Sommer og sol - og aflåsnings-mani
Fra : Bo Warming

Dato : 19-04-05 17:01

½ km fra hvor jeg nu bor, boede jeg de første 14 år af mit liv og der var
stort grønt område(hvor der nu er Bispeeng-motorvej).
Når jeg legede hos kammerater med baggårde, tænkte jeg, at det er sindsygt,
når gården gennemskæres af plankeværker, der adskiller matriklerne. Næsten
ingen stjæler genboers cykler fra en gård, der overvåges fra talrige
vinduer..
Jeg har selvfølgelig tilmeldt min baggård. "grønne gårde" bag mit hus,
selvom jeg næppe vil sætte mine ben der, for der er altid sol i min have på
husets forside.
Blot bekymrer det mig, at det ødsle, kommunale projekt (plankeværks- og
småhus- nedrivning havde været nok - selvsåede træer og ukrudt er kønnere
end gartner-beplantning) vil bruge _gammeldags låse_ til indgang.
Bruges lås, DER KAN SÆTTES I *BERO*, kan børn dalre ind og ud frit - at
skulle have nøgle frem hver gang er et irritationsmoment..
Hvis blot eet individ i tog-kupeen ønsker vinduet lukket, har han vetoret
imod frisk luft, og hvis mange i gårdlauget er nervøse/overforsigtige vedr.
fx.. cykeltyveri, skal viceværten med sin master-key hindre, at låsen kan
sættes i bero.
(Fx hvis udendørs fest ønsker frihed for ubudne gæster, eller om vinteren
hvor der ikke er meget liv i gården.)
At komme hinanden ved, skal aldrig være tvang.
Men hvis man tør give åbenhed en chance, vil folk i det store, men meget
skyggefulde, ny kæmpegård kunne sole sig på min plæne eller mit flade tag,
( hvis de ikke er i vejen for min kone og mig.)
Kyniker-filosoffen, friheds-fanatkeren Diogenes blev spurgt af
verdenserobreren Alexander den Store, om han kunne glæde ham på nogen måde.
Selvom Diogenes ejede kun otte ting bl.a. en stor tønde, som han sov i, så
svarede han "Det eneste du kan gøre for mig, er at træde til side, så solen
kan skinne på mig.
"Thomas" i Radiserne-tegneserien siger, at når solen bager ens ryg, behøver
man ikke medicin "men det vil medicinal-fabrikkerne ikke have, at folk
finder ud af."
Har man småbørn, skal der være _højt_ låsebeslag, så de små ikke kan gå ud i
trafikken - Den grønne gård kunne virke som et "kravlegårds-fængsel". og er
mange bekymrede/hysteriske, så må man snakke om et passende kompromis -
størst mulig lykke for flest mulig,er ingen svær opgave vedr. denne
overskuelige sag. Men at kommunen indleder med et stift system, som deres
leverandører tilfældigvis har på lager, bør vi ikke være slaver af.
Bo Warming , Bjelkes Alle 46, 2200 N
(Forkort frit)