www.save-nukeplant-barsebaeck.com om läget~
Fra : Rolf Martens

Dato : 14-04-05 10:31

www.save-nukeplant-barsebaeck.com om läget ang. Barsebäck 2

Ett första nyhetsmeddelande på hemsidan för den partipolitiskt
oberoende Kommittén Rädda Barsebäck lyder, som jag här återger
till nyhetsgrupper, brevlistor osv också för att göra andra
uppmärksamma på denna nyligen uppsatta hemsida för vår kom-
mitté:

Torsdag 14 april 2005 (#001, Swedish) Läget angående
Barsebäck 2 nu

Vi skriver i detta nyhetsmeddelande bara om det juridiska
läget. Angående den ilska som vi vet finns hos de allra flesta
i Sverige över regeringens och några få andras vanvettiga och
folkfientliga stängningsavsikter och det motstånd mot dem som
också har organiserats på flera håll här i Skåne och i landet
som helhet återkommer vi i ett senare meddelande.

Regeringen i Sverige har den 16 december 2004 fattat ett så
kallat beslut (nr N2004/9028/ESB) att den viktiga, mycket
effektiva och miljövänliga kärnkraftsreaktorn Barsebäck 2, som
producerar 3% av all elström i Sverige, skall stängas före
utgången av maj 2005. (Tillkännagivet i ett pressmeddelande
samma dag: http://www.regeringen.se/sb/d/4848/a/35593;
jsessionid=aFwrVcqIWJr8 )

I praktiken skulle, enligt uppgift, detta innebära en
stängning någon gång mellan den 26 och den 31 maj.

Men detta "beslut" av regeringen är lagstridigt. Detta påpekas
och påvisas i ett överklagande till Regeringsrätten mot detta
"beslut" som har gjorts av kommunalrådet i Kävlinge och
ordföranden i Kävlinge Arbetarekommun Roland Palmqvist, de
andra ledande inom Kävlinge kommun och ytterligare andra
mycket direkt berörda personer, ett överklagande som hittills
har undertecknats av över 320 boende i Kävlinge kommun, där
Barsebäcksverket ligger.

Så länge som detta överklagande inte har behandlats av
Regeringsrätten kan Barsebäck 2 inte lagenligt stängas.

Enligt vad som har meddelats oss i Kommittén Rädda Barsebäck
väntas ett beslut, som möjligen bara blir preliminärt, av
Regeringsrätten i början av maj.

Tre möjligheter finns angående vad detta beslut kan bli.

Den första möjligheten är att Regeringsrätten upphäver
regeringens så kallade beslut om stängning. Detta är vad
de överklagande framför allt har begärt, och det skulle
innebära att i varje fall Regeringsrätten handlar i enlighet
med lagarna i Sverige och lagarna för hela EU.

Då stängs förstås inte Barsebäck 2 alls, inom någon nära
framtid i alla fall.

Var och en kan konstatera att de överklagande har rätt:
Detta regerings"beslut" är verkligen lagstridigt och måste
upphävas. Man kan läsa och sätta sig in i deras argumentering
för detta i ett pressmeddelande om ett tidigare och nästan
likalydande överklagande som gjordes av Kävlinge kommun som
sådan den 18 januari 2005. En kortare press release på
engelska om samma sak, av Kävlinge kommun den 19 januari
2005, finns också tillgänglig. [Pressmeddelandet finns på
http://www.kavlinge.se/download/18.16ab2e810114f002fc
800012027/Pressmeddelande.pdf och press release (eng.) på
http://www.kavlinge.se/download/18.48cd13101906146448000117/
Pressrelease.pdf.]

Detta tidigare överklagande, av den kommun som
Barsebäcksverket har så särskilt stor betydelse för,
tillbakavisades av Regeringsrätten den 1 mars med
den fantasifulla förevändningen som "motivering", att Kävlinge
kommun "inte" skulle vara part i ärendet ifråga och sålunda
skulle "sakna rätt att överklaga". Det var efter detta som de
nu över 320 boende i kommunen, som enskilda personer, gjorde
detta sitt överklagande som nu väntar på besked.

Den andra möjligheten beträffande ett beslut av
Regeringsrätten i början av maj är att överklagandet avslås,
dvs att Regeringsrätten hävdar att regeringens lagstridiga
"beslut" "inte" var lagstridigt utan "helt OK" och att därför
Barsebäck 2 "får" stängas i slutet av maj.

Om så sker är det troligt att en stängning - åtminstone en
tillfällig sådan - sker då.

Men detta skulle innebära att inte bara regeringen utan också
Regeringsrätten här i Sverige, den högsta prövoinstansen
angående sådana frågor, skulle handla i flagrant strid mot
svensk lag och mot EU-lag.

I ett sådant fall kommer de över 320 nu överklagande, har
det meddelats från Kävlinge, att överklaga Regeringsrättens
beslut till EG-domstolen, som bland sina uppgifter har den
att pröva huruvida de enskilda EU-ländernas myndigheter
rättar sig efter den gemensamma EU-lagstiftningen eller inte.

Vad kan EU-domstolen förväntas säga i ett sådant fall då?

Detta kan förstås vi i vår lilla kommitté inte göra några
förutsägelser av intresse om. Men om denna domstol skulle
avslå ett sådant överklagande och därmed i praktiken ge
myndigheterna i Sverige "tillstånd" att bryta mot de lagar
som den just har till uppgift (teoretiskt sett) att värna om,
då skulle en sådan fortfarande lagstridig stängning av
Barsebäck 2, som skulle bli följden av detta, bli inte bara
en "inomsvensk" rättsskandal utan också en internationell
sådan, och en av betydande dimensioner.

Finner EG-domstolen, i fall av ett överklagande till den,
efter sin prövning som kan ta okänt för oss hur många månader,
att överklagandet var berättigat, då kommer den förstås att ge
myndigheterna i Sverige en så kallad näsbränna, för det
första, och kommer att ålägga dem att genast starta Barsebäck
2 på nytt, för det andra.

Det tredje möjligheten angående det beslut av Regeringsrätten
i Sverige som väntas i början av maj är, att den säger sig
inte ha kunnat färdigbehandla överklagandet till den ännu,
och att den därför förordnar om så kallad inhibition av
regeringens beslut tills vidare, fram till dess att den har
hunnit bestämma sig för om den skall upphäva detta beslut
eller inte. Det vill säga, att Regeringsrätten förbjuder
genomförande av regeringens stängnings"beslut" fram till denna
tidpunkt - när detta i så fall kan bli kan vi i Kommittén
Rädda Barsebäck förstås inte heller förutsäga.

Men om ett beslut om inhibition, som är det som de över 320
överklagande har begärt i andra hand, kommer i början av maj,
då blir det inte heller någon stängning av Barsebäck 2 inom
kort, i varje fall.

Sammanfattningsvis är läget alltså det, att Barsebäck 2
ingalunda "skall" stängas nu i maj 2005, vilket är vad
precis alla massmedia här i landet - i den mån de nu nämner
denna fråga över huvud taget - samfällt påstår sedan flera
månader tillbaka.

Förmodligen är det av rädsla för att den massiva motviljan
hos de allra flesta här i landet mot stängningsplanerna
skall komma till uttryck i ett brett organiserat motstånd
mot dem som de försöker inbilla folk: "Saken är klar; inget
att göra någonting åt nu".

Så är det alltså inte alls. Frågan om stängning eller ej av
Barsebäck 2 är i högsta grad en öppen fråga.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 18:41

"Rolf Martens" <rolf.martens@comhem.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> till nyhetsgrupper, brevlistor osv också för att göra andra
> uppmärksamma på denna nyligen uppsatta hemsida för vår kom-

Hvis Barsebäck er så fantastisk, hvorfor flytter man det så ikke langt,
langt væk,
så et evt. uheld dér aldrig kunne berøre Danmark? Hele den danske polemik
mod
værket kommer sig jo (bortset fra den generelle modstand mod atomkraft
i det hele taget) af værkets noget foruroligende nærhed af København. Har
man også
et værk der ligger lige så tæt på Stockholm og hvorfor ikke?

--
http://www.modspil.dk -
fordi tiden kræver et MODSPIL!

Fra : Rolf Martens