Er df færdig som støte for regeringen.
Fra : Jensen

Dato : 20-04-05 13:26

Følgende er sakset fra http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=2

Der var friskbrygget kaffe, nybagt morgenbrød og samfundets store
udfordringer på programmet, da den nyvalgte formand for
Socialdemokraterne,
Helle Thorning-Schmidt, her til morgen var på besøg hos Anders Fogh
Rasmussen (V) i Statsministeriet.

Men selv om så tunge spørgsmål som integration, kommunalreform og krigen i
Irak var blandt emnerne, var der lutter gensidige komplimenter efter
mødet.

Fri for fordomme
Helle Thorning-Schmidts mere forhandlingsvenlige linje over for regeringen
fik efterfølgende Anders Fogh Rasmussen til at udtrykke håb om at få
Socialdemokraterne med i brede aftaler i Folketinget.

»Det er dejligt at tale med en ny socialdemokratisk leder, der
tilsyneladende er befriet for mange af fortidens fordomme om, hvad
borgerligt liberale regeringer står for«, sagde Anders Fogh Rasmussen til
Ritzau.

Integration på programmet
Helle Thorning-Schmidt lagde efter det timelange møde vægt på, at tonen
havde været god, og at der tegner sig enighed på en række punkter.

»Det var et godt møde. Vi aftalte at arbejde sammen på de felter, hvor vi
har en fælles sag. Men vi diskuterede også nogle uenigheder«, sagde Helle
Thorning-Schmidt, der havde et forslag med til statsministeren om at lave
en
konkret handlingsplan for integration af flygtninge og indvandrere.

Hun opfordrede Anders Fogh Rasmussen til at indkalde Folketingets partier
til forhandlinger om en række initiativer på boligområdet, skoleområdet,
uddannelsesområdet og inden for kriminalforsorgen, der skal forbedre
integrationen frem til 2015.

Anders Fogh Rasmussen svarede efter mødet, at regeringen arbejder på sin
egen integrationshandlingsplan, der vil blive lagt frem til forhandling.

Bredt flertal
På mødet var der tilsyneladende en positiv stemning om spørgsmålet om
efterløn, som Socialdemokraterne har foreslået at reformere kraftigt for
folk under 40.

Anders Fogh Rasmussen hæftede sig ved, at Helle Thorning-Schmidt ikke
blokerer for, at der kan laves velfærdsreformer i denne valgperiode med
bredt flertal.

»S er inde i en proces. Nu arbejder vi fremad mod en situation, hvor jeg
tror, det kan lade sig gøre at nå hinanden«, sagde Anders Fogh Rasmussen.

Nu ser det ud til at ske noget spændende i Dansk politik, S er inde i en
udvikling hvor vi vil forhandle og ikke være sure, dejligt de gamle ikke
er
der mere nu kommer vi nok af med DF, indflydelse, dejligt, væk med dem.Lad
DF få den indflydelse de fortjener , nemlig ingen.

--
Hej fra Børge.
Se min hjemmeside

Fra : Konrad

Dato : 20-04-05 13:36

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Følgende er sakset fra http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=2

(...)

At Fogh nu øjner en mulighed for brede forlig vil i praksis blot være en
tilbagevenden til dén parlamentariske tradition man fraveg, da Fogh i sin
tid dannede regering. Forskellen på den nuværende regering og mange
tidligere er jo, at de i langt højere grad end ellers har ført blokpolitik.
Du kan roligt forsikre dig om, at DF også i fremtiden - dvs de næste 3-4
år - vil sikre Fogh regeringensmagten (alene tanken em et styrket S+R er jo
nok for DF til at sluge en hel masse kameler) men det er jo klart, at Fogh
hellere vil indgå brede forlig med S, særligt her op til
Forfatningstraktat-afstemningen, hvor vi nok frem til 27.09 kan forvente os
at opleve en vis form for "borgfred".

Fra : jodem

Dato : 20-04-05 13:58

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forfatningstraktat-afstemningen, hvor vi nok frem til 27.09 kan forvente
> os at opleve en vis form for "borgfred".

De, som så debatten i går aftes på DR2 vil snarere mene, at S er fuldstændig
overflødig og kan gøre hvad de vil. Politikken vil blive fastlagt af en
regering som kan forlade sig på skiftende støtte fra S, der ikke fik et ben
til jorden, DF, der lyder så fornuftige i denne tid, og De Radikale, som
lagde afstand til S og understregede at de var Liberale. Det bliver nemt at
være regering.

Fra : Konrad

Dato : 21-04-05 10:24

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> De, som så debatten i går aftes på DR2 vil snarere mene, at S er
> fuldstændig overflødig og kan gøre hvad de vil.

Er Debatten ikke om torsdagen?? Overflødige kan de vil ikke helt være, når
nu de er landets andet største parti, og pt det største i en ny
Vilstrup-måling? Jeg tror da på sin vis at Fogh har det lidt dobbelt med det
her : På den ene side åbnes der nu op for - på det rigtige tidspunkt set i
den optik , indkøringsperioden må være forbi i efteråret - at S kan stå
stærkt og gå med i nogle af de store beslutninger som Fogh-regeringen
notorisk har værgret sig for at træffe, og ikke mindst stækkes et DF, der jo
helt klart har sat deres fingeraftryk på regeringens politik - kan DF ikke
afpresse regeringen får de ingen indflydelse; på den anden side, vil netop
samarbejde og forlig styrke S profil, og det kan jo gå hen og blive et
problem ved næste valg, for en evt efterfølger til Fogh, eller såmænd blot i
det daglige arbejde : Hvis Thorning får held med at stable et skyggekabinet
på benene, som rutinemæssigt vil blive adspurgt omkring allehånde emner af
medierne, har Fogh et problem!

> [...]
>fornuftige i denne tid, og De Radikale, som lagde afstand til S og
>understregede at de var Liberale. Det bliver nemt at være regering.

Det er jeg ikke så sikker på. Faktisk er det mit indtryk, at Fogh er kommet
under pres.

Fra : jodem

Dato : 21-04-05 11:40

> Er Debatten ikke om torsdagen??
Jeg ved ikke, hvad programmet hed, men det var en debat melle alle partier
minus Konservative, SF og Enhedslisten + Rune Lykkeberg(?) fra Information.

>Overflødige kan de vil ikke helt være,

Jo, men når jeg siger overflødig, så er det fordi, det er en ligegyldig kamp
om midten. Jeg er ligeglad med, om regeringen hedder Anders Thorning eller
Helle Fogh, og hvis S ikke vil være med, så har V andre flertal.

S ligenede ikke et skyggekabinet, men en skygge af sig selv, og forsamlingen
lød ikke som "brede forlig", men som den store koalition.

Hvis H T-S løber med en dagsorden eller to her i starten, tror jeg, det er
fordi, hun er ny og spændende.Og jeg kan slet ikke følge med i midterkampen,
når det er en venstredagsorden, hun løber med for næsen af V, der optræder
som socialdemokrater.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-05 11:51

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Er Debatten ikke om torsdagen??

»Debatten« med lille d er ikke det samme som Debatten. Der var faktisk
også i går en debat {vistnok i Deadline} mellem Helle Thorning Schmidt
og Lars Løkke Rasmussen.

> [...]
> et skyggekabinet på benene, som rutinemæssigt vil blive adspurgt omkring
> allehånde emner af medierne, har Fogh et problem!

Husk så lige på at danskerne ikke er i vane med at vælte regeringer ved
valgene. Hverken Anker Jørgensen eller Poul Schlüter blev således vraget
af vælgerne, men gik selv, hvorefter De Radikale bestemte den næste
statsminister.

2001 er det første valg siden 1975, hvor en statsminister er trådt
tilbage efter et tabt valg. Poul Hartlings smalle Venstreregering, der
holdt hele 14 måneder, havde i øvrigt stor fremgang, men hans façon som
statsminister huede ingen, så statsministerposten kom tilbage til Anker
Jørgensen.

I øvrigt er en socialdemokratisk vælgerfremgang på ingen måde nok til at
sikre en S-regering, i hvert fald ikke hvis den kommer fra de partier,
der alligevel ville pege på en S-regering. Fremgangen siden valget, som
har kunnet måles i Vilstrup, kommer fra De Radikale, og de to blokke
står således nogenlunde uændrede i forhold til valgene i 2001 og 2005.

Hovedproblemet for S er at en bunke traditionelle, socialdemokratiske
vælgere i dag stemmer på V og DF, og her vil det være nødvendigt at
angribe integrationsproblemet langt mere aktivt, end partiet foreløbig
lægger op til. Indvandrergrupperne skal fordanskes, og som led heri må
ghettoerne nedlægges, hvilket for mig at se vil ske hurtigst hvis de
omdannes til ejerlejligheder, hvor en lejlighed i hver opgang bevares
som udlejningsbolig. Pengene må bruges til køb af ejerlejligheder {en
lejlighed i hver omgang}, som bliver til udlejningslejligheder, som
indvandrerne flyttes til ved genhusningen.

Derved opnår vi at småbørnene kommer i dansk-dominerede vuggestuer og
børnehaver, og at de derved ikke har sprogproblemer når de starter i
skolen. Endemålet må naturligvis være at de får dansk som hjemmesprog og
modersmål, og at de kommer til at dele vore værdier. Får en uddannelse
og et arbejde.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 20-04-05 15:41

Konrad wrote:

> [...]
> tid dannede regering. Forskellen på den nuværende regering og mange
> tidligere er jo, at de i langt højere grad end ellers har ført blokpolitik.

Kan det ikke alene skyldes valgresultatet i 2001 der mildt sagt gav et
folketing med utroligt få flertal; der var VK + O eller VK + S. End ikke
mere fantasifulde kombinationer som VKRFØ + KrF fandtes.

Endvidere var SocDem i total uorden i hele valgperioden - og jeg
fornemmer også nogen mopsethed hos hele oppositionen fordi DF fik lov
til at præge den nye fremmedpolitik. Det kunne imho dog ikke være
anderledes, da oppositionen havde forpasset chancen, ved reelt ikke
ville lave de stramninger vælgerne gerne ville have.

> Du kan roligt forsikre dig om, at DF også i fremtiden - dvs de næste 3-4
> år - vil sikre Fogh regeringensmagten (alene tanken em et styrket S+R er jo
> nok for DF til at sluge en hel masse kameler)

Enig - de sidder stadig i en *enestående* situation hvor RadV er blevet
et urbant niche-parti (ganske vist bestående af ret velbeslåede folk)
der snarere satser på egen vækst end politiske resultater, da de har
mistet deres tunge-på-vægtskålen.

> men det er jo klart, at Fogh
> hellere vil indgå brede forlig med S, særligt her op til
> Forfatningstraktat-afstemningen, hvor vi nok frem til 27.09 kan forvente os
> at opleve en vis form for "borgfred".

Mon ikke han osse vil prøve at sylte HTS med SocDem ind i alt muligt så
han til valget ganske berettiget kan påstå at begge vil det samme; han
er erfaren, det er hun ikke.

For hendes skyld tror jeg nok det er meget godt at hun lige har
Lykketoft, Auken m.fl. med på råd rent strategisk.

--

morten sorensen

Fra : Konrad

Dato : 21-04-05 11:00

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Kan det ikke alene skyldes valgresultatet i 2001 der mildt sagt gav et
> folketing med utroligt få flertal; der var VK + O eller VK + S. End ikke
> mere fantasifulde kombinationer som VKRFØ + KrF fandtes.

Jo, sådan kan man naturligvis godt udlægge det. Men de få kombinationer
skyldtes vel primært at der helt usædvanligt var mange erklærede
"partifjender" i 2001, flere end i dag? R kunne bestemt ikke holde DF ud. Og
omvendt. S ville ikke arbejde med DF. V ville ikke samarbejde med S, og R's
formand hader jo Fogh. Dele af S ville ikke samarbejde med R osv - for du
har helt ret. Der var vel i grunden kun VK/SR-muligheden, og da VK vandt
måtte de danne regering. De der SK/SR/VRK/SFØ osv osv kombinationer man
tidligere har kunne lege med var jo langt mindre realistiske end ellers.

> Endvidere var SocDem i total uorden i hele valgperioden - og jeg fornemmer
> også nogen mopsethed hos hele oppositionen fordi DF fik lov til at præge
> den nye fremmedpolitik.

Virkelig?

> Det kunne imho dog ikke være anderledes, da oppositionen havde forpasset
> chancen, ved reelt ikke ville lave de stramninger vælgerne gerne ville
> have.

Det er jeg mere eller mindre enig. Men nok en kombination - tror også mange
uden specifik årsag var trætte af Nyrupregeringen og Jelved.

> [...]
> urbant niche-parti (ganske vist bestående af ret velbeslåede folk) der
> snarere satser på egen vækst end politiske resultater, da de har mistet

Dét har jeg faktisk aldrig reflekteret over, det du skriver her. Det lyder
egentlig meget besnærende. Havde ellers mere en forestilling om, at R nu
skulle til at køre sig i stilling som ansvarligt parti der "tør" gøre op med
de mange tabuer, som f.eks efterløn, og når valget så nærmer sig, så er
planen af skifte ud i toppen, dvs Jelved med Vestager, og R kan i næste valg
udover at fastholde de stemmer de har nu, og måske høste lidt flere på
goodwill efter at have samarbejdet med VK, generobre de stemmer, som er
faldet bort fordi nogle vælgere nærer antisympatier for Jelved. Og på den
måde ville et R være styrket på flere fronter, parat til at agere
stopklodsparti for S' yderfløje, når de går i regering. Men selvfølgelig
lyder din udlægning meget rigtig - for det er jo faktisk sådan det virker
til at være, men omvendt : Har de kunnet andet (altså satse på vækst)?? DF
har da om nogen nedlagt veto imod ethvert samarbejde med R - de hader jo
hinanden.

> Mon ikke han osse vil prøve at sylte HTS med SocDem ind i alt muligt så
> han til valget ganske berettiget kan påstå at begge vil det samme; han er
> erfaren, det er hun ikke.

Men mon han får lov? På overfladen kan HTS virke banal og "uprøvet", men man
må ikke glemme, at hun altså ved flere lejligheder er kommet direkte ind fra
højre, som ukendt, og har udmanøvreret erfarne kræfter. Uanset i hvilken
situation det skulle være - hvis jeg fik hende som modstander - om det var
nede i den lokale fiskeklub, så ville jeg da være alvorligt bekymret.

> For hendes skyld tror jeg nok det er meget godt at hun lige har Lykketoft,
> Auken m.fl. med på råd rent strategisk.

Enig! Selvom der er kommet ny formand, er de gamle erfarne kræfter jo stadig
mindst lige så gode - måske endda bedre. De gamle rotter er dybest set nok
bedst som embedsmænd, spindoktorer og strateger - deres folkelige appel har
jo sådan set været kerneproblemet for S de sidste mange år.

Fra : morten sorensen

Dato : 21-04-05 11:23

Konrad wrote:
> [...]
> måtte de danne regering. De der SK/SR/VRK/SFØ osv osv kombinationer man
> tidligere har kunne lege med var jo langt mindre realistiske end ellers.

Enig - det var/er meget polariseret. Jeg kan ikke se at den ene side
skulle være mere skyldig end den anden i at det er blevet sådan.

Jeg mener HTS har ret når hun mere end antyder at RadV i den netop
overståede valgkamp fravalgte at fremstille sig selv som ene halvdel af
et regeringsalternativ, til fordel for at maksimere egen stemmeandel.

RadV har sikkert også (i hvert fald nu) øjnene på kommunalvalget i Kbh.

> Men mon han får lov?

Hun har jo proklameret at hun vil samarbejde.

> [...]
> situation det skulle være - hvis jeg fik hende som modstander - om det var
> nede i den lokale fiskeklub, så ville jeg da være alvorligt bekymret.

Det er jeg sikker på de er. Jeg har hele tiden ment at hun kan vinde
næste valg hvis partiet undgår at dolke hende i ryggen.

De der tror hun er en overgangsfigur - en der varmer sædet for det næste
skifte efter et uundgåeligt valgnederlag - tror jeg er galt på den.

Hun er startet lidt kikset, men mon ikke det bare er begyndervanskeligheder?

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-05 12:02

> [...]

> det skulle være - hvis jeg fik hende som modstander - om det var nede i
> den lokale fiskeklub, så ville jeg da være alvorligt bekymret.

Det lykkedes hende nu aldrig at udmanøvrere Torben Lund i den danske,
socialdemokratiske gruppe i Bruxelles; han fortsatte som formand.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-04-05 01:41

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> (...)

> Forfatningstraktat-afstemningen, hvor vi nok frem til 27.09 kan forvente
> os at opleve en vis form for "borgfred".

Du mener til den er faldet i maj?

Fra : Konrad

Dato : 21-04-05 11:15

> Du mener til den er faldet i maj?

Pjat, Knud Sindssyg tanke. De har jo forsikret os om, efter hæftige
spørgsmål fra Ø og DF's overførere, at hverken Frankrig eller andre lande
skal diktere dansk indenrigspolitik, så selvfølgelig stemmer vi da med et
hundrede procent sikkerhed!

Fra : Konrad

Dato : 21-04-05 11:16

> [...]
> skal diktere dansk indenrigspolitik, så selvfølgelig stemmer vi da med et

Og må jeg tilføje : Uagtet om nejsiden står til sejr eller ej

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-05 12:02

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og må jeg tilføje : Uagtet om nejsiden står til sejr eller ej

Ærligt talt, selv om opinionsmålingerne i længere tid har peget mod et
dansk ja, så har jeg svært ved at forestille mig et sådant resultat
efter et fransk og hollandsk nej, og med et britisk nej i vente.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 20-04-05 13:37

> [...]
> lave
> en
> konkret handlingsplan for integration af flygtninge og indvandrere.

Det er da yderst positivt at vi nu ser reel handling på området, DF´s
eneste bidrag til intergrationen har været at sende folk ud, og nu er
det jo altså sådan at indvandre med dansk statsborgerskab ikke kan
sendes ud - uanset om man så vil det eller ej, derfor er det nødvendigt
med en intergrationsplan, samtidig med man holder døren lukket for
bekvemlighedsflygtninge.

> [...]
> dem.Lad
> DF få den indflydelse de fortjener , nemlig ingen.

DF vil selvfølgelig fortsat have indflydelse (det er landets 3. største
parti), men nu er situationen den at VK ikke er tvunget ud i mærkværdige
studehandler, hvor DF lader sig bestikket mod at få fx ældrechecken
forhøjet. DF har jo længe blokeret for de nødvendige sociale reformer.

Så vi er meget enig i at det bliver langt mere spændende nu, hvor S er
kommet på banen igen - og det er taktisk smart af S, VK tager skraldet
for reformerne (det gør den siddende regering jo altid).

Mvh
Kim