Misundelse får verden til at dreje rundt. ~
Fra : Bo Warming

Dato : 02-05-05 02:52

" Vore medmenneskers misundelse er vor lykkes målestok.
Magnus von Platen

"Det er ikke pengene, men misundelsen der regerer verden.
Curt Goetzms

(og kærlighed som livets omdrejningspunkt holder kun biologisk - at
forplantning er must.

Vi vil være elskere, fordi vi misunder elskere - tror de er lykkelige,
fordi de foregiver dygtigt at være vindere.)

"Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med katten,
det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget mig af Dem og
god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af sangfuglen, den lå
død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke tåle det Ja, så var han
såmænd ikke for denne verden. Jeg har været som en moder mod ham, det ved
jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne samlede sig om den lille døde
sangfugl; ænderne har stærke passioner, enten har de det med misundelse
eller med medlidenhed, og da der her ikke var noget at misunde, så var de
medlidende." H.C. Andersen

" Medlidenhedens forgyldte skede dækker over misundelsens
dolk, Friedrich Nietsche

"Den empirisk-moralske verden består for største delen kun af ond vilje og
misundelse. Goethe

"Al flid og al dygtigt arbejde udspringer af den enes misundelse mod den
anden". Og i samme forbindelse står der, "at der er intet nyt under solen".
Bibelen, prædikers og ordsprogs bog

"Tilgiv os vore Dyder" - sådan skal man bede til menneskene. Friedrich
Nietzsche

" A friend's ruin is relished by friends and foes alike. La
Rochefoucauld

" Alle hader mig, fordi jeg er så vellidt. - Peter De Vries

" Alt hvad der er produktivt, skaber modvilje. Nietzsche

" Be good and you will be lonesome. Mark Twain

" De gode er nødt til at korsfæste den, der opfinder sig sin egen
dyd! Dét er sandheden.Nietzsche

" Den misundelige piner sig selv som en fjende.
Demokrit

" Den moralske indignation har i 99 ud af 100 tilfælde ingen anden
årsag end misundelse. Vilhelm Ekelund

" Der hvor du ikke er, findes lykken Johann Wolfgang von Goethe

" Det bifald, vi ofrer på de nye berømtheder, fremkaldes ofte af
den hemmelige misundelse, vi føler over for dem, der allerede er berømte.
La Rochefoucauld

OG HVIS DU ORKER MERE DYBTGÅENDE POLITISK UKORREKTHED, SÅ FORTSÆT
LYSTLÆSNINGEN

Det kaldes umoralsk, når andre gør det, man selv har lyst til at gøre.
Otto Ludwig

Det onde, vi gør, tildrager os ikke så megen Forfølgelse og så
meget Had som vore gode Egenskaber.La Rochefoucauld

Du kom dem for nær og gik dog forbi - det tilgiver de dig aldrig.
Nietzsche

Dyd bærer hævnen i sig selv. E.Y. Harburg (1898-1981)

En god gerning forbliver sjældent ustraffet. Gore Vidal

Enhver kender ordet "misundelse" - men hvorfor hedder det
modsatte ikke "undelse"? Johannes Møllehave

Few things are harder to put up with than the annoyance of a good
example. Mark Twain

Forargelse er den følelse, man får, når man ser andre gøre noget,
man gerne selv ville, men ikke selv tør! Anders Mattesen

Han var så dygtig, at det virkelig føltes som en lettelse, da han
gik af. K.K: Steincke

Hard work and cleverness is caused by one persons envy against
another. Old Testament

Hver gang man udretter noget, skaffer man sig en fjende. Man skal
forblive middelmådig for at være populær. -Oscar Wilde

Hvergang man udretter noget skaffer man sig en fjende

Hvis du vil skaffe dig fjender, så forsøg at forandre
t. -Woodrow Wilson 1856-1924

Hvorledes kan man bedst hævne sig på sin fjende? Når man selv
bliver ædel og god. Diogenes

Indimellem har vi en ven på grund af den lykkelige omstændighed,
at vi ikke giver ham nogen grund til misundelse. Friedrich Nietzsche

Intet er mere uudholdeligt end en tåbe, der har heldet med sig.
Marcus Tullius Cicero

Johannes V. Jensen lader stammen dræbe Fyr, manden som har skaffet
dem ilden. Hvor mange tusind gange har det skuespil gentaget sig i
menneskehedens historie? Sigurd Hoel

Landsbyboerne tilgiver mig ikke at jeg ikke er misundelig på
deres dyder. Nietzsche

Man skal forblive middelmådig for at være populær Oscar Wilde

man skammer sig over at tilstå, at man nærer skinsyge, men man
sætter en ære i, at have gjort det og i at være i stand til at gøre
det.Rochefoucauld

Man straffes grundigst for sine dyder. Nietzsche

Man will do many things to get himself loved, he will do all
things to get himself envied. .Mark Twain

Mange afviser en god ide, blot fordi den ikke er deres egen
Luis Buñuel

Menneskets misundelse viser, hvor ulykkelige de føler sig; deres
bestandige opmærksomhed på fremmed gøren og laden, hvor meget de keder sig.
Schopenhauer

Mesterskab regnes ofte for egoisme.

Misundelelse er demokratiets basis. Bertrand Russell

Misundelse sammenligner, sætter lighedstegn, er beskedenhed.
Nietsche

Misundelse skyder på andre, men sårer sig selv. Thomas Fuller

Misundelsen er mere uforsonlig end hadet. La Rochefoucauld

Misundelsen nedbrydes af det sande venskab og koketteriet af den
sande kærlighed.La Rochefoucauld

Noget af det sværeste at affinde sig med, er et godt eksempel. Mark
Twain (1835-1910)

Nu bliver han dydig, kun for at gøre andre ondt dermed. Se ikke så meget
efter ham Nietzsche

s Puritanisme er den skrækindjagende frygt for at nogen - et eller
andet sted, skal føle sig lykkelig. H.L. Mencken

Skinsyge er blandet med en god portion vellyst. Den er derfor umulig at
udrydde. Liza Blonde

The envious praises me unknowingly. --Kahlil Gibran

The more you let yourself go, the less others let you go.Friedrich Nietzsche

There is perhaps no phenomenon which contains so much destructive feeling as
moral indignation, which permits envy or hate to be acted out under the
guise of virtue. Erich Fromm

To be popular one must be a mediocrity. Oscar Wilde

Vi behager oftere i livets handel og vandel ved vore fejl end ved vore gode
egenskaber. La Rochefoucauld

Vær på vagt overfor de gode og de retfærdige. De hader de ensomme Nietzsche

Jeg var et sky, grimt barn, som levede mit eget fantasiliv. Jeg troede, jeg
var en engel, sendt fra himlen for at kurere polio Da så dr. Salk gjorde
det, blev jeg skide ked af det. Cher

Those who condemn wealth are those who have none and see no chance of
getting it, or hope to lead envious masses. William Penn
Patrick

The concept of genius as akin to madness has been carefully fostered by the
inferiority complex of the public. Ezra Pound

Du skal ikke tro du er noget (Janteloven) Aksen Sandemose

.. There is only one honest impulse at the bottom of Puritanism, and
that is the impulse to punish the man with a superior capacity for
happiness. H.L. Mencken

Jeg kan godt lide min mand er jaloux. Det giver tryghed. Inge Hegler

"Vi kan ikke være herrer - så skal der slet ingen herrer være", således
taler den svages vilje til magt. De, der ikke kan herske, vil, at der ikke
skal herskes.Nietzsche:

The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy.

Vi behager oftere i livets handel og vandel ved vore fejl end ved vore gode
egenskaber. La Rochefoucauld

A kind of jealousy. Mothers are easily jealous of their sons´friend if they
are exceptionally successful. Ususlly a mother loves herself in her son
more than she loves the son himself. Nietzsche

Envy is the most stupid of vices, for it yieds nothing. Balzac

Hvis vise Mænd ikke tog fejl, måtte Narrene fortvivle.
Goethe

Happiness is nothing if it is not known, and very little if it is not
envied. Samuel Johnson (1709-1784)English Author

"There are people who can do all fine and heroic things, but one: keep from
telling their happiness to the unhappy" Mark Twain

Society takes its revenges on any happines it does not share.

Livet er et sygehus, hvor hver patient er besat af længslen efter at bytte
seng. Charles Baudelaire