Olieprisen er ikke specielt høj
Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 14:46

Berlingske Tidende bringer i sektionen Business i dag en graf over
olieprisenes udvikling målt i 2005 kr og det viser sig at dagens
oliepris faktisk ikke er særligt høj. Pt. koster 1 tønde Northsea Brent
godt 300 kr. Men vi skal ikke længere tilbage end til år 2000 hvor den
sidst var deroppe og det var den også i år 1990. I Perioden 1979-1986 lå
prisen næsten konstant over 500 kr/td og ved oliekrisen i 1973-74 lå
prisen på over 400 kr/td.

Kort sagt: Olieprisen skal stige med ca. 65% for at sætte rekord.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-04-05 17:04

> [...]
> prisen på over 400 kr/td.
>
> Kort sagt: Olieprisen skal stige med ca. 65% for at sætte rekord.

1947-2003
http://www.wtrg.com/oil_graphs/oilprice1947.gif

2004-2005
http://www.wtrg.com/daily/crudeoilprice.html

> Olieprisen er ikke specielt høj ,

Enig , set i historisk perspektiv

> Kort sagt: Olieprisen skal stige med ca. 65% for at sætte rekord.

Hvordan det ? , i 1981 var den over 55$ og det er den også nu

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 18:30

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> [...]
> http://www.wtrg.com/daily/crudeoilprice.html

> Enig , set i historisk perspektiv

> Hvordan det ? , i 1981 var den over 55$ og det er den også nu

For os er revnene ligegyldigt hvad olien koster i US $, fordi vi skal
betale for olien i kroner. Og US $ har leget yoyo i mange år svinget
mellem 5,50 kr og 9,00 kr

I 1981 var olieprisen i 2005 kroner over 500 kr pr. tønde, nu er prisen
lige over 300 kr, så der er langt op til 1981 prisen.

En kurve der viser hvad prisen er US $, uden at regulere for inflation
kan ikke bruges til nogetsomhelst, ikke engang for en amerikaner.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-04-05 14:27

> En kurve der viser hvad prisen er US $, uden at regulere for inflation
> kan ikke bruges til nogetsomhelst, ikke engang for en amerikaner.

> [...]

Ovenstående 'Chart' har en overskrift der heder
Crude oil prices 2000 dollar,

Det fortolker jeg som om at der er taget forbehold for inflation.

er det forkert ?

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 06-04-05 15:13

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> [...]
> Crude oil prices 2000 dollar,
>
> Det fortolker jeg som om at der er taget forbehold for inflation.

Korrekt, men det er ikke danske kroner og derfor ligegyldigt for en
dansker.