Frank eller Helle!
Fra : hoff

Dato : 05-04-05 13:50

Hvis jeg skulle stemme med hjertet, vil jeg stemme på Frank Jensen, men hvis
jeg tænker taktisk så er det Helle Thorning-Schmidt. Helle er mere
populistisk, og kan nok vælde stor populisten Anders Fogh. Frank Jensen
virker klar mere seriøs og dygtigere, men ligger for langt til venstre.
Befolkningen vil generelt have en regering, der ligger i midten. Og det er
også derfor Anders Fogh har ført sig Socialdemokratisk frem i valget. Men
befolkningen er ikke dumme, og vil snart kunne mærke Anders Fogh´s sande
kurs mod minimalstat, som er dybt højreorienteret. Jeg kan godt forstå, at
han har problemer med sit liberale bagland.

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 14:00

hoff wrote:
> Hvis jeg skulle stemme med hjertet, vil jeg stemme på Frank Jensen, men hvis
> jeg tænker taktisk så er det Helle Thorning-Schmidt.

Vil du også hellere have en 'ærbar' opposition end regeringsmagt?

> Helle er mere
> populistisk, og kan nok vælde stor populisten Anders Fogh.

Jeg ville nu sige realistisk. I modsætning til FJ vil hun bevæge patiet
hen til vælgerne, hvor han vil det modsatte - selvom den taktik har tabt
2 valg.

> Frank Jensen
> virker klar mere seriøs og dygtigere, men ligger for langt til venstre.

Uenig - jeg synes han virker politisk naiv, mens HTS allerede for en del
år siden sammen med andre SocDem tog fat på den interne debat om hvad
der skal ændres.

> Befolkningen vil generelt have en regering, der ligger i midten.

Det ved jeg ikke om de vi, men pga stemmetal bliver det reelt sådan.

> [...]
> befolkningen er ikke dumme, og vil snart kunne mærke Anders Fogh´s sande
> kurs mod minimalstat, som er dybt højreorienteret.

Hvem siger han vil derhen? Jeg tror han vil være der hvor han føler
magten er. Hvis den er længere til venstre, rykker han med.

> Jeg kan godt forstå, at
> han har problemer med sit liberale bagland.

Ja - og spørgsmålet bliver hvordan han tackler problemerne.

--

morten sorensen

Fra : Egon Stich

Dato : 05-04-05 19:31

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nu sige realistisk. I modsætning til FJ vil hun bevæge patiet
> hen til vælgerne, hvor han vil det modsatte - selvom den taktik har tabt
> 2 valg.

Det vil sige, man skal være populist?
Føre den politik, der får en valgt?
Frem for at gå til valg på en politik?
Så har jeg da mere respekt for en junkie-luder fra Istedgade..!!

Men

Selvfølgelig.
For den mand gælder det alene magten.
Han er jo psykopat.

> Hvem siger han vil derhen? Jeg tror han vil være der hvor han føler
> magten er. Hvis den er længere til venstre, rykker han med.

Uden for al tvivl. Se ovenstående.

MVH
Egon.

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 22:27

Egon Stich wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Det vil sige, man skal være populist?

Det kommer an på hvad man vil. Man kan også vælge Enhedsliste-modellen
hvor man er tilfreds med at være vagthund og slipper for reelt ansvar.

> Føre den politik, der får en valgt?

Hvis man vil have magten - ja.

> Frem for at gå til valg på en politik?

Alle går til valg på en politik - selv de der indretter deres efter
dagens avisforside.

> Så har jeg da mere respekt for en junkie-luder fra Istedgade..!!

Hvad er pointen ved at fastholde en politik vælgerkorpset i stigende
grad forkaster? Man må enten nyformulere politikken eller ændre den for
at imødekomme vælgerne.

Politik er ikke statisk - nogle gange kan andre rent faktisk have bedre
ideer end een selv. Det er ikke forkasteligt at ændre sin mening.

[Om AFR]

> Selvfølgelig.
> For den mand gælder det alene magten.
> Han er jo psykopat.

*Alle* politikere vil have magt - alle.

> Uden for al tvivl. Se ovenstående.

Jeg ser intet galt i at et parti definerer sig som det der vil være
'folkepartiet' - altså det der satser på at fange strømninger i
befolkningen, formulere dem og udføre dem.

--

morten sorensen

Fra : Egon Stich

Dato : 06-04-05 17:06

> [...]
> 'folkepartiet' - altså det der satser på at fange strømninger i
> befolkningen, formulere dem og udføre dem.

Med den holdning, og de argumenter, har du afskaffet det politiske
demokrati.
Der hvor det er holdninger, der dyster.
Men jeg kan forstå, du foretrækker at man vælger idoler? Uden politik?

MVH
Egon

Fra : morten sorensen

Dato : 06-04-05 18:05

Egon Stich wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Med den holdning, og de argumenter, har du afskaffet det politiske
> demokrati.

Overhovedet ikke. Min demokratippfattelse går væsentligt længere end til
afstemninger.

> Der hvor det er holdninger, der dyster.

Man skal altså vælge sig en holdning og derefter være ubøjelig og aldrig
indgå kompromis?

> Men jeg kan forstå, du foretrækker at man vælger idoler? Uden politik?

Næ - jeg foretrækker at folk vælger dem de mener er bedst til at lede
landet - og det må folk så selv afgøre hvordan de kommer frem til.

Jeg udtaler mig ikke om hvad andre folk skal stemme på, men hvad
erfaringen viser at et parti der vil være et masseparti skal gøre.

--

morten sorensen

Fra : Egon Stich

Dato : 07-04-05 09:05

> Overhovedet ikke. Min demokratippfattelse går væsentligt længere end til
> afstemninger.

> Man skal altså vælge sig en holdning og derefter være ubøjelig og aldrig
> indgå kompromis?

Man skal "vælge" en holdning. Dele sig efter anskuelser, som en mand en gang
sagde.
Så kæmper man for dem. Går til valg på dem.
Og herefter kommer kompromiserne. På demokratisk vis.

> Næ - jeg foretrækker at folk vælger dem de mener er bedst til at lede
> landet - og det må folk så selv afgøre hvordan de kommer frem til.

Jo. Men det overordnede må være den politik der er gået til valg på.
Jeg har den dybeste foragt for "politikere" der vælger politik efter
folkestemninger.
Det er da alene psykopater med stor trang til magt, der agerer således.

> Jeg udtaler mig ikke om hvad andre folk skal stemme på, men hvad
> erfaringen viser at et parti der vil være et masseparti skal gøre.
>
> morten sorensen

Det kan aldrig være en kvalifikation at tilrettelægge et parti efter, hvad
folkestemningen i øjeblikket er.
At stræbe efter at blive et "masseparti" har intet med demokrati at gøre.
Ejheller anstændig politik.
Man har politiske ideer.
Fører valgkamp.
Og bliver måske et "masseparti". Eller politikken holdt ikke.

MVH
Egon

Fra : morten sorensen

Dato : 07-04-05 09:43

Egon Stich wrote:

> Jo. Men det overordnede må være den politik der er gået til valg på.

Det behøver det ikke være. Det er imho lige så legitimt at et parti
siger at de vil sidde med ved bordet og øve indflydelse på de ting der
ligger vælgerne på sinde.

Jeg kan sagtens se det ærbare i Enhedslistens holdning til at de ikke
går på konpromis ift deres holdninger. Det tiltaler bare ikke mig at et
parti ikke vil regere, men blot agere vagthund.

> Jeg har den dybeste foragt for "politikere" der vælger politik efter
> folkestemninger.

Det gør alle - til en hvis grad.

> Det er da alene psykopater med stor trang til magt, der agerer således.

Nu er politikere magtmennesker.

> Det kan aldrig være en kvalifikation at tilrettelægge et parti efter, hvad
> folkestemningen i øjeblikket er.

Jo - det er en kvalifikation at et parti lægger sin politik efter hvad
der rent faktisk ligger vælgerbofolkningen på sinde og ikke hvad de
ønsker der lå den på sinde.

> At stræbe efter at blive et "masseparti" har intet med demokrati at gøre.

Jo - det er lige så legitimt som at være et parti der er revnende
ligeglade med hvad vælgerne måtte mene.

Du siger at det er mere ærligt 100% at fremlægge det man vil og så
derefter forhandle. For mig at se ender det med det samme, så jeg ser
ikke at det skulle være bedre at fremlægge hvad man vil og ikke få det
gennemført fordi det var urealistisk ift vælgerne (og de andre partier),
end fra start ved en vag valgkamp at lægge op til brede forlig.

--

morten sorensen

Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 14:46

hoff <khoffmann@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kurs mod minimalstat, som er dybt højreorienteret. Jeg kan godt forstå, at
> han har problemer med sit liberale bagland.

Hvis hoved ser du helst på Foghs jagttrofævæg ved siden af Nyrup og
Lykketofts i år 2008?