Hvide pletter
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 27-05-01 10:54

Hej

Trist start på min genstartede akvriehobby. De første fisk jeg køber
viser sig at være syge. Som tidligere beskrevet har jeg for nylig
købt 20 sort neon, samt nogle andre fisk. De 20 sort neon viste sig
at være syge. Efter 2 dage opdagede jeg hvide pletter på dem, og et
besøg ved forhandleren viste at det akvarium de kom fra var røget i
karantæne på grund af samme sygdom. Jeg fik tilbudt gratis medizin,
en flaske fauna mor.

Jeg er nu på 3. dagen af den beskrevne behandling. Tilstanden ved de
sorte neon er dog ikke forbedret, tværtimod. Der er nu mange flere
pletter, og en af dem er fisket død op her til morgen.

Indtil videre ser det ikke ud til at de andre fisk smittet.

Men hvordan er det nu lige det er. Hvordan kan jeg være sikker på at
de hvide pletter er "hvide pletter" eller fiskedræber ?

Er faunamor et effektivt middel ?

Hvad kan jeg forvente af forhandleren i tilfælde af at hele eller dele
af min nyindkøbte fiskebestand dør ?

/Esben

Fra : Tom Manczak

Dato : 27-05-01 12:59

> Hvad kan jeg forvente af forhandleren i tilfælde af at hele eller dele
> af min nyindkøbte fiskebestand dør ?

Tja, når nu du har fået fisk fra et akvarium hvor fiskene nu er syge og
i karantæne. Det er da glimrende at du fik noget gratis medicin. Men det
kan du jo ikke bruge til noget hvis dine fisk dør. Derfor synes jeg at
du kan forvente at få nogle nye fisk (eller pengene tilbage). Det er der
vist en del forretninger der gør, uden problemer.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 27-05-01 13:23

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> writes:

> [...]
> du kan forvente at få nogle nye fisk (eller pengene tilbage). Det er der
> vist en del forretninger der gør, uden problemer.

Det ville jeg også mene var rimeligt. Nu forholder det sig bare sådan
at jeg "kun" købte de 20 (syge) sort neon fisk i butikken. Resten af
fiskene blev købt ved en konkurrent. Jeg håber inderligt ikke de går
til, da jeg er mere tvivlende for at jeg kan få dem "erstattet".
Nogen der har erfaring med noget i den stil ?

Hvis der er nogen der har erfaring med brug af faunamor, ville jeg
sætte pris på at vide hvornår man skal forvente at se fremgang ved de
små.

/Esben

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-05-01 20:34

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en

> [...]
> til, da jeg er mere tvivlende for at jeg kan få dem "erstattet".
> Nogen der har erfaring med noget i den stil ?

Hvis du går og drømmer om at få erstattet dine fisk, tror jeg nok at du
får en
brat opvågen når du møder fakta.
Jeg har haft akvarier og terrarier i snart 35 år, og har kun hørt om at
butikken har givet
nye fisk/dyr i meget få tilfælde. Og det er meget godt at Tom skriver
"vist", for jeg kender ingen
der gør det.
Hvis du har købt fiskene og de da havde pletter, må du siges at være
bekendt med at de
ikke var raske.
Hvis de ikke havde pletter da du købte dem, og fiskene i butikkens
akvarier heller ikke har
det, kan forhandleren med rimelig sikkerhed sige at det så er dig der har
lavet ged i den.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 27-05-01 23:47

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> skriver "vist", for jeg kender ingen der gør det. Hvis du har købt
> fiskene og de da havde pletter, må du siges at være bekendt med at

Der var ingen synlige tegn på fiskene ved køb. 2 dage senere var de
svært angrebne, og ligegeledes var dem i butikken. De var ganske
enige i at det kom fra dem, og gav da også uden videre brok mig
medicin gratis.

> Hvis de ikke havde pletter da du købte dem, og fiskene i butikkens
> akvarier heller ikke har det, kan forhandleren med rimelig sikkerhed
> sige at det så er dig der har lavet ged i den.

Det sagde de også i telefonen. Men da jeg kom ned i butikken, og hev
ekspedienten ind til akvariet, der da var blevet sat i karantæne og
under medicinsk behandling, droppede de hurtigt snakken om at det var
min fejl.

Men ok, jeg noterer hermed at jeg ikke skal sætte for høje håb. Men
jeg ser ingen grund til at giv op på forhånd.

/Esben

Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 28-05-01 00:00

On 28 May 2001 00:47:10 +0200, Esben Haabendal Soerensen
<esben@haabendal.dk> wrote:

> [...]
>
>Men ok, jeg noterer hermed at jeg ikke skal sætte for høje håb. Men
>jeg ser ingen grund til at giv op på forhånd.

I dyrebutikkkjeden jeg kjøper alle mine fisker er det 8 dagers garanti
på fisker man kjøper. Dør de før den tiden har gått, tar man med
vannprøve og får evt. ny fisk hvis vannprøven er god.
En meget god ordning, som gjør at kundene er fornøyde.

Fra : Davidsen

Dato : 28-05-01 17:35

"Svein Tore Sølvik" <shazbot@mobilpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
| vannprøve og får evt. ny fisk hvis vannprøven er god.
| En meget god ordning, som gjør at kundene er fornøyde.

ZooCity i Rødovre (er det vist ?) har samme regel; de bytter indkøbte,
afdøde fisk,
hvis de afleveres sammen med en vandprøve..(som er OK).
Om reglen fungerer i praksis ved jeg heldigvis ikke...

____________________
Thomas Davidsen
Skibsingeniør
Naval Architect, B.Sc.
Davidsen@worldonline.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 28-05-01 20:44

"Davidsen" <Davidsen@worldonline.dk> writes:

> ZooCity i Rødovre (er det vist ?) har samme regel; de bytter indkøbte,
> afdøde fisk,
> hvis de afleveres sammen med en vandprøve..(som er OK).
> Om reglen fungerer i praksis ved jeg heldigvis ikke...

Indtil videre er det kun en sort neon der er gået til. Men der er
stadig tydelige hvide pletter, selvom det ser ud til at gå den rigtige
retning.

Kan det virkelig passe der ikke er nogen her der har erfaring med
behandling med faunamor som kan sige hvornår man skal forvente at
pletterne er væk ?

/Esben

Fra : Niels Thrane

Dato : 28-05-01 21:15

Jeg har prøvet at behandle forkølelsespletter med Odimor, fiskene var totalt
pletfrie efter 5-6 dage.

Det var i øvrigt også sort neon.

Er du sikker på at det er fiskedræber du har?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 28-05-01 22:00

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> writes:

> Jeg har prøvet at behandle forkølelsespletter med Odimor, fiskene var totalt
> pletfrie efter 5-6 dage.
>
> Det var i øvrigt også sort neon.
>
> Er du sikker på at det er fiskedræber du har?

Nej, jeg er ikke sikker på noget. Hvordan ser man forskel ??

/Esben

Fra : Niels Thrane

Dato : 28-05-01 22:15

> Nej, jeg er ikke sikker på noget. Hvordan ser man forskel ??

Jeg er ikke den store ekspert, men det jeg fik at vide var, at hvis fisken
er ramt af fiskedræber ser den ud som om man har tabt den i en sukkerskål -
altså helt dækket af prikker.

Ved Oodinium (sdavefajl) starter det med små prikker på finnerne som senere
breder sig til kroppen, hovedsageligt den øverste del af kroppen.

Som sagt har jeg ikke ret meget erfaring med bestemmelse af sygdomme, så du
skal tage det med visse forebehold.

Du har vel ikke nogen billeder af fiskene?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-05-01 07:27

> Jeg er ikke den store ekspert, men det jeg fik at vide var, at hvis fisken
> er ramt af fiskedræber ser den ud som om man har tabt den i en sukkerskål -
> altså helt dækket af prikker.

Ok, så _tror_ jeg ikke det er fiskedræber. Heldigvis.

> Ved Oodinium (sdavefajl) starter det med små prikker på finnerne som senere
> breder sig til kroppen, hovedsageligt den øverste del af kroppen.

Det lyder ikke helt ved siden af. Det startede ihvertfald med få små
prikker, og er nu spredt til resten af kroppen på flere af fiskene.

> Som sagt har jeg ikke ret meget erfaring med bestemmelse af sygdomme, så du
> skal tage det med visse forebehold.
>
> Du har vel ikke nogen billeder af fiskene?

Nope. Jeg prøvede, men mit lousy digital kamera kan ikke fokusere tæt
nok på til at få prikkerne med :-/

/Esben

Fra : Niels Thrane

Dato : 28-05-01 22:19

Jeg har postet et billede af en af mine neon'er med forkølelsespletter i
dk.binaer med emnet

"dk.fritid.dyr.akvarium: sort neon med forkølelsespletter"

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-05-01 07:33

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> writes:

> Jeg har postet et billede af en af mine neon'er med forkølelsespletter i
> dk.binaer med emnet
>
> "dk.fritid.dyr.akvarium: sort neon med forkølelsespletter"

Hej, jeg har ikke adgang til dk.binaer. Jeg kunne vel ikke få dig til
at smide billedet på en webside et sted eller eventuelt maile det til
mig ?

/Esben

Fra : Katjastrofen

Dato : 28-05-01 08:47

Sig mig... er jeg den eneste.. der mener, at idet han bevise, det er
butikkens fejl, har han faktisk et års garanti ifølge købeloven ?

ved godt.. at købeloven er lidt uegnet når det gælder dyr, og især
akvariefisk.. men eftersom det jo kan bevises i dette tilfælde!

katja

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-05-01 09:45

Katjastrofen <katja.bk@email.dk> skrev i en
> [...]
>
> ved godt.. at købeloven er lidt uegnet når det gælder dyr, og især
> akvariefisk.. men eftersom det jo kan bevises i dette tilfælde!

Det lyder meget sjovt, men prøv at henvende dig til forbruger ombudsmanden.
Han er den eneste der ved hvor og hvad der er omfattet af købeloven.

Carsten

Fra : Katjastrofen

Dato : 28-05-01 23:01

Altså.. jeg så i rene ord for pengene..

at der var et års garanti på undulater og heste osv
hvorfor skulle der så ikke være det på fisk ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-05-01 00:53

> Altså.. jeg så i rene ord for pengene..
>
> at der var et års garanti på undulater og heste osv
> hvorfor skulle der så ikke være det på fisk ?

Det er lidt svært at bevise at du ikke har haft dem, i iskoldt vand
eller det modsatte, alt for varmt vand. Der er så mange usikkerheds
momenter at det vil være påstand mod påstand.
Hvis det skulle føres ud i livet, er der kun en til at betale for det,
og det er kunden.
En fisk til f.eks 10 kr vil så stige til minimum 20kr. butikken skal jo
have prisen
på fisken ind et sted.

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-05-01 01:09

Efter at have kigget på billedet i dk.binaer, vil jeg mene at det er odinium
(forkølelsespletter)den har og ikke fiske dræber.

Carsten

Fra : Christiansbro

Dato : 29-05-01 06:39

Nu har jeg læst alle indlæg og jeg mener du har en rigtig god sag, Esben.

Når du også kan bevise at fiskene hos dyrehandleren også er syge, kan det
ved gud ikke være dit problem og jeg vil kræve alle penge retur.

Hvis en dyrehandler havde solgt mig syge fisk ville jeg have erstatning,
ikke kun for de nye fisk, men også for alle de gamle jeg evt. villle miste,
samt gratis medicin.
Dette kræver dog en korrekt dokumentation, såsom billeder med dato af både
dine gamle fisk før og efter, samt foto af de (i dit tilfælde) syge fisk hos
sælgeren.

Nu er jeg ikke så gammel infor for akva.faget, men har dog nok kendskab til
at de dyrehandlere her i stor-kbh begynder at sælge deres fisk ligeså smart
de ankommer til butikken.
Så sansyndligheden for at dine fisk er stresset efter ankomst hjemme hos dig
er højst sandsyndelig.

Jeg ville tage en stille og rolig snak med sælgeren og sige at i begge ved
hvordan sagen står og han burde bare stille og rolig lade 20 nye fisk
passere forbi kassen når dine egne derhjemme er blevet raske.

Og hvis han ikke gør - så vil jeg gerne vide hvem sælgeren er, for så skal
jeg aldrig købe fisk der *s*

Vh
Ckristiansbro

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-05-01 07:36

"Christiansbro" <christiansbro@hotmail.com> writes:

> Nu har jeg læst alle indlæg og jeg mener du har en rigtig god sag, Esben.
>
> Når du også kan bevise at fiskene hos dyrehandleren også er syge, kan det
> ved gud ikke være dit problem og jeg vil kræve alle penge retur.

Lige min tanke.

> Hvis en dyrehandler havde solgt mig syge fisk ville jeg have erstatning,
> ikke kun for de nye fisk, men også for alle de gamle jeg evt. villle miste,
> samt gratis medicin.

Det ville jo være rart. Og ganske rimeligt!

> Dette kræver dog en korrekt dokumentation, såsom billeder med dato af både
> dine gamle fisk før og efter, samt foto af de (i dit tilfælde) syge fisk hos
> sælgeren.

Se, der bliver det værre. Jeg har forsøgt at skaffe dette. Men mit
kamera kan ikke fokusere tæt nok på til at man kan skelne en syg fisk
fra en rask fisk

> [...]
> de ankommer til butikken.
> Så sansyndligheden for at dine fisk er stresset efter ankomst hjemme hos dig

Hmm... Det lyder ikke særlig smart.

> Jeg ville tage en stille og rolig snak med sælgeren og sige at i begge ved
> hvordan sagen står og han burde bare stille og rolig lade 20 nye fisk
> passere forbi kassen når dine egne derhjemme er blevet raske.

Det vil jeg prøve. Men hvis det lykkedes at få dem raske, så vil jeg
godt kunne leve med de 20 jeg har. Men det er nok ikke sikkert jeg
vil handle så meget der igen.

> Og hvis han ikke gør - så vil jeg gerne vide hvem sælgeren er, for så skal
> jeg aldrig købe fisk der *s*

Det er i Aalborg, så det er der nok ikke fare for ;)

/Esben

Fra : J@N

Dato : 30-05-01 07:24

Nu har jeg læst alle indlæg omkring indkøb af nye fisk og jeg mener at det
er akvaristens eget ansvar ikke at sætte syge fisk i akvariet. Det er
vigtigt
at man ser meget kritisk på nye fisk om de nu er sunde og raske, og det
kræver et trænet øje. Dernæst skal man altid og jeg mener altid, sætte
sine fisk i karentæne, det gør jeg altid selv, med mindre de sættes ned til
fisk, jeg har råd til at miste.

Den der med et års garanti på fisk tror jeg ikke på, der er alt for mange
parametre, der forårsage en fisks død, dårlig pleje, foder, mangl.
vandskift,
adfærd m.m. Og halvdelen af alle fisk der sælges er sandsynligvis slået
ihjel af akvaristen inden et år.

Så derfor, se godt på fisken inden du køber, husk karentæne og giv dem
den rigtige pleje.

Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-05-01 07:58

"J@N" <no@spam.dk> writes:

> Nu har jeg læst alle indlæg omkring indkøb af nye fisk og jeg mener at det
> er akvaristens eget ansvar ikke at sætte syge fisk i akvariet.

Hvis ansvar er det at de indkøbte fisk ikke er syge ?

> [...]
> og jeg mener altid, sætte sine fisk i karentæne, det gør jeg altid
> selv, med mindre de sættes ned til fisk, jeg har råd til at miste.

Køber du aldrig mere end en slags fisk ad gangen ? Hvordan vil du
sætte f.eks. 4 forskellige typer fisk, indkøbt samme dag, men fra
forskellige akvarier ved forhandleren, i karantæne ? Hvis de er i
karantæne i samme akvarie, er man så stadig ude om det hvis alle
sammen bliver syge ?

> [...]
> mangl. vandskift, adfærd m.m. Og halvdelen af alle fisk der sælges
> er sandsynligvis slået ihjel af akvaristen inden et år.

Jeg tror heller ikke på 1 års garanti mod at fiskene dør. Garanti
dækker generelt ikke mod slid eller misbrug, og det er vel ikke
anderledes med akvariefisk. Så hvis fiskene dør af alderdom eller
dårlig behandling af ejeren, så kan der naturligvis ikke være tale om
erstatning efter garanti. Men hvis fiskene havde en sygdom eller
anden skavank/defekt ved køb, og denne ikke blev oplyst om før køb, så
burde garanti træde ind. Det interesante er hvor bevisbyrden lægger.
Og hvis ansvar det er at "defekte" fisk ikke forvolder skade på andre
fisk inden de selv ligger sig på ryggen i overfladen.

> Så derfor, se godt på fisken inden du køber, husk karentæne og giv dem
> den rigtige pleje.

Selvfølgelig. Men det er vel ikke altid muligt at spotte en sygdom i
optakten med det blåtte øje, hvilket vel er den primære grund til
karantæne.

/Esben

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-05-01 17:43

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> [...]

Enig - men derfor kan fiskepusheren jo godt udvise en fornuftig adfærd.

> [...]
> forskellige akvarier ved forhandleren, i karantæne ? Hvis de er i
> karantæne i samme akvarie, er man så stadig ude om det hvis alle

Men du smitter ikke dine egne fisk.

> Og hvis ansvar det er at "defekte" fisk ikke forvolder skade på andre
> fisk inden de selv ligger sig på ryggen i overfladen.

Med garanti (!) akvaristens egen. Jeg er sikker på at man, hvis man spørger
enhver sagkyndig, vil få svaret: Fisk skal altid i karantæne inden man
sætter dem i akvariet.

Men i det hele taget er jeg ret overbevist om at man ikke ville få ret meget
ud af en eventuel klage - det er alt for svært at afgøre bevisbyrden.
Desuden er det jo lige så svært for akvariehandleren at få øje på latente
sygdomme som for akvaristen. Men det er jo tilladt at spørge om de har været
i karantæne. Og hvis akvariehandleren afviser dette kunne man jo vente med
at købe til efter en passende periode.
F.eks. har jeg ved flere lejligheder købt fisk til senere afhentning -
hvilket er meget rart, når vi taler om vildfangede fisk til adskillige
hundrede kr., men nok ikke er let at lokke forhandleren til, hvis det drejer
sig om 10 neonfisk til 50 kr.

mvh
Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-05-01 18:31

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> writes:

> Enig - men derfor kan fiskepusheren jo godt udvise en fornuftig adfærd.

> Men du smitter ikke dine egne fisk.

Nej, men eventuelt de andre som er købt samtidigt, og derfor i
karantæne sammen med de syge fisk.

> Med garanti (!) akvaristens egen. Jeg er sikker på at man, hvis man spørger
> enhver sagkyndig, vil få svaret: Fisk skal altid i karantæne inden man
> sætter dem i akvariet.

Klart. Men hvor meget i karantæne. 1 karantæneakvarie per fisk ? 1
per fiske art ? 1 per forhandler der er købt ved ? 1 karantæne for
alle fisk indkøbt samme dag ?

> Men i det hele taget er jeg ret overbevist om at man ikke ville få
> ret meget ud af en eventuel klage - det er alt for svært at afgøre
> bevisbyrden.

Det kan helt klar være svært at bevise hvem der har skylden. Men
spørgsmålet er om det er køberen der står med bevisbyrden alene ? Det
burde fremgå af købeloven...

> Desuden er det jo lige så svært for akvariehandleren at få øje på latente
> sygdomme som for akvaristen.

Selvfølgelig. Men det ændrer vel ikke på at køberen forventer at det
er raske fisk han har købt ?

> Men det er jo tilladt at spørge om de har været i karantæne.

Nok en god ide under alle omstændigheder. Hvis forhandleren
garanterer at fiskene har været i karantæne, har man som køber endnu
større grund til at have tillid til at man har købt raske fisk.

> [...]
> når vi taler om vildfangede fisk til adskillige hundrede kr., men
> nok ikke er let at lokke forhandleren til, hvis det drejer sig om 10

Aha! Det havde jeg slet aldrig tænkt over. Jeg har tit undret mig
over hvad grunden var til at der nogen gange hænger små lapper papir
på akvarierne med noter om nogle fisk der er solgt. Det er jo en en
nem måde for en slags "for-karantæne". Det vil jeg overveje næste
gang der skal handles ind. Tak for tippet!

/Esben

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-05-01 19:59

> [...]
> nem måde for en slags "for-karantæne". Det vil jeg overveje næste
> gang der skal handles ind. Tak for tippet!

Svjh var du fra Aalborg. Du vil kunne se dette fænomen hos Carsens
Dyrehandel, når han har fået nye vildtfangede malawier hjem. Men selv efter
karantænen kan det gå rive galt. Sidst han fik hjem så fiskene faktisk meget
fine ud i 3-4 uger og pludseligt tog fanden ved dem. Og selv om det kostede
mig et sted mellem et og to tusind kroner, mener jeg på ingen måde det
handler om at Carsten har udvist dårlig forretningsmoral - vi ved jo at det
er følsomme sager. Jeg har for øvrigt ikke spurgt ham - men jeg har da
tidligere oplevet at vi har slået halv skade om en død fisk. På den anden
side tror jeg så også at Carsten opfatter mig som seriøs nok til at det ikke
drejer sig om inkompetent behandling.

mvh
Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-05-01 22:17

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> writes:

> Svjh var du fra Aalborg. Du vil kunne se dette fænomen hos Carsens
> Dyrehandel, når han har fået nye vildtfangede malawier hjem.

Det er faktisk Carstens Dyrehandel det handler om.

> [...]
> så fiskene faktisk meget fine ud i 3-4 uger og pludseligt tog fanden
> ved dem. Og selv om det kostede mig et sted mellem et og to tusind

Ouch

> mener jeg på ingen måde det handler om at Carsten har udvist
> dårlig forretningsmoral - vi ved jo at det er følsomme sager.

Klart. Der kan ikke være dårlig moral i at have syge fisk.
Spørgsmålet er hvorledes det skal og bliver håndteret.

Indtil videre har jeg heller ikke noget at klage for til Carstens
Dyrehandel. Jeg er bare interesseret i at høre hvordan andre
forholder sig til den slags situationer. Og det har jeg efterhånden
fået et billede af.

> Jeg har for øvrigt ikke spurgt ham - men jeg har da tidligere
> oplevet at vi har slået halv skade om en død fisk.

Ok. Det er nok også ganske rimeligt hvis det er nogle meget dyre
fisk. Så er avancen jo nok ikke så lille, og du køber jo nok nye
istedet...

> På den anden side tror jeg så også at Carsten opfatter mig som
> seriøs nok til at det ikke drejer sig om inkompetent behandling.

Jeg er ikke lige sikker på jeg har mødt "Carsten" endnu.

/Esben

Fra : J@N

Dato : 30-05-01 22:15

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Klart. Men hvor meget i karantæne. 1 karantæneakvarie per fisk ? 1
> per fiske art ? 1 per forhandler der er købt ved ? 1 karantæne for

Nu skal du prøve at bevare roen, hvis du har lyst til at have
et karantæneakvarie for hver fisk du køber, så værsgo!!

Jeg vil ikke komme med faste retningslinier for hvor mange fisk
osv. i stedet synes jeg du skal bruge dine sunde fornuft og vurdere
hvornår det er forsvarligt at sætte nye fisk sammen med i et
godt kørende akvarie.

Har du et akvarie med 10 zebra-maller til kr. 400,- pr.stk er
det logik at du ikke sætter f.eks. 6 nyindkøbte neon ned til dem.
Gør du det, synes jeg ikke man kan laste akvarieforhandleren,
og rejse erstatningskrav, hvis du slår hele din besætning ihjel.

Husk - altid karantæne, jo længere tid, jo bedre, helst 2-4 uger.

Hvis du synes alt dette er for besværligt, har set et lille akvarie
med motor og tre søde plastikfisk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 31-05-01 00:31

"J@N" <no@spam.dk> writes:

> Nu skal du prøve at bevare roen, hvis du har lyst til at have
> et karantæneakvarie for hver fisk du køber, så værsgo!!

Det har jeg naturligvis ikke ;) Jeg forsøger skam bare at forklare at
ordet "karantæne" i sig selv ikke er magisk, og kan løse alle
problemer. Det kommer lige som an på situationen hvor effektivt det
kan blive.

> [...]
> osv. i stedet synes jeg du skal bruge dine sunde fornuft og vurdere
> hvornår det er forsvarligt at sætte nye fisk sammen med i et

Naturligvis. Ved et nystartet akvarie vil man vel typisk købe en
væsentlig grundbestand, som dermed nemt kan komme til at smitte
hinanden, da man jo nok ikke har en 4-5 ekstra akvarier stående.

> Har du et akvarie med 10 zebra-maller til kr. 400,- pr.stk er
> det logik at du ikke sætter f.eks. 6 nyindkøbte neon ned til
> dem.

Klart.

> Gør du det, synes jeg ikke man kan laste akvarieforhandleren,
> og rejse erstatningskrav, hvis du slår hele din besætning ihjel.

Enig.

> Husk - altid karantæne, jo længere tid, jo bedre, helst 2-4 uger.

Jeg ved det. Men hvad så hvis jeg køber 6 dyre malawi ciklider på en
gang. Dem sætter jeg så i karantæne _sammen_. 1 af dem viser sig at
være syg, og smitter de 5 andre. Alle dør. Er det så stadig kun
rimeligt at få den ene erstattet ? Eller er det heller ikke rimeligt
at få den erstattet ?

> Hvis du synes alt dette er for besværligt, har set et lille akvarie
> med motor og tre søde plastikfisk

Så så. Der er ingen grund til at lægge det ud som at jeg ikke kan
klare at have akvarie. Jeg syntes bare det var interessant at se på
hvordan man kan/bør forholde sig til køb af akvariefisk i forhold til
f.eks. købeloven. Der er jo ikke nogen grund til at frivilligt vælge
at være taberen og mere eller mindre bare forære sine penge væk til
akvarieforhandlerne.

/Esben

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-05-01 07:31

> Det er lidt svært at bevise at du ikke har haft dem, i iskoldt vand
> eller det modsatte, alt for varmt vand. Der er så mange usikkerheds
> momenter at det vil være påstand mod påstand.

Det kan man jo påstå. Men det ville nu være ganske morsomt hvis
forhandleren seriøst ville beskylde en kunde for at have kogt sine
fisk bare for at få nogle nye tilsvarende. Det ville være årets
griner. Det er lige før jeg så ville undvære fiskene til gengæld

> Hvis det skulle føres ud i livet, er der kun en til at betale
> for det, og det er kunden. En fisk til f.eks 10 kr vil så stige til
> minimum 20kr. butikken skal jo have prisen på fisken ind et sted.

Nej, nu er du ikke fair. Det er jo (forhåbentlig) langt fra hver
anden fisk der går til lige med det samme. Hvis en dyrehandler havde
så dårlig en track record er det vist lige meget hvad det tager for
fiskene. Jeg ville ihvertfald ikke handle der alligevel.

/Esben

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-05-01 11:29

> [...]
> så dårlig en track record er det vist lige meget hvad det tager for
> fiskene. Jeg ville ihvertfald ikke handle der alligevel.

Nu i en mere generel betragtning, er sådanne dyrehandlere meget sådan
med at "går den så går den" og "købeloven gælder ikke her"? Det virker
ellers sådan. Jeg købte et testkit med 25% rabat. en mdr senere opdagede
jeg at skidtet var 1½ år for gammelt, ifl. udløbsdatoen. Jeg brokkede
mig, de sagde det er derfor det er så billigt. Jamen ifg. købeloven må
man ikke sælge varer (godt nok ikke spiselige) som er overskredet
udløbsdato, uden at gøre kunden helt opmærksom på det! og det havde man
heller ikke sagt til mig, eller skrevet på det flotte reklameskilt. Så
fik piben straks en anden lyd, og fik et ordentligt testkit, men
naturligvis måtte jeg betale differencen. Det har kunnet betale sig for
dem, da jeg tit handler der, og har ellers fået tiptop behandling.

Mht avancer, så kender jeg ikke noget til det, men jeg vil skyde på 100%
íft. en indkøbspris jeg overså ,og så den pris jeg skulle give. Og det
er endda i en forholdsvis billig butik.Derfor bør den avance vel kunne
dække fejl, mangler og sygdomme. Men jeg er godt klar over at de ikke
altid sælger dyre akvarier, oftest kun billlige fisk, hvorfor avancen
skal være så høj for at få det til at løbe rundt, især med elregninger
på over 10000 pr. mdr.

Det er dog forkasteligt at visse butikker sælger fiskene direkte efter
ankomst. Kunne det ikke være at butikken har en kælder med en hel masse
fisk (i akvarier naturligvis, hvorfor det ser ud som om de ikke
kommer i karantæne.

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-05-01 11:36

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en

> [...]
> ankomst. Kunne det ikke være at butikken har en kælder med en hel masse
> fisk (i akvarier naturligvis, hvorfor det ser ud som om de ikke

Hvis sendingen ellers er forløbet som den skal, så er der ikke noget der
taler imod at sælge
fiskene, straks efter ankomst. Faktisk stresser du fiskene meget mere ved
at flytte rundt på dem
flere gange end ved at pakke dem ud direkte fra den oprindelige pose.
Men hvem har dog brug for 500 neonfisk

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 29-05-01 19:54

Det er der i princippet også, men mht fisk, så er det nemmere for
forhandleren at påråbe sig, at man har 'misvedligeholdt' produktet...

/Brian

Fra : Katjastrofen

Dato : 29-05-01 19:51

JA, men det er jo ikke et problem for esben, idet, han ligesom kom tilbage i
butikken og så at hele svineriet var røget i karantæne! - ergo burde det
ikke være et problem at bevise det, derfor har han krav på garanti :)

katja

Fra : Aardvark

Dato : 29-05-01 20:36

AH !

Det har du ret i.
Lad os lave en blokade af hans forretning...nej vent..lad os slukke for hans
strøm/vand.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-05-01 23:02

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> writes:

> Det har du ret i.
> Lad os lave en blokade af hans forretning...nej vent..lad os slukke for hans
> strøm/vand.

Eeek, vel ikke mit strøm og vand ;-p

Det går ellers noget bedre nu. Jeg har stadig kun mistet en sort
neon. Jeg er halvvejs igennem faunamor kuren, og de fleste er nu helt
pletfrie. Et par enkelte svømmer stadig rundt med en ~ 20 mindre
hvide pletter, men optimismen er høj :)

Mange tak for alle kommentarene i denne tråd. Specielt syntes jeg det
er rart at vende problematikken med hvad man kan forlange/forvente af
service af akvariehandlerne.

/Esben