Lindøværftet - Det arbejdende industrimuse~
Fra : Jesper

Dato : 24-04-05 20:43

Engang imellem ses der korte glimt af klarsyn i Politiken. F.eks. i
denne leder der slår til lyd for at lukke Det Arbejdende Industrimuseum
, Lindø, og at der i hvertfald ikke skal pumpes flere statspenge i det.

Fra : Jim

Dato : 24-04-05 21:13

> [...]
> Industrimuseum
> , Lindø, og at der i hvertfald ikke skal pumpes flere statspenge i

APM har pumpet flere penge i Lindøværftet end staten.
Værftsstøtten til danske skibsværfter er ikke noget at prale af.
Tyske værfter får langt mere i støtte fra den tyske stat, end den danske
stat giver til danske værfter.
Og det ødelægger konkurrencevilkårene.
Og når alt kommer til alt, så er det meget lidt rentabelt at drive et
skibsværft i Danmark, da værftsarbejderne kræver mere end eksempelvis
værftsarbejdere på det koranske Hyundai.
Når man så oveni foretager overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, så
hjælper det heller ikke på værftets overlevelsescancer, og dermed
bringes 6400 jobs i fare. Så hvis man vil bevare sit job på Lindø, så
klemmer man ballerne sammen og ser at få fingeren ud og få bestilt
noget.
Værftsarbejderne på Hyundai Skibsværft arbejder ofte og som regel 60
timer om ugen uden at kny.

J.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-04-05 00:40

Jim skrev den 24-04-2005 22:12:

> Værftsarbejderne på Hyundai Skibsværft arbejder ofte og som regel 60
> timer om ugen uden at kny.

Hvordan ved du det?

Dem der "knyer". De bliver jo bare fyret.

Så den der med at koreanske værftsarbejdere er dybt lykkelige. No way
Jose.

Tingene kan også blive for billige IMO!

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-04-05 00:44

"Carsten" == Carsten Riis <.@.> writes:

> [...]

> Dem der "knyer". De bliver jo bare fyret.

> Så den der med at koreanske værftsarbejdere er dybt lykkelige. No way

Prøv at forklare de store markedsandele som discountforretninger i
danmark har, udfra den holdning. Vi kan sagtens blive enige om at det
udfra et abstrakt synspunkt er korrekt, men i praksis er der en stor
sandsynlighed for at du eller en anden indkøbsansvarlig i din husstand
ser på prisen som den vigtigste beslutningsparameter.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-04-05 01:11

Anders Wegge Jakobsen skrev den 25-04-2005 01:44:

> Prøv at forklare de store markedsandele som discountforretninger i
> danmark har, udfra den holdning.

At folk har en eller anden absurd forventning om, at man kan få fuld
service (samme velfærdsniveau om du vil), men til lav pris.

Der er simpelthen nogle ting der ikke kan lade sig gøre når prisen skal
være lav.

> [...]
> sandsynlighed for at du eller en anden indkøbsansvarlig i din husstand
> ser på prisen som den vigtigste beslutningsparameter.

Ja, prisen betyder da noget. Tilgengæld sætter jeg mine forventninger
herefter.
Jeg forventer ikke, at Fakta-/Netto-medarbejderen ved noget vin, men
tilgengæld kan en flaske acceptabel vin koste omkring de 40 kroner.
I Irma forventer jeg tilgengæld, at når jeg giver nogle oplysninger til
medarbejderen omkring menuen, at medarbejderen så også kan finde en god
vin. Det giver jeg så også gerne >100 kroner for.

Jesper tror, at bare vi kan gøre som i Korea, så bliver arbejderne glade
da de jo har et arbejde + at de klapper i deres hænder for 60 timer
arbejdsuge. Og naturligvis til lav løn.

Fra : Jim

Dato : 25-04-05 07:31

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved du det?

Ser du aldrig TV?
Følger du ikke med?
Ok, jeg er i branchen.. altså pengebranchen, hvor man investerer i skibe
og m.m.
Og den slags er almen viden, hvor jeg kommer.

> Dem der "knyer". De bliver jo bare fyret.

Tja, hvis de vil have mad på bordet og tag over hovedet, så gør man som
resten af flokken.
Man har en helt anden arbejdsmoral i Korea og i Østen idet hele taget,
så de knyer ikke.
De har også en overenskomst, tror det eller lad være.

> Så den der med at koreanske værftsarbejdere er dybt lykkelige. No way
> Jose.

Jo, for de er glade for deres arbejde.

> Tingene kan også blive for billige IMO!

Ja, når kvaliteten ikke er, som den skal være.
Men det er den.
APM får også bygget skibe i fjernøsten.
Det sidste skib, APM byggede til egen flåde var L190.

Læs mere på www.oss.dk .

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 25-04-05 22:32

Jim skrev i meddelelsen <426bfdb6$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Når man så oveni foretager overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, så
>hjælper det heller ikke på værftets overlevelsescancer, og dermed

Overenskomststridig ?

Arbejderne gik hjem fordi der efter en længere forhandling blev indgået en
aftale, som direktøren umidelbart efter brød ved at indrage en kaffepause ud
over
det man lige havde aftalt.

>bringes 6400 jobs i fare. Så hvis man vil bevare sit job på Lindø, så
>klemmer man ballerne sammen og ser at få fingeren ud og få bestilt
>noget.

Det hjælper jo ikke ret meget når de jævnligt kan komme ud for at stå og
glo en hel dag uden at lave noget fordi der mangler råmaterialer eller
den del af skibet de skal arbejde på ikke er blevet færdig.

Så længe logistikken i produktionspeocessen ikke virker bør man
afholde sig fra at beskylde arbejderne for at være dovne når de ikke
når deres produktionsmål.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jim

Dato : 25-04-05 22:54

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jim skrev i meddelelsen
> <426bfdb6$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Overenskomststridig ?

Ja. I følge Michael Pram Rasmussen har værftsarbejderne ulovligt nedlagt
arbejdet.
Det blev bekræftet på GF sidste mandag.

> [...]
> indgået en
> aftale, som direktøren umidelbart efter brød ved at indrage en

Var du til stede?

> [...]
> glo en hel dag uden at lave noget fordi der mangler råmaterialer eller
> den del af skibet de skal arbejde på ikke er blevet færdig.

Så beder man om at træde til, hvor der mangler hænder.

> Så længe logistikken i produktionspeocessen ikke virker bør man
> afholde sig fra at beskylde arbejderne for at være dovne når de ikke
> når deres produktionsmål.

Arbejderne skal jo ikke blande sig i ledelsen.

Hvad der rent faktisk sker i detaljer, skal jeg ikke kommentere, da jeg
kun er informeret af bestyrelsesformanden i APM - Mærsk, Michael Pram
Rasmussen.
Jeg anser formanden for at være en troværdig person.

J.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-04-05 12:04

Jim skrev den 25-04-2005 23:54:

> [...]
> Rasmussen.
> Jeg anser formanden for at være en troværdig person.

Ja, men han er part i sagen. Nemlig ledelsens part.

Derfor bør du også tage de oplysninger med et gran salt.

Husk at lorten altid sendes ned af. Men roser stiger op af.

Fra : Jim

Dato : 26-04-05 12:50

> Ja, men han er part i sagen. Nemlig ledelsens part.
>
> Derfor bør du også tage de oplysninger med et gran salt.

Hvorfor er det i dine øjne ledelsens udtalelser, der skal tages med et
gran salt?
Faktisk var der repræsentanter fra Lindø tilstede på GF, som bekræftede
M. P. Rasmussen i, at der var begået noget ulovligt, nemlig en ulovlig
arbejdsnedlæggelse.
Repræsentanten rejste sig og brokkede sig over Pram Rasmussens ordvalg,
som var ulovlig, medens han selv bad MPR om at anvende termen
overenskomststridig.
For MPR var det et fedt, men han anvendte da gerne et andet ord, hvis
det lød bedre. For MPR havde ikke den store betydning.
Arbejdsnedlæggelsen var ulovlig.
Jeg var selv tilstede i salen.

J.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-04-05 15:00

Jim skrev den 26-04-2005 13:49:

> Hvorfor er det i dine øjne ledelsens udtalelser, der skal tages med et
> gran salt?

Man skal altid tage en parts udsagn med et gran salt.

Der findes ikke nogen som har patent på sandheden.

Fra : Jim

Dato : 26-04-05 17:07

> Man skal altid tage en parts udsagn med et gran salt.
>

> Der findes ikke nogen som har patent på sandheden.

Jo, loven. ;0)

Men når jeg får historien first hand, og den bliver bekræftet af
modparten i sagen, så har jeg ikke problemer med at finde ud af, hvad
der er sandheden.

J.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-04-05 21:58

Jesper wrote:

> Engang imellem ses der korte glimt af klarsyn i Politiken. F.eks. i
> denne leder der slår til lyd for at lukke Det Arbejdende Industrimuseum
> , Lindø, og at der i hvertfald ikke skal pumpes flere statspenge i det.

Nu er giver det en stor intægt i statkasserne at sælge skibe,
det er derfor så mange lande støtter deres værftindustri.

Men hvis man skal støtte industrien så kan vi i Danmark støtte bedre
ved at støtte noget nyt som ikke så mange laver. Istedet for at støtte
skibsbygning,
som mange andre kan lave ligeså godt.

Fra : John Doe

Dato : 24-04-05 22:26

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men hvis man skal støtte industrien så kan vi i Danmark støtte bedre
> ved at støtte noget nyt som ikke så mange laver. Istedet for at støtte

Det er bla.a derfor man i stor stil støtter de folk, som investerer i de
møller, som vindmølleproducenterne fremstiller.

Hilsen Sten

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 25-04-05 10:57

"John Doe" <calypsu@uagadoogoo.ma> skrev i en meddelelse

> "Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message

> Det er bla.a derfor man i stor stil støtter de folk, som investerer i de
> møller, som vindmølleproducenterne fremstiller.
>
> Hilsen Sten

Fibertex i Aalborg lukker og slukker, og flytter pruduktionen til deres
oversøiske fabrikker pga.alt for store el regninger. Så må de 450 håbe at de
kan få et job hos vindmølleproducenterne.

Mvh Kurt