Ingen kan forsvare FK-eksklusionerne fx mi~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-05 06:15

Ingen kan forsvare FK-eksklusionerne fx min(brev til kirkeministerie og bisp

Mig bekendt er der sket eksklusion fire gange af den danske folkekirke i
dens 156 årige levetid.
I al den tid har danskerne forstået som en indlysene banalitet, at dåb er
symbol med åndelig betydning OG det er desuden en gave af livsvarigt
medlemskab af det danske demokratis FolkeKirke.

1. Ca 1910 var en dame aktivt anbefaler af unitar-livssyn - altså
treenigheds-fnidder a la det, der hindrede paven at støtte Konstantinopel
mod tyrkerne i 1453. Unitarer var ikke en trussel mod vor
luthersk-evangeliske kirkefællesskab omkring år 1900. Men teologer kan lide
at vise magt, når lejlighed dertil kan opfindes, så hun blev ekskluderet med
grundig og lærd teologisk begrundelse og henvisning til Kirkelovens §2..
2. 1993 skrev Sten Ribers om en bog, "Vandrer mod lyset", i nogle aviser og
holdt foredrag i medborgerhuse, og da reinkarnation af New Age og buddhisme
typer havde en fremgang svarende til ½ % af FK-medlemskab i de år, så fandt
stridslystne teologer alibi for at vise magt.
3. Ca 1998 rejste teenagerpigen Lone Gade , Nordjylland, til Rusland med
Moon-bevægelsen - og en emsig pastor Freddy Cortes, (straks efter syg og
fratrådt og efterfulgt af den tolerante Inger Øby), fandt grund til at
stjæle hendes dåbsgave for at gøre hendes folkekirke-traditionelle forældre
kede af det. Grundige samtaler mellem præst, udsmidt medlem og mæglere fandt
sted vedr både 2 og 3. . før man skred til tyveri af dåbsgaven.
4. Nu i år 2005 er det en bispevikar i København, der udfra løse forlydender
om dobbeltmedlemskab til en sekt, som FK er i økumeni med, føler sig kaldet
til at bevise, at FK overgår preussisk kontrolbureaukrati mht umotiveret
Ordnung Muss Sein.
Efter jeg har ophævet sognebåndsløsning til Nødebopræsten Eva Holmegaard
Larsen og denne har bekræftet, at jeg ikke længere er hos hende,
skriftligt, er jeg igen hos min bopælspræst, der ikke har ønsket at
diskutere med mig om bispevikarens sære skridt, sådan som præster har gjort
i 2. og 3. eksklusionerne.
Officielt svarpapir fra Annakirkekontoret på min vej Bjelkes Alle oplyser
mig, at jeg ikke er FK-medlem og jeg nægtes gejstlig betjening
(selvom FK lader kirkeskat opkræve fra mig , nu som altid.. )

Ingen på de mange internet-diskussionsgrupper, jeg deltager i, har kunne
forklare en eller anden ulempe som ville risikeres , hvis vor Folkekirke
droppede sin sære og svært-begrundelige og for mig ubegrundede
eksklusions-fanatisme. Nogle skriver, at jeg er så irriterende, at det har
jeg fortjent. Andet kan ikke siges til forsvar for Den Danske Folkekirkes
hyperaktivitet.
At stiftet og bopælskirken afviser af svare på mine hyppige, sobre,
nysgerrige forespørgsler, om der ikke er plads i FK til irriterende syndere,
bør være en sag for Bertel Haarder - hvis ikke den hjemvendte bisp Erik
Norman Svendsen kan foretage en tiltrængt kovending.

Med venlig og evangelisk-luthersk hilsen Bo Warming, Bjelkes Alle 46,
Nørrebro, 35861000

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-04-05 07:00

Bo Warming skrev i 18kbe.38968$za5.20248@fe04.usenetserver.com

> Ingen kan forsvare FK-eksklusionerne fx min

Jo da, det er da let nok at forsvare, da du jo selv har oplyst at du er
medlem af den katolske kirke. Det forhold alene er langt mere end rigeligt
til at smide dig på porten med brask og bram.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-05 07:40

"Andreas Falck" <bse32568@vip.cybercity.invalid> wrote in message
> [...]
> medlem af den katolske kirke. Det forhold alene er langt mere end rigeligt
> til at smide dig på porten med brask og bram.

Hvergang flygter du fra at oplyse hvordan folkekirken kan opnå fordele i sin
forkyndelse ved at ekskludere. Det er sagens kerne. Ikke juridisk
pindehuggeri. Men er FK uden interesse i Gud og kun i Kejser, eller ?

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-04-05 08:28

Bo Warming skrev i knlbe.38976$za5.22961@fe04.usenetserver.com

[ ... ]
> [...]
> fordele i sin forkyndelse ved at ekskludere. Det er sagens kerne.
> Ikke juridisk pindehuggeri. Men er FK uden interesse i Gud og kun i

Sagens kerne er ene og alene at du selv har meldt dig ud da du meldte dig
ind i den katolske kirke.

Længere er den ikke!

Fra : Lyrik

Dato : 26-04-05 10:06

"Andreas Falck" <bse32568@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Sagens kerne er ene og alene at du selv har meldt dig ud da du meldte dig
> ind i den katolske kirke.
>
> Længere er den ikke!
++++++++++++++++++++++++++++
Kan man "melde sig ind" i den katolske kirke??

Mig bekendt skal man først igennem en lang optagelsesprocedure med katekese
og undervisning af den katolske præst.
Det er vist en lang proces. Hvor lang den er skal jeg ikke kunne sige.
Er der nogen som ved det?

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-04-05 12:47

Lyrik skrev i 426e0485$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> [...]
> katekese og undervisning af den katolske præst.
> Det er vist en lang proces. Hvor lang den er skal jeg ikke kunne sige.

Ikke desto mindre påstår Bo Warming altså at han har meldt sig ind i den
katolske kirke!

Men jeg skal da ikke kunne afvise at han er fuld er løgn.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-05 17:24

> Lyrik skrev i 426e0485$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk

Man skal besøge en præst et par gange over ½ år og bliver hørt i "Hollandsk
katekismus".
Derefter sker firmelse med oliekors i panden efter en højmesse

> Ikke desto mindre påstår Bo Warming altså at han har meldt sig ind i den
> katolske kirke!
>
> Men jeg skal da ikke kunne afvise at han er fuld er løgn.

Et interessantere spørgsmål er om hvordan Folkekirken kunne tage skade af at
nogle medlemmer betaler kontingent to steder?

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-04-05 17:39

Bo Warming skrev i VWtbe.39003$za5.6348@fe04.usenetserver.com

[ .... ]
> Et interessantere spørgsmål er om hvordan Folkekirken kunne tage
> skade af at nogle medlemmer betaler kontingent to steder?

Et endnu mere relevant spørgsmål er den troskonflikt der er mellem en
luthersk-evangelisk og en katolsk kirke!

Men da der egentlig ikke rigtig er ret meget der tyder på at du har nogen
særlig indblik i kristen tro har du vel svært ved at forholde dig til et
sådant spørgsmål.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-05 19:38

> Bo Warming skrev i VWtbe.39003$za5.6348@fe04.usenetserver.com
>
> [ .... ]
>
> Et endnu mere relevant spørgsmål er den troskonflikt der er mellem en
> luthersk-evangelisk og en katolsk kirke!

Du bliver ved at flygte fra DET ENESTE VÆSENTLIGE SPØRGSMÅL vedr eksklusion.
Hvem skades af fx Sten Ribers dobbeltmedlemskab?

Der er langt LANGT LAAAAANGT større troskonflikt indenfor den FK, du har
meldt dig ud af, end der er mellem katolikker og lutheranere.
Auken og Krarup - hvor nær står de?

Alle katolikker jeg kender er så anti-gerningsretfærdige som Krarup og
Grundtvig. Ingen går op i paven eller nadver-petitesser. Disse overfladiske
bagatelsager fastholdes fordi kirken skal vise nosser i ulande, hvor magt er
ret.
Men sammenlign tysk katolicisme med glade grundtvigianere her - påvis een
eller anden forskel?

Auken-folk i FK er som Johan Tezlaf der solgte afladsbreve. Paverne har i
hundreder af år lært meget af Luther, de fleste i dansk statslig
kirkepengemaskine har ikke lært meget af Luther

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-04-05 09:40

Bo Warming skrev Tirsdag den 26. april 2005 08:40 i beskeden
<knlbe.38976$za5.22961@fe04.usenetserver.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> sin forkyndelse ved at ekskludere. Det er sagens kerne. Ikke juridisk
> pindehuggeri. Men er FK uden interesse i Gud og kun i Kejser, eller ?

Det er med kirker som enhver anden forening: modarbejder man foreningens
formål, så kan man ikke forventes at stå som medlem i den forening man
modarbejder.

Slå evt. op på Wikipedia efter ordet "reformationen", og du vil opdage de
direkte modstridende interesser imellem den evangelisk-lutherske kirke
(folkekirken) og den katolske kirke...

Fordelen ved at ekskludere er såmænd at man undgår de støjende elementer
f.eks. ved valg til menighedsråd (hvor medlemskab er en "vis"
forudsætning), og da man skal være mere end almindelig tålmodig for at
kunne holde dine udgydelser på Usenet ud, så er det næppe sandsynligt der
vil være ret mange der finder sympati for dit kværulanteri...

Tag noget ferie, Bo...

God sommer - solen skinner!

FUT dk.politik

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).