FK bør turde "japanske tilstande"
Fra : Bo Warming

Dato : 28-04-05 09:22

Kirkelovens §2, der på uforudsigelig vis smider folk ud, hvis de ikke er
snævert rettroende, ville være utænkelig i Japan.

Buddhisme er tolerant, og shinto-troens mangeguderi a la vor Odin-Thor tro
gør det nærliggende, at japanere både er Buddhist- og ,
Shinto-tempelbrugere og det giver ikke problemer nogetsteds. Udover at de to
store sekters præster tjener mindre end en katolsk præst, der tjener det
halve af en dansk folkekirkepræst.
Brugerbetaling efter ydet service skaber ægte tro og gejstlig service, som
overbeviser.
Mange, bl.a. min kone, er desuden aktivt kristne.

Soka Gakai er en buddhist-sekt - landets største - som min kone var aktiv i
under de første rodløse år af hendes ægteskab med mig på vildt fremmede
Nørrebro - er en stor buddhist-sekt, hvis lederes vage udtalelser kan
flytte millioner af stemmer, så politikerne er næsten så bange for dem, som
danske politikere er for folkekirke-godhedsindustrien.

Har man respekt for medmennesker, så blander man sig ikke i deres splittede
loyaliteter.
At medlemmer står med et ben i to lejre, bør ses som en udfordring for
ethvert trossamfund.
Min præst i Folkekirken har udtrykt det ved, at "Trediveårskrigen er
sluttet for mange år siden".
Uden krig er det umuligt for nogen at påpege grund til ikke at tillade
"vranglære" , dobbeltmedlemskaber og alskens kættersk fritænkere hos alle
menige medlemmer og menighedsrådsmedlemmer - kun vedr præster såsom Grosbøll
kan måske lidt topstyring og ensretning overvejes - dog næppe vedr en
menighed som Tårbæks, der er udelt tilfredse med status quo.

Kan nogen se risiko for *folkekirkens forkyndelse* ved at afskaffe den lov,
man smed Sten Ribers og Lone Gade (og måske mig) ud efter?

Nogle jyske præster jeg har talt med, synes at det skabte respekt, at man
smed ud. Det er vel på samme plan som at der er respekt for en kirke, hvis
præster lønnes så højt som gymnasielærere. Men biblen siger vi er præster
for hinanden - og ville ulønnede præster ikke være en god ide?
Brugerbetaling som i Fjernøsten? Her tror jeg problemet ligger, og at
pengebegær, usselt mammon, ligger bag at man bibeholder udsmidning af menige
folkekirkemedlemmer, som en mulighed, der bruges .