Tysk Norgeserobring trods DK-modstand 9apr~
Fra : Bo Warming

Dato : 21-04-05 21:01

Det var bekvemt for Hitler at have aftale om at vi ikke ville forsvare
Ålborg Lufthavn.

Men hvis Stauning havde haft AndersFoghRasmussen-nykker - patriotiske -
sindsyge - og ville have sat alt ind på at forsinke tyskernes
Norges-felttog, så havde vort latterlige land været til grin.
Selv hvis vi havde tidoblet militærbudget i mange årtier forud, så ville
tyskerne kunne have lynopført landingsbaner til optankning af fly på
Anholdt, Endelave eller Læsø - eller besat nogle gode landeveje eller
græsmarker i Jylland.

Ved den inddæmmede sø Rosgaard 7 km fra Thisted havde man flyveplads til
Junkers fly under krigen - på sandet græsmark. Et fly sad engang fast ved
krigens slutning. Man opførte Karup lufthavn.

Selv i regnvejr kunne man have overrasket os og skaffet sig faciliteter til
tankfly og mellemlandinger - for selvom det meste jyske vejnet var
macadamiseret så var der mellem de store byer brede veje - og nogle af dem
asfalterede.

Når jævn vej _er_ der, kan man lynhurtigt fylde grøfter op og gøre den
dobbelt så bred, hvis de behøves. Har man besat højdedragene i nærheden ,
kunne al Skandinaviens militærisenkram placeret midt i Jylland og angribende
den intermistiske lufthavn samtidig INTET KUNNE GØRE

Men vigtigste fakta er vor tyskerkurs - at Edvard Brandes og andre siden
1864 anerkendte at vi militært var tysk vasal.
Churchill meddelte længe før 1940 at Norge har en grav at fodre tigeren
over, men vi kan ikke forsvares os.
Lund-tale v Stauning slog det fast. med syvtommerrsøm
Rostock-møde hvor vor udenrigsminister Munch fik sin bøssesøn ud af
Hamburg-fængsel er uvæsentligt.

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 22-04-05 05:08

Bo Warming wrote:
> [...]
> tyskerne kunne have lynopført landingsbaner til optankning af fly på
> Anholdt, Endelave eller Læsø - eller besat nogle gode landeveje eller

Du kan godt gøre nar ad modstandskampen og med en vis ret hævde, at
vores modstand ikke ville have kunnet stoppe tyskernes vældige militære
magt.

Men nøjagtigt det samme kunne du have sagt om alle de modige mennesker i
små landsbyer og regioner af Sovjetunionen eller alle de andre lande,
som forsvarede sig.
Der var mange steder, som blev løbet over ende hurtigere end Danmark var
blevet det.
Og selvfølgelig havde modstand kostet tab, men var det ikke fejhed at vi
holdt med tyskerne og overlod det til andre at slås, alt imens vi
leverede mad til alle deres soldater og dermed forlængede krigen?

Hver gang tyskerne mødte reel modstand, blev en del af deres militære
magt i det mindste midlertidigt bundet der og manglede på de andre fronter.
Vi kunne have sænket tyske krigsskibe eller skudt deres køretøjer i stykker.

Nu ved jeg godt, at du ikke regner det for en krig mellem godt og ondt,
men vi er et stort flertal, som er lykkelige for, at fascismen ikke sejrede.

Bjarne

Fra : andropov

Dato : 22-04-05 08:19

On Fri, 22 Apr 2005 05:07:59 +0100, "Bjarne Nielsen (Mozilla)"
<bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> wrote:

>Og selvfølgelig havde modstand kostet tab, men var det ikke fejhed at vi
>holdt med tyskerne og overlod det til andre at slås, alt imens vi
>leverede mad til alle deres soldater og dermed forlængede krigen?

Det var ikke fejt når tyskerne havde 1000 gange større hær.
Det havde været rent dumm-kopf hvis vi havde gjort mere.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-04-05 09:41

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> wrote in
message news:426878bd$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> små landsbyer og regioner af Sovjetunionen eller alle de andre lande, som

Finland havde håb mod USSR og USSR-partisaner havde håb mod nazierne
Vi havde ingen gavn af at Stauning lod 13 dø ved Haderslev og en ved
Værløse.
Måske PR. Der også fik Roosewelt til at lade over tusind amerikanere dø ved
Pearl Harbour, idet han ikke advarede om hvad han vidste ville ske.

Russere bekrigede ofte tyskerne, fordi ellers blev de skudt af
sovjetkommisærer.