EU traktat
Fra : Agner h Nielsen

Dato : 24-04-05 17:29

At et flertal af danskerne vil stemme ja til EU traktaten ville være
helt fint, hvis dette flertal skyldtes at vi kender traktatens indhold
og finder den akceptabel. Men det eneste vi ved, er at et
folketings-flertal anbefaler et ja. Vi ved ikke en gang om dette
flertal selv har læst traktaten. At stemme ja på det grundlag, svarer
til at underskrive en slutseddel uden at læse den. Agner Høj Nielsen

Fra : Kim2000

Dato : 24-04-05 18:12

> [...]
> flertal selv har læst traktaten. At stemme ja på det grundlag, svarer
> til at underskrive en slutseddel uden at læse den.

Er du gal?? Forventer du at et folketingsmedlem til en skaldede løn af
400.000 om året rent faktisk skulle læse de hundredevis af sider, bare
fordi det er deres arbejde?

Er du gal?? Forventer du at en minister til en skaldede løn af 800.000
om året rent faktisk skulle læse de hundredevis af sider, bare fordi det
er deres arbejde?

Er du gal?? Forventer du at en statsminister en skaldede løn af 1,2
million om året rent faktisk skulle læse de hundredevis af sider, bare
fordi det er deres arbejde?

Er du gal?? Forventer du at et EU medlem til en skaldede løn af 600.000
(udenlandsskat) om året rent faktisk skulle læse de hundredevis af
sider, bare fordi det er deres arbejde?

Det er meget nemmere bare at sige ja, for det siger de andre vi skal.

mvh
Kim

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-04-05 18:19

Agner h Nielsen wrote:

> [...]
> flertal selv har læst traktaten. At stemme ja på det grundlag, svarer
> til at underskrive en slutseddel uden at læse den. Agner Høj Nielsen

Et er hvis man forstår dens indhold,
men hvordan vil den blive forvaltet i praksis?
Er der overhovde nogen som har nogen ide om dette?

Fra : Malene P

Dato : 24-04-05 18:30

"Agner h Nielsen" <agner@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flertal selv har læst traktaten. At stemme ja på det grundlag, svarer
> til at underskrive en slutseddel uden at læse den.

Jeg er sikker på, at Enhedslisten eller Dansk Folkeparti eller andre
Unionsmodstandere presse regeringen til at husstandsomdele den traktat, vi
snart skal stemme om -eller at i det mindste vi med adgang til Internettet
kan hente og læse traktaten meget snart.

Malene P

Fra : Trunte

Dato : 24-04-05 21:27

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> snart skal stemme om -eller at i det mindste vi med adgang til Internettet
> kan hente og læse traktaten meget snart.
Den har været tilgængelig her et stykke tid

http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/29f78d2b/forfatningstraktaten_web.pdf

http://www.eu-oplysningen.dk/emner/fremtid/pjecer/
og her er et lille spil om traktaten: http://
www.europa-kommissionen.dk/spil/
Trunte

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-04-05 22:04

Trunte wrote:

> "Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den har været tilgængelig her et stykke tid

> [...]

ARTIKEL I–36
[Delegerede europæiske forordninger]
1. Kommissionen kan i europæiske love og rammelove få delegeret
beføjelse til at
vedtage delegerede europæiske forordninger, der udbygger eller ændrer
visse ikkevæsentlige
elementer i europæiske love eller rammelove.
De europæiske love og rammelove afgrænser udtrykkeligt delegationens
formål,
indhold, omfang og varighed. De væsentlige elementer på et område er
forbeholdt de
europæiske love eller rammelove og kan derfor ikke være omfattet af
delegation.
2. De europæiske love og rammelove fastlægger udtrykkeligt de
betingelser, der gælder
for delegationen, og som kan være følgende:
a) Europa-Parlamentet eller Rådet kan beslutte at tilbagekalde
delegationen
b) Den delegerede europæiske forordning kan kun træde i kraft, hvis
Europa-Parlamentet
eller Rådet ikke gør indsigelse inden for den frist, der er fastsat i
den europæiske
lov eller rammelov.
I de tilfælde, der er nævnt i litra a) og b), træffer Europa-Parlamentet
afgørelse med
et .ertal af medlemmernes stemmer, og Rådet træffer afgørelse med
kvali.ceret
..ertal.

Dette er kun en lille bid. Men hvis du kan forstå den kan du nok forstå
den hele.
Jeg tror at det nye ord "ikkevæsentlige" er det væsentlige, da jeg
lugter gumiparegraf.