/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Netexpress / RH
Fra : dn@c.dk


Dato : 27-05-01 12:21

Hej....

Er der nogen der kører Nexexpress med router på Linux ?

Jeg bruger RH 7.1 og overvejer at konvertere min ATM løsning til den
router baserede, for at komme på Netexpress.


Nogen erfarringer med dette ?
Er den router og netkort som leveres af TDC umidelbart understøttet af
Linux ?

Skal man til at patche kernen osv. ?


MVH Dennis

 
 
Steen Suder (27-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen Suder


Dato : 27-05-01 14:44

dn@c.dk wrote:
>
> Hej....
>
> Er der nogen der kører Nexexpress med router på Linux ?
>
> Jeg bruger RH 7.1 og overvejer at konvertere min ATM løsning til den
> router baserede, for at komme på Netexpress.
>
> Nogen erfarringer med dette ?
> Er den router og netkort som leveres af TDC umidelbart understøttet af
> Linux ?

Jeg kender ikke NetExpress løsningen som sådan, men...

Du skriver selv at det er router baseret og det betyder at så lang tid
dit system kan "tale" IP (og det kan Linux bl.m.a.) er der ingen
problemer med kommunikationen. Derfor skal det være en meget speciel (og
det er det med garanti ikke router som Linux ikke kan tale med.

Nu skal der bare sørges for et netkort som Linux kan tale med.
Da TDC ikke understøtter (supporterer) Linux alligevel er der vel ingen
speciel grund til at få netkortet fra dem. Prisen er ikke den billigste,
men er heller decideret urimelig.

Idet jeg antager at der med Unex menes http://www.unex.com.tw/ ses det:
http://www.unex.com.tw/products/adapters/na011/index.html
http://www.unex.com.tw/products/adapters/na012/index.html
http://www.unex.com.tw/products/adapters/nd010/index.html
http://www.unex.com.tw/products/adapters/nd012/index.html
http://www.unex.com.tw/products/adapters/nd012c/index.html

at alle Unex' PCI kort leveres med drivere til Linux. Det ligner RealTek
chips, der sidder på kortene og de er understøttede af Linux i sig selv.

> Skal man til at patche kernen osv. ?

Ift. ovenstående bemærkninger: nej.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Allan Olesen (27-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 27-05-01 19:41

Steen Suder <CAB@earthling.net> wrote:

>Du skriver selv at det er router baseret og det betyder at så lang tid
>dit system kan "tale" IP (og det kan Linux bl.m.a.) er der ingen
>problemer med kommunikationen. Derfor skal det være en meget speciel (og
>det er det med garanti ikke router som Linux ikke kan tale med.

Det _er_ en meget speciel router. Den er vistnok født med et helt
specielt højt antal fejl og uhensigtsmæssigheder.

Den værste af specialiteterne er, at den forhandler op til 100 mbit
full duplex ind mod netværket, men den kører kun tilfredsstillende på
10 mbit half duplex. Eftersom forhandlingen ikke kan slås fra i
routeren, skal der i den anden ende af kablet være et stykke udstyr
(netkort/hub/switch/whatever), som kan tvinges ned på 10 mbit half
duplex.

Så hvis Dennis har planer om at koble en Linux-maskine direkte til
routeren, vil det være en god ide at anskaffe et netkort, hvor
Linux-driveren understøtter tvangsstyring af hastighed og duplex - men
det gør de måske alle?


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Adam Sjøgren (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 28-05-01 00:55

On Sun, 27 May 2001 20:41:06 +0200, Allan Olesen wrote:

> Den værste af specialiteterne er, at den forhandler op til 100 mbit
> full duplex ind mod netværket, men den kører kun tilfredsstillende
> på 10 mbit half duplex.

Virkli'? Så må jeg havde været heldig. (Jeg må hellere se at holde op
med at male verden lyserød bare fordi det virkede problemløst hos
mig... typisk

Gad vide hvordan jeg kan se hvad mit netkort kører lige nu?

> Så hvis Dennis har planer om at koble en Linux-maskine direkte til
> routeren, vil det være en god ide at anskaffe et netkort, hvor
> Linux-driveren understøtter tvangsstyring af hastighed og duplex -
> men det gør de måske alle?

Jeg har ikke tvangsstyret noget som helst (Intel Ethernet Pro 100).


Mvh.

--
"Som en blomst, en blomst og en honningbi Adam Sjøgren
Er vi tabt i bi-biologi" asjo@koldfront.dk

Dennis Nicolajsen (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Nicolajsen


Dato : 28-05-01 16:45

Hmmmm.
Det lyder jo ikke godt.

Vil det sige at man selv bør anskaffe router og netkort ?

Er der nogen der har nogen konkrete råd vedr. dette ?
Jeg aner ikke et klap om netværksgrej generelt, så alle
råd er velkomne :)

Ja, det er meningen at det skal på min Linuxbox,
det eneste der afholder mig fra format c: /u
er at jeg mister min hurtige I-Net forbindelse.
56K er knap så fedt ...:)


MVH Dennis



In article <9erhnt$h6d$7@news.inet.tele.dk>, "Allan Olesen"
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:


> Steen Suder <CAB@earthling.net> wrote:
>>Du skriver selv at det er router baseret og det betyder at så lang tid
>>dit system kan "tale" IP (og det kan Linux bl.m.a.) er der ingen
>>problemer med kommunikationen. Derfor skal det være en meget speciel (og
>>det er det med garanti ikke router som Linux ikke kan tale med.
> Det _er_ en meget speciel router. Den er vistnok født med et helt
> specielt højt antal fejl og uhensigtsmæssigheder. Den værste af
> specialiteterne er, at den forhandler op til 100 mbit full duplex ind
> mod netværket, men den kører kun tilfredsstillende på 10 mbit half
> duplex. Eftersom forhandlingen ikke kan slås fra i routeren, skal der i
> den anden ende af kablet være et stykke udstyr
> (netkort/hub/switch/whatever), som kan tvinges ned på 10 mbit half
> duplex.
> Så hvis Dennis har planer om at koble en Linux-maskine direkte til
> routeren, vil det være en god ide at anskaffe et netkort, hvor
> Linux-driveren understøtter tvangsstyring af hastighed og duplex - men
> det gør de måske alle?
>

Allan Olesen (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 28-05-01 22:09

"Dennis Nicolajsen" <dn@c.dk> wrote:

>Vil det sige at man selv bør anskaffe router og netkort ?

Nogen smider simpelthen routeren ud, sætter PC'en direkte til modemet
og kører en PPPoE-klient på PC'en. Det skulle efter sigende heller
ikke være noget problem under Linux. Ulempen er, at du kun kan koble
en maskine til ad gangen på den måde. Vil du have flere maskiner på,
må den første agere gateway, men det er jo også en fin opgave for en
Linux-maskine - jeg gør det sandsynligvis selv, når jeg om et par uger
får min NE2.

Men det er også muligt, at du aldrig kommer til at mærke noget til
routerens mangler og bliver tilfreds med den.

Den værste mangel er som sagt de 100 Mbit full duplex, som ikke
virker, men den findes der mange veje rundt om. Nogle finder en gammel
10 mbit hub, som de sætter mellem routeren og resten af nettet for at
tvinge routerens hastighed ned. Andre låser alle netkort til 10 Mbit
half duplex, men det er en trist løsning, hvis man har et netværk,
hvor man gerne vil kunne køre fuld hastighed internt.

Netkortet fra TDC kender jeg ikke noget til. Der følger ikke et med i
abonnementet, men det det er da muligt, at du kan købe et godt og
billigt netkort hos dem, og at det fungerer under Linux. Det vigtigste
er som sagt, at du sikrer dig, at Linux-driveren til kortet kan
tvinges ned på 10 Mbit half duplex, hvis du vil bruge routeren og ikke
har en 10 Mbit hub at sætte imellem.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Adam Sjøgren (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 28-05-01 21:56

On Sun, 27 May 2001 20:41:06 +0200, Allan Olesen wrote:

> Den værste af specialiteterne er, at den forhandler op til 100 mbit
> full duplex ind mod netværket, men den kører kun tilfredsstillende
> på 10 mbit half duplex.

Virkli'? Så må jeg havde været heldig. (Jeg må hellere se at holde op
med at male verden lyserød bare fordi det virkede problemløst hos
mig... typisk

Gad vide hvordan jeg kan se hvad mit netkort kører lige nu?

> Så hvis Dennis har planer om at koble en Linux-maskine direkte til
> routeren, vil det være en god ide at anskaffe et netkort, hvor
> Linux-driveren understøtter tvangsstyring af hastighed og duplex -
> men det gør de måske alle?

Jeg har ikke tvangsstyret noget som helst (Intel Ethernet Pro 100).


Mvh.

--
"Som en blomst, en blomst og en honningbi Adam Sjøgren
Er vi tabt i bi-biologi" asjo@koldfront.dk

Allan Olesen (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 29-05-01 00:28

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Virkli'? Så må jeg havde været heldig. (Jeg må hellere se at holde op
>med at male verden lyserød bare fordi det virkede problemløst hos
>mig... typisk

Du færdes da i de samme grupper som jeg. Så må du da også have set
alle indlæggene om dette emne. Problemet er endda erkendt af TDC.

>Gad vide hvordan jeg kan se hvad mit netkort kører lige nu?

Jeg sidder med sådan en Intel-tingest i hånden lige nu. Jeg kan ikke
huske modelnavnet, og det er ikke trykt på kortet. Men der er separate
lysdioder til 10 og 100 MBit. Men det fortæller selvfølgelig ikke, om
man kører half eller full duplex.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Adam Sjøgren (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 29-05-01 17:53

On Tue, 29 May 2001 01:27:59 +0200, Allan Olesen wrote:

>> (Jeg må hellere se at holde op med at male verden lyserød bare
>> fordi det virkede problemløst hos mig... typisk

> Du færdes da i de samme grupper som jeg. Så må du da også have set
> alle indlæggene om dette emne. Problemet er endda erkendt af TDC.

(Jeg blev træt af alle de meningsløse gentagelser i .adsl og
tilsvarende, så i stedet for ørkesløst at lede efter de få gode indlæg
har jeg droppet dem).

>> Gad vide hvordan jeg kan se hvad mit netkort kører lige nu?

> Jeg sidder med sådan en Intel-tingest i hånden lige nu. Jeg kan ikke
> huske modelnavnet, og det er ikke trykt på kortet. Men der er
> separate lysdioder til 10 og 100 MBit. Men det fortæller
> selvfølgelig ikke, om man kører half eller full duplex.

Routeren virkede out-of-the box med Intel Ethernet Pro 100-kortet og
med ethernet-porten på en iBook - det er så bare nogle af de heldige
kombinationer.


Mvh.

--
"Som en blomst, en blomst og en honningbi Adam Sjøgren
Er vi tabt i bi-biologi" asjo@koldfront.dk

Allan Olesen (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 29-05-01 20:38

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Routeren virkede out-of-the box med Intel Ethernet Pro 100-kortet og
>med ethernet-porten på en iBook - det er så bare nogle af de heldige
>kombinationer.

Men det lød på dit forrige indlæg som om du ikke var sikker på, om
netkortet havde forhandlet 10/100/half/full med routeren?


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Adam Sjøgren (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 29-05-01 21:21

On Tue, 29 May 2001 21:38:14 +0200, Allan Olesen wrote:

>> Routeren virkede out-of-the box med Intel Ethernet Pro 100-kortet
>> og med ethernet-porten på en iBook - det er så bare nogle af de
>> heldige kombinationer.

> Men det lød på dit forrige indlæg som om du ikke var sikker på, om
> netkortet havde forhandlet 10/100/half/full med routeren?

Ja, jeg har ingen anelse om hvad de har fundet ud af med hinanden, jeg
sætter bare stikkene i og håber


Mvh.

--
"I can do without honey, for a while Adam Sjøgren
By the end of the summer, I get tired" asjo@koldfront.dk

Allan Olesen (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 29-05-01 22:55

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Ja, jeg har ingen anelse om hvad de har fundet ud af med hinanden, jeg
>sætter bare stikkene i og håber

....og derfor fortæller jeg dig, at du i det mindste kan se hastigheden
på lysdioderne bagpå, hvis dit Intel-kort er mage til mit.

Jeg har i øvrigt fået genopfrisket min hukommelse. Problemet viser sig
ved, at upstream-hastigheden falder til 8-10 kilobytes/sekund. Nu ved
jeg jo så ikke, hvor meget du har testet den - de fleste af os
bekymrer sig jo mest om hastigheden den anden vej.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Adam Sjøgren (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 30-05-01 16:35

On Tue, 29 May 2001 23:55:14 +0200, Allan Olesen wrote:

> asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:
>> Ja, jeg har ingen anelse om hvad de har fundet ud af med hinanden,
>> jeg sætter bare stikkene i og håber

> ...og derfor fortæller jeg dig, at du i det mindste kan se
> hastigheden på lysdioderne bagpå, hvis dit Intel-kort er mage til
> mit.

Jeg stak hovedet ned bagved, det var mørkt og besværligt, men mit kort
er tilsyneladende ikke præcis det samme, der er ihvertfald ikke både
et 10 og et 100 lys.

> Jeg har i øvrigt fået genopfrisket min hukommelse. Problemet viser
> sig ved, at upstream-hastigheden falder til 8-10
> kilobytes/sekund. Nu ved jeg jo så ikke, hvor meget du har testet
> den - de fleste af os bekymrer sig jo mest om hastigheden den anden
> vej.

Ja. Jeg testede den lige da jeg fik routeren og den var marginalt
langsommere, nærmest ikke måleligt, end ATM (det svarede meget godt
til forskellen i overhead).


Mvh.

--
"I can do without honey, for a while Adam Sjøgren
By the end of the summer, I get tired" asjo@koldfront.dk

Adam Sjøgren (27-05-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 27-05-01 15:43

On Sun, 27 May 2001 13:20:33 +0200, dn wrote:

> Er der nogen der kører Nexexpress med router på Linux ?

Ja.

> Jeg bruger RH 7.1 og overvejer at konvertere min ATM løsning til den
> router baserede, for at komme på Netexpress.

> Nogen erfarringer med dette ?

Det kører ganske problemfrit hos mig. Jeg bruger ikke RedHat, men det
gør ingen forskel - din maskine skal bare tale almindeligt TCP/IP over
ethernet med routeren. Det er lige så nemt som at koble sig på et
lokalnet.

> Er den router og netkort som leveres af TDC umidelbart understøttet
> af Linux ?

Leverer TDC netkort med?

Et hvilket som helst ethernetkort er fint.

Routeren skal ikke specifikt understøttes af Linux - den opsættes via
et webinterface.

> Skal man til at patche kernen osv. ?

Nej.


Mvh.

--
"Som en blomst, en blomst og en honningbi Adam Sjøgren
Er vi tabt i bi-biologi" asjo@koldfront.dk

Adam Sjøgren (27-05-2001)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 27-05-01 15:49

On Sun, 27 May 2001 13:20:33 +0200, dn wrote:

> Er der nogen der kører Nexexpress med router på Linux ?

Ja.

> Jeg bruger RH 7.1 og overvejer at konvertere min ATM løsning til den
> router baserede, for at komme på Netexpress.

> Nogen erfarringer med dette ?

Det kører ganske problemfrit hos mig. Jeg bruger ikke RedHat, men det
gør ingen forskel - din maskine skal bare tale almindeligt TCP/IP via
ethernet med routeren. Det er lige så nemt som at koble sig på et
lokalnet.

> Er den router og netkort som leveres af TDC umidelbart understøttet
> af Linux ?

Leverer TDC netkort med?

Et hvilket som helst ethernetkort (med passende port, RJ45 eller hvad
de nu hedder, ikke de gamle BNC'er, eller hvad de nu hedder) er fint.

Routeren skal ikke specifikt understøttes af Linux. Den opsættes i
øvrigt via et webinterface.

> Skal man til at patche kernen osv. ?

Nej.


Mvh.

--
"Som en blomst, en blomst og en honningbi Adam Sjøgren
Er vi tabt i bi-biologi" asjo@koldfront.dk

Dennis Nicolajsen (27-05-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Nicolajsen


Dato : 27-05-01 16:40

OK, tak for hjælpen.
Det virker som om det er til at finde ud af...:)

MVH Dennis





In article <87ae3y979r.fsf@virgil.koldfront.dk>, "Adam
=?iso-8859-1?q?Sj=F8gren?=" <asjo@koldfront.dk> wrote:

>> Er den router og netkort som leveres af TDC umidelbart understøttet af
>> Linux ?
> Leverer TDC netkort med?


Nej ikke medmindre man beder om det. (og betaler).



> Et hvilket som helst ethernetkort (med passende port, RJ45 eller hvad de
> nu hedder, ikke de gamle BNC'er, eller hvad de nu hedder) er fint.
> Routeren skal ikke specifikt understøttes af Linux. Den opsættes i
> øvrigt via et webinterface.
>
>> Skal man til at patche kernen osv. ?
> Nej.
>
> Mvh.
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408889
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste