Højere fartgrænser - lavere fart? Nej.
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-05 11:46

Da regeringen indført 130 km/t på visse motorvejsstrækninger og højere
bøder, medførte det i første omgang, at middelhastigheden på motorvejene
faldt - det var der i hvert fald nogle undersøgelser, der viste.

Det vagte stor jubel hos de mennesker, der var tilhængere af de højere
hastighedsgrænser:

http://groups-beta.google.com/group/dk.politik/browse_frm/thread/aaa866ca0a6fc1e/7c6c3bff23dd5693?tvc=1

Men som jeg også skrev den gang, var det for tidligt at konkludere noget om
effekten ift. middelhastigheden så kort tid efter. Og det viser sig nu, at
jeg fik ret i det:

"De nye regler førte til at bilisterne i gennemsnit satte farten ned fra 119
kilometer i timen til 115. Men nu er gennmsnitshastigheden tilbage på
119..."
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=568982/

Tendensen er endvidere, at gennemsnitshastigheden er stigende.

Fra : Tim

Dato : 27-04-05 11:56

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> faldt - det var der i hvert fald nogle undersøgelser, der viste.
>
> Det vagte stor jubel hos de mennesker, der var tilhængere af de højere

Det var nu mere den drastisk faldende kurve over trafikdræbte der vakte
jubel.

Desuden vakte det naturligvis jubel, at alle hylerne blev godt og grundigt
sat på plads

Sådan er det stadigvæk. Vi har det laveste antal trafikdræbte i over
halvtreds år.

Hylerne hyler stadig, men det er selvsagt om ingenting.

[snip]

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-05 14:50

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message

> Det var nu mere den drastisk faldende kurve over trafikdræbte der vakte
> jubel.

Det står der så dels ikke noget om i den tråd, jeg henviser til, og hvor du
blandt andre udtaler dig. Så nej, det var ikke det, du jublede over.

Nu har jeg ikke set tal, der viser noget om antallet af trafikdræbte, men
desuagtet kan jeg ikke se, hvorfor du inddrager det. For man må jo i så fald
gå ud fra, at det ikke har noget med farten at gøre, eftersom den er steget
igen.

> Desuden vakte det naturligvis jubel, at alle hylerne blev godt og grundigt
> sat på plads

Jeg må gå ud fra, at det er dig selv, du tænker på her.

> Sådan er det stadigvæk. Vi har det laveste antal trafikdræbte i over
> halvtreds år.

Jamen så kan vi jo bare konkludere, at det skyldes andre forhold end
fartgrænserne, og at vi bør sætte fartgrænserne ned, da det som bekendt
reducerer antallet af trafikdrab.

Det er da en udemærket erkendelse fra en hyler som dig.

> Hylerne hyler stadig, men det er selvsagt om ingenting.

Det styrer I jo selv.

Fra : Tim

Dato : 27-04-05 15:09

> [...]
du
> blandt andre udtaler dig. Så nej, det var ikke det, du jublede over.

Skal jeg virkelig finde en tråd, hvor jeg jubler over _netop_ det?

> Nu har jeg ikke set tal, der viser noget om antallet af trafikdræbte,

Det har også kun prydet utallige spalter i diverse aviser. Du må være den
eneste i verden (sikkert også uden for Danmark), der ikke er klar over det.

> men
> desuagtet kan jeg ikke se, hvorfor du inddrager det.

Fordi det er det der betyder noget.

> For man må jo i så fald
> gå ud fra, at det ikke har noget med farten at gøre, eftersom den er
steget
> igen.

Det har åbenbart tydeligvis noget med farten at gøre.

> Jeg må gå ud fra, at det er dig selv, du tænker på her.

Nej, det er jer (dig og de andre der hylede op om, hvor mange liv det ville
koste), og tog fejl!

> Jamen så kan vi jo bare konkludere, at det skyldes andre forhold end
> fartgrænserne,

Konkludér du bare løs. Det holder bare (igen) ikke.

> og at vi bør sætte fartgrænserne ned, da det som bekendt
> reducerer antallet af trafikdrab.
>
> Det er da en udemærket erkendelse fra en hyler som dig.

Jeg hyler skam ikke Jeg konstaterer bare, at hylerne (altså jer, der
malede fanden på væggen), tog fejl!!

> Det styrer I jo selv.

Vi kan åbenbart ikke få jer til at erkende, selv når I har taget stygt fejl
(som i denne sag). Derfor kan vi heller ikke forvente at I holder op med at
hyle. Det er sådan i denne sag, som i så mange andre, hvor I også hyler mod
bedre vidende.

Tiom

Fra : John Doe

Dato : 27-04-05 13:25

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=568982/
>
> Tendensen er endvidere, at gennemsnitshastigheden er stigende.

De er vel på vej op mod de 130 km/t, som nu er det tilladte?

Hilsen Sten

Fra : G B

Dato : 27-04-05 13:33

"John Doe" <xlk@yoahoo.com> skrev i meddelelsen

> De er vel på vej op mod de 130 km/t, som nu er det tilladte?

Nej, den er på 119 ifølge de seneste målinger. Det ville søreme heller ikke
være så godt, hvis /gennemsnittet/ lå på 130 km/t...

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 27-04-05 14:13

> [...]
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=568982/
>
> Tendensen er endvidere, at gennemsnitshastigheden er stigende.

Men antallet af døde er faldet. Faktisk kan en hastighedssænkning føre til
et øget antal døde, hvilket vejdirektoratet har beskrevet på deres
hjemmeside. I Norge forsøgte man at sænke hastigheden omkring nogle
uheldsramte vejkryds. Det medførte et øget antal døde.

Jeg har i desuden i en anden tråd undskyld mit lobby-arbejde med at få
etableret en lyskurv på Frederikssundsvejen ved Måløvbakken. En helt uhæmmet
opstilling af regimets fotofælder ved vejarbejdet har kun forøget presset
for en motorvej helt til Frederikssund, hvilket vil koste samfundet mellem
1,5 - 3.0 miliarder. Jeg må erkende at jeg ikke har helt klar over de
samfundsmæssige konsekvenser, da jeg fik til opgave at spare adskillelige
vigtige sekunder ved at få det offentlige til at punge ud til denne lyskurv.
Det er en af de få gange, jeg må erkende at jeg har været for dygtig.

Carsten Overgaard

Fra : Tim

Dato : 27-04-05 14:21

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
> [...]
lyskurv.
> Det er en af de få gange, jeg må erkende at jeg har været for dygtig.

Hvornår starter du med at betale af?

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-05 14:59

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Men antallet af døde er faldet.

Det ville jo nok være sket under alle omstændigheder så.

> [...]
> hjemmeside. I Norge forsøgte man at sænke hastigheden omkring nogle
> uheldsramte vejkryds. Det medførte et øget antal døde.

Dette er korrekt, men det kræver, at nogle ganske særlige forhold er
opfyldt, og det kan man næppe forvente, gør sig gældende på samtlige af
verdens motorveje.

I hvert fald findes der læssevis af statistik, der dokumenterer, at stigende
gennemsnitshastigheder i almindelighed fører til flere uheld.

Men grunden til, at noget modsat kan gøre sig gældende, er primært, at der
ikke er en 1:1 sammenhæng mellem middelhastighed og trafikdrab. Derimod er
spredningen af hastigheden afgørende for antallet af ulykker. Hvis man hæver
fartgrænserne, kan det i nogle tilfælde kortvarigt medføre, at folk begynder
at køre mere ens. Deraf færre uheld.

Det vil dog være at spænde vognen foran hesten af hævde, at dette taler for
at sætte hastighedsgrænserne i været for at nedbringe antallet af uheld.

Fra : Croc®

Dato : 27-04-05 17:23

On Wed, 27 Apr 2005 15:59:08 +0200, "Christian R. Larsen"
> [...]

>I hvert fald findes der læssevis af statistik, der dokumenterer, at stigende
>gennemsnitshastigheder i almindelighed fører til flere uheld.

Nej der findes undersøgelser der viser at høj fart giver værre
ulykker. Når der kobles mellem flere ulykker og høj fart, er det
grundet den store forskel i hastighed mellem de enkelte bilister. Hvis
de alle kørte lige stærkt ville antallet af ulykker falde uanset
farten.

Adskil politisk propaganda fra fakta.

Regards Croc®

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 27-04-05 16:26

On Wed, 27 Apr 2005 12:45:48 +0200, Christian R. Larsen wrote:

> [...]
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=568982/
>
> Tendensen er endvidere, at gennemsnitshastigheden er stigende.

Det er vel egentlig ikke så meget fart i sig selv der skaber det største
problem. Det er vel mere at folk kører med så forskellig hastighed. Det
skaber ustabilitet i trafikken hvor mange hele må bremse op for derefter
at sætte farten op igen. Uanset hvor hastighedsgrænsen ligger, er det
vel stadig dem der kører for stærkt der gør trafikken usikker.
Men mig bekendt har motorvejene aldrig haft en særlig stor andel i
trafikuheldene. De fleste sker stadig på landevejene, hvor der jo ikke er
blevet ændret noget. Vel også samme problematik der, at folk kører med
forskellig hastighed, der jo giver flere overhalinger, opbremsninger osv.

Ved ikke helt hvor jeg vil hen med det her, men nok at jeg vil pointere at
selve grænsen i sig selv ikke er så voldsomt interessant. Det vigtige er
at alle overholder fartgrænsen ved at køre med samme hastighed
(selvfølgelig med forehold for lastbiler og lignende, men det burde da
være muligt at få plads til dem også), for dermed at få en mere
glidende trafik uden hasarderede overhalinger osv.

--
vh
Jeppe W. Larsen

Fra : morten sorensen

Dato : 28-04-05 12:55

Christian R. Larsen wrote:

> Tendensen er endvidere, at gennemsnitshastigheden er stigende.

Og her idag kom så denne:

der viser at personskader er der færre af.

Det er naturligvis håbløst at konkludere noget på, men indikerer at
billedet er noget mere komplekst end den ret unuancerede fart-diskussion
tillader.

--

morten sorensen