/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Så I røgen?
Fra : Jim


Dato : 19-04-05 17:02

Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
klokkerne ringer.
Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.



 
 
Hans J. Jensen (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Hans J. Jensen


Dato : 19-04-05 17:13

"Jim" skrev
> Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
> klokkerne ringer.
> Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.

De har ikke opdaget det på tv2 nyhederne eller DR. Hvad siger det om dem?
([ukvemsord]!)



Hans J. Jensen (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Hans J. Jensen


Dato : 19-04-05 17:15

"Hans J. Jensen" skrev
[snip]
> De har ikke opdaget det på tv2 nyhederne eller DR. Hvad siger det om dem?
> ([ukvemsord]!)

Jeg tager det i mig igen. De have åbenbart sendt lidt fra det i starten af
nyhedsudsendelsen.



Jim (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Jim


Dato : 19-04-05 19:45

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse
news:42652dbb$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jim" skrev
>> Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
>> klokkerne ringer.
>> Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.
>
> De har ikke opdaget det på tv2 nyhederne eller DR. Hvad siger det om
> dem?
> ([ukvemsord]!)

Allerede da der kom røg op efter en kort pause efter første røg, kunne
jeg se, at den hvid.
Det vil sige, den var mere hvid end sort.
Så mon ikke, der er nogen, som skal have testet deres farvesanser i
øjnene. ;0)

Nå, men alligevel.. Tillykke med den nye pave.
Han er jo en overgangspave, som er 78 år gammel, og det varer nok ikke
10 år, før man skal have en ny.

J.




Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:01

Jim <Nospam4Admin@moneyman.dk> wrote:

> Han er jo en overgangspave, som er 78 år gammel, og det varer nok ikke
> 10 år, før man skal have en ny.

Så usædvanligt er det nu altså heller ikke at mænd bliver 90 {det blev
halvdelen af de fire brødre i min famile, hvoraf den yngste var min
far}. Men det er da rigtigt at skal han komme op på Wojtylas årstal, så
skal han blive mere end 104.
--
Per Erik Rønne

Joakim von And (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Joakim von And


Dato : 19-04-05 17:44


"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
news:42652b80$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
> klokkerne ringer.
> Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.
>

Tja, det ser ud til at valget faldt på en ung 78 årig tysker.

Joakim



Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 18:00


"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:426535bf$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> news:42652b80$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
>> klokkerne ringer.
>> Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.
>>
>
> Tja, det ser ud til at valget faldt på en ung 78 årig tysker.

Nå ja, ham der eks. Nazisten.
Jeg mener jo at for at komme i betragtning til SS så skal man være
ideologisk på linie med NSDAP!

"Juridically, young Ratzinger was enrolled in the boarding school or minor
seminary, the property of which had been confiscated, and was thus able to
stay at home and study what he wanted, as he wanted. But in 1943, at age 16,
he was drafted into one of the anti-aircraft defense batteries along with
other seminarians, while at the same time being allowed to attend a certain
number of classes at the renowned Maximilians-Gymnasium in Munich (op. cit.,
p.35).
In 1944, young Ratzinger, having reached military age, was released from the
anti-aircraft defense battery. After a period of service in the Reich's
labor detail, during which time he managed to avoid being enrolled into the
SS."

Det passer jo også meget godt med hans ultrakonservative syn på livet og
Katoliscismen!

Allan Riise





Joakim von And (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Joakim von And


Dato : 19-04-05 18:06


"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:426538fc$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:426535bf$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> > news:42652b80$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
> >> klokkerne ringer.
> >> Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.
> >>
> >
> > Tja, det ser ud til at valget faldt på en ung 78 årig tysker.
>
> Nå ja, ham der eks. Nazisten.
> Jeg mener jo at for at komme i betragtning til SS så skal man være
> ideologisk på linie med NSDAP!

?? Hvad har du gang i Allan.

Joakim


>
> "Juridically, young Ratzinger was enrolled in the boarding school or minor
> seminary, the property of which had been confiscated, and was thus able to
> stay at home and study what he wanted, as he wanted. But in 1943, at age
16,
> he was drafted into one of the anti-aircraft defense batteries along with
> other seminarians, while at the same time being allowed to attend a
certain
> number of classes at the renowned Maximilians-Gymnasium in Munich (op.
cit.,
> p.35).
> In 1944, young Ratzinger, having reached military age, was released from
the
> anti-aircraft defense battery. After a period of service in the Reich's
> labor detail, during which time he managed to avoid being enrolled into
the
> SS."
>
> Det passer jo også meget godt med hans ultrakonservative syn på livet og
> Katoliscismen!
>
> Allan Riise
>
>
>
>



Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 18:23


"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42653b06$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:426538fc$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:426535bf$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
>> >
>> > "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
>> > news:42652b80$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> >> Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
>> >> klokkerne ringer.
>> >> Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.
>> >>
>> >
>> > Tja, det ser ud til at valget faldt på en ung 78 årig tysker.
>>
>> Nå ja, ham der eks. Nazisten.
>> Jeg mener jo at for at komme i betragtning til SS så skal man være
>> ideologisk på linie med NSDAP!
>
> ?? Hvad har du gang i Allan.

At fortælle hvem han var, og dermed også gøre rede for, hvorfra han har sine
holdninger.
Ikke at det betyder så meget for mig, medmindre at EU skal gøres til et
Katolsk område, når/hvis EU for fuld hånd og halsret over medlemslandene qua
ratificering af den nye Forfatningstraktat!
Fandeme godt man ikke er kristen:

Du kan måske tilbagevise hvad jeg har skrevet!?

Allan Riise





Joakim von And (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Joakim von And


Dato : 19-04-05 18:34


"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:42653e4e$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:42653b06$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > "Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> > news:426538fc$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >>
> >> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >> news:426535bf$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
> >> >
> >> > "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> >> > news:42652b80$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> >> Den hvide røg kommer nu op af skorstenen på det sixtinske kapel, og
> >> >> klokkerne ringer.
> >> >> Så venter vi bare på at se, hvem den nye pave er.
> >> >>
> >> >
> >> > Tja, det ser ud til at valget faldt på en ung 78 årig tysker.
> >>
> >> Nå ja, ham der eks. Nazisten.
> >> Jeg mener jo at for at komme i betragtning til SS så skal man være
> >> ideologisk på linie med NSDAP!
> >
> > ?? Hvad har du gang i Allan.
>
> At fortælle hvem han var, og dermed også gøre rede for, hvorfra han har
sine
> holdninger.
> Ikke at det betyder så meget for mig, medmindre at EU skal gøres til et
> Katolsk område, når/hvis EU for fuld hånd og halsret over medlemslandene
qua
> ratificering af den nye Forfatningstraktat!
> Fandeme godt man ikke er kristen:
>
> Du kan måske tilbagevise hvad jeg har skrevet!?

Ok, det er først nu at jeg erfarer at den nye Pave kan skrive Hitler-Jugend
på Cv'et.

Jeg skal dog ikke gøre mig til dommer over mandens fortid, dertil kender jeg
ikke detaljerne.

Joakim



Anders Wegge Jakobse~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 19-04-05 18:51

"Joakim" == Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> writes:

> Ok, det er først nu at jeg erfarer at den nye Pave kan skrive
> Hitler-Jugend på Cv'et.

På samme måde som de fleste russere i den alder kan skrive ungpioner
på deres CV, hvilket heller ikke beviser synderligt meget.

> Jeg skal dog ikke gøre mig til dommer over mandens fortid, dertil
> kender jeg ikke detaljerne.

Jeg kender dem godt nok til at jeg kan konstatere at Allan Riise er
blottet for enhver viden om hvordan virkeligheden så ud i tyskland
henimod slutningen af 2. verdenskrig.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>
Min weblog - <http://blog.wegge.dk/>

Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 19:09


"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:m31x96zmd2.fsf@obelix.wegge.dk...
> "Joakim" == Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> writes:
>
>> Ok, det er først nu at jeg erfarer at den nye Pave kan skrive
>> Hitler-Jugend på Cv'et.
>
> På samme måde som de fleste russere i den alder kan skrive ungpioner
> på deres CV, hvilket heller ikke beviser synderligt meget.
>
>> Jeg skal dog ikke gøre mig til dommer over mandens fortid, dertil
>> kender jeg ikke detaljerne.
>
> Jeg kender dem godt nok til at jeg kan konstatere at Allan Riise er
> blottet for enhver viden om hvordan virkeligheden så ud i tyskland
> henimod slutningen af 2. verdenskrig.

Man kommer ikke i betragtning som SS, medmindre man har partibog og
holdningerne i orden!

Men derudover, så er de holdninger han har som Kardinal og velsagtens også
som Pave, mere relevante at debattere, og der er han nok den hårdeste figur,
og den mest konservative de overhovedet kunne vælge.

"Man kan ikke søge sig selv, uden at søge Gud"

Altså, er du ikke gudsfrygtig, er du ikke et (helt) menneske.

"Homoseksuelle har ingen berettigelse i Guds hus"

Hvorved han diskrimminerer mio. af homofile, hvoraf mange er kristne, og af
de er mange Katolikker.

Allan Riise



Anders Wegge Jakobse~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 19-04-05 19:13

"Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
> news:m31x96zmd2.fsf@obelix.wegge.dk...
>> "Joakim" == Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> writes:
>>
>>> Ok, det er først nu at jeg erfarer at den nye Pave kan skrive
>>> Hitler-Jugend på Cv'et.
>>
>> På samme måde som de fleste russere i den alder kan skrive ungpioner
>> på deres CV, hvilket heller ikke beviser synderligt meget.
>>
>>> Jeg skal dog ikke gøre mig til dommer over mandens fortid, dertil
>>> kender jeg ikke detaljerne.
>>
>> Jeg kender dem godt nok til at jeg kan konstatere at Allan Riise er
>> blottet for enhver viden om hvordan virkeligheden så ud i tyskland
>> henimod slutningen af 2. verdenskrig.

> Man kommer ikke i betragtning som SS, medmindre man har partibog og
> holdningerne i orden!

Jaja, du behøver ikke at gentage dig selv. Jeg har læst rigeligt til
at vide du ikke har skyggen af historisk forståelse.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>
Min weblog - <http://blog.wegge.dk/>

Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 19:20


"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:m3r7h6y6s5.fsf@obelix.wegge.dk...
> "Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:
>
>> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
>> news:m31x96zmd2.fsf@obelix.wegge.dk...
>>> "Joakim" == Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> writes:
>>>
>>>> Ok, det er først nu at jeg erfarer at den nye Pave kan skrive
>>>> Hitler-Jugend på Cv'et.
>>>
>>> På samme måde som de fleste russere i den alder kan skrive ungpioner
>>> på deres CV, hvilket heller ikke beviser synderligt meget.
>>>
>>>> Jeg skal dog ikke gøre mig til dommer over mandens fortid, dertil
>>>> kender jeg ikke detaljerne.
>>>
>>> Jeg kender dem godt nok til at jeg kan konstatere at Allan Riise er
>>> blottet for enhver viden om hvordan virkeligheden så ud i tyskland
>>> henimod slutningen af 2. verdenskrig.
>
>> Man kommer ikke i betragtning som SS, medmindre man har partibog og
>> holdningerne i orden!
>
> Jaja, du behøver ikke at gentage dig selv. Jeg har læst rigeligt til
> at vide du ikke har skyggen af historisk forståelse.

Så dokumenter for mig, at man fra 1944 og frem, tog alle ind i SS!
Ellers må du i det mindste argumentere/dokumentere for dine holdninger.

Du kan starte med at læse Salt of the Earth; The Church at the End of the
Millennium, an interview with Peter Seewald (San Francisco: Ignatius Press,
1997).

Allan Riise



Anders Wegge Jakobse~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 19-04-05 19:27

"Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

>> Jaja, du behøver ikke at gentage dig selv. Jeg har læst rigeligt
>> til at vide du ikke har skyggen af historisk forståelse.

> Så dokumenter for mig, at man fra 1944 og frem, tog alle ind i SS!
> Ellers må du i det mindste argumentere/dokumentere for dine
> holdninger.

I 1944 stod det klart for alle og enhver i den tyske hær at man var
slemt på skideren, så alle og enhver der kunne stå op blev tvunget ind
i hæren. SS, der ikke var andet end et elitekorps på det tidspunkt, og
altså ikke specielt rettroende, fik de bedst egnede. Så det at man i
1944 skulle undvige at blive indrulleret i SS siger ikke ret meget
mere end at man havde en god fysik. Og det er vel ikke så usædvanligt
i betragtning af at han var 16 år på det tidspunkt.

> Du kan starte med at læse Salt of the Earth; The Church at the End
> of the Millennium, an interview with Peter Seewald (San Francisco:
> Ignatius Press, 1997).

Du kan jo starte med selv at læse den i sin helhed, fremfor at plukke
citater hist og pist som de understøtter din holdning.

Har du iøvrigt overvejet om det ikke var på sin plads at spærre alle
militærnægtere inde på livstid? De er jo trods alt dem der er udvalgt
til at være medlem af den danske hær, og det bliver man vel ikke med
mindre man har de rette morderiske tendenser?

Ja, det er ironisk, men det er på samme niveau du argumenterer.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>
Min weblog - <http://blog.wegge.dk/>

Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:19

Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:

> Så dokumenter for mig, at man fra 1944 og frem, tog alle ind i SS!

I slutningen af krigen blev alle »kujoner« tvangsinrulleret i Waffen-SS.
Hele kompagnier af utroværdige Wehrmacht-soldater på østfronten blev
tvunget i SS-uniformer, fordi alle vidste at russernes had mod SS var
allerstørst: dem der blev fanget blev myrdet under tortur.

Men alt i alt synes Ratzinger at have nydt en vis beskyttelse fra
kirkens side. Han skulle jo også være præst - og nu altså den første
tyske pave siden middelalderen:

http://www.newadvent.org/cathen/12272b.htm
--
Per Erik Rønne

morten sorensen (19-04-2005)
Kommentar
Fra : morten sorensen


Dato : 19-04-05 18:49

Allan Riise wrote:

....

> At fortælle hvem han var, og dermed også gøre rede for, hvorfra han har sine
> holdninger.

Du vil altså tillægge en 78-årig nazistiske holdninger fordi han ikke
som 17-årig sagde fra til HitlerJugend?

Skal nogen lastes er det vel snarere hans forældre? (Paver med levende
forældre er dog nok et særsyn...)

For mig at se er det lige så langt ude som nazi-beskydningerne rettet
mod Gert Petersen og Poul Nyrup.

Jeg kunne forstå det relevante hvis Ratzinger gentagne gange havde
forsvaret nazismen eller undladt at undsige den på 'mystiske'
tidspunkter - men at mene han er mærket blot ved association, mener jeg
er for tyndt.

Uden at vide meget om det, virker det som om den nye pave har et ry og
en politisk linie der ikke er til at misforstå - så jeg synes der er nok
at tage fat i hvis man vil kritisere. HitlerJugend fortid (hvis der
vitterligt ikke er mere i det end at han var med) synes jeg er et 'cheap
shot'.


--


morten sorensen

Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:19

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Du vil altså tillægge en 78-årig nazistiske holdninger fordi han ikke
> som 17-årig sagde fra til HitlerJugend?

Medlemskab af HJ var for tyske teenagedrenge stort set obligatorisk, og
som regel blev hele spejdergrupper eller sportsforeninger indmeldt en
masse - og kørte så videre med nye uniformer.

> Skal nogen lastes er det vel snarere hans forældre? (Paver med levende
> forældre er dog nok et særsyn...)
>
> For mig at se er det lige så langt ude som nazi-beskydningerne rettet
> mod Gert Petersen og Poul Nyrup.

Der har vist aldrig været beskyldninger mod Nyrup i den anledning, men
mod hans far, hvor man dog lige skal huske på, at nazisterne havde en
tendens til at skrive folk ind i deres medlemskartotek uden deres viden.

Gert Petersens sag var værre. Som 15-årig meldte han sig ind i Danmarks
National-Socialistiske Arbejder-Parti, og på drengeværelset var der en
plakat med hans store idol: Adolf Hitler. Og det skete altså under
besættelsen. Senere tilsluttede han sig så en anden totalitær ideologi:
kommunismen. For derefter at ende som demokratisk socialist, som SFer.
--
Per Erik Rønne

morten sorensen (20-04-2005)
Kommentar
Fra : morten sorensen


Dato : 20-04-05 06:45

Per Rønne wrote:

....

>>For mig at se er det lige så langt ude som nazi-beskydningerne rettet
>>mod Gert Petersen og Poul Nyrup.
>
>
> Der har vist aldrig været beskyldninger mod Nyrup i den anledning,

Det ved jeg; min pointe var at at tilsværtning udelukkende via
association er en uhæderlig fremgangsmåde.


--


morten sorensen

Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:01

Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:

> Ikke at det betyder så meget for mig, medmindre at EU skal gøres til et
> Katolsk område

Paven har altså bare en enorm magt over mere end en milliard mennesker,
og er en stor spiller i verdenspolitikken. Det er ikke tilfældigt at USA
sendte hele tre præsidenter, udenrigsministeren og dets First Lady til
begravelsen. Selv den islamiske verdens statschefer var rigeligt
repræsenteret.
--
Per Erik Rønne

Rune (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Rune


Dato : 19-04-05 18:34

> ?? Hvad har du gang i Allan.
Han mener vel den nye pave er Nazist ligesom vor egen Gert Pedersen fordi
han engang i sin ungdom en kort overgang var medlem af Hitler Jugen. Alle
ved jo at har man bare een gang selv i sin pure ungdom været medlem at en
nazi organisation er man sort for altid, mens man kan have skreget nok så
meget op om Stalin, revolution og kapitalisterne mod muren og hvad ved jeg
langt op i voksenalderen uden der er noget synderligt galt ved dette. Sådan
er vi så forskellige. Nogle regler her. Andre regler der.

....bah



Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 18:38


"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:42654101$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
>> ?? Hvad har du gang i Allan.
> Han mener vel den nye pave er Nazist ligesom vor egen Gert Pedersen fordi
> han engang i sin ungdom en kort overgang var medlem af Hitler Jugen. Alle
> ved jo at har man bare een gang selv i sin pure ungdom været medlem at en
> nazi organisation er man sort for altid, mens man kan have skreget nok så
> meget op om Stalin, revolution og kapitalisterne mod muren og hvad ved jeg
> langt op i voksenalderen uden der er noget synderligt galt ved dette.
> Sådan
> er vi så forskellige. Nogle regler her. Andre regler der.
>
> ...bah

Min samvittighed og mine regler går på moral.
Dine går på penge!

Allan Riise



Anders Wegge Jakobse~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 19-04-05 18:53

"Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:

> "Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse

>>> ?? Hvad har du gang i Allan.

>> Han mener vel den nye pave er Nazist ligesom vor egen Gert Pedersen
>> fordi han engang i sin ungdom en kort overgang var medlem af Hitler
>> Jugen.

> Min samvittighed og mine regler går på moral. Dine går på penge!

Så du anerkender altså at Gert Petersen er den sorteste
ærkekonservative person her på jorden. Næst efter den nyvalgte pave,
forstås?

Eller skal vi bare tage det som en konstatering af at du har
overreageret en /anelse/?

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>
Min weblog - <http://blog.wegge.dk/>

Rune (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Rune


Dato : 19-04-05 18:55

> >> ?? Hvad har du gang i Allan.
> > Han mener vel den nye pave er Nazist ligesom vor egen Gert Pedersen
fordi
> > han engang i sin ungdom en kort overgang var medlem af Hitler Jugen.
Alle
> > ved jo at har man bare een gang selv i sin pure ungdom været medlem at
en
> > nazi organisation er man sort for altid, mens man kan have skreget nok

> > meget op om Stalin, revolution og kapitalisterne mod muren og hvad ved
jeg
> > langt op i voksenalderen uden der er noget synderligt galt ved dette.
> > Sådan
> > er vi så forskellige. Nogle regler her. Andre regler der.
> >
> > ...bah
>
> Min samvittighed og mine regler går på moral.
> Dine går på penge!

næææ er det rigtigt?

I øvrigt blev Joseph Ratzinger aka. Pope Benedict XVI tvunget ind i Hitler
Jugen mod sin vilje og derefter indkaldt til militærtjeneste hvorfra han
hurtigt deserterede og blev taget til fange af amerikanerne.



Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 19:14


"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:42654615$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...
>> >> ?? Hvad har du gang i Allan.
>> > Han mener vel den nye pave er Nazist ligesom vor egen Gert Pedersen
> fordi
>> > han engang i sin ungdom en kort overgang var medlem af Hitler Jugen.
> Alle
>> > ved jo at har man bare een gang selv i sin pure ungdom været medlem at
> en
>> > nazi organisation er man sort for altid, mens man kan have skreget nok
> så
>> > meget op om Stalin, revolution og kapitalisterne mod muren og hvad ved
> jeg
>> > langt op i voksenalderen uden der er noget synderligt galt ved dette.
>> > Sådan
>> > er vi så forskellige. Nogle regler her. Andre regler der.
>> >
>> > ...bah
>>
>> Min samvittighed og mine regler går på moral.
>> Dine går på penge!
>
> næææ er det rigtigt?
>
> I øvrigt blev Joseph Ratzinger aka. Pope Benedict XVI tvunget ind i Hitler
> Jugen mod sin vilje og derefter indkaldt til militærtjeneste hvorfra han
> hurtigt deserterede og blev taget til fange af amerikanerne.

Kan du så ikke lige dokumentere det, for det står altså ikke i Salt of the
Earth; The Church at the End of the Millennium, an interview with Peter
Seewald (San Francisco: Ignatius Press, 1997).
Altså siger han jo lige præcis ikke noget om at han skulle have deserteret,
men at han blev indrulleret i hæren, først ved BMW fabrikkerne i München,
ved flakbatterierne, for derefter at have rydningstjeneste.
Derefter skulle han have været indrulleret i SS, men undgik ved at sige at
han ville være Præst.

Allan Riise



Rune (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Rune


Dato : 19-04-05 19:29

> > I øvrigt blev Joseph Ratzinger aka. Pope Benedict XVI tvunget ind i
Hitler
> > Jugen mod sin vilje og derefter indkaldt til militærtjeneste hvorfra han
> > hurtigt deserterede og blev taget til fange af amerikanerne.
>
> Kan du så ikke lige dokumentere det, for det står altså ikke i Salt of
the
> Earth; The Church at the End of the Millennium, an interview with Peter
> Seewald (San Francisco: Ignatius Press, 1997).
> Altså siger han jo lige præcis ikke noget om at han skulle have
deserteret,
> men at han blev indrulleret i hæren, først ved BMW fabrikkerne i München,
> ved flakbatterierne, for derefter at have rydningstjeneste.
> Derefter skulle han have været indrulleret i SS, men undgik ved at sige at
> han ville være Præst.

Wikipedia har en lille biografi på ham.


Du vil se at han ikke bare er af en familie der er stærkt anti-nazistisk.
Hans medlemskab som 14 årig af Hitler Jugen var lovpligtigt (i modsætning
til Gert Pedersens) - men alligevel nægtede han at deltage i et eneste møde.
Han arbejdede så en kort overgang som konstruktør i Ungarn indtil han
deserterede. Naturligvis kan man diskutere rigtigheden af informationerne,
men han var 14 år. 14 år og lovpligtigt. Og du mener stadig han er sort som
fanden?



http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Cardinal_Ratzinger




Rune (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Rune


Dato : 19-04-05 19:30

Der står derimod intet om SS: Kan du dokumentere det? Med et link mener jeg.



Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 19:29


"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:42654615$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...
>> >> ?? Hvad har du gang i Allan.
>> > Han mener vel den nye pave er Nazist ligesom vor egen Gert Pedersen
> fordi
>> > han engang i sin ungdom en kort overgang var medlem af Hitler Jugen.
> Alle
>> > ved jo at har man bare een gang selv i sin pure ungdom været medlem at
> en
>> > nazi organisation er man sort for altid, mens man kan have skreget nok
> så
>> > meget op om Stalin, revolution og kapitalisterne mod muren og hvad ved
> jeg
>> > langt op i voksenalderen uden der er noget synderligt galt ved dette.
>> > Sådan
>> > er vi så forskellige. Nogle regler her. Andre regler der.
>> >
>> > ...bah
>>
>> Min samvittighed og mine regler går på moral.
>> Dine går på penge!
>
> næææ er det rigtigt?
>
> I øvrigt blev Joseph Ratzinger aka. Pope Benedict XVI tvunget ind i Hitler
> Jugen mod sin vilje og derefter indkaldt til militærtjeneste hvorfra han
> hurtigt deserterede og blev taget til fange af amerikanerne.

Nej, ifølge ham selv, så var det sådan her det foregik!

"In 1944, young Ratzinger, having reached military age, was released from
the anti-aircraft defense battery. After a period of service in the Reich's
labor detail, during which time he managed to avoid being enrolled into the
SS by publicly declaring his intention of becoming a priest, he was at last
called to arms at the end of that year (op. cit., p.33). Apparently, he was
enlisted in the Landsturm, troops of the last hour comprising the young and
the less young, and fathers of families who, after a summary training and
with light armament, were generally employed in the defense of fixed points
(i.e., streams, bridges, etc.). Nevertheless, Joseph Ratzinger never had to
engage in combat:
Hitler's death finally strengthened our hope that things would soon end.
The unhurried manner of the American advance, however, deferred more and
more the day of liberation. At the end of April or the beginning of May - I
do not remember precisely - I decided to go home (op. cit., pp.35-36).

What remained of the German army at the end of the war (May 7, 1945) was in
disarray. Despite the fact that he had been at home for several days wearing
civilian clothing, he was identified by the Americans as a soldier, and was
taken prisoner. He was liberated June 19, 1945 and was able to return home
for good (op. cit., p.45)."

Altså, Ratzinger gik hjem, i slutningen af April, starten af Maj 1945, hvor
hele den Tyske hær var i total kaos og rendte så hurtigt bentøjet kunne
holde, og deserterede ikke med de implikationer en desertering kunne have
medført. Der har ikke været nogen struktur eller kommandovej tilbage, og
derfor heller ingen til at beordre ham at blive, eller gå!

Allan Riise



Rune (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Rune


Dato : 19-04-05 19:40

> Altså, Ratzinger gik hjem, i slutningen af April, starten af Maj 1945,
hvor
> hele den Tyske hær var i total kaos og rendte så hurtigt bentøjet kunne
> holde, og deserterede ikke med de implikationer en desertering kunne have
> medført. Der har ikke været nogen struktur eller kommandovej tilbage, og
> derfor heller ingen til at beordre ham at blive, eller gå!

Intet i det du skriver modsiger hvad jeg skrev. Han forlod hans position
hvilket ville sige han deserterede da han ikke havde fået officielt
tilladelse. Det gør ingen forskel om hæren var i opløsning. Og hvis han var
blevet fanget af en af de enheder der stadig kæmpede, hvilke der var nok af
til det sidste, kunne han havde været skudt.




Anders Wegge Jakobse~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 19-04-05 19:41

"Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:

> Altså, Ratzinger gik hjem, i slutningen af April, starten af Maj
> 1945, hvor hele den Tyske hær var i total kaos og rendte så hurtigt
> bentøjet kunne holde, og deserterede ikke med de implikationer en
> desertering kunne have medført. Der har ikke været nogen struktur
> eller kommandovej tilbage, og derfor heller ingen til at beordre ham
> at blive, eller gå!

Nu er du for plat at høre på. Prøv at læse en anden udlægning af den
hest du har tævet ihjel:

Joseph Ratzinger was born in Marktl am Inn, in Bavaria, the son of
a police officer who was staunchly anti-Nazi. In 1937 Ratzinger's
father retired and settled in the town of Traunstein. When
Ratzinger turned 14 in 1941, he was required by law to join the
Hitler Youth , but according to his biographer John Allen he was
not an enthusiastic member. In 1943, at the age of 16 he was,
along with the rest of his class, drafted into the Flak or
anti-aircraft corps, responsible for the guarding of a BMW plant
outside Munich. He was then sent for basic infantry training and
was posted to Hungary, where he worked setting up anti-tank
defences until he deserted in April 1944 (an offence punishable by
death). In 1945 he was briefly held in an Allied POW camp.

Fra <http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Benedict_XVI>

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>
Min weblog - <http://blog.wegge.dk/>

Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:29

Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:

> Altså, Ratzinger gik hjem, i slutningen af April, starten af Maj 1945, hvor
> hele den Tyske hær var i total kaos og rendte så hurtigt bentøjet kunne
> holde, og deserterede ikke med de implikationer en desertering kunne have
> medført. Der har ikke været nogen struktur eller kommandovej tilbage, og
> derfor heller ingen til at beordre ham at blive, eller gå!

Prøv at se Die Brücke og Der Untergang, så får du vist et mere
realistisk billede af situationen dengang. Nazisterne hængte alle mellem
14 og 80 som de troede var desertører, og som de kunne finde.
--
Per Erik Rønne

Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:19

Rune <rune@slambam.dk> wrote:

> I øvrigt blev Joseph Ratzinger aka. Pope Benedict XVI tvunget ind i Hitler
> Jugen mod sin vilje og derefter indkaldt til militærtjeneste hvorfra han
> hurtigt deserterede og blev taget til fange af amerikanerne.

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Cardinal_Ratzinger

Joseph Ratzinger was born in Marktl am Inn, in Bavaria, the son of a
police officer who was anti-Nazi. In 1937 Ratzinger's father retired and
setled in the town of Traunstein. When Ratzinger turned 14 in 1941, he
joined the Nazi Hitler Youth. According to his biographer John Allen he
was not an enthusiastic member. He requested to be taken off the rolls
and reportedly refused to attend a single meeting. In 1943, at the age
of 16 he was, along with the rest of his class, drafted into the Flak or
anti-aircraft corps, responsible for the guarding of a BMW plant outside
Munich. He was then sent for basic infantry training and was posted to
Hungary, where he worked setting up anti-tank defences until deserting
in April 1945. In 1945 he was briefly held in an Allied POW camp, where
he attended de-Nazification classes. By June he was released, and he and
his brother (Georg) entered a Catholic seminary.
--
Per Erik Rønne

Carsten Riis (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 19-04-05 18:45

Allan Riise skrev den 19-04-2005 19:00:

> "Juridically, young Ratzinger was enrolled in the boarding school or minor
> seminary, the property of which had been confiscated, and was thus able to
> stay at home and study what he wanted, as he wanted. But in 1943, at age 16,
> he was drafted into one of the anti-aircraft defense batteries along with
> other seminarians, while at the same time being allowed to attend a certain
> number of classes at the renowned Maximilians-Gymnasium in Munich (op. cit.,
> p.35).
> In 1944, young Ratzinger, having reached military age, was released from the
> anti-aircraft defense battery. After a period of service in the Reich's
> labor detail, during which time he managed to avoid being enrolled into the
> SS."
>

Nu er at være soldat i tyskland under krigen ikke ensbetydende med, at
var/er nazist.

Det er du vel godt klar over.

Hvis ikke, så bør du se de udsendelser som kører på DR2 i denne uge
omkring at være tysker under krigen.









--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 18:59


"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
news:zsb9e.113493$Vf.4183438@news000.worldonline.dk...
> Allan Riise skrev den 19-04-2005 19:00:
>
>> "Juridically, young Ratzinger was enrolled in the boarding school or
>> minor seminary, the property of which had been confiscated, and was thus
>> able to stay at home and study what he wanted, as he wanted. But in 1943,
>> at age 16, he was drafted into one of the anti-aircraft defense batteries
>> along with other seminarians, while at the same time being allowed to
>> attend a certain number of classes at the renowned Maximilians-Gymnasium
>> in Munich (op. cit., p.35).
>> In 1944, young Ratzinger, having reached military age, was released from
>> the anti-aircraft defense battery. After a period of service in the
>> Reich's labor detail, during which time he managed to avoid being
>> enrolled into the SS."
>>
>
> Nu er at være soldat i tyskland under krigen ikke ensbetydende med, at
> var/er nazist.

Korrekt.

> Det er du vel godt klar over.

Ja. Men du ved også godt, at for at komme i betragtning til SS, så skal man
have partibog og holdningerne i orden!

> Hvis ikke, så bør du se de udsendelser som kører på DR2 i denne uge
> omkring at være tysker under krigen.

Det gør jeg skam.

Allan Riise



Carsten Riis (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 19-04-05 20:36

Allan Riise skrev den 19-04-2005 19:58:

>
> Ja. Men du ved også godt, at for at komme i betragtning til SS, så skal man
> have partibog og holdningerne i orden!
>

Det kan være at partibogen var i orden, men hvis holdningerne var i
orden, hvorfor så forsøge at undgå optagelse?

Jf. dit citat: ....during which time he managed to avoid being enrolled
into the SS.

frit oversat: på daværende tidspunkt gjorde han sit til, at han undgik
optagelse i SS.


Han lavede altså noget aktivt for at undgå optagelse i SS.
Det viser lidt om holdninger.


Ikke at jeg den dag i dag går ind for - nu afdøde og formentlig også den
nye - paves holdninger om fx prævention, skillsmisse, abort mv.
På det punkt syntes jeg at den katolske kirke er så gammeldags som man i
i hele taget kan være i det 3. årtusind (som de altså praler lidt med,
at Benedict XVI er den første her i det 3. årtusinde)
På den anden side vil jeg have lov til at være lidt kynisk. Den nye pave
er 78 år. Så der går nok ikke særlig længe før man skal have en ny.











--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Allan Riise (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 19-04-05 20:56


"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
news:n4d9e.113516$Vf.4183753@news000.worldonline.dk...
> Allan Riise skrev den 19-04-2005 19:58:
>
>>
>> Ja. Men du ved også godt, at for at komme i betragtning til SS, så skal
>> man have partibog og holdningerne i orden!
>>
>
> Det kan være at partibogen var i orden, men hvis holdningerne var i orden,
> hvorfor så forsøge at undgå optagelse?
>
> Jf. dit citat: ....during which time he managed to avoid being enrolled
> into the SS.
>
> frit oversat: på daværende tidspunkt gjorde han sit til, at han undgik
> optagelse i SS.
>
>
> Han lavede altså noget aktivt for at undgå optagelse i SS.
> Det viser lidt om holdninger.

Aktivt, Tjaee, han sagde at han ville være Præst, i min optik, så svarer det
til, da man i 50'erne kunne undgå værnepligten hvis man var homofil, så
kunne man, i princippet, "bare" virke så bøsset at man ikke var ønsket.
En bedre måde at undgå værnepligten på, i starten af 60'erne op igennem
70'erne, var at være total krigs og skydeliderlig.
Det kunne være i Ratzingers tilfælde, ønsket om at overleve, da det var
evident, for alle andre end en håndfuld Tyskere, at krigen var tabt, og at
SS ville blive døden, det er så en mulighed, ikke en endegyldig sandhed.

Det undrer mig bare at dette ikke betyder så meget i de flestes øjne,
samtidigt med at I der skriver om det, samtidigt mener at de Danskere der
samarbejdede med Tyskerne var landsforrædere, uagtet at netop regeringens
samarbejdspolitik reddede Danmark, højst sandsynligt, for et frygteligt åg
som det sås i Holland og Frankrig t.eks. Altså gjorde den Dankse regring
dengang det eneste rigtige, set fra deres synspunkt, nemlig gjorde den
uundgåelige okkupation så lidt skadelig for Danmark som overhovedet muligt.

At der så var nogen firmaer der gik langt videre end det, det er så for
dårligt, og her mener jeg at der er en parallel til Ratzinger.

> Ikke at jeg den dag i dag går ind for - nu afdøde og formentlig også den
> nye - paves holdninger om fx prævention, skillsmisse, abort mv.
> På det punkt syntes jeg at den katolske kirke er så gammeldags som man i i
> hele taget kan være i det 3. årtusind (som de altså praler lidt med, at
> Benedict XVI er den første her i det 3. årtusinde)
> På den anden side vil jeg have lov til at være lidt kynisk. Den nye pave
> er 78 år. Så der går nok ikke særlig længe før man skal have en ny.

Enig

Allan Riise



Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:01

Carsten Riis <.@.> wrote:

> Han lavede altså noget aktivt for at undgå optagelse i SS.
> Det viser lidt om holdninger.

Man skulle faktisk /ansøge/ om at blive medlem af SS, så mon ikke det
har drejet sig om Wehrmacht?

Men jeg hørte skam i dag fra en katolik, at han skulle have været medlem
af Hitler Jugend. Det var dog nærmest obligatorisk for alle
teenagedrenge, og har han været medlem af det katolske spejderkorps
{uhyre sandsynligt} er hele gruppen bare automatisk blevet til HJ-ere.
Helmuth Schmidt var faktisk også HJ-dreng, da hans sejlklub blev meldt
ind der, men han blev dog ekskluderet som 17-årig pga hans interesse for
moderne kunst ...
--
Per Erik Rønne

Carl Alex Friis Niel~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Carl Alex Friis Niel~


Dato : 19-04-05 23:34

Allan Riise skrev i meddelelsen
<426546b2$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Ja. Men du ved også godt, at for at komme i betragtning til SS, så skal man
>have partibog og holdningerne i orden!

Så prøv dog at læse lidt seriøs historie.

SS var MANGE ting !

Blandt andet var alt tysk politi organiseret under SS.

Endvidere kunne kun tyskere tjene i Wehrmacht, så ALLE "frivillige" fra
andre lande kunne kun tjene i SS.

Efterhånden som krigen gik værre og værre for Tyskland blev kravene til
optagelse i SS sænket flere gange og man endte med at tvangsudskrive
folk til SS - bla. folketyskere i besatte områder.

Eksempelvis var kriteriet for at blive optaget i SS enheden Dirlwanger
at man sad i fængsel for krybskytteri - det eneste der blev "krævet" var at
man var noget af det værste udskud man kunne tænke sig og gerne
ville ud af fængsel. Sammen med enheden Kaminsky, som blev dannet
af rusiske krigsfanger (altså også racemæssigt og kulturmæssigt
mindreværdig i forhold til nazistiske normer) blev den kendt for en
adfærd under nedkæmpelsen af oprøret i Warshawa i 1944, som var så
skummel at selv det øvrige SS syntes det var for slemt.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am



Bo Warming (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 20-04-05 09:20

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message
news:EGf9e.1382$qB7.746@news.get2net.dk...
> Eksempelvis var kriteriet for at blive optaget i SS enheden Dirlwanger
> at man sad i fængsel for krybskytteri - det eneste der blev "krævet" var
> at
> man var noget af det værste udskud man kunne tænke sig og gerne
> ville ud af fængsel. Sammen med enheden Kaminsky, som blev dannet
> af rusiske krigsfanger (altså også racemæssigt og kulturmæssigt
> mindreværdig i forhold til nazistiske normer) blev den kendt for en
> adfærd under nedkæmpelsen af oprøret i Warshawa i 1944, som var så
> skummel at selv det øvrige SS syntes det var for slemt.

Hvad gjorde tyskerne i Warzawa andet end at slå oprøret ned, militært og
hurtigt? Krig er krig. Konventiongs-gentlemanship har aldrig været
praktiseret øst for Elben

Vor folkestrejke var nemmere - de 100 dræbte danskere var nok især dræbt af
danskere. Tyskere var her eksperter i humanisme.

Et krigsførende land, de er ved at tabe og har noget at kæmpe for,
fordi nederlaget ikke er alt eller intet
(USA-general Patton var jo ivrig efter at føre kampen videre mod USSR, så
snart der var tysk overgivelse)
VIL ALTID SLÆKKE PÅ KRAVENE og ikke kun hyre ustraffede elitesoldater.
Kendes der en af verdenshistoriens hundreder af krige, hvor det ikke har
været gældende?

Mener nogen at pavens ungdoms-bedrift er værre end aktiv eller passiv
nazi-sympati hos Jørgen Schleiman, Peter Seeberg, Gyldendal- og
Loussianna-ledelsen, Simon Spies, Gert Petersen osv osv osv.
Er man hadsk kan man gøre disse til svagt plettede, men vedr Ratzinger kan
man end ikke tale om en ungdomsfejltagelse



Per Rønne (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-04-05 01:01

Carsten Riis <.@.> wrote:

> Allan Riise skrev den 19-04-2005 19:00:
>
> > "Juridically, young Ratzinger was enrolled in the boarding school or minor
> > seminary, the property of which had been confiscated, and was thus able to
> > stay at home and study what he wanted, as he wanted. But in 1943, at age 16,
> > he was drafted into one of the anti-aircraft defense batteries along with
> > other seminarians, while at the same time being allowed to attend a certain
> > number of classes at the renowned Maximilians-Gymnasium in Munich (op. cit.,
> > p.35).
> > In 1944, young Ratzinger, having reached military age, was released from the
> > anti-aircraft defense battery. After a period of service in the Reich's
> > labor detail, during which time he managed to avoid being enrolled into the
> > SS."
> >
>
> Nu er at være soldat i tyskland under krigen ikke ensbetydende med, at
> var/er nazist.
>
> Det er du vel godt klar over.
>
> Hvis ikke, så bør du se de udsendelser som kører på DR2 i denne uge
> omkring at være tysker under krigen.

Han kunne også se Die Brücke:

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B00004RYRQ/302-2185848-7140847

16-årige skoledrenge der i krigens sidste dage sende ud for at forsvare
fører og fædreland - kun én fra klassen overlever.
--
Per Erik Rønne

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste