Iraks nye præsident & Kurdistans grænse
Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 12:08

Så fik vi som ventet en kurdisk præsident for Irak, mens de to
vicepræsidentposter besættes af hhv en shiit og en sunni-araber.

Men som jeg husker det, havde der inden været hårde forhandlinger, ikke
om fordelingen af poster, men om hvor Kurdistans grænser mod
sunni-araberne skulle ligge. Kurderne ønskede at den skulle ligge langt
syd for Kirkuk, hvilket shiiterne ikke var meget for.

Er der nogen der ved hvordan det gik?

--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-04-05 14:32

Per Rønne wrote:
> [...]
> sunni-araberne skulle ligge. Kurderne ønskede at den skulle ligge
> langt syd for Kirkuk, hvilket shiiterne ikke var meget for.

Det er ikke overstået.

Problemet med sunni-præsidenten var, at den første sunni man havde tænkt
sig skulle ta' posten - slet ikke ville have den. Gad ligesom ikke
deltage i skuespillet.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 15:04

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Det er ikke overstået.

Altså, spørgsmålet om provinsgrænse? Jeg kunne forestille mig at
shiitterne er forholdsvis ligeglade, men at sunnitterne ikke er det, og
at det drejer sig om at få også dem med.

> Problemet med sunni-præsidenten var, at den første sunni man havde tænkt
> sig skulle ta' posten - slet ikke ville have den. Gad ligesom ikke
> deltage i skuespillet.

Du mener vel sunni-VICEpræsidenten?

I øvrigt synes jeg at man mangler at høre om de to etniske mindretal:
turkmenere og assyrere. Og de religiøse mindretal, de kristne og {de få}
zarathustraister. Bahai'er er der vel også, mens jøderne stort set er
kommet i sikkerhed i Israel.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-04-05 19:19

Per Rønne wrote:

> Altså, spørgsmålet om provinsgrænse?

For kurderne nok nærmere spørgsmålet om selvstyregrænse. Men ja.

> Jeg kunne forestille mig at
> shiitterne er forholdsvis ligeglade, men at sunnitterne ikke er det,
> og at det drejer sig om at få også dem med.

Aner det ikke.

> Du mener vel sunni-VICEpræsidenten?

Muligvis. Ham der først var udset til posten som præsident betakkede
sig.

> [...]
> turkmenere og assyrere. Og de religiøse mindretal, de kristne og {de
> få} zarathustraister. Bahai'er er der vel også, mens jøderne stort

I sikkerhed i Israel? Jeg må le (selv om der ikke er noget at grine af).
Hvis du anede, hvor ondt og ledt askhenazierne har opført sig overfor
sephardierne i Israel ville du korse dig.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 20:27

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> For kurderne nok nærmere spørgsmålet om selvstyregrænse. Men ja.

Det er det samme.

> Aner det ikke.

> Muligvis. Ham der først var udset til posten som præsident betakkede
> sig.

2. VICEpræsident. Det har hele tiden været hensigten at præsidenten
skulle være kurder.

> I sikkerhed i Israel? Jeg må le (selv om der ikke er noget at grine af).
> Hvis du anede, hvor ondt og ledt askhenazierne har opført sig overfor
> sephardierne i Israel ville du korse dig.

Det har intet med virkeligheden at gøre. I øvrigt er de babyloniske
jøder ikke sepharder - de taler jo hverken ladino eller har haft en
fortid i Spanien {indtil 1492}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-04-05 23:39

Per Rønne wrote:

> Det er det samme.

Gutterne i Irak er ikke helt enige om definitionen.

> 2. VICEpræsident. Det har hele tiden været hensigten at præsidenten
> skulle være kurder.

Nåja, jeg blandede lige tingene sammen. Jeg tænkte på den sunni, der
først var blevet udset til at skulle være sunni-talsmand i Parlamentet.
Hver gruppe skal vælge en særlig talsmand. Undskyld forstyrrelsen.

> Det har intet med virkeligheden at gøre. I øvrigt er de babyloniske
> jøder ikke sepharder - de taler jo hverken ladino eller har haft en
> fortid i Spanien {indtil 1492}.

Hvad har intet med virkeligheden at gøre? Selv JPost som du holder meget
af har skrevet om sager mellem askhenazier og sefardi.

De askhenaziske jøder fik den blændende ide at "behandle" 100000
sefardiske jødiske børn med vilde doser af radioaktiv bestråling mod
ringorm. En dokumentar blev lavet om det. Den vandt dokumentarprisen i
Haifa. Dukomentaren blev vist på Israelsk tv:
http://www.linktv.org/programming/programDescription.php4?code=ringworm

Her en lettere ophidset omtale af udsendelsen:
http://www.monabaker.com/pMachine/more.php?id=2656_0_1_0_M6

Den er nok ikke efter din smag; men her er så en artikel fra Haaretz.
Den starter sådan her:

Tens of thousands of immigrants underwent radiation against ringworm in
the 1940s and `50s. Now, 60 years later, they are still fighting for
compensation from the state for illnesses said to be due to the
treatment.

On the Israeli national agenda, the ringworm affair is in a class with
the affairs of the Yemenite children (some of whom were allegedly
kidnapped and put up for adoption) and the spraying of new immigrants
with DDT. Like those affairs, it is a symbol of the arrogant and
alienated attitude of the veteran Ashkenazi (Jews of European origin)
establishment in the 1950s toward the new immigrants from the Arab
countries. And like those affairs, this one refuses to die away.
http://www.haaretzdaily.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=458044

> I øvrigt er de babyloniske
> jøder ikke sepharder - de taler jo hverken ladino eller har haft en
> fortid i Spanien {indtil 1492}.

I Israel er det normalt at skelne mellem askhenazi (europæisk orindelse)
og sefardi (mellemøstlig oprindelse). Det er heller ikke noget større
problem at se forskel på dem.

Der er flere eksempler på askhenaziske overgreb på sefardi. Bortførelse
af jødiske yemenitiske børn med henblik på adoption. Aflusning af
sefardi (og ikke askhenazi) med DDT. osv.