Forandrings-uvillige skitzoide
Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-05 21:42

DE2 TV har netop haft program om skitzoide.
Som DR2s eksperter definerede det, var det folk der ikke er narkotisk
afhængige af gruppesamvær - SOM VÆRDSÆTTER ENSOMHED
Enhver der får den diagnose må være stolt og tilfreds - gid det var mig

Mikkel Foldmanns uddeling af denne diagnose sker på helt andet grundlag, for
psykiatri er er virvar af selvmodsigelser, incl i diagnose-definitioner.

Eneste negative træk ved VISSE skitzoide arbejdsløse er, at de er
"forandrings-uvillige".

Det er jo tegn på extrem kløgt at man ikke bøjer sig for masserne, blot for
at være populær.
Næsten alle gavnlige individualister har været "forandrings-uvillige", og da
der er rift om jobbene, så er det naturligt at de der ikke er så
forandrings-villige som cheferne ønsker , vælger arbejdsløshed. Men det
bliver man ikke psykisk syg af.

For mange er ensomhed en 100% god ting. For de fleste er et kompromis og en
variation det eneste rigtige. Vi er alle skitzoide til en vis grad
NÆSTEN AL GODT ARBEJDE UDFØRES AF ENERE - at arbejde godt alene, er ikke i
modstrid med at uddelegere ansvar og byttehandle og føje sine særheder til
andres og opnå samarbejde. Men hygge gavner sjældent produktivt arbejde.

Stig kun ned i ensomhed, måske kommer du - hvem hved -
gennem ensomhedens port ud til noget frit og stort, og det fælles - store
fund - lå på ensomhedens bund. Otto
Gelsted.

Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget
ensom. Det er kun savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. Søren
Kierkegaard

Man kan leve nok så tilbagetrukket, man bliver
dog, før man får set sig for, en skyldner eller en troende. Goethe

ESiiklsl Det, som knuger mig, er det min sjæl, der forsøger at komme ud i
det fri, eller verdens sjæl, der banker på mit hjerte for at blive indladt?
Tagore, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i litteratur 1861-1941

The strongest man in the world, is he who stands most alone.
Henril Ibsen

" I ensomhed æder man sig selv op, i samvær ædes man op af andre"
In solitude the lonely man is eaten up by himself, in crowds by the many.
Nietzsche

Den, som ikke synes om ensomhed, vil ikke elske friheden. Arthur
Schopenhauer

Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget ensom. Det er kun
savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. Søren Kierkegaard

Alle mennesker er lidt mærkelige, undtagen du og jeg, og selv du er
lidt mærkelig. Robert Owen

Whosoever is delighted in solitude, is either a wild beast or a
god Plato (B.C. 427?-347?)Greek Philosopher

In Genesis it says that it is not good for a man to be alone, but
sometimes it's a great relief. John Barrymore

Fra : Jon Pagh

Dato : 08-04-05 22:35

> [...]
> afhængige af gruppesamvær - SOM VÆRDSÆTTER ENSOMHED
> Enhver der får den diagnose må være stolt og tilfreds - gid det var mig

Jeg så desværre ikke ovennævnte program. Hvad hed det? Min jævnaldrende
fætter er diagnosticeret "skizoid" så jeg er meget interesseret. Han søger
ensomheden, men der er også mange andre ting i hans liv der måske er
forbundet med det. Tvangstanker, vrangforestillinger, selvovervurdering,
gentager sig selv om og om igen, manglende personlig hygiejne... Han er
intelligent og er ikke skizofren, men vi ved ikke meget om hvad det er at
være "skizoid". Alle links og hints modtages med kyshånd.

---

Jon Pagh, Cand Scient.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-05 23:09

"Jon Pagh" <jpxxxxxxx@hotmail.com> wrote in message

> Jeg så desværre ikke ovennævnte program. Hvad hed det? Min jævnaldrende

DR2 omkring kl 22
Der var megen snak om arbejdsløshed
og Dansk Industris Hans Skov Christensen var med
"Hvad gør vi med FRank", var måske titlen
Megen snak om samfundets væv af løgne vedr sindsygdom.
Men skitzoid er slet ikke på nogen måde en sindsygdom - det er en
karakterafvigelse eller personlighedsforstyrrelse og måske andre burde lære
af disse afvigere. Når nævenyttige Trine kommer til sin lillebror Thomas med
en liste over hans fejl, svarer han "Det er ikke fejl, det er
_karakter-egenskaber_"

> [...]
> forbundet med det. Tvangstanker, vrangforestillinger, selvovervurdering,
> gentager sig selv om og om igen, manglende personlig hygiejne...

Hvis kolera- og pest-epidemier plagede Danmark, var hygiejne måske
interessant. Nu er det privatsag og en sag for snobber og sladdersøstre

Han er
> intelligent og er ikke skizofren, men vi ved ikke meget om hvad det er at
> være "skizoid". Alle links og hints modtages med kyshånd.

Det er virkelig ulækkert at folk synes de er så vidunderlige, at afvigere
skal foretrække deres selskab, og hvis de foretrækker ensomhed så kaldes de
syge.

"De gode" er misundelige på de harmoniske der kan holde eget selskab ud, for
det kan de ikke selv

"De gode er nødt til at korsfæste den, der opfinder sig sin egen dyd! Dét er
sandheden.Nietzsche

" If a man does not keep pace with his companions, perhaps it
is because he hears a different drummer. Let him step to the music he hears,
however measured or far away. Thoureau

"Hvis hele menneskeheden undtagen en havde et synspunkt, og den ene tænkte
modsat, ville menneskeheden have lige så lidt ret til at censurere mod den
ene, som han, hvis han havde magt, ville have ret til at censurere mod
menneskeheden. John Stuart Mill l806-l873

Fra : Jon Pagh

Dato : 08-04-05 23:21

Hey Bo.

Jeg fatter desværre ikke en kæft af hvad du skriver. Hvad er det du svarer
på?

---

Jon Pagh, Cand Scient.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-04-05 07:20

> [...]
>

> Hey Bo.
>
> Jeg fatter desværre ikke en kæft af hvad du skriver. Hvad er det du svarer

Nu har jeg hjulpet dig med at du kan se TV-programmet du spurgte om - kunne
du hjælpe mig med et par ord, evt pr privat mail, om hvad gav dig problemer
med at forstå mit unægteligt hastigt skrevne indlæg?

Bo Warming. Cand.Scient.

DR2 TV , lige før midnat idag genudsendes skitzoid-programmet

Fra : Jon Pagh

Dato : 09-04-05 07:31

> [...]
>
> Bo Warming. Cand.Scient.
>
> DR2 TV , lige før midnat idag genudsendes skitzoid-programmet

Jamen jeg kunne bare ikke finde hoved eller hale i det du skrev.

Rudi har dog givet mig nogle gode links, så tak for hjælpen.

---

Jon Pagh, Cand Scient.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-04-05 09:00

"Jon Pagh" <jpxxxxxxx@hotmail.com> wrote in message

> Jamen jeg kunne bare ikke finde hoved eller hale i det du skrev.

Og når kommunikation ikke lykkes, så kan der være fejl hos afsender eller
modtager, og råben om at der ikke er hoved og hale i mit forsøg på at hjælpe
dig, er ligesom ikke særlig konstruktivt - du kan ringe , privatmaile eller
skrive her, hvad PRÆCIS du ikke fandt letforståeligt. Så kan jeg måske lære
at skrive mere forståeligt - nu er jeg på var bund og du virker som en
mudderkaster ala jødestjernende nazier, der blot havde aggressioner de ville
af med, og nød at have alibi til sadisme. Ikke at ord kan såre MIG, men
andre i debatten kan du nok mobbe ud af usenet, ligesom nazierne gjorde med
jøder ud af Tyskland.Køb en boksebold og vær social her på nettet.

Fra : Jon Pagh

Dato : 09-04-05 09:08

> [...]
> hjælpe dig, er ligesom ikke særlig konstruktivt - du kan ringe ,
> privatmaile eller skrive her, hvad PRÆCIS du ikke fandt letforståeligt.

Dit svar var bare forvirrende. Rudi's var til gengæld præcist og
informativt.

> Så kan jeg måske lære at skrive mere forståeligt - nu er jeg på var bund
> og du virker som en mudderkaster ala jødestjernende nazier, der blot havde
> aggressioner de ville af med, og nød at have alibi til sadisme.

Er jeg nazist fordi jeg ikke forstår dit svar? Du har vist en skrue løs.

---

Jon Pagh, Cand Scient.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-04-05 09:26

"Jon Pagh" <jpxxxxxxx@hotmail.com> wrote in message

> Dit svar var bare forvirrende. Rudi's var til gengæld præcist og
> informativt.

> Er jeg nazist fordi jeg ikke forstår dit svar?

At kalde folk nazister er pøbel- og bodega-jargon som jeg altid har overladt
til andre.

Jeg påpeger at præcis samme psykologiske mekanismer der får dig til at takke
mig for forsøg på at hjælpe dig - bl.a. med klokkeslet og kanal for
genudsendelse af program du meget gerne ville se - MED AT DU HETZER VILDT
MOD MIG, er
l i g e s o m
naziernes jødestjerning af afvigere.
Hvad er du cand.scient i. Gerne ring 35861000

> Du har vist en skrue løs.

Måske du har mobbet din fætter ud i psykiatrisk afvigelse ved, at du også
overfor ham er hurtig på aftrækkeren med at stemple alt som sindsyge, når du
ikke evner at forstå det.

Fra : Jon Pagh

Dato : 09-04-05 09:32

> At kalde folk nazister er pøbel- og bodega-jargon som jeg altid har
> overladt til andre.

Glem det. Jeg kan se af andres debat med dig at det er din almindelige måde
at svare folk på.

Havde jeg vist at du havde rotter på loftet, havde jeg spurgt en anden.

Undskyld ulejligheden.

---

Jon Pagh, Cand Scient.

Fra : Thomas Krogh

Dato : 10-04-05 22:47

"Jon Pagh" <jpxxxxxxx@hotmail.com> wrote in message

(...)

> Glem det. Jeg kan se af andres debat med dig at det er din almindelige
måde
> at svare folk på.

Jep. Han er prototypen på en net-kook:

http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

(...)
> Havde jeg vist at du havde rotter på loftet, havde jeg spurgt en anden.

Det havde næppe hindre BW i at svare dig alligevel, alene som påskud til at
poste de sædvanlige kdesommelige citater og de livsløgne han holder sig til.
BW's evne til at gentage sig selv er legendarisk.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Mikkel Foldmann

Dato : 11-04-05 19:55

On Sat, 9 Apr 2005 10:00:01 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

(-)
> [...]
>mudderkaster ala jødestjernende nazier, der blot havde aggressioner de ville
>af med, og nød at have alibi til sadisme.

Kun tre indlæg før du sviner en anden debattør til? Det ser værre og
værre ud med dig, skizo.

--

Mikkel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-04-05 00:27

Hej Jon Pagh, du skrev i dk.videnskab:

> Min jævnaldrende fætter er diagnosticeret "skizoid" så jeg er
> meget interesseret.

> Alle links og hints modtages med kyshånd.

Jeg ved ikke, om du har søgt med google. Men hvis du ikke har, er der
en lille "stikartikel" (stikord men mere end et ord her:
<http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/skizoid.htm>

Det hedder næsten det samme på engelsk, hvorfor det giver bedre pote:
<http://www.google.dk/search?q=schizoid>

Den finder bl.a. den ikke så ringe lille artikel:
<http://www.mentalhealth.com/dis/p20-pe02.html>

PS: Hvis - eller utvivlsomt når - du støder ind i artikler, bøger o.l.,
der væver noget om, at skizoide *kan* udvikle sig til skizofrene, så
klap hesten og snup en rugbrød til. Specielt ved yngre mennesker tyder
meget på, at det i disse (ikke særlig hyppige) tilfælde oftest
fejldiagnostring.

(Dvs. en skizofren - især 'simpel skizofreni' - antages først i
forløbet ikke helt sjældent at være skizoid. I løbet af en del måneder
eller op til måske et års tid bliver adfærden stadig mere utvetydig
skizofren og diagnosen ændres. Men derfor mener jeg ikke, man kan tale
om, at personen har udviklet sig fra at være skizoid til skizofren. Han
var det fra starten).

[1] 'Simpel skizofreni' starter næsten altid meget ung alder, yderst
sjældent efter ca. midt i tyverne. Skønt det også kan komme som et
tilsyneladende lyn fra en klar himmel, er det ikke sjældent "snigende".
Derfor kan personen i starten af en lidt længerevarende opgangsfase
godt forveksles med en skizoid.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jon Pagh

Dato : 09-04-05 07:26

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> <http://www.google.dk/search?q=schizoid>
>
> Den finder bl.a. den ikke så ringe lille artikel:

Tak - den sidste her var lige sådan noget jeg søgte efter.

> [...]
> tilsyneladende lyn fra en klar himmel, er det ikke sjældent "snigende".
> Derfor kan personen i starten af en lidt længerevarende opgangsfase

O.K. Det er lidt stof til mig her. Mange tak.

---

Jon Pagh, Cand Scient.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-04-05 09:21

"Jon Pagh" <jpxxxxxxx@hotmail.com> wrote in message
> "Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

Alle danskere har skitzoide og skitzofrene træk. Alle er egoister/splittede
osv
Gradsforskelle er smagsdommeres belæg for mudderkast

Og fordi alt er gummi, så dækker man sig ind med at "det modsatte kan let
være sandt, men alligevel skal du dele vor religiøse tro og had mod
afvigende medmennesker"

Og alle kan blive forelskede. Og alle kan have nederlag. Alle kan forveksles
med alle typer indlagte på psykiatriske afdelinger og i
distriktspsykiatrien, så vi er alle tossede - og den der har flertallet bag
sig, kan mistænkeliggøre mindretallet. Psykiatri adskillere sig ikke fra
naziernes jødestjerning, så vejen frem er at forbeholde diagnoser til

1. de der søger lægehjælp
2. de voldsfarlige der tvangsindlægges

Er antal skitzoide, der er blevet kriminelle, større end for andre
danskere?. NEJ TVÆRTIMOD , og vedr psykoseramte er der klar statistik om, at
de er
Øufarlige langt mere end gennemsnittet*
(når vi ser bort fra voldsmænd, hvis advokat EFTERFØLGENDE skaffer dem
behandlingsdom, for at skåne dem for fængsel).

Sindsyge er egosvage og evner ikke at gøre alvor af de trusler som nogle få
af dem stiver sig af med. Hvis ikke vi hældte skadelig behandling over dem,
ville de være mere sociale og billige end andre arbejdsløse danskere dvs
langt, langt, langt mindre belastende end muslimer.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-04-05 15:14

> Tak - den sidste her var lige sådan noget jeg søgte efter.

Det var så lidt.

I det hele taget er sitet (<http://www.mentalhealth.com/>) som helhed
ret godt, hvis man lige ser bort fra, at koderne er irriterende. (Man
skal ikke blot bruge active scripts men også lade activeX-komponenter
blive kørt i sine indstillinger).

PS: Og ja, ignorer for guds skyld Bo. Det er mange år siden, at han -
mht. Usenet i hvert fald - røg udenfor pædagogisk rækkevidde.

--
Hygge fra Århus - Rudi