EUtraktat igen igen
Fra : Trunte

Dato : 27-04-05 20:20

Uanset om du om du har dine oplysninger fra Jens Bonde, EL eller Venstre for
den sags skyld så er det et faktum at traktaten udvider unionens kompetencer
på stortset alt hvad der er at lovgive om.

Nogle steder er der ene-bestemmelser og andre steder delt - bestemmelse - en
fiks måde at skrive at de enkelte lande kun må lovgive på områder, der ikke
i forvejen er omfattet af EUlovgivning.

På den måde kan kommisionen med den monopol på lovgivning med dens
IKKE-FOLKEVALGTE embedsmænd og lukkede møder overtrumfe de nationale
parlamenter. Det er sgu suverænitetsafgivelse uanset om man kan lide det
eller ej.... og har meget lidt med demokrati at gøre

Trunte

Fra : John Doe

Dato : 27-04-05 22:03

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> parlamenter. Det er sgu suverænitetsafgivelse uanset om man kan lide det
> eller ej.... og har meget lidt med demokrati at gøre

Ja, som tidligere sagt, så minder det meget om situation i de tidligere
arbejder og bonderepublikker ovre østpå.

Hilsen Sten

Fra : Rune

Dato : 28-04-05 08:25

Der er to punkter her. Demokratisk underskud inden for EU. Og dansk
suverænitetsafgivelse. Det første forbedres ved at indgå dybere i EU og
bearbejde det indefra. Men hensyn til suverænitetsafgivelse. Ja, hvad mener
du i det hele taget når du siger "suverænitetsafgivelse"? Er det fordi du er
bekymret for at staten Danmark afgiver suverænitet eller fordi du er
bekymret for at Trunte personlig for mindre indflydelse? Rent beset kan du
vel være fuldstændig og komplet ligeglad med om staten Danmark mister
indflydelse så længe folket i Danmark bibeholder deres demokratiske
indflydelse på eget liv. Eller er det rent nationalistiske tanker der driver
dig? Dette er ikke en kritik - der er ikke noget galt med et nationalistisk
sindelag, men jeg forstår bare ikke rigtigt hvad det er du mener der er så
afskyeligt ved suverænitetsafgivelse, når jeg ved du opfatter dig selv som
venstreorienteret.