløse.

> Og en lejlighed i hver bygning til boligsociale formål er ikke
> nok. Hvis du mener noget andet, ser jeg gerne at du dokumenterer det.

Igen: mener du virkelig at mere end 8% af befolkningen har brug for en
udlejningsbolig af boligsociale grunde?

> Og hvor lang tid vil det tage?

Markedet vil tilpasse sig temmelig hurtigt; alternativet er jo nemlig at
sælgerne sidder med boliger, de ikke kan sælge.

> Vi har ejet vores bolig i 4 år - den er i den tid steget med godt 1.mio -
> men hvem vil købe den til den pris? Der er stort udbud af huse og
> ejerlejligheder, men priserne er skyhøje alligevel.

Netop fordi udbuddet er for stort i forhold til efterspørgslen.

> Hvis man sikrer at en lejlighed ikke må koste mere end max. 10 procent af
> en håndværkerlønning, så skal du se løjer.

Det kan man naturligvis ikke i en markedsøkonomi, og 10% af en
håndværkerløn? 10% af min indtægt virker som et kollegieværelse {ja, jeg
er jo ikke-fastsat gymnasielærer, med løse jobs og perioder på dagpenge,
så jeg må tro at du tjener mere end mig}. Men ok, min fætter Søren, som
er håndværker, sidder da også i et parcelhus på 200 m^2, her i
København.

> Vi ved jo godt at selv pensionskasselejligheder er rævedyre og i øvrigt kan
> det være umuligt at købe /leje en lejlighed, hvis man ikke er medlem af en
> eller anden pensionskasse, der bygger lejligheder.

Nu begrænser pensionskasserne næppe salget af ejerlejligheder til
medlemmer, men det er da rigtigt at de fleste pensionskasser, herunder
Magistrenes Pensionskasse, giver fortrinsret til medlemmer, når det
drejer sig om udlejning. Naturligvis efter at lejligheden er blevet så
grundigt istandsat, at den vurderes som ny, og huslejen kan fastsættes
efter markedsprincipper. Pensionskassen kan jo ikke behandle lejerne
bedre end andre medlemmer.

> Forslaget virker skrivebordsagtigt - det er i hvert fald ikke blandt
> almindelige mennesker, du har de oplysninger fra. Og kender du i det hele
> taget til familier med lavindkomster?

Masser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-05-05 14:27

> dog det fra,

Så vidt jeg husker var din far fabrikant - og der må være blevet adskillige
kilo tilovers til dig ved hans død?
Dernæst viser dine indlæg jo gennem årene hvor dine sympatier liggger -
nemlig et godt stykke til højre for midten, så det er vel ikke helt grebet
ud af den tomme luft?

så taler jeg ud af en virkelighed, hvor også ufaglærte bor
> i parcelhus eller ejerlejlighed.

Kender du deres økonomi? Det er ikke de fleste ufaglærte der bor i
ejerlejlighed eller i parcelhus - det er et lille fåtal, som sagtens kan
have haft en bedre økonomi af forskellige grunde, som vi ikke kan kende
umiddelbart.
Jeg vil fastholde at det er ikke er enhver beskåret at få mulighed for at
købe hus eller ejerlejlighed, og slet ikke hvis man er på
overførselsindkomster, som mange i sociale boligbyggerier er det.

Og parcelhusene for disse ufaglærte kan
> faktisk være ganske store, også her i Husum, i Københavns kommune.

sikkert - men igen: du kender ikke til deres økonomi -hvis det virkelig var
så let, så tvivler jeg på at ret mange der bor i lejlighed i dag, ville
vælge dette fortsat, når man tager i betragtning at selv det mindste
parcelhus er større end end to-værelses lejlighed i gennemsnit.

> Og da man som regel køber sin {første} ejerlejlighed når man er ung og
> færdiguddannet, så kautionerer ens forældre normalt for en.

tsk! tsk! -her er det at filmen knækker. Mine forældre kunne fx ikke
kautionere for mig, min kones forældre heller ikke. De havde simpelthen ikke
noget at kautionere med - og sådan var det blot i min omkreds og på den
gade, hvor jeg trådte mine barnesko: ingen havde råd til sådan noget, og at
kautionere? uhadada -det var helt udelukket.

> Ja, og det viser jo med al ønskelig tydlighed at det ikke er så svært at
> få et sådant lån.

Du kan ikke læse, forstår jeg? hvor har jeg skrevet at det var let at få
lån? Vi havde den samme bank i ti år, og tre gange ansøgte vi og tre gange
fik vi afslag - og jeg kender massevis af folk, der var ude for det samme.

Nej, Per - du er meget langt fra virkeligheden og almindelige menneskers
indkomster - verden ser ikke sådan ud at man bare kan gå i banken og få et
lån. Hvorfor tror du at der er så mange firmaer, der tilbyder lån til høje
renter? fordi bankerne ikke har lyst til at risikere noget - og det kan man
da godt sætte sig ind i - så selvom nogen får lån, så er det langt fra alle,
og da slet ikke, hvis de er på overførselsindkomster som en stor del af
dem, bor i lejlighed i socialt boligbyggeri er det.

Og at din gamle bank {hvilken dog?} har mistet en god
> kunde.

Lån og Spar bank - det groteske var at da jeg i deres nyhedsgruppe skrev om
sagen og efterfølgende skulle aflevere checkhæfte m.v. til den bank (efter
at vi havde fået de nødvendige tilsagn fra vores nuværende (Nordea), så
sagde bestyreren at han var blevet ringet op af direktøren, som så havde
givet ham ret. (Det kan han jo sagtens sige - for hvis en bestyrer absolut
skal støtte sig op ad direktøren i en banal lånesag, så er der noget, der
tyder på at det ikke har set godt ud i hans papirer -og så vidt jeg ved blev
han forflyttet til "anden beskæftigelse" kort tid efter.

> Det er jo sådanne ting der gør, at vi må have udlejningslejligheder til
> boligsociale formål. Og ingen forestiller sig vel at /al/ privat
> udlejningsvirksomhed stopper?

Jo, det gør jeg - jeg kan ikke se, hvad private boligejere skal til for, med
mindre man sætter dem kniven for struben og siger: huslejen må højst være på
10 % af en almindelig håndværkerlønning.

> [...]
> husede Husum Bio, og som min far senere fik omdannet til en privat
> andelsboligforening. Og som jeg nu bor i.

Som sagt: "rigmandssøn" - og selvom I boede i en 2, 5 værelses
udlejningslejlighed, havde I muligheden for at købe hus - men i øvrigt
modsiger det jo dine synspunkter: hvis det skulle være så let og attraktivt
at få hus eller ejerlejlighed, hvorfor så bo i lejlighed?

> En familie med en almindelig indtægt? De bor da allerede i dag i
> parcelhus.

Nej, det er de færreste.

> Der bor faktisk også arbejdsløse i ejerboliger, og de har vel ikke altid
> været arbejdsløse.

Men der er også mange tvangsauktioner hos familier der mister deres arbejde.

> Igen: mener du virkelig at mere end 8% af befolkningen har brug for en
> udlejningsbolig af boligsociale grunde?

Jeg prøver igen: du påstår noget, du beviser det - den med at føre krigen
over i fjendens lejr, er brugt før - for dermed vil du have mig til at gøre
dit arbejde - men den går ikke: du postulerer - du beviser.

> Netop fordi udbuddet er for stort i forhold til efterspørgslen.

Men du skriver jo noget om at når udbuddet stiger så falder priserne - det
holder jo ikke for vort vedkommende.

> Det kan man naturligvis ikke i en markedsøkonomi,

Netop - derfor er jeg heller ikke tilhænger af den fri markedsøkonomi.

> [...]
> så jeg må tro at du tjener mere end mig}. Men ok, min fætter Søren, som
> er håndværker, sidder da også i et parcelhus på 200 m^2, her i

Det vil være lettere at omstille samfundet til samfundseje af
produktionsmidlerne end at omstille hele boligmassen efter dit forslag.

> [...]
> grundigt istandsat, at den vurderes som ny, og huslejen kan fastsættes
> efter markedsprincipper. Pensionskassen kan jo ikke behandle lejerne

Netop - derfor er dit argument hult og uigennemtænkt.

> Masser.

nåeh, ja- to ludere og en lommetyv - men man kan af forskellige
statistikker se, at det ikke just er dem, der glimrer med deres formidable
indtægt. Luderne kan godt tjene mange penge, men en hel del af dem må pænt
aflevere broderparten til alfonser.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-05 16:36

> [...]

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker var din far fabrikant - og der må være blevet adskillige

Han var fabrikant, på højden med 57 ansatte i Lyngby, men normalt med
omkring 3 ansatte. Fabrikken blev lukket da min fars timeløn efterhånden
lå lavere end hans ansatte; det var min mor der førte regnskab, og hende
der forlangte den lukket. Fabrikkens navn var Rønne Sko, senere Ronini
Sko da kvinderne {der også købte mænds og børns sko} pludselig kun ville
have italienske sko. Derefter blev han ansat på Kuwait Petroleums
regnskabscenter, mens min mor blev kursusleder i hjemmeplejen. Han blev
fyret, »tvangspensioneret«, da han fyldte 65; det er bare firmaets
politik, og ventede så efter mit råd med at få sin firmapension til han
fyldte 70 - vi bliver trods alt gamle i familien; rygere 80, ikke-rygere
90 år når man er af hankøn.

> Dernæst viser dine indlæg jo gennem årene hvor dine sympatier liggger -
> nemlig et godt stykke til højre for midten, så det er vel ikke helt grebet
> ud af den tomme luft?

Jeg kan ikke genkende at jeg skulle ligge »et godt stykke til højre for
midten«, og faktisk vil du også i dette forum se folk der opfatter mig
som værende venstreorienteret. Faktisk startede jeg politisk i SF {som
gymnasieelev} og gik så sammen med Sigurd Ømann m.fl. over i
Socialdemokratiet. Hvor jeg har været både DSU-formand og
byrådskandidat.

> [...]
> ejerlejlighed eller i parcelhus - det er et lille fåtal, som sagtens kan
> have haft en bedre økonomi af forskellige grunde, som vi ikke kan kende

Jeg kender adskillige ufaglærte som bor i ejerbolig. Mange ufaglærte er
i øvrigt mere vellønnede end mange akademikere; SiD var altid en
effektiv fagforening.

> Jeg vil fastholde at det er ikke er enhver beskåret at få mulighed for at
> købe hus eller ejerlejlighed, og slet ikke hvis man er på
> overførselsindkomster, som mange i sociale boligbyggerier er det.

Det var faktisk i 70erne muligt at købe ejerlejlighed og holde den med
dagpenge. Men det er nok rigtigt at den voldsomme reduktion dels af
dagpengeniveauet {dagpengemax lå dengang på gennemsnit af hvad en
faglært arbejder tjente} dels af rentefradragsretten, har gjort det
noget sværere i dag.

> [...]
> vælge dette fortsat, når man tager i betragtning at selv det mindste
> parcelhus er større end end to-værelses lejlighed i gennemsnit.

Faktisk har de almennyttige boligselskaber jo i dag udlejningsproblemer,
da det er billigere for folk at bo i ejerbolig. Det er kun her i
København at det forholder sig lidt anderledes, men det er jo fordi
manglen på ejerboliger holder priserne alt for højt oppe.

> [...]
> gade, hvor jeg trådte mine barnesko: ingen havde råd til sådan noget, og at
> kautionere? uhadada -det var helt udelukket.

For mig drejede det sig om en bankkaution på sølle 15.000 kroner {i
1976}, hvoraf de 5.000 var til udbetaling på købet af en 40 m^2
ejerlejlighed med 10^m altan ved Ishøj Station {Ishøj Centrum}. Det var
faktisk muligt for mig at holde lejligheden under såvel lavtlønsarbejde,
arbejdsløshed og fornyet universitetsstudium til datalogi/engelsk, og
såvel dagpenge som arbejde efter eksamen. Da jeg solgte den var den
manglede der et halvt år før sidste termin skulle betales, og jeg solgte
den kun fordi min mor var død, min far skulle på plejehjem i nærheden af
det gamle hjem, og jeg havde brug for en større lejlighed.

Vi lever trods alt ikke længere i en tid med »sultens slavehær«.

> [...]
> fik vi afslag - og jeg kender massevis af folk, der var ude for det samme.

Det viste sig jo at det var let nok at få lån - i skulle blot skifte
bank.

> [...]
> og da slet ikke, hvis de er på overførselsindkomster som en stor del af
> dem, bor i lejlighed i socialt boligbyggeri er det.

Jeg tror nu at det er dig der har en noget forældet forestilling om
tilstandene.

> [...]
> tyder på at det ikke har set godt ud i hans papirer -og så vidt jeg ved blev
> han forflyttet til "anden beskæftigelse" kort tid efter.

Lån & Spar Bank - det er jo en discountbank. Jeg har fra barnsben af
haft Kjøbenhavns Handelsbank, samme filial gennem alle årene, selv om
banken nu er fusioneret med Landmandsbanken til Den Danske Bank. Jeg har
til dato fået alle de lån jeg har ansøgt om, men også fået at vide
{gennem min mor} at det var 1) fordi de troede på mig og 2) fordi de
budgetter jeg udarbejdede altid var så velgennemtænkte og solide.

> Jo, det gør jeg - jeg kan ikke se, hvad private boligejere skal til for, med
> mindre man sætter dem kniven for struben og siger: huslejen må højst være på
> 10 % af en almindelig håndværkerlønning.

Nu er du jo også kommunist.

> [...]
> modsiger det jo dine synspunkter: hvis det skulle være så let og
> attraktivt at få hus eller ejerlejlighed, hvorfor så bo i lejlighed?

Nu ændrer tiderne sig jo. Mine forældre flyttede faktisk ind i
lejligheden da huset var ved at blive bygget, i 1955, og da de for alvor
overvejede at købe hus, var vi tre sønner ved at flytte hjemmefra. Og
den økonomiske situation i 1950erne var altså anderledes end den var i
70erne og den er i dag. Faktisk er velstanden i de sidste 55 år
tredoblet, som du kan se på følgende uddrag fra min Mathematica:

In[1]:=Solve[3 == 1.02^n,n]

Out[1]={{n->55.4781}}

- idet den stiger med 1,02% om året.

> Nej, det er de færreste.

Nej, men måske definerer vi »almindelig indtægt« forskelligt? Husk lige
på at halvdelen af befolkningen bor i parcelhus ...

> Men der er også mange tvangsauktioner hos familier der mister deres arbejde.

Det er vist mere et spørgsmål om at købe for dyrt. Og lige i disse år er
der mange unge der køber alt for dyrt, især her i hovedstadsområdet.

> Jeg prøver igen: du påstår noget, du beviser det - den med at føre krigen
> over i fjendens lejr, er brugt før - for dermed vil du have mig til at gøre
> dit arbejde - men den går ikke: du postulerer - du beviser.

Jeg kan ganske simpelt ikke se at mere end 8% af befolkningen kan have
brug for en social bolig.

> Men du skriver jo noget om at når udbuddet stiger så falder priserne - det
> holder jo ikke for vort vedkommende.

OK, jeg skrev galt: udbuddet er for /lille/ i forhold til
efterspørgslen.

> Netop - derfor er jeg heller ikke tilhænger af den fri markedsøkonomi.

Men det er jeg. Den sikrer nemlig også menigmand en høj indkomst - når
vi vel at mærke opretholder et system med relativt høje
overførselsindkomster. Jeg ønsker ikke et samfund à la USA, hvis økonomi
i øvrigt er dødsyg.

> Det vil være lettere at omstille samfundet til samfundseje af
> produktionsmidlerne end at omstille hele boligmassen efter dit forslag.

Fik vi samfundseje af produktionsmidlerne, ville vi hurtigt få »sultens
slavehær« tilbage. Rent bortset fra at en bunke mennesker ville flygte
til udlandet. Lige som det skete i DDR i årene op til 1961.

> Netop - derfor er dit argument hult og uigennemtænkt.

Baggrunden var nu dit argument om at det ville være »private
fidusbolighajer« som ville tjene pengene. Der er faktisk i
pensionskasserne tale om lønmodtagerpenge.

> [...]
> indtægt. Luderne kan godt tjene mange penge, men en hel del af dem må pænt

Jeg har rent faktisk boet i Ishøj i 24 år, og her været engangeret i DSU
og Socialdemokratiet. De solide, gamle SiD-arbejdere boede faktisk i -
parcelhus. Og havde gjort det i årtier. Derimod boede en journalist, der
på et tidspunkt var formand for partiforeningen, og som lejligheds laver
interviews i TV København, i socialt boligbyggeri, men han var nu også
enlig.

Men bortset fra det, så virker det for mig som om din sociale
indignation er lidt for præget af gamle DKP-floskler. Den brede
befolkning har det godt, ja, endog meget godt, og så er der nogle
marginaliserede grupper, herunder indvandrerne, som der skal gøres noget
ekstra for. Og her er det af hensyn til bl.a. at modvirke den sociale
arv, at de eksisterende ghettoer brydes ned, og de bliver spredt. Til
udlejningslejligheder placeret i ejerlejlighedsblokke, så deres børn kan
komme i børnehaver og skoler uden ghettopræg. Så de kan blive integreret
i stedet for segregeret. Men man har jo i årtier ført den stik modsatte
politik, så man sikrede at godtfolks børn ikke kom til at gå i skole med
skidtfolks børn. Man har nemlig sørget for at bygge enorme kvarterer med
socialt boligbyggeri, med egne skoler. Og læg mærke til, at jeg her
først at fremme taler om socialt svage danskere - indvandrerne kom først
til senere. Den politik finder /jeg/ asocial.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-05-05 18:52

> [...]
> den kun fordi min mor var død, min far skulle på plejehjem i nærheden af
> det gamle hjem, og jeg havde brug for en større lejlighed.

i 1976 kunne jeg ikke engang låne til en skrivemaskine -men jeg kunne da gå
ud på det grå lånemarked og betale en svimlende sum i renter for at låne de
næsten 5000 en sådan elektrisk karl kostede (svjh).

Så at låne "sølle" 15000 kr. som studerende var ikke muligt - man kunne ikke
en gang leje et TV når man boede på kollegium fordi man var bange for at man
ville sætte det ud i køkkenet til fælles afbenyttelse og tyveri.

> Vi lever trods alt ikke længere i en tid med »sultens slavehær«.

Nej, men det er stadig sådan at det ikke er alle der kan gå ud og få selv
beskedne lån: de sidste 3 måneders lønsedler -nåeh, nej, du er arbejdsløs -
så desværre, nej! Eller "du er bistandsklient - det er for risikabelt- den
går ikke" eller "studerende? du kan da blot tage et studielån, så du behøver
ikke at låne x-tra" - etc. Jeg tror næsten at jeg har hørt alle
argumenterne - men det grå lånemarked til 17 -18 % (eller mere, som var
meget højt den gang - studielånene lå på 14 -16 % - jeg har dog aldrig været
bistandsklient, men jeg kender naturligvis til det via folk, der var)

> Det viste sig jo at det var let nok at få lån - i skulle blot skifte
> bank.

Det var da ikke "LET NOK" Per - nu må du styre dig. Vi fik kun lån fordi min
barndomsven, vi flyttede sammen med i huset, havde fast ejendom og fordi den
pågældende bestyrer kendte ham godt og i øvrigt var chef for afdelingen og
var villig til at løbe risikoen.
Da vi forsøgte selv tidligere, var det blankt afslag, idet vi ikke havde
"sparet nok op selv" ... jeg havde jo stadig mit studielån at betale af på.
Men det er ikke enestående for os - nogle af dem, vi kender, har været ude
for det samme: en udmærket økonomi, men desværre ikke "gode papirer" da de
ikke havde sparet tilstrækkeligt op først.

Så drop det overlegne "det er let nok" - det ER det ikke, det VAR det ikke
og det BLIVER det ikke - i hvert fald for nogen.

Jeg kender et ægtepar, som altid har haft orden i deres økonomi - de har
spinket og sparet og altid betalt hver sit - de blev begge med et slag
handicappede: hun faldt og fik en irreparabel rygskade, han fik dissimineret
sclerose - de skulle flytte til noget bedre - banken sagde: desværre! I er
ikke gode papirer -hvis der kommer noget uforudset eller hvis I selv skal
til at reparere ting, så vil I ikke kunne gøre det, og I vil ikke have råd
til at yde en ekstra indsats for at tjene nok til en håndværker - så
desværre nej!

Nej, Per - det er IKKE korrekt at det er "LET NOK" at låne penge. Du kan
måske gøre det i kraft af at hele din verden har drejet sig om
investeringer, forretning m.v. Det giver en helt anden personlighed, når man
henvender sig til "pengemænd"- og det forhold at du ved hvordan man "taler"
til sådanne bankfolk, evt. kan henvise til at du er søn af en fhv. fabrikant
etc. giver dig nogle anderledes forhold, selvom du nok ikke vil erkende det,
men for fru Jensen og hr. Hansen, der aldrig har været vant til at stå med
andet end hatten i hånden over for en bankmand -en ung fløs på måske 25 år,
der føler sig magtfuld og kan sige: I skal spare nogle flere penge op (hvis
det var muligt, så havde de næppe behøvet et lån,vel?) - før I kan låne, så
går fru Jensen eller hr. Hansen næppe derfra med et tilsagn om et lån -og da
slet ikke til fast ejendom.

Jeg kender til en kvinde, der købte en lejlighed i Tyrkiet - i kraft af at
hun havde en ejerlejlighed som hun fik ved salg af en anden ejerlejlighed,
som blev solgt da hun og gemalen flyttede fra hinanden - og som pludselig
skulle af med 200.000 kr. Da hun ikke havde alle pengene, sagde hun: jamen,
jeg kan da bare sige, at de får dem senere.
Det tog lang tid at overbevise hende om at man ikke kunne sige sådan med
fast ejendom - hun ville blot risikere at man gjorde udlæg i ejendommen
eller lod den gå på tvangsauktion - og hun havde endda haft med fast ejendom
at gøre før -men det var mest hendes fhv. gemal, der havde bestyret dette.

Det viser min pointe: det er IKKE let at få lån og det er IKKE let at gå i
banken, hvis man ikke i tale og udtryk kan gebærde sig som om man var vant
til at have med penge at gøre.
Det blev der i øvrigt undersøgt i en TV-udsendelse, hvor man lod en person i
jakkesæt og slips søge om lån i samme bank, hvor han tidligere havde været,
forklædt som "almindelig arbejder" - i første tilfælde fik han blankt
afslag - men med jakkesættet og slipset blev han modtaget som "fyrste".

Nej, Per - lad være med den overlegne attitude over at du måske med lethed
kan få lån og så tro at det gælder for alle. Og det gælder slet ikke for
bistandsklienter, der jo ikke har noget at spare op af, eller for
arbejdsløse - hvis du tror det, så kender du ikke nok til den slags
klientel, du hævder at kende.

> Jeg tror nu at det er dig der har en noget forældet forestilling om
> tilstandene.
'
Jeg har en realistisk indstilling til forholdene -for pokker Per, jeg har
prøvet tingene på min egen krop -for godt 5 år siden kunne vi ikke låne til
en bolig - og det på trods af at vi har en indtægt (min kone og jeg) på
temmelig mange penge årlig - penge som vi burde kunne sidde i et stort hus
for. Det gør vi så nu, men kun fordi vores medejer i forvejen havde en fast
ejendom og i det hele taget forstod sig på tingene omkring handel med fast
ejendom, samt kendte bestyreren i banken.

> [...]
> {gennem min mor} at det var 1) fordi de troede på mig og 2) fordi de
> budgetter jeg udarbejdede altid var så velgennemtænkte og solide.

Netop - men det er ikke alle bistandsklienter, arbejdsløse fra lavere
sociale lag, der har de muligheder - og det at de kendte din far (mor?) som
fhv. fabriksejer, har du haft let ved at få lån - men det betyder jo ikke at
det gælder for alle, vel lille Per! - prøv nu at forstå at der er
forskel på folk. Når man kommer ind i en bank og ligner en million, så er
det lettere at få et lån end hvis man kommer ind med hatten i hånden og
ligner en fattigrøv. Og mange mennesker fra små kår ved ikke hvordan de skal
bære sig ad med at ligne en million.

Jeg ved fx at der var en mand, der kom ind i daværende Finansbanken lige fra
gaden og spurgte om han kunne låne 1 mio kr. De sagde nej, hvorefter han
sagde_: "jamen, så lån mig to" - og det fik han!

> Nu er du jo også kommunist.

netop!

> Det er vist mere et spørgsmål om at købe for dyrt. Og lige i disse år er
> der mange unge der køber alt for dyrt, især her i hovedstadsområdet.

Folk, der ikke har forstand på det, kan risikere at købe "for dyrt".

> Jeg kan ganske simpelt ikke se at mere end 8% af befolkningen kan have
> brug for en social bolig.

Men du påstår at det forholder sig sådan -ergo må du bevise det.

> [...]
> vi vel at mærke opretholder et system med relativt høje
> overførselsindkomster. Jeg ønsker ikke et samfund à la USA, hvis økonomi

Det sikrer ikke menigmand en høj indkomst, i hvert fald kun´relativt. I
mellemkrigstidens Tyskland var det jo mange millioner mark man kunne tjene,
men det var ikke en "høj indkomst" alligevel.

> Fik vi samfundseje af produktionsmidlerne, ville vi hurtigt få »sultens
> slavehær« tilbage. Rent bortset fra at en bunke mennesker ville flygte
> til udlandet. Lige som det skete i DDR i årene op til 1961.

At nogle egoister vil mele deres egen kage, er jeg ikke uenig i. De "mange"
mennesker, der ville flygte fra DDR i sin tid, ønskede jo - på bekostning af
samfundet - at mele egen kage, at blive velhavende på deres lands
bekostning - det er da klart at man ikke kan acceptere sådanne forhold i et
land som DDR, der jo havde sørget for at disse mennesker fik en god
uddannelse.
Men måske skulle de gøre som man nu har foreslået herhjemme - vist oven i
købet fra regeringens side: at man skal betale tilbage det, som samfundet
har ofret på ens uddannelse, hvis man vil emigrere.

> Baggrunden var nu dit argument om at det ville være »private
> fidusbolighajer« som ville tjene pengene. Der er faktisk i
> pensionskasserne tale om lønmodtagerpenge.

Men de drives efter kapitalistiske principper - og man driver ikke
pensionskasser for lønmodtagerpenge for princippets skyld.

> [...]
>
> Men bortset fra det, så virker det for mig som om din sociale
> indignation er lidt for præget af gamle DKP-floskler.

Vrøvl - det handler om realisme ikke om dine ideosynkrasier i forhold til
mine politiske standpunkter.

> [...]
> først at fremme taler om socialt svage danskere - indvandrerne kom først
> til senere. Den politik finder /jeg/ asocial.

Hvorfor ikke blot afskaffe fattigdom ved lov, Per? Det er jo den rene
skrivebordsteori, du her disker op med.

Det er IKKE let for almindelige mennesker at låne penge, hvilket ses af de
mange tusinder der dels er i Ribers og dels låner penge til kontokøb. Hvis
disse mennesker virkelig kunne gå i banken og låne penge uden videre, uden
selv at have sparet noget op eller være i besiddelse af sikkerhedsstillelser
til en lavere rente, hvorfor mon de så ikke har gjort det? Naturligvis fordi
de ikke kan - og fordi du kan låne penge betyder det jo ikke at alle
mennesker kan gøre det på samme lette måde som dig. Prøv dog for en gangs
skyld at se tingene i et bredere perspektiv end din egen næsetip, Per - du
skriver noget om min sociale indignation som om det er gamle DKP-floskler -
det er for billigt og er ikke et argument, men en afledningsmanøvre - det
handler om realiteter for en pokkers masse mennesker, og det vil være
nemmere, som sagt, at lave en lov der forbyder fattigdom fremfor at tro at
man med et snuptag blot kan lade folk eje deres boliger og så overlade en
enkelt lejlighed til socialt udsatte i hver bebyggelse.
Det er ikke realistisk, ikke muligt og ikke noget, man som seriøst tænkende
menneske kan mene for alvor.
Vågn op til virkeligheden, Per -
--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-05 19:31

> [...]

> "pengemænd"- og det forhold at du ved hvordan man "taler" til sådanne
> bankfolk, evt. kan henvise til at du er søn af en fhv. fabrikant etc.

Min far havde samme bankafdeling, som jeg stadig har, og som lille kan
det godt tænkes at jeg har ligget på gulvet i bankens kontor og leget
med biler, mens min far har snakket forretninger.

Men min fars fabrik var aldrig stor, nogle få år med 57 ansatte, ellers
med 3-5 stykker. En ganske almindelig kone-mand forretning.

Men sidste gang jeg skulle låne lidt, kun 1500 kroner og kun nogle
måneder, så var det da nok med en opringning, så var der bevilget
overskud. Uden underskrift og uden fremmøde; min stemme i telefonen var
nok. Det er nok almindelig fremgangsmåde i en bank, når man har kendt
kunden og hans familie i et halvt århundrede.

> [...]
> forklædt som "almindelig arbejder" - i første tilfælde fik han blankt
> afslag - men med jakkesættet og slipset blev han modtaget som "fyrste".

Jeg plejer nu at komme i t-shirt og korte bukser - om sommeren.

> Folk, der ikke har forstand på det, kan risikere at købe "for dyrt".

Det er let nok at se at ejendomspriserne i hovedstadsområdet i
øjeblikket er i en slags boble. I høj grad fremkaldt af de afdragsfrie
lån.

Bortset herfra så har bankerne jo i dag problemer med at finde folk, de
kan udlåne penge til - en af mine brødre fortæller mig om bankens iver
for at låne ham flere penge end han ønsker at låne; men han ønsker at
være gældfri når det hedder pension.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-05-05 21:40

> Min far havde samme bankafdeling, som jeg stadig har, og som lille kan
> det godt tænkes at jeg har ligget på gulvet i bankens kontor og leget
> med biler, mens min far har snakket forretninger.

Det bekræfter hvad jeg skrev.

> [...]
> kunden og hans familie i et halvt århundrede.

Det bekræfter hvad jeg skrev.

> Jeg plejer nu at komme i t-shirt og korte bukser - om sommeren.

Der er forskel på at være et "godt navn" i en bank og så komme som kunde
første gang.

> [...]
> lån.
>
> Bortset herfra så har bankerne jo i dag problemer med at finde folk, de

Det hævdede Lån og Spar Bank også - men ikke desto mindre havde vi problemer
med at låne af dem. Vi lånte en gang da vi fik banken for godt 16 år siden -
og i 10 år lånte vi ikke en eneste krone - alligevel fik vi afslag to gange
da vi bad om et beskedent lån på 15.000 kr. - Hos Nordea har vi aldrig haft
problemer - siden vi fik hus

- en af mine brødre fortæller mig om bankens iver
> for at låne ham flere penge end han ønsker at låne; men han ønsker at
> være gældfri når det hedder pension.

Vi har aldrig haft bedre økonomi siden vi gik over til Nordea - på trods af
hus.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 06-05-05 06:30

> [...]

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Vi har aldrig haft bedre økonomi siden vi gik over til Nordea - på trods af

Nordea, tidligere Privatbanken, er vist også en lidt mere professionel
bank end Lån & Spar.
--
Per Erik Rønne