sæt mere afgift på smøger, alkohol og bile~
Fra : hoff

Dato : 17-04-05 23:04

Alle 3 ting er et stor samfundsproblem.

Akohol: ca. 1/3 dødsulykke er pga. folk kører bil i påvirket tilstand.
Bliver man taget 2 gange, så skal kørekort og bil taget fra dem.
Smøger: Hospitaler er højt belastet pga. følgesygdomme af rygning. Man burde
sætte prisen op på smøger, og evt. bruge de ekstra penge til tilbud om
rygeafvænding.
Biler mm: Vi er ved at ødelægge naturen total pga. Biler. mm... road
priceing ville næsten med sikkerhed få billister til at køre mindre. Og jo
mindre ens bil forurener, jo mindre afgift skal der være på den.

Fra : Croc®

Dato : 17-04-05 23:16

On Mon, 18 Apr 2005 00:03:42 +0200, "hoff" <khoffmann@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>priceing ville næsten med sikkerhed få billister til at køre mindre. Og jo
>mindre ens bil forurener, jo mindre afgift skal der være på den.

Hvad med fed mad, flyvemaskiner, industriel forurening etc.?
Skal vi skrue tiden tilbage til før hjulets opfindelse?

Regards Croc®

Fra : Jim

Dato : 18-04-05 05:32

"hoff" <khoffmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> priceing ville næsten med sikkerhed få billister til at køre mindre.
> Og jo mindre ens bil forurener, jo mindre afgift skal der være på den.

Høje priser har vi prøvet, hvilket medførte øget grænsehandel.
Staten mistede indtægter.

Hvad biler angår, så er de også for dyre.
Vi skal finde en bedre løsning end reg.afgifterne i den nuværende
størrelse.
Bilen er en nødvendighed i det moderne samfund.

Og bla bla bla...

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 18-04-05 09:29

> [...]
> priceing ville næsten med sikkerhed få billister til at køre mindre. Og jo
> mindre ens bil forurener, jo mindre afgift skal der være på den.

Klart er det at alkohol og tobak ikke bare er det bedste man kan (mis)bruge.
Begge dele er yderst belastende på sundhedssystemer og iøvrigt en gene i det
offentlige rum.
Rygerne siger, "Vi er frie mennesker i et frit land, så vi må gerne ryge
offentlige steder. Derudover er rygning en privatsag." Godt så.., Ikke
rygerne siger, "Vi er frie mennesker i et frit land, så har ret til at kunne
trække vejret frit. Rygning er en privatsag, hold den privat."
Ikke rygere koster ikke samfundet noget i rygerelaterede sygdomme, dog med
undtagelse af de 150 mennesker der dør af passiv rygning...
Rygere er en kæmpepost på det offentlige budget, så derfor burde rygere selv
betale en stor del af deres behandling.

Mht. alkohol, mener jeg at det er vanvittigt at en liter øl er billigere end
liter sodavand....

Afgifterne på bilerne er alle udlagt som adfærdsregulerende miljøafgifter,
altså de penge som tjenes skal dels regulere vores kørselsmønster og dels
komme miljøet til gode.
Hvis man virkelig vil komme miljøet til gode, hvorfor bruger man så ikke de
penge til reel forskning i alternativer, for bilen er her og den bliver.
Man kan idag lave biler med et ekstremt lavt emissionsniveau, derfor føles
det sært at man ikke støtter den slags på EU-plan.
Hvis hele EU kunne blive enige om nye forskningsmetoder kan det måske lægge
pres på olieselskaberne til at ændre praksis lidt.

Michael

Fra : hoff

Dato : 18-04-05 11:54

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> undtagelse af de 150 mennesker der dør af passiv rygning...
> Rygere er en kæmpepost på det offentlige budget, så derfor burde rygere

Ja, jeg er generelt træt af rygere, da jeg bliver meget generet af det.
Problemet er at de ikke ved for irriterende det er, da røg for dem, næsten
er det samme som luft. Så man er nødtil at lave nogle regler, for at stoppe
dem. Og det tror jeg kun man kan via et forbud.

> [...]
> lægge
> pres på olieselskaberne til at ændre praksis lidt.

Ja, det lyder fornuftig. Problemet med olieselvskaber er, at de har for
mange penge, og dermed meget magt. Så de er rigtig gode til at stoppe
elbiler og brændsel celler biler og andre alternativer. Vi ville i dag kunne
lave gode elbiler, men løsningerne er opkøbt af olieselskaber. Jeg ved ikke
om EU vil kunne stoppe dem, da vi nok vil få mange fjender.
Jeg læste også en artikel omkring dæk. Der var opfundet et dæk, der var
lavet så godt, at det næsten ikke kunne slides op. Men det patent blev
hurtigt opkøbt at goodyear.

Fra : Tim

Dato : 18-04-05 12:04

"hoff" <khoffmann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> priceing ville næsten med sikkerhed få billister til at køre mindre. Og jo
> mindre ens bil forurener, jo mindre afgift skal der være på den.

Ned med afgifter på biler, smøger og alkohol. De skal kun koste en trediedel
af, hvad de koster nu.

Til gengæld skal prisen firedobles på økologiske grøntsager, te o.l.
Radikale Venstre produkter.

Tim

Fra : hoff

Dato : 18-04-05 13:28

"Tim" <tim_h_p@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trediedel af, hvad de koster nu.
>
> Til gengæld skal prisen firedobles på økologiske grøntsager, te o.l.

Prøv hellere at debatere inde på dk.sprog.volapyk