Farisæisme; "The fault is in us"
Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-05 09:11

I stigende grad godtages Hannah Arendts "Vi er alle skyldige" vedr
WW2-rædslerne, fx af DR-programchef Kjeld Koplev i Politiken i forforgårs.

Vi gør klogt i ikke at kompensere for selvhad ved at udpege fjendebilleder,
men bekæmpe holocaustånden i vor underbevidsthed - og vor hævnliderlighed:

"Men Herren sagde til ham "I farisæere rense nu det udvendige af bægeret og
fadet, men jeres indre er fuldt af rov og ondskab. Lukas11.39

"Straffens formål. Straffen har til formål at forbedre den der straffer.Det
er det sidste tilflugtssted for dem der går ind for straf. Nietzsche

"Vor forbrydelse imod forbryderne er at vi behandler dem som slyngler.
Nietzsche

Vi kender bedst farisæisme fra tempel-udtalelsen "Godt jeg ikke er som
tolderen og synderen" men fænomenet er mere komplext , som vist af følgende
fyndord

" Fariseismen er ikke en pervertering av et godt menneske. Et
stykke på vei er den snarere en betingelse for all godhet.
Nietzsche

"Men dette er sandheden - de gode er nødt til at være farisæere - de har
intet valg. Nietzsche

Gør det gode, og kast det i havet. Koranen

When we do a liberal and gallant thing, it is but natural, that we should
wish to see notice taken of it. .Mark Twain

De kan sagtens le, de har ingen penge, sagde den rige kone til den fattige.

Hvis dit eneste værktøj er en hammer, har du en tendens til at anskue alle
problemer som søm. Frank Lloyd Wright

Dyden ville ikke nå så vidt, hvis ikke forfængeligheden gjorde den selskab.
Duc de La Rochefoucauld

En god selv-træning er at
"Gå efter bold ej mand"
i al debat. En godhedsindustri-præst lærte mig at Jesu tanker kan fortættes
til
"Bekæmp synd, ej synder"

Fra : Vidal

Dato : 29-04-05 09:48

Bo Warming wrote:

> En god selv-træning er at
> "Gå efter bold ej mand"
> i al debat. En godhedsindustri-præst lærte mig at Jesu tanker kan
fortættes
> til
> "Bekæmp synd, ej synder"

Og hvordan adskiller du synd og synder?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-04-05 11:48

Vidal wrote:

> Og hvordan adskiller du synd og synder?

Svaret må være "nåde".

FUT: dk.livssyn.kristendom

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-05 12:11

"Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

Bo Warming wrote:

> En god selv-træning er at
> "Gå efter bold ej mand"
> i al debat. En godhedsindustri-præst lærte mig at Jesu tanker kan
> [...]

Hvordan adskiller du snedkeren og hans snedker-møbler?
Der er gråzoner som når nogen siger om et indlæg at det er vrøvl - hvis der
er indlysende u-logik kan det være efter-bold-ej-mand

Hvis jeg besvarer Mikkel Foldmanns dødsstraf-liderlighed vedr avisredaktører
med NyrnbergTRial-dom med et mildt sarkastisk "Sharia-Mikkel", så mener jeg
det er især bold-ej-mand, idet muslimernes afhugnings-sharial-jura er
relevant beskrivelse af dyrisk øje-for-øje og
hæng-din-fjende-når-han-har-overgivet-sig og spark-når-modparten-ligger-ned

Kristendom er om tilgivelse. Man lægger udåden bag sig og ser frem og
arbejder for størst mulig lykke for flest. Øje for øje er bagudvendt IDAG -
men i stenaldersamfund uden penge til
fængsler/overvågning/elektroniskfodlænge osv var det forebyggende straf som
var rationel''

Når Information idag ævler om at vi aldrig må tilgive Hitler, så gør de vold
på sproget. Man kan kun tilgive levende mennesker. WW2-rædslerne bør
analyseres, forstås, læres af - at ny-sort-male eller plet-rense en afdød
statsmand er livet for kort til.Ligegyldig hvor meget han er omdigtet til
indbegrebet af ondskab.

Man siger: at forstå et menneske er at tilgive ham. Men jeg siger: hvem
ville der så blive tilgivelse for? Vi forstår ikke engang os selv. Lad os
da tilgive andre uden at gøre krav på at forstå dem!
Frejlif Olsen

"Gud tilgiver den, som gør bod", betyder - "som adlyder præsteskabet"!.
Nietzsche

"Without forgiveness life is governed by ... an endless cycle of resentment
and retaliation. Uden tilgivelse styres livet af endeløs cyklus af
modvilje og gengældelse. Roberto Assagioli

PLATTE NARKOMANER KAN IKKE TILGIVE

"Der er ingen grund til at bære nag," siger Lars."Hvis du
kan se gennem fingre med det, så okay - det er din sag. Jeg kan ikke ,"
Siger Svend Nordkraft, Jakob Ejersbo

"Fa'r ! Hvorfor hedder det 'at forstå er at tilgive'?" - "Fordi 'at forstå'
er at erindre fra sig selv, og sig selv tilgiver man altid."
K.K. Steincke

tgfskm Sweet mercy is nobility's true badge.
Shakespeare

Forgiveness is the key to action and freedom. Hannah
Arendt

Betal uret med ret og venlighed med venlighed.
Kung-Fu-Tse

En dag må man tilgive. Men tilgiver man for hurtigt, gør man det for
billigt at handle ondt. Soya

Fra : Vidal

Dato : 29-04-05 14:24

Bo Warming wrote:

> "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

> fortættes

> Og hvordan adskiller du synd og synder?
>
> Hvordan adskiller du snedkeren og hans snedker-møbler?

Og hvordan adskille man et menneske fra dets meninger?
Jeg kender dig på dine meninger. Hvis man fjerner dine
meninger, hvem/hvad er du så? Ihvertfald ikke Bo Warming.
Du er, hvad du siger.

Mennesket, det vi forstår som mennesket, opstod i og med
synden, og kan ikke adskilles fra den. Det, Jesus lærte
os, er, hvis vi tror, vil vi blive tilgivet synden.

Hvis du fjerner synden, fjerner du mennesket. Og kun ved
at fjerne mennesket, kan man fjerne synden.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-05 20:45

"Vidal" <vidal@home.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis du fjerner synden, fjerner du mennesket. Og kun ved
> at fjerne mennesket, kan man fjerne synden.

"Meninger er så ringe en del af vore væsen, Georg Brandes
1842-1927

Snedkerens evner og valg af arbejdsform er en ting. Resultaterne går langt
videre. Og mennesket er yderligere langt mere multifaceteret og indvævet i
evigheden, korpsånden, dyreartens sværmintelligens, tidsånden,
stimeintelligensen og andet.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-04-05 13:04

Bo Warming wrote:
> I stigende grad godtages Hannah Arendts "Vi er alle skyldige"

Jeg er temmelig træt af dine Arendt-vulgariseringer: Hun siger "Vi KUNNE
alle være skyldige, hvis vi - ligesom Eichmann - totalt undlader at
tænke på konsekvenserne af vore handlinger".

Hannah Arendt opfordrer NETOP til at man tænker sig om og det er sygt
misbrug af hende at tage hende til indtægt for din relativistiske
ligegyldighed over for alle kendte moralbegreber...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-05 20:41

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Jeg er temmelig træt af dine Arendt-vulgariseringer: Hun siger "Vi KUNNE
> alle være skyldige, hvis vi - ligesom Eichmann - totalt undlader at tænke
> på konsekvenserne af vore handlinger".

Tror du at du selv er meget mere selvstændig og selvrealiserende end den
tysker der stemte på DNSAP i 30erne?

"Det er langt lettere at handle under tyranniets vilkår, end det er at
tænke. Hannah Arendt

> Hannah Arendt opfordrer NETOP til at man tænker sig om og det er sygt

Sensationelt!!! Hvem kender du er uenig i din banaliserende smalltalk
vulgarisering af hende? Hvad har du læst grundigt af hende? Eller af hendes
læremester Nietzsche eller hendes læremester og kæreste før og efter WW2,
nazifilosoffen Heidegger?

> misbrug af hende at tage hende til indtægt for din relativistiske
> ligegyldighed over for alle kendte moralbegreber...

En norsk filosof har skrevet fine bøger om hendes relativisme der ligesom
min ikke handler om at være nazi-apologet, hvilket man ikke bliver nazi af.
Dansk ekspert på området er professor i idehistorie Hans Jørgen Schantz,
86188593, som betegner hendes som ANARKIST . Ring til ham. Jeg er ikke
bekendt med noget som Glistrup og jeg er uenig med hende om. Men fortæl hvad
du ved..

"Viis bliver man først, når man er gammel, men man bliver det aldrig, hvis
ikke man som ung levede uforsigtigt" Hannah Arendt

"Det, der er plager en mands samvittighed, generer ikke en andens. Således
er den ene samvittighed I konflikt med den anden."
Hannah Arendt

"Den storm, som drager gennem Heideggers tænkning er som den storm, som
efter årtusinder blæser os i møde fra Platos værk .
Den kommer fra det urgamle og hvad den efterlader, er noget fuldendt, der
ligesom alt fuldendt hjemfalder til det urgamle. " Hannah Arendt (Men for
mig er Heidegger uforståelig).

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-05-05 20:50

Bo Warming wrote:
> [...]
> message news:427222ad$0$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Tror du at du selv er meget mere selvstændig og selvrealiserende end den

Een ting er at folk stemte nazistisk indtil 1933 - hvorefter de ligesom
ikke længere havde noget at skulle have sagt. Det har jeg absolut ikke
de store forståelsesproblemer med.

Jeg har heller ikke problemer med at Hitler genindtog Rhinlandet eller
lavede den østrigske "Anschluss".

Sudetertyskerne kom da også "heim ins Reich".

Men problemet er bare at Hitler for det første førte
diskrimationspolitik imod sine egne medtyskere (tag bare hans fejlagtigt
berømmende "løsning" af arbejdsløshedsproblemet: "Ingen kvinder på
arbejdsmarkedet!") og af "ideologiske" årsager begyndte at føre
decideret udryddelsespolitik blandt andre tyske statsborgere, såsom
jøder, kommunister og kristne, altimens han for det andet begyndte at
føre en totalt misforstået erobringspolitik imod flere andre
selvstændige lande, herunder vort eget.

Hitler skulle - som folk desværre længe håbede på at han ville holde sig
til - have nøjedes med at samle det tyske folk.

Men for Hitler var det tyske folk desværre snarere midlet til noget
større og andet end målet i sig selv.

Nemlig en halvpersonlig revanchistisk hævnkrig imod alt og alle over
sine egne smålige nederlag.

> "Det er langt lettere at handle under tyranniets vilkår, end det er at
> tænke. Hannah Arendt

For en gangs skyld: Tak for dine evige citater!

Netop hendes tankegang om at det er lettere at handle efter magthaveren
end at gøre modstand i et totalitært samfund er, hvad jeg ønsker at
påpege for dig: Hun påkalder sig noget så almindeligt som almindelig
menneskelig samvittighed blandt "de aktive deltagere" i et militærdiktatur.

> [...]
> vulgarisering af hende? Hvad har du læst grundigt af hende? Eller af
> hendes læremester Nietzsche eller hendes læremester og kæreste før og

Jeg har læst nok af hende til at vide at hun - som jøde - næppe ville
bryde sig om at være gjort til "skyldsbanaliserende fortalskvinde for
Holocaust" af revisionister som dig.

Hun studerede totalitarismen og prøvede at forstå den højt berømmede
"menneskelige ondskab" for at advare imod dens mekanismer. Ikke for at
"hvidvaske" den, sådan som du jo tydeligvis er ude på.

> En norsk filosof har skrevet fine bøger om hendes relativisme der
> ligesom min ikke handler om at være nazi-apologet, hvilket man ikke
> bliver nazi af.

Hannah Arendt VAR måske på sin helt egen måde "nazi-apologet", men dèt
så meget desto mere i kraft af hendes position som jøde, der har oplevet
en direkte konfrontotation med nazi-bøddelen Eichmann, der i
virkeligheden ikke var en "ond dæmon", men blot en dybt afstumpet
bureaukrat.

Men du mangler centralt at forstå at der i enhver apologi ligger en
grundliggende erkendelse af at vedkommende (her Eichmann og hans
medskyldige) faktisk HAR gjort noget forkert.

Ellers er det bare retorisk tom nazi-HYLDNING.

Og det er jo, hvad du bliver taget til indtægt for, når du anlægger et
synspunkt, der ikke bare er tilnærmelsesvist "midtcentreret", men i
stedet vil gøre Hitler til en slags "uskyldigt offer" for de selvsamme
absurde masseudryddelser, han efter "ideologisk" forgodtbefindende begik
mod ANDRE.

Det er offerets ukrænkelige ret og privilegium at kunne tilgive.

Som udenforstående betragtere bør vi slet ikke blande os og tilgive på
nazisternes vegne, selv om vi da alle kan have nok så megen sympati for
de tyskere, der selv blev ofre for Hitler.

Især da ikke, hvis der - altså blandt fåtallet af nutidige nazister, men
så meget desto proportionalt mindre blandt anstændige, historiebevidste
tyskere - slet ikke er tilnærmelsesvis anger, men derimod kun utilfreds,
psykopatisk forurettethed over at deres "nuttede" lille
"Verdensherredømme & Holocaust"-trip ikke lykkedes...

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 29-04-05 12:01

Kevin Edelvang wrote:

> Svaret må være "nåde".

Bo Warmings "nåde"?

?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-04-05 12:36

Vidal wrote:

> Bo Warmings "nåde"?

Nej da, Guds naturligvis

> ?

Jeg drejede emnet over i kristendom, så derfor futtede jeg her til så dem
ovre på dk.politik ikke blev belemret alt for meget med min snak om Guds
nåde.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-04-05 14:02

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> ovre på dk.politik ikke blev belemret alt for meget med min snak om Guds

Greit det, send driten til andre. Vi har ikkje behov for BW her heller

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-04-05 17:22

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> mælte sligt:

>Greit det, send driten til andre.

Æhh... Harald? Tråden har kørt i d.l.kristendom hele tiden. Kevin
koblede bare dk.politik af, da Guds nåde ikke er så relevant et emne
der.

>Vi har ikkje behov for BW her heller

Tal for dig selv.

/Rasmus
--
"Når nu den højtkultiverede Europæer finder det umuligt at tænke sig
der skulle være liv eller ånd i ting og i mennesker af en helt anden

Fra : Vidal

Dato : 29-04-05 14:07

Kevin Edelvang wrote:

> Jeg drejede emnet over i kristendom, så derfor futtede jeg her til så dem
> ovre på dk.politik ikke blev belemret alt for meget med min snak om Guds
> nåde.

OK, jeg havde ikke set den var på dk.politik, også.

Iøvrigt har mange på de kanter også brug for lidt
nåde.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-05 22:12

> OK, jeg havde ikke set den var på dk.politik, også.
>
> Iøvrigt har mange på de kanter også brug for lidt
> nåde.

Er dine meninger så dårlige at du kun har ret til LIDT nåde?

Jeg sns jeg er fejlfri og er helt sikker på ikke at blive straffet i næste
liv - som jeg ikke tror på.

"Den skønneste sjælevandring er at se sig genopstå i et andet
menneske.Goethe

" Når et menneske hoster i en koncertsal, kommer alle til at
hoste, og man føler den fysiske irritation i struben. Flok-mimicry er en
virkelig kraft; at sætte sig imod den, vil sige at komme ud af trit med sine
sociale omgivelser det skaber neurotisk spænding og skyldfølelseArthur
Koestler

" Samfundet består ikke af mennesker, men af relationer mellem
dem. Arnold Toynbee

SÅ SYND OG SYNDER ER SVÆRE AT ADSKILLE, men det er nok godt at tænke
analytisk og forsøge, og ikke rodt alting sammen i en stor gryde.

Fra : Vidal

Dato : 30-04-05 07:43

Bo Warming wrote:

> Er dine meninger så dårlige at du kun har ret til LIDT nåde?

Det skulle være lidt muntert udtrykt. Guds nåde er
ubegrænset, så om man får lidt eller megen nåde,
er det det samme.

> Jeg sns jeg er fejlfri

Kristne er pr princip ikke fejlfrie. Om de synes, de er
det, er måske noget andet. Vi plejer jo ikke at være
bange for at udtrykke os skråsikkert på news.

> og er helt sikker på ikke at blive straffet i
> næste liv - som jeg ikke tror på.

Den sætning udtrykker vist med stor præcision din
manglende evne til at have én mening.

På den anden side, hvis man ikke tror på det hinsides
ville det jo også være latteligt at tro, man kunne
blive straffet der.

> SÅ SYND OG SYNDER ER SVÆRE AT ADSKILLE, men det er nok godt
> at tænke analytisk og forsøge, og ikke rodt alting sammen i
> en stor gryde.

Da er det godt, vi har dig til at analysere tingene.

Men det var jo nok nemmere, hvis du udtrykte *en* mening ad
gangen, og ikke rodede alt sammen sammen her i 'newsgryden'.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 30-04-05 18:37

> Kristne er pr princip ikke fejlfrie. Om de synes, de er
> det, er måske noget andet. Vi plejer jo ikke at være
> bange for at udtrykke os skråsikkert på news.

Kafkas Processen mener ikke at nogen er skyldig. Arendt mener vi alle er
skyldige i WW2-rædslerne. Vi er produkt af arv og miljø og har oplevelsen af
at have en fri vilje.
Nietzsche mener vi påduttes mere fri vilje end vi har, så vi føler os
skyldige ved ikke at have haft mere succes end vi har. Man bør elske sin
skæbne, siger Karen Blixen. Så jeg gider ikke bekymre mig om fortidige fejl
men ser frem.

> [...]
> manglende evne til at have én mening.
>
> På den anden side, hvis man ikke tror på det hinsides
> ville det jo også være latteligt at tro, man kunne

Goethe mener at den skønneste sjælevandring er at se sig opstå et et andet
menneske. Det er min drøm vedr efterliv at gode impulser samles og og
nyttigøres af andre. "Med venner i lys vi tale - i himmelsale" siger mig
ikke noget.

> Da er det godt, vi har dig til at analysere tingene.
>
> Men det var jo nok nemmere, hvis du udtrykte *en* mening ad
> gangen, og ikke rodede alt sammen sammen her i 'newsgryden'.

Det er mig uforståeligt hvad du mener med at jeg ikke har een mening - hvad
rodes sammen. Forklar. Ellers det er jo mudderkast, og det gider vi da ikke.

Fra : Vidal

Dato : 30-04-05 20:43

Bo Warming wrote:

> Kafkas Processen mener ikke at nogen er skyldig.

Problemet i Processen er jo netop Joseph K er skyldig,
han ved blot ikke i hvad. Det er et generelt menneskeligt
problem, der udtrykkes.

Iøvrigt var Kafka jøde, og bør vel ikke drages ind som
argument i denne problematik.

> Arendt mener vi alle er
> skyldige i WW2-rædslerne. Vi er produkt af arv og miljø og har
> oplevelsen af at have en fri vilje.

Og?

> [...]

Og?

> Man bør elske sin
> skæbne, siger Karen Blixen. Så jeg gider ikke bekymre mig om fortidige

Det er så en god kristen indstilling. Vi får Guds tilgivelse,
og behøver ikke kere os mere om fortiden.

> [...]
> andet menneske. Det er min drøm vedr efterliv at gode impulser samles og
> og nyttigøres af andre. "Med venner i lys vi tale - i himmelsale" siger

OK.

> [...]
> da ikke.

"Jeg sns jeg er fejlfri og er helt sikker på ikke at blive
straffet i næste liv - som jeg ikke tror på."

Du er sikker på ikke at blive straffet i det næste liv, som
du forresten ikke tror på. Kan du ikke se det paradokale i
dit udtryk, dropper vi det bare.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-05-05 13:07

> [...]
>
> Du er sikker på ikke at blive straffet i det næste liv, som
> du forresten ikke tror på. Kan du ikke se det paradokale i

Mine odds på at min sjæl og (del af) hukommelse lever i ny krop efter døden
er små

Hvis det sker, så tror jeg ikke på straffende gud, for arv og miljø har jeg
jo ikke skabt, så hvem skal nægtes paradis-efterliv? DE miljøheldige eller
de arvheldige?

Fra : Vidal

Dato : 01-05-05 13:23

Bo Warming wrote:

> Mine odds på at min sjæl og (del af) hukommelse lever i ny krop efter
> døden er små

Ja, det er jo et spørgsmål om tro.

> Hvis det sker, så tror jeg ikke på straffende gud, for arv og miljø har
> jeg jo ikke skabt, så hvem skal nægtes paradis-efterliv? DE miljøheldige
> eller de arvheldige?

Det er der, vi er så heldige, at nåden findes, så din arv og
dit miljø bliver kompenseret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-05-05 19:48

> Ja, det er jo et spørgsmål om tro.

> Det er der, vi er så heldige, at nåden findes, så din arv og
> dit miljø bliver kompenseret.

Ikke forstået

Hvordan kompenserer man for, at jeg har fået sundt DNA og en dominerende mor
der fik mig til at stamme?

Fra : Vidal

Dato : 01-05-05 20:16

Bo Warming wrote:

> "Vidal" <vidal@home.dk> wrote in message

> Ikke forstået
>
> Hvordan kompenserer man for, at jeg har fået sundt DNA og en dominerende
> mor der fik mig til at stamme?

Det mennesker ikke kan, kan Gud, så selv dét, vil Gud
tilgive, hvis du tror.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 02-05-05 03:51

"Vidal" <vidal@home.dk> wrote in message
> Det mennesker ikke kan, kan Gud, så selv dét, vil Gud
> tilgive, hvis du tror.

Og hvis jeg oddser 75% sandsynlighed for at den gamle hvidskæggede
eksisterer, er jeg så 1½ gange så tilgivet som hvis 50%

Jeg tror 99 % på at mit livs mening og hobby er at bidrage til korpsåndens
forbedring(størst mulig lykke for flest mulig folkefæller), og det
udspringer af min barndoms kristendom - er det godt nok til Guds tilgivelse?

" Jeg tror ikke, Gud bryder sig om at blive tilbedt. Han
ville hellere se menneskene elske deres medmennesker. Charles M.
Schulz(Radiserne's "Thomas")

"Klogt at tro på gud - der er lidet at tabe. Men ved ateisme risikeres
fortabelse. " Dette kaldes Pascal's wager. Han uddyber dog "Hvis
sandsynligheden for Guds eksistens er uendelig lille, er der fordel ved at
forlade kirken."(og han blev salvet og gik til skrifte på sit dødsleje,
selvom han var leder hos de jesuiter-kritiske jansenitter).

" Den kristne forudsætning om, at verden er frastødende og
ussel, har gjort verden frastødende og ussel. Friedrich Nietzshe

" Den, der aldrig slap sandsynligheden, han indlod sig aldrig med
Gud. Kierkegaard

" Folk kan sige, hvad de vil om kristendommens forfald. En
religion, som har skabt grøn chartreuse, kan egentlig aldrig dø. Hector
Hugh Munro

" Enhver religion er god, som lærer os at være gode. Thomas
Paine(Gør Islam det?)

" Hvis Gud ikke fandtes, måtte han opfindes. Francois de
Voltaire

"Din tro har frelst dig" siger Jesus (i en af sine
dygtigere-end-lægevidenskaben placebo-helbredelser.) Havde patienten ofret
sig for Gud ved at stålsat skrue odds op til over helbredelsesgrænse på 90%
? )

Fra : Vidal

Dato : 02-05-05 09:49

Bo Warming wrote:

> "Vidal" <vidal@home.dk> wrote in message

> Og hvis jeg oddser 75% sandsynlighed for at den gamle hvidskæggede
> eksisterer, er jeg så 1½ gange så tilgivet som hvis 50%

Det ved jeg ikke. Jeg tror ikke på sandsynlighedberegning,
når det gælder Gud.

> [...]
> forbedring(størst mulig lykke for flest mulig folkefæller), og det
> udspringer af min barndoms kristendom - er det godt nok til Guds

Det ved jeg ikke. Måske kan man sige, du er i god tro,
hvis du virkeligt opfatter dit virke på den måde?

Egentligt var/er det min opfattelse, du forsøger at gøre
dig bemærket med dine indlæg på news, altså ligesom
presse en Spies effekt igennem: Dårlig omtale er bedre
end ingen omtale. På samme måde som S.M*segaard. Men
man kan jo ikke se ind i et andet menneskes sind.

> "Din tro har frelst dig" siger Jesus (i en af sine
> dygtigere-end-lægevidenskaben placebo-helbredelser.)

Det ved jeg ikke. Jeg tror ikke, Jesus' helbredelser var
placebo.

> Havde patienten ofret
> sig for Gud ved at stålsat skrue odds op til over
helbredelsesgrænse på 90%
> ? )

Jeg kan nok ikke helt følge dig, men pyt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 06-05-05 14:01

Bo Warming wrote:

Det ved jeg ikke. Jeg tror ikke på sandsynlighedberegning,
når det gælder Gud.

BW: Selvfølgelig er en stærk tro på Gud at man er HELT HELT sikker på at han
eksisterer, altså næsten 100% sikkerhed
Hvad ellers?

[...]

BW; Du begår modbydelig, utilgivelig mudderkast ved ikke at få efter bolden,
men lynche pr tankelæsnings-vås

Det ved jeg ikke. Jeg tror ikke, Jesus' helbredelser var
placebo.

BW: Man kan vinkle det lidt anderledes. Der er ingen nedgøring i at man kan
stimulere en syg til selvtillid så han kommer sig..
Shakespeare siger at rosen dufter ens hvis den har et andet navn, og hvad
forskel gør det om man bruger GUD eller PLACEBO på medicins virkemåde?

Fra : Vidal

Dato : 06-05-05 15:42

Bo Warming wrote:
> [...]

> man kan jo ikke se ind i et andet menneskes sind.
>

> BW; Du begår modbydelig, utilgivelig mudderkast ved ikke at få efter

Det var ikke min mening at gøre dig ked af det, så det
vil jeg da gerne undskylde, når jeg har taget fejl af
dig.

Men du har da udtalt noget lignende, mener jeg, uden jeg
dog kan copy/paste umiddelbart. Noget i retning af, du
postede, for at folk skulle kende dig?

Hvis du gerne vil, skal jeg gerne lede efter det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard