Jøder kræver erstatning
Fra : Knud Larsen

Dato : 18-04-05 11:57

Nej, de gør ikke.

Men den danske stat vil give erstatning til folk, som blev brugt som
tvangsarbejdere i Tyskland.

Hvis det er rigtigt, så har jeg tabt alt for den danske stat, - og Marianne
Jelved, - og jeg synes snart at Danmark burde nedlægges, eller meldes ind i
EU. Disse elendige danskere er altid på mærkerne for at få erstatning, nu må
det fandme være nok med at rode i vores skyldfølelse for 2. verdenskrig.
Det næste bliver vel, at man vil have en undskyldning.

"Danske virksomheders brug af tvangsarbejdere under Anden Verdenskrig
forarger politikere, der åbner mulighed for, at staten giver overlevende
erstatning.

Den danske stat bør undersøge mulighederne for at påtage sig et moralsk og
økonomisk ansvar for danske virksomheders overraskende omfattende brug af
tvangsarbejdere under Anden Verdenskrig.
»Hvis det overhovedet er muligt at holde nogen juridisk ansvarlig, må
Justitsministeriet undersøge mulighederne. Jeg vil samtidig gerne diskutere
positivt, om staten bør og kan etablere en fond efter tysk præcedens og
udbetale erstatninger,« siger den radikale leder Marianne Jelved."

Fra : jodem

Dato : 18-04-05 14:00

> Nej, de gør ikke.
>
> Men den danske stat vil give erstatning til folk, som blev brugt som
> tvangsarbejdere i Tyskland.

Hvis alle andre skal have erstatninger og undskyldninger, hvorfor så ikke de
danske kommunister, som politiet mere end villigt hjalp tyskerne med at få
interneret?

Fra : Konrad

Dato : 20-04-05 11:11

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis alle andre skal have erstatninger og undskyldninger, hvorfor så ikke
> de danske kommunister, som politiet mere end villigt hjalp tyskerne med at
> få interneret?

Eller ofrene for LSD-eksperimenter, de titusindvis af tvangssteriliserede
osv osv osv...

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-04-05 11:25

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> "jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> Eller ofrene for LSD-eksperimenter, de titusindvis af tvangssteriliserede
> osv osv osv...

Der er mange muligheder, Grauballemandens efterkommere burde fx tilgodeses.

LSD-eksperimenterne var vist i forsøg på at hjælpe folk? Var der virkelig så
mange tvangssteriliserede?

Mht slavearbejderne, kan man se det som en lidt for sen lønudbetaling, og
her kan man i visse tilfælde få virksomhederne til at betale.

Fra : Konrad

Dato : 20-04-05 12:07

> Der er mange muligheder, Grauballemandens efterkommere burde fx
> tilgodeses.

Nej. Din ellers sædvanlige gode humoristiske sans gik vist lidt i baglås der
Hvem skulle man kræve erstatning af? Grauballemandens evt drabsmand (jeg
er nu mere overbevist om de fleste af disse tørvemosemimier er henrettede
forbrydere) er jo en i dag uddød kultur og et uddødt folkeslag.

> LSD-eksperimenterne var vist i forsøg på at hjælpe folk?

Det var mange af nazisternes "forbrydelser" (i gåsesøjne, for forbrydelser
kan de jo ifølge din logik ikke have været) var så sandelig også udtryk for
næstekærlighed. Man tvangssteriliserede fordi man mente, at det ganske
enkelt ikke var et liv at leve - i dag laver vi fostervandsprøver og
henretter via abort, men princippet, baggrunden for det, er i enhver
henseende nøjagtig den samme. Dvs et "næstekærlighedsprincip" funderet i
nogle overordnede betragtninger om hvordan det vil sige at leve et værdigt
liv i overenstemmelse med gældende normer. Tyskerne gjorde bare det, vi selv
gør i dag, med tilbagevirkende kraft, for nu at sætte det på spidsen - så
hvor fordærdeligt var det i grunden? LSD-eksperimenterne, som du siger var
et forsøg på at hjælpe folk - hvilket er et ret tvivlsomt postulat [prøv du
at få 100xdosis og så ligge fikseret en mørk kælder i 36 timer, detmå selv
den mest idiotiske læge kunne se det problematiske i] kan tilsvarende
sammenlignes med en række af "nazilægernes" forsøg - de brugte ligesom
danske læger heller ikke frivillige] og der var skam i en del tilfælde tale
om helt sober og regulær forskning som havde til hensigt at hjælpe
mennesket - men hvem kærer sig om det i dag? [og nu ved jeg, at du er i
stand til at nuancere ovenstående sammenligninger] Hunmlen er, at der masser
af grunde til at give masser af forskellige mennesker erstatning - grunde
der er mindst lige så gode som de grunde, jøder der mere eller mindre
tilfældigt har haft grumme oplevelser under WWII argumenterer med - men det
er altså kun jøder der får erstatning - ingen erstatning til flere millioner
dræbte og deporterede sigøjnere f.eks - et folk der oplevede præcis det
samme under tyskernes forfølgelser under WWII - men får de erstatning? Ja -
sigøjnere anerkendes den dag i dag jo ikke engang som folk, og lever den dag
i dag som paria i alverdens lande.

>Var der virkelig så mange tvangssteriliserede?

Ja. Titusindvis. Og det skete langt op i tresserne, og så vidt jeg er
orienteret også efter det fra officiel hold var blevet en forbudt poliitik.
Nu vil jeg ikke køre en "Knud" og begynde at sniksnakke om al mulig andet
end det forestående, men eksempelvis svenskerne tvangssteriliserede ikke
bare tosser, åndssvage, dværge og den slags helt op i 70'erne - men også
sigøjnerkvinder!

> Mht slavearbejderne, kan man se det som en lidt for sen lønudbetaling, og
> her kan man i visse tilfælde få virksomhederne til at betale.

Jeg troede arbejde bærer lønnen i sig selv? [jeg kan også!! ]

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-04-05 15:53

> [...]
> drabsmand (jeg er nu mere overbevist om de fleste af disse tørvemosemimier
> er henrettede forbrydere) er jo en i dag uddød kultur og et uddødt

Jamen, blev han henrettet efter en korrekt dom? Efterkommerne er dem vi
kalder "tørvetrillere" og det er det, de burde have erstatning for.

> [...]
> nogle overordnede betragtninger om hvordan det vil sige at leve et værdigt
> liv i overenstemmelse med gældende normer.

Nej, tyskernes tvangssterilisationer blev ikke gjort af
næstekærlighedsgrunde, men for at "rense" arvemassen, og som du skriver, så
havde den ide stor medvind i mange lande dengang.

> [...]
> du at få 100xdosis og så ligge fikseret en mørk kælder i 36 timer, detmå
> selv den mest idiotiske læge kunne se det problematiske i]

Jeg syntes bare at huske, at det var for at hjælpe, - læger har været med på
de mest afsindige behandlinnger, i mange århundreder, så det med at de måtte
kunne indse, den tror jeg ikke på.
(Jeg burde ikke kommentere alt muligt)

> [...]
> erstatning? Ja - sigøjnere anerkendes den dag i dag jo ikke engang som
> folk, og lever den dag i dag som paria i alverdens lande.

Nogle få jøder har - efter 50 års ventetid - fået noget erstatning for
tyveriet af deres ejendomme, svjv har jøder bestemt ikke generelt fået
erstatning for ophold i koncentrationslejre, - men du fandt jo heldigvis een
gammel bedstemor. Er det iøvrigt USA der giver hende erstatning?

Her er hvad vi selv giver:

1. udgave, 2003

Besættelsestidens ofre og deres efterladte kan få erstatning, hvis de er
omfattet af loven om erstatning til besættelsestidens ofre.

Det er Arbejdsskadestyrelsen, der træffer afgørelse efter loven.

Besættelsestidens ofre er først og fremmest danske statsborgere, som under
den tyske besættelse

a.. har været deporteret til fængsel eller koncentrationslejr i udlandet
b.. har været tjenstgørende i mindst 6 måneder på danske eller udenlandske
skibe under allieret kontrol i krigsfarvand
c.. har været aktivt engageret her i landet i mindst 1 år i organiseret
modstandsarbejder, der har medført særlig hård fysisk eller psykisk
belastning eller
d.. har sejlet med færøske fiskeskibe eller fisketransport i krigsfarvand
i mindst 6 måneder med henblik på tilførelse af krigsforsyninger til
allieret havn uden for Færøerne
Ydelserne er

a.. invaliditetserstatning
b.. hædersgave
c.. dækning af sygebehandling med videre
d.. begravelseshjælp
e.. efterladteerstatning "

Og som du ser, sondres der ikke mellem om folk er sigøjnere, jøder,
kommunister eller typedanskere.
Sigøjnere anerkendes ikke som et folk, fordi de ikke ER et folk, det er
meget forskellige grupper, som ikke har fælles kultur og heller ikke fælles
sprog, man HAR prøvet med en fælles "konge", men det er altid gået galt. De
bliver rigtig nok behandlet ad helvede til på Balkan og i Østlandene, men de
af dem som, - når Rumænien og Bulgarien kommer med i klubben - finder herop,
kan vi så se hvad vi kan stille op med, der bliver fast arbejde for
socialrådgiverne. Man er iøvrigt sur på sigøjnere og "travellers" i England,
de smækker deres caravanebyer op uden tilladelse, og er gode til at køre på
systemet, så det varer år før en by/kommune kan gøre noget. En politiker
foreslog i parlamentet at man skulle vedtage en lov som fastslog at disse
folk skulle overholde samme love som alm. englændere. - sidespring.

> [...]
> tvangssteriliserede ikke bare tosser, åndssvage, dværge og den slags helt
> op i 70'erne - men også sigøjnerkvinder!

Det er netop det svenskerne føler skyldfølelse over, og derfor de har
inviteret den tredje verden indenfor i landet. Må det gå dem vel. Godt for
dem, at de ikke har folk, som siger: "jeg gider ikke have skyldfølelse
mere", men de ville nok heller ikke komme i avisen?

> Jeg troede arbejde bærer lønnen i sig selv? [jeg kan også!! ]

Du har ret.

Jeg vil poste noget om Israel boycott i en anden tråd.

Fra : Konrad

Dato : 21-04-05 12:00

> Jamen, blev han henrettet efter en korrekt dom?

Måske var han illegal kombattant? I hvert fald havde han ingen uniform på,
da han blev fundet - så det er jo irrelevant, Knud

>Efterkommerne er dem vi kalder "tørvetrillere" og det er det, de burde have
>erstatning for.

God pointe.

> Nej, tyskernes tvangssterilisationer blev ikke gjort af
> næstekærlighedsgrunde, men for at "rense" arvemassen,

Well - har nu set nogle af de oplysningsfilm der skulle forklare baggrunden
for sterilisationsprogrammet. Folk gik faktisk frivilligt til
sterilisationen, fordi de troede det ikke havde nogen effekt, og forældre
overlod gladeligt deres "defekte" børn til et af de mange centre der lå
rundt omkring i landet. Men, det er jo OGSÅ for at rense arvemassen at vi
laver fostervandsprøver osv - det kan du simpelthen ikke være uenig i.

>og som du skriver, så havde den ide stor medvind i mange lande dengang.

Ja helt bestemt - og i dag kalder vi det så bare noget andet, selvom
udbyttet er det samme.

> [...]
> på de mest afsindige behandlinnger, i mange århundreder, så det med at de
> måtte kunne indse, den tror jeg ikke på.

Det er da rigtigt, men jeg tror simpelthen ikke på, med mindre man har været
helt uvidende om LSD's virkning, at man seriøst har fraset muligheden for
endda særdeles ubehagelige "bivirkninger".

> [...]
> erstatning for ophold i koncentrationslejre, - men du fandt jo heldigvis
> een gammel bedstemor. Er det iøvrigt USA der giver hende erstatning?

Det var blot et nyligt eksempel, og det kom frem vistnok fordi det er den
hidtil største erstatning. Pengene stammer fra en amerikansk fond, oprettet
*specielt* til formålet...Så det er jo ikke ligefrem held, at jeg har kunne
finde et eksempel fra sidste uge.

> [...]
> d.. begravelseshjælp
> e.. efterladteerstatning "
>
> Og som du ser, sondres der ikke mellem om folk er sigøjnere, jøder,

Nej - ikke i den danske lovgivning, men jeg taler om hvem der på globalt
plan har fået erstatning, og hvem der ikke har, på trods af, at de har været
igennem samme rædselsscenarie. Jeg kender ikke til ét eneste eksempel på at
sigøjnerne hverken individuelt eller som folk har fået oprejsning eller
erstatning - men mange eksempler ift jøder. [btw : du er med på, at jeg
mener, at det ikke forhindrer jøder at få erstatning fordi sigøjnerne ikke
får - det er den med patentliggørelsen af selve erstatningsspørgsmålet jeg
responderer på] I øvrigt : Vidste du, at netop færingene er det folkeslag i
verden som mistede den største andel af befolkningen, relativt set, netop
fordi de gjorde tjeneste som sømænd på linieskibe, flåder, konvojer osv??

> [...]
> meget forskellige grupper, som ikke har fælles kultur og heller ikke
> fælles sprog, man HAR prøvet med en fælles "konge", men det er altid gået

?? Har du et link til den med kongen? Det med "ingen fælles kultur", "ingen
fælles sprog" lyder som den gamle snak om kurderne, f.eks - man VIL bare
ikke anerkende folkets eksistensberettigelse, for der er andre og for nogle
åbenbart vigtigere sager på spil, og så fokuserer man på allehånde
forskelle - der er såmænd også forskel på bornholmere og sønderjyder, både
kulturelt og sprogligt. Så er det langt nemmere at identificere miskmasket
af "jøder" med "revl og krat", det er mere upportunt [no offense med
sprogbruget ift jøderne, ikke ment nedgørende i den dur] - lige fra
ethiopiske jøder over naturaliserede østeuropæiske askenazi-jøder - men du
mener måske, at to så forskellige grupper har fælles kultur, fælles sprog
osv? Nej - det har de jo ikke, og de har da under ingen omstændigheder haft
en fælles konge. Jeg kan forsikre dig om, at de ethiopiske jøder hverken
talte jiddisch eller tysk.

> [...]
> herop, kan vi så se hvad vi kan stille op med, der bliver fast arbejde for

Det er jo ganske, ganske få - der er jo utallige af dem f.eks i østlandene.

>Man er iøvrigt sur på sigøjnere og "travellers" i England, de smækker deres
>caravanebyer op uden tilladelse, og er gode til at køre på systemet, så det
>varer år før en by/kommune kan gøre noget.

De må være nogle slemme nogen, hvad? Slår det dig vitterligt ikke, at vi
taler om erstatning pga overgreb imod enkeltindividder blot fordi de har
tilhørt et folkeslag, og at du så nu - her i 2005 - (stadigvæk) ikke vil
anerkende folkeslaget, selvom du omvendt ret strengt generaliserer over et
helt folkeslag på baggrund af nogle enkeltindividders gerninger??? Det er jo
kernen, Knud! De generaliserer sikkert lige sådan, du ved slovakkerne f.eks,
når de udøver deres racisme imod sigøjnerne.

>En politiker foreslog i parlamentet at man skulle vedtage en lov som
>fastslog at disse folk skulle overholde samme love som alm. englændere. -
>sidespring.

Ja, klart. Sigøjnernes levevis er da helt sikkert i konflikt med et moderne
samfunds doktriner omkring fast ejendom, skoleundervisning osv - det er jo
et omvandrende klansamfund vi har med at gøre.

> Det er netop det svenskerne føler skyldfølelse over, og derfor de har
> inviteret den tredje verden indenfor i landet.

Øh..? Det er da blot en jump to conclusion.

> Må det gå dem vel. Godt for dem, at de ikke har folk, som siger: "jeg
> gider ikke have skyldfølelse mere", men de ville nok heller ikke komme i
> avisen?

Jeg kan godt følge dig - det er utrolig trættende med al den skyld man skal
føle for dit og dat. Da jeg var barn i 70'erne/80'erne var det forfærdeligt
at være hvid og mand/dreng - den værst tænkelige kombination, for de har jo
tilsyneladende skylden for alle ulykker her i verden.

> Du har ret.
>
> Jeg vil poste noget om Israel boycott i en anden tråd.

Det vil jeg meget gerne se, for jeg tror slet og ret ikke på det. Tror gerne
der ude i den store verden findes lande - også udenfor Mellemøsten - som
boycutter israelske varer, f.eks - men din påstand er jo, at der foregår en
hel systematisk diskrimination/forskelsbehandling af jøder her i Danmakr, på
forskellige niveaer.

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-04-05 12:42

> [...]

> sigøjnerne ikke får - det er den med patentliggørelsen af selve
> erstatningsspørgsmålet jeg responderer på]

Det er klart at folk, der kan finde ud af at organisere sig og som kan læse
og skrive, som mange sigøjenere jo ikke kan, vil få langt større held med at
få erstatning. Men det tog dog 50 år før fx schweitzerne ville ryste op med
lidt af det guld der var stjålet fra rige jøder, og der er da heller ikke
givet erstatning for mere end en brøkdel af tyverierne af andre ting.

I øvrigt : Vidste du, at netop færingene er det folkeslag i
> verden som mistede den største andel af befolkningen, relativt set, netop
> fordi de gjorde tjeneste som sømænd på linieskibe, flåder, konvojer osv??

Nej, det vidste jeg ikke.

> ?? Har du et link til den med kongen?

Ja, den er fra The Economist, i deres special-artikel om Europas sigøjnere.

> [...]
> forskelle - der er såmænd også forskel på bornholmere og sønderjyder, både

Det har du da ret i, det var også bare en "privat-observation", som ikke
skulle bruges mod sigøjnere politisk. Selvfølgelig er der fællestræk blandt
sigøjnere, og hvis de selv vedtager at de har noget der ligner en fælles
kultur eller "nation", så har de jo simpelthen bare det.

> [...]
> hverken talte jiddisch eller tysk.

Du har ret.

> Det er jo ganske, ganske få - der er jo utallige af dem f.eks i

Ja, netop Rumænien har jo nogle millioner sigøjnere, og de lever jo som i
stenalderen.

> [...]
> jo kernen, Knud! De generaliserer sikkert lige sådan, du ved slovakkerne
> f.eks, når de udøver deres racisme imod sigøjnerne.

De to grupper i England er med sikkerhed ikke ét "folkeslag", og jeg har
intet imod at anerkende dem. Og dem man er sure på i England er jo ikke
"sigøjnerne som sådan", men dem der gennem deres adfærd mht campingvogne i
udkanten af byer, og åbenbart uheldig henkasten af affald, irriterer
"borgerskabet"

> Ja, klart. Sigøjnernes levevis er da helt sikkert i konflikt med et
> moderne samfunds doktriner omkring fast ejendom, skoleundervisning osv -
> det er jo et omvandrende klansamfund vi har med at gøre.

Yes.

> [...]
> forfærdeligt at være hvid og mand/dreng - den værst tænkelige kombination,
> for de har jo tilsyneladende skylden for alle ulykker her i verden.

Det er nemlig rigtigt.

> [...]
> som boycutter israelske varer, f.eks - men din påstand er jo, at der
> foregår en hel systematisk diskrimination/forskelsbehandling af jøder her

Jeg siger ikke det gælder Danmark, det tror jeg slet ikke er tilfældet, her
kender vi jo hinanden for godt til det, heldigvis.

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-04-05 13:00

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Ja, den er fra The Economist, i deres special-artikel om Europas
> sigøjnere.

Her er nogle klip, men ikke præcis om en fælles "konge", men om fælles
repræsentanter og lokale konger.

In Slovakia, Gypsies make up over 10% of the population. Their birth rate is
so high, and that of other Slovaks so low, that they might even become a
majority in the country by 2060. Welfare payments to Gypsies will bankrupt
the country long before then, perhaps as early as 2020. Romania's 2m
Gypsies-the largest national population in the world-are in a precarious
position. The Gypsy slums of Bucharest are already wretched. If the Romanian
economy continues to fall apart, as looks likely, Gypsies will remain
impoverished and will become racial scapegoats.

The EU is the Gypsies' best ally. On a visit to Slovakia in February,
Günther Verheugen, the EU commissioner for enlargement, made a point of
sticking his head inside a Gypsy shack and promising $10m for specific Gypsy
development projects in the country this year. "We cannot expect", he said,
"that a solution to this problem, which arose hundreds of years ago, will be
found within a few years." Careful words. But then Mr Verheugen is in an
awkward position. He is adamant that the "Gypsy question", as it is queasily
termed, will not hold up enlargement, but he also knows it must begin to be
tackled at source before there can be any agreement on the free movement of
labour. An exodus of Gypsies into the EU, everyone agrees, would be a
political disaster for an expanding union.

Gypsies can be hard to define. Europe now contains "travellers" who are not
Gypsies, while many Gypsies are settled in towns and cut off from their
traditions. There is a problem of attitudes, too. No one can deny that
Gypsies are badly treated; but a culture of petty criminality in some Gypsy
groups means that the prejudice often seems justified. It is not just
right-wing thugs who say this; ask any farmer in Kent, in south-east
England, what he thinks of the "pikeys" who come calling.

Surprisingly, there is no clear definition of what Gypsies are. Dark-skinned
Romany-speaking nomads of Hindu origin, says the dictionary. But not all
Gypsies are dark-skinned and only about 4m, at most, speak some kind of
Romany. Certainly they are not Egyptians, from which the word, in English,
is derived. Nor, nowadays, are they the colourful nomads of yore, drawing
decorated caravans down dusty roads. Some traditional roaming Gypsy culture
remains, but not much. The Nazis, who murdered perhaps 500,000 Gypsies, saw
to that. So too did the communists, whose well-intentioned but damaging
paternalism held that Gypsies should settle down like good comrades, often
in industrial towns.

"We were not nomads by choice," says Emil Scuka, president of the
International Romany Union (IRU), which seeks to represent Gypsies worldwide
(though unconvincingly so; it relies on gadje money to stay afloat). Banned
from entering towns, Gypsies found employment on the margins of society as
metal workers, entertainers and thieves. They were enslaved in Romania until
1864. Pogroms came and went across Europe until the Holocaust, which Gypsies
call Porramous, the devouring. Most Gypsies never even made it to the death
camps. Local police units, happy to spare the Nazis the work, shot up
caravans in meadows and copses. Travelling families, with no written records
and with hidden traditions, simply vanished. Tellingly, Gypsies were not
mentioned at Nuremberg.

No matter that mainstream society sees Gypsies as a whole; Gypsies see
themselves indistinctly, if at all. Gypsy culture is one of patriarchal
families, sometimes clans, but never a nation. Even where disparate Gypsy
groups gather together, as in Italian camps for nomads, mutual antagonisms
quickly drive them apart. Identity gets complicated. Several groups singled
out for murder by Albanians in Kosovo for being Gypsies reject the
appellation.

Even the terminology is tricky. "Roma" is the preferred term, but not all
Gypsies are Roma. "Gypsy" is much more elastic-all Roma are Gypsies. But it
is also a loaded term since, across Europe, Gypsy is another word for thief.

Not without reason. The Gypsy rate of criminality is high (though
ill-treatment of Gypsies in judicial systems is high also). According to
Helsinki Watch, a human-rights group, 60% of male inmates in Hungarian
prisons are Gypsies, 12 times the national average. In Spain, where Gypsies
account for 1.5% of the population, Gypsy women make up more than a quarter
of the female inmates.

Nor do Gypsies, on the whole, have much time for gadje. Traditional Gypsies,
such as those who can be found begging with child on hip in the London
Underground, are mostly from Romania, the descendants of freed slaves.
Always landless, they have developed a service culture. To them, gadje are
all potential customers (or targets, in the case of pickpockets).
Gypsy-gadje relations are made even trickier where traditional groups still
observe laws shaped by a sense of imminent defilement, the idea (more
understandable when framed within an Indian caste system) that contact with
gadje, particularly sexual contact, is a kind of pollution punishable by
banishment.

The biggest problem is the lack of good Gypsy leaders. Leadership is strong
at the family and clan level but weak, divided and often corrupt at the
political level. Traditional Gypsies still swear fealty to self-declared
"kings" who tend to hold court in sprawling, flamboyant residences,
dispensing favours and receiving tribute. Each king represents a single
clan, which is probably feuding with several others.

Politically, Gypsies are worse off even than ghetto blacks in America.
Although drugs and violence are not endemic in their settlements, they have
almost no middle-class to aspire to and no political consciousness. There is
no Gypsy equivalent of the NAACP; there has never been, and probably never
will be, a Gypsy equivalent of Martin Luther King.

-------------------------

Mr Sana provided a glimmer of hope to all, successfully organising a
clean-up of the estate and founding a local Gypsy security force to
discourage bad behaviour. A good-news story, then? Not quite. The day after
The Economist saw him, Mr Sana was arrested by the police.

At national and supranational level, the story is the same. Governments are
keen to involve Gypsies in solving their own problems, but are frustrated by
the lack of leadership. Privately, EU officials say they do not trust Gypsy
leaders enough, yet, to let them administer a single euro. Over the
centuries, not much has changed.

Som du kan se, er der ikke nogen sigøjner-"nation", og de har langt til at
føle fællesskab for hinanden.

Fra : Croc®

Dato : 18-04-05 14:21

On Mon, 18 Apr 2005 12:56:45 +0200, "Knud Larsen"
> [...]

>det fandme være nok med at rode i vores skyldfølelse for 2. verdenskrig.
>Det næste bliver vel, at man vil have en undskyldning.

Hvad er problemet. Firmaet der i stor stil benyttede sig af
tvangsarbejdere er jo ikke eksisterende i dag, og den danske stat har
da et medansvar for hvilke firmaer der opererer på dansk grund.

Jeg mener sandelig også at Thule folket burde have haft en ordentlig
erstatning samt tilbagelevering af deres land, og dette er endda en
yngre hændelse end tvangsarbejderne.

Når jeg nævner dem er det for at vise det ikke drejer sig om
retfærdighed, men alene om at slå politisk plat på noget der er
oppertunt.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-04-05 15:45

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Hvad er problemet. Firmaet der i stor stil benyttede sig af
> tvangsarbejdere er jo ikke eksisterende i dag, og den danske stat har
> da et medansvar for hvilke firmaer der opererer på dansk grund.

Det var et forsøg på at efterligne Peter K Ns logik om det rædselsfulde ved
at nogen taler om en undskyldning, for noget der er sket under krigen, -
bortskaffelse af lande langt borte kunne jeg dog ikke få med.

> Jeg mener sandelig også at Thule folket burde have haft en ordentlig
> erstatning samt tilbagelevering af deres land, og dette er endda en
> yngre hændelse end tvangsarbejderne.

Har de ikke fået erstaning i Thule?

Fra : Croc®

Dato : 18-04-05 16:26

On Mon, 18 Apr 2005 16:45:29 +0200, "Knud Larsen"

>Det var et forsøg på at efterligne Peter K Ns logik om det rædselsfulde ved
>at nogen taler om en undskyldning, for noget der er sket under krigen, -
>bortskaffelse af lande langt borte kunne jeg dog ikke få med.

Altså har vi samme mening eller hvad?

>Har de ikke fået erstaning i Thule?

Nej den erstatning de fik var en vittighed, og højesteret underkendte
deres tilhørsforhold til området. Retfærdighed er ikke en gudinde der
dyrkes i Danmark.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-04-05 17:02

> Altså har vi samme mening eller hvad?

Nej, se anden post, - jeg mener, at hvis det kan glæde nulevende
familiemedlemmer eller venner til folk, der er blevet dræbt af
myndighederne, direkte eller indirekte, så kan der ikke gå noget af en
embedsmand for at sende-eller sige et par ord. Vi kan jo ikke sætte os ind
i, hvordan det ville være, lige som vi ikke ved, hvad det vil sige at være
religiøs, - men det er livsmåder/tankegange, som man må acceptere er
almindeligt menneskelige.

> Nej den erstatning de fik var en vittighed, og højesteret underkendte
> deres tilhørsforhold til området. Retfærdighed er ikke en gudinde der
> dyrkes i Danmark.

OK. Så vi har altså vores helt eget "palæstinenserproblem", som vi måske
kunne gøre noget ved, før vi farer i flæsket på israelerne? Og dog, det er
så kedeligt at være selvkritisk, - som også kineserne siger i disse dage.

Fra : Croc®

Dato : 18-04-05 18:29

On Mon, 18 Apr 2005 18:01:37 +0200, "Knud Larsen"

> [...]
>i, hvordan det ville være, lige som vi ikke ved, hvad det vil sige at være
>religiøs, - men det er livsmåder/tankegange, som man må acceptere er

Har svaret i anden post.

> [...]
>så kedeligt at være selvkritisk, - som også kineserne siger i disse dage.

Jeg mener nu retfærdigvis at jeg har påpeget det problem herinde flere
gange, men det er desværre ikke et emne der har den store interesse.
Om det er ulyst til navlebeskuelse skal jeg lade være usagt, men jeg
er enig i at man sandelig skal feje lige så ivrigt foran egen dør.

Regards Croc®

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-04-05 19:57

Knud Larsen wrote:
> Nej, de gør ikke.
>
> Men den danske stat vil give erstatning til folk, som blev brugt som
> tvangsarbejdere i Tyskland.

Jeg læste ellers i Jyllandsposten, at der også var jøder blandt dem, der
var tvangsudskrevet til arbejde under krigen. De bliver da ikke overset
i erstatningssagen?

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-04-05 11:08

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Jeg læste ellers i Jyllandsposten, at der også var jøder blandt dem, der
> var tvangsudskrevet til arbejde under krigen. De bliver da ikke overset
> i erstatningssagen?

De er med garanti hovedmændene bag Marianne Jelved?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-04-05 13:24

Knud Larsen wrote:

> De er med garanti hovedmændene bag Marianne Jelved?

Du skrev, de ikke krævede erstatning. Fastholder du det?

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-04-05 19:50

> Du skrev, de ikke krævede erstatning. Fastholder du det?

Leger du kryds og tværs? Den danske stat og Jelved vil give erstatning, er
de synonyme med jøderne i Danmark? eller var det tværs, og skulle have været
kryds?

Jeg undskylder, at jeg skuffede dine forventlinger om en juicy historie om
begærlige jøder, du må henvende dig til Jelved, og spørge om hun måske
kommer fra en familie med jødisk baggrund. Hun vil jo også sætte skatten ned
for de rige, så det ville passe perfekt, right?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 20-04-05 20:31

Knud Larsen wrote:

> Leger du kryds og tværs? Den danske stat og Jelved vil give
> erstatning, er de synonyme med jøderne i Danmark?

Du tror altså, jeg taler om jøderne i Danmark, når jeg svarer på et
indlæg, der handler om tvangsarbejdere i Tyskland under ww2, og når jeg
specifikt henviser til Jyllandspostens omtale af, der var jøder blandt
dem, der blev tvangsudskrevet til at arbejde under ww2.

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-04-05 20:40

> [...]
> specifikt henviser til Jyllandspostens omtale af, der var jøder blandt
> dem, der blev tvangsudskrevet til at arbejde under ww2.

Ja, det troede jeg, er det tyskere og russere vi vil give erstatning til?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 20-04-05 21:47

Knud Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Ja, det troede jeg, er det tyskere og russere vi vil give erstatning
> til?

Du skriver, at "vi" vil giver erstatning til dem, der blev
tvangsudskrevet til arbejde under WW2. Her går jeg så ud fra, at du
taler om dem, der blev tvangsudskrevet til at arbejde for danske firmaer
under ww2, hvoraf hovedparten ikke var danskere. Det er det den debat,
jeg har læst om, omtaler.

Og her det så, at jeg nævner, der også ifølge Jyllandsposten var jøder
blandt de tvangsudskrevne (for danske firmaer), og så var det, at jeg
spurgte til om ikke også de skulle have del i erstatningspengene.

Som svar begynder du at tale om kryds og tværs og jøderne i Danmark.

Det giver ikke meget mening for mig Knud.