Socialdemokraternes nye gruppeledelse
Fra : Jensen

Dato : 13-04-05 11:39

Den socialdemokratiske folketingsgruppe har uden modkandidater valgt ny
ledelse:

Helle Thorning-Schmidt, partiformand og parlamentarisk leder.
Lotte Bundsgaard, politisk ordfører.
Jan Petersen, gruppeformand.
Mette Frederiksen, gruppenæstformand.
Henrik Sass Larsen, gruppenæstformand.
Poul Andersen, gruppesekretær.

fint vil jeg mene.

--
Info om mig.

http://oz5vib.webbyen.dk/

Fra : Djævelens advokat

Dato : 13-04-05 11:55

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledelse:
>
> Helle Thorning-Schmidt, partiformand og parlamentarisk leder.

Nej Hr. Jensen, Det var afslutningen på et socialdemokratisk parti, og God
dag til et Venstre + - 10%

da

Fra : Konrad

Dato : 13-04-05 12:04

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse

> Nej Hr. Jensen, Det var afslutningen på et socialdemokratisk parti, og God
> dag til et Venstre + - 10%

Forkert - det var afslutningen på det traditionelle S som vi kender det -
det nye liberale/prokapitalistiske S vil tværtimod efter al sandsynlighed
vinde stemmer *fra* V. Husk på, at en del af V´s fremgang de senere år er
forankret i utilfredse S-stemmere...

Fra : morten sorensen

Dato : 13-04-05 12:25

Konrad wrote:
> "Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse

> Forkert - det var afslutningen på det traditionelle S som vi kender det -

Tja - det ville jeg håbe. Det kunne være at jeg en dag ligefrem kunne
overveje at stemme på dem.

> det nye liberale/prokapitalistiske S vil tværtimod efter al sandsynlighed
> vinde stemmer *fra* V.

Forhåbentligt. VKs udlændingelovgivning synes jeg er forkert udformet,
men den har et nogenlunde acceptabelt resultat. Skattestoppet er meget
rigidt, men det tror jeg der var behov for på dette tidspunkt således at
systemet fattede at bevillinger ikke per automatik kan forventes forøget
år efter år. Kommunalreformen er nok osse en god ide - især fordi så
meget er foregået ad frivillighedens vej (sådan da).

Udover det synes jeg regeringen er ringe. Den satser ikke på forskning,
den indsætter egne smagsdommere og er i det hele taget baseret på et
mere og mere totalitært parti.

I øvrigt forstår jeg ikke denne begræden at 'politikken tabte' fordi
Frank Jensens nostalgi blev snævert forkastet - som om SocDems politik
har været uændret siden Louis Pio (eller bare Stauning). Den store
historiske tilslutning til partiet må netop skyldes at man har ændret
sig med tiden og justeret målsætningerne ift hvad flertallet af
befolkningen var optaget af. Nu justerer man så igen.

Første ambition var vel tålelige forhold for arbejderklassen, dernæst at
de fik del af kagen, ejerboliger, ferierejser, pensioner, osv.

Der findes stadig folk i bunden af samfundet - men de er ikke længere
nok til at man kan bygge en slagkraftig politisk bevægelse på dem.

Man må så vælge at være repræsentanter for dem - en slags
'middelklassens dårlige samvittighed' eller man må henvende sig til
befolkningsflertallet - og de er ikke arbejdere (i den gamle forstand).

--

morten sorensen

Fra : Konrad

Dato : 15-04-05 10:28

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Tja - det ville jeg håbe. Det kunne være at jeg en dag ligefrem kunne
> overveje at stemme på dem.

Hvorfor så ikke stemme på den "ægte" vare, dvs V eller R?

> Forhåbentligt. VKs udlændingelovgivning synes jeg er forkert udformet, men
> den har et nogenlunde acceptabelt resultat.

Ja - det er da naturligvis trist det er kommet så langt, men alternativet
er/var altså værre end de nuværende stramninger. Dog kan man beklage at
Haarder er skiftet ud med Hvilshøj - i bakspejlets lys synes jeg Haarder
trods alt tilførte sin post en slags medmenneskelig dimension - han var
virkelig et forsøg på en *integrations*-minister, medens Hvilshøj
kvalifikationer indtil videre peger i retning af en hjerteløs
"strammertype". "Hvad skal jeg sige til min irakiske ven og hendes to børn
der netop er blevet udvist?" Svar : "Du skal naturligvis sørge for at de
hurtigst muligt kommer til Irak på en ordentlig måde" (frit efter
hukommelsen). Selvom Haarder blev kritiseret for at dreje rundt på en
tallerken når ubehagelige sager blev lidt *for* omtalt i medierne, er det da
under alle omstændigheder vigtigt at vise, at systemet ikke nødvendigvis
står over individdet, i så vigtige sager som skrivebordsudvisning fra det
land man bor i.

>Skattestoppet er meget rigidt, men det tror jeg der var behov for på dette
>tidspunkt således at systemet fattede at bevillinger ikke per automatik kan
>forventes forøget år efter år.

Ja, men også her kan man sige, der måske kunne mangle lidt fleksibilitet.

>Kommunalreformen er nok osse en god ide - især fordi så meget er foregået
>ad frivillighedens vej (sådan da).

Jeg savner stadig en god, grundig og fyldestgørende forklaring på hvad der
gør strukturreformen til en så fantastisk god ide.

> Udover det synes jeg regeringen er ringe. Den satser ikke på forskning,
> den indsætter egne smagsdommere og er i det hele taget baseret på et mere
> og mere totalitært parti.

Enig. Det er først og fremmest den totale passivitet der springer i øjnene -
man snakker populært sagt, og r**** går. Vigtige sager parkeres belejligt i
"råd" eller "tænketanke" - globaliseringsråd, velfærdskommision osv osv - på
den måde udskydes ubehagelige beslutninger og problemstillinger, så
regeringen og særligt Fogh ikke kommer i klemme. Og almindelige politiske
problemstillinger skydes med vanlig totalitær hård hånd ned af en enerådende
leder, når emnet i en fokusgruppe eller hos BT's lederskribenter er blevet
mødt med nedadvente tommelfingre - vejafgiften er seneste eksempel. Jeg
synes man ikke er streng hvis man hævder, at den nuværende regering i
praksis kun førte politik de første 100 dage efter november 2001 - siden har
den været taburetklæbere.

> [...]
> og justeret målsætningerne ift hvad flertallet af befolkningen var optaget

Det er i hvert fald et faktum, at befolkningssammensætningen i Danmark har
ændret sig - men hvad så? Politik er da ikke en vare der indretter sig efter
sine forbrugere - en sådan tilgang kun i bedste fald kun være med til at
bevare status qou, for vi ved jo, at hvis det er noget mennesket (læs :
Mennesker i Danmark) dybest set ikke ønsker, så er det jo forandring - og
forandring formuleres gennem politik, hvis "forbrugerne" skal definere
politikken, eller politik indrettes efter målgruppernes allermindst ønske,
vil der aldrig blive formuleret en lødig forandringsvenlig og dermed
fremtidsorienteret politik.

> [...]
>
> Der findes stadig folk i bunden af samfundet - men de er ikke længere nok
> til at man kan bygge en slagkraftig politisk bevægelse på dem.

Nej - ergo kan S ikke længere være det største parti, alene i kraft af sine
mærkesager. Men i stedet for at bevidstgøre potentielle eller "vildfarne"
vælgere om at man altså ikke alligevel helt har "sejret ad helvede til"
begår man den brøde, at udskifte sin politik med den tidligere
hovedfjendes - og så er partiet jo dødt, som vi kender det - det er et
afsluttet kapitel. Når S ikke længere samarbejder med fagbevægelsen, når S
ikke længere ensidigt taler arbejdernes sag, men i praksis honorerer
arbejdsgivernes krav, så er S ikke længere det parti vi kendte det.
Bevares - der vil da sikkert i mange år fremover sidde Folketingspolitikere
der er medlem af et Socialdemokraterne - men det er jo næppe
socialdemokratisak politik de vil føre.

> Man må så vælge at være repræsentanter for dem - en slags 'middelklassens
> dårlige samvittighed' eller man må henvende sig til
> befolkningsflertallet - og de er ikke arbejdere (i den gamle forstand).

Helt rigtigt - men hvorfor så ikke stifte et nyt parti, med en ny, klar
defineret linie, i istedet for at bedrive fløjkrige, stå i magttom, komme
med skiftende grumsede politiske for vælgerne forvirrende og uklare
udmeldinger og skifte formænd efter hvert valg? Jeg synes historien har
vist, at den strategi er en dødssejler - Thorning og de andre burde i
stedet - med base i den magt og opbakning de jo vitterligt har - have dannet
et udbryderparti, og det kunne de have gjort med succes - i hvert fald målt
på stemmer, og uden at gå på kompromis eller "skade" det oprindelige partis
idealer, som jo omvendt også stadig nyder opbakning, nok til en 10-15%. Et
sådan opsplittet parti kunne sikkert støvsuge flere stemmer op, samarbejde
med "moderpartiet", og dermed blive en "slagkraftig" blok. Mht historien
tænker jeg naturligvis på fortilfældene - SF, VS, Z, CD, DF og Ø...Pudsigt
nok har man i dag ikke et "Konservative Kommunister" - og det var jo nok en
god ide - hvad får dog nogle til at tro, at "liberale socialdemokrater"
skulle være en god ide, set ift socildemokratiets overlevelse, og muligheden
for et troværdigt, levedygtigt alternativ til den nuværende regering?

Fra : morten sorensen

Dato : 15-04-05 10:44

Konrad wrote:

> Hvorfor så ikke stemme på den "ægte" vare, dvs V eller R?

Jeg mener V er blevet et masseparti med nogle totalitære strøg; kan ikke
stemme på dem.

R er blevet for de højtuddannede, urbane typer. Angiveligt skulle de
være et meget 'moralsk' parti, men ser jeg på deres politik
(skattelettelser til de højtlønnede, penge til forskning) er det jo som
alle andre partier bare politik der gavner deres vælgere.

Hovedet på sømmet kom da Bondam (vistnok seriøst?) advokerede for en
single-politik, hvilket sikkert osse rammer deres vælger fint. At de i
samme grad som alle andre varetager deres vælgeres interesser, var
derefter helt klart.

Single-politik er nok det dummeste jeg har hørt i år - og der har endda
været valg, så der er stiv konkurrence.

Og jeg stemte endda R til valget..... hehe

> Ja - det er da naturligvis trist det er kommet så langt, men alternativet
> er/var altså værre end de nuværende stramninger. Dog kan man beklage at
> Haarder er skiftet ud med Hvilshøj

Ja - for fanden (med al respekt hedder det så vist....)

> - i bakspejlets lys synes jeg Haarder
> trods alt tilførte sin post en slags medmenneskelig dimension - han var
> virkelig et forsøg på en *integrations*-minister,

Ja - og han stillede op i TV - så oppositionen fik alle de chancer de
ville for at pløkke ham for åben skærm. Alligevel måtte R ty til en
ussel smædevideo.

> [...]
> står over individdet, i så vigtige sager som skrivebordsudvisning fra det

Præcis - liberal må i nogen grad handle om at man stiller individdet
over staten. Det skal naturligvis ikke ende i enkeltsagspolitik og
balancen er svær - men i alle tilfælde at se det fra statens side er
imho ikke liberalt.

> Ja, men også her kan man sige, der måske kunne mangle lidt fleksibilitet.

De kunne godt inddrage nogle helhedsbetragtninger - især fordi skat jo
financierer landet her og de fleste store ændringer vel kræver ændringer
i skattelovgivningen.

Hvis den er låst, er der ikke meget rum til reformer.

> Jeg savner stadig en god, grundig og fyldestgørende forklaring på hvad der
> gør strukturreformen til en så fantastisk god ide.

Mange kommuner er for små; har selv boet i en sådan.

Men det mere afgørende må være forholdet mellem de offentlige kasser så
kassetænkning undgås - og jeg har slet kke overblik om dette så er et
skridt i den rigtige retning.

> [...]
> praksis kun førte politik de første 100 dage efter november 2001 - siden har

Enig. Skattestop, udlændingelov. Punktum.

Nu venter vi så åbenbart på 10-årsdagen og det tradionelle efterfølgende
regeringsskifte.

> Nej - ergo kan S ikke længere være det største parti, alene i kraft af sine
> mærkesager.

Præcis.

> [...]
> ikke længere ensidigt taler arbejdernes sag, men i praksis honorerer
> arbejdsgivernes krav, så er S ikke længere det parti vi kendte det.

Enig.

> [...]
> socialdemokratisak politik de vil føre.

> Helt rigtigt - men hvorfor så ikke stifte et nyt parti, med en ny, klar

Jeg mener at SF rent faktisk kunne have godt af at få nogle Frank Jensen
Socdemere; de er nok ideologisk tændte nu - og det mangler SF pt - en
grund til at eksistere.

--

morten sorensen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 13-04-05 15:06

Konrad wrote:
> [...]
>
> Forkert - det var afslutningen på det traditionelle S som vi kender
> det - det nye liberale/prokapitalistiske S vil tværtimod efter al

I er jo enige.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-04-05 16:32

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> [...]
> vinde stemmer *fra* V. Husk på, at en del af V´s fremgang de senere år er

Der er ikk ebrug for flere liberale partier.

Se Svendsens indlæg

Peter

Fra : morten sorensen

Dato : 13-04-05 16:41

Peter K. Nielsen wrote:

> Der er ikk ebrug for flere liberale partier.

Jeg vidste ikke der var nogle.

--

morten sorensen

Fra : Croc®

Dato : 13-04-05 17:41

On Wed, 13 Apr 2005 17:40:59 +0200, morten sorensen
<morten@mortens.net_DELETE> wrote:

>Jeg vidste ikke der var nogle.

Jeg har også svært ved at se bare et enkelt.

Regards Croc®

Fra : Sirannon

Dato : 14-04-05 07:31

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også svært ved at se bare et enkelt.
>
> Regards Croc®

De Raikale? De er bare ret gode til at skjule det....

Fra : Croc®

Dato : 14-04-05 13:34

On Thu, 14 Apr 2005 08:30:55 +0200, "Sirannon"
<runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote:

>De Raikale? De er bare ret gode til at skjule det....

Isåfald må det være social-liberale, men jeg ved nu ikke rigtig om jeg
køber den.

Regards Croc®

Fra : morten sorensen

Dato : 14-04-05 07:31

Sirannon wrote:
> "Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> De Raikale? De er bare ret gode til at skjule det....

Ja, ved at stemme for rockerlov fx - og stadig mene at staten ikke skal
refundere udgifter i skattesager den taber (med mere end 50%).

--

morten sorensen

Fra : Konrad

Dato : 15-04-05 10:38

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også svært ved at se bare et enkelt.

Ejheller her. Jeg er vel ikke den eneste der blev overrasket efter den
nuværende regerings tiltrædelse? Jeg havde helt ærligt troet Fogh&co ville
være langt mere liberal, med tanke på "Minimalstatsbogen" etc - men måske
har jeg bare været offer for dels den nuværende oppositions daværende
skræmmekampagne, dels den tidligere oppositions tømme løfter til potentielle
ærkeliberale vælgere...Det er nok en kombination...

Fra : morten sorensen

Dato : 15-04-05 10:49

Konrad wrote:
> [...]
> nuværende regerings tiltrædelse? Jeg havde helt ærligt troet Fogh&co ville
> være langt mere liberal, med tanke på "Minimalstatsbogen" etc

Uha - jeg havde fanget at der ikke ville ske noget. Så jeg skred til
fordel for R som jeg trods mine problemer med opfatter som et parti med
reformvilje.

--

morten sorensen

Fra : Konrad

Dato : 21-04-05 11:22

> Uha - jeg havde fanget at der ikke ville ske noget.

Så har du et bedre politisk kompas end undertegnede. Naturligvis havde jeg
da ikke forventet en revolution - slog faktisk selv til lyd for, at det
dybest set var ret begrænset *hvor* meget V's liberale fløj kunne realisere
deres hensigtserklæringer, men alligevel er jeg lidt overrasket over hvor
lidt politik der egentlig er ført. Synes meget af det er symbolpolitik, dvs
politik der ser ud af noget, men ikke batter meget i det store perspektiv,
hvis man skal stille liberalisme op imod socialdemokratisme, som vel sådan
set er den måde samfundet er indrettet.

>Så jeg skred til fordel for R som jeg trods mine problemer med opfatter som
>et parti med reformvilje.

Men, mon R's "stærke" reformvilje ikke også hænger en smule sammen med, at
de sidder i opposition og under valgkampen i 2001 stod til at miste
regeringsmagten? Det samme ser vi imho hos VK - deres reformiver var da
gigantisk dengang de selv sad i opposition - nu parkerer de beslutningerne i
diverse tænketanke og undersøgelsesudvalg. Og så skal reformer vel blot
gennemføres for reformernes egen skyld - der skal lissom være en
problemstilling før man kan tale om reformer.

Fra : morten sorensen

Dato : 21-04-05 16:35

Konrad wrote:
> [...]
> deres hensigtserklæringer, men alligevel er jeg lidt overrasket over hvor
> lidt politik der egentlig er ført. Synes meget af det er symbolpolitik,

Det er det - og det er så skuffende. Jeg troede faktisk indtil for
nyligt at symbolpolitik var en venstreorienteret ting - flaskepant og
andre miljøtiltag der giver folk god samvittighed snarere end at have en
reel effekt.

Den anden side kan osse ser jeg - og det burde egentligt ikke have
overrasket....

> Men, mon R's "stærke" reformvilje ikke også hænger en smule sammen med, at
> de sidder i opposition og under valgkampen i 2001 stod til at miste
> regeringsmagten?

Jo - det kan ske. De fik dog min stemme fordi de har sagt det i mange år
- væk med boligsikring, kig på boligstøtten, efterløn osv.

Jeg opfatter derfor reformtrangen som ægte.

--

morten sorensen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-04-05 12:17

> [...]
>
> "Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Nej Hr. Jensen, Det var afslutningen på et socialdemokratisk parti, og God

Hvorfor mener du det?

Michael

Fra : Rune

Dato : 13-04-05 12:06

> Nej Hr. Jensen, Det var afslutningen på et socialdemokratisk parti, og God
> dag til et Venstre + - 10%

Jamen det er allerede sket for længe siden. Da Venstre besluttede at føre
socialdemokratisk politik. At så socialdemokraterne også begynder at føre
socialdemokratisk politik ligesom Venstre er vel ingen ulykke - for
socialdemokraterne altså. Måske de kan presse Venstre til at føre egentlig
Venstrepolitik? Så vil det være en ren win-win situation.

Fra : Konrad

Dato : 13-04-05 12:01

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> fint vil jeg mene.
> Info om mig.
>
> http://oz5vib.webbyen.dk/

Her finder betegnelsen "partisk" virkelig sin berettigelse

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-04-05 16:34

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> ledelse:
>
> Helle Thorning-Schmidt, partiformand og parlamentarisk leder.

Til gengæld kan jeg så glæde dig med som lovet at Poul Vesterbæk IKKE bliver
borgmester i Viborg kommune

Peter