tyrkisk i folkeskolen
Fra : hoff

Dato : 05-04-05 09:41

Det er helt godnat, at tyrkisk er kommet på tale til folkeskoleelever. Man
skulle hellere fjerne tysk og fransk, både fra folkeskolen, og gymnasiet. Og
bruge flere timer på Dansk og Engelsk. Og evt. få spansk, da det er et af
det mest talte sprog i verden. eller en anden løsning, er at lave tysk og
fransk til valgfag. Jeg var da total træt af tysk i folkeskolen og
Gymnasiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 10:04

hoff <khoffmann@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det mest talte sprog i verden. eller en anden løsning, er at lave tysk og
> fransk til valgfag. Jeg var da total træt af tysk i folkeskolen og

Tysk er af enorm betydning for Danmark, historisk-kulturelt såvel som i
dagens samfund, hvor Tyskland ligger lige syd for grænsen. Jeg ville da
ikke bryde mig om ikke at kunne se en film som Der Untergang {som jeg
kun kan anbefale: det største antal billetter solgt i flere år til en
ikke-dansk eller engelsksproget film}, og forstå sproget der taltes.
Masser af nuancer går jo tabt i oversættelsen.

Eller Bachs Mattæuspassion? Husk på at tysk er Die Sprache der Dichter
und Denker.

Fransk? Betydeligt mere relevant end spansk, medmindre man da planlægger
at emigrere til Argentina ...
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 10:24

Per Rønne wrote:

> Tysk er af enorm betydning for Danmark, historisk-kulturelt såvel som i
> dagens samfund, hvor Tyskland ligger lige syd for grænsen.

Hvis man bor i Kbh er tysk stort set ikke-eksisterende i hverdagen.

> [...]
> ikke-dansk eller engelsksproget film}, og forstå sproget der taltes.
> Masser af nuancer går jo tabt i oversættelsen.

Det kan man sige om alle sprog.

> Fransk? Betydeligt mere relevant end spansk, medmindre man da planlægger
> at emigrere til Argentina ...

Der er bare det ved fransk at kravet til perfektion oftest virker noget
større end i fx spansk. Jeg har desværre oplevet at nogen fransk er at
sidestille med ingen fransk - hvorimod en smule spansk klart bringer en
langt hvor der tales spansk.

Skulle jeg vælge et tredjesprog nu var det klart spansk. Eller måske et
af de grammatisk mere simple slaviske sprog.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 11:23

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Hvis man bor i Kbh er tysk stort set ikke-eksisterende i hverdagen.

Jeg bor nu også i København, og så sent som før påske var jeg en uge i
Berlin.

> Det kan man sige om alle sprog.

Men ikke alle sprog er lige vigtige for danskere.

> [...]

> Skulle jeg vælge et tredjesprog nu var det klart spansk. Eller måske et
> af de grammatisk mere simple slaviske sprog.

Mig bekendt er de grammatisk sværere end latin; antallet af kasus er i
hvert fald større.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 11:38

Per Rønne wrote:

> Jeg bor nu også i København, og så sent som før påske var jeg en uge i
> Berlin.

Jeg tror de fleste danske storbysferier går til London. Engelsk er langt
vigtigere end tysk i DK. Faktisk ville det være bedre at bruge
tysktimerne på mere engelsk - bortset fra i de egne af landet hvor
tyskkan have en relevans.

> Men ikke alle sprog er lige vigtige for danskere.

Dybest set en kun dansk og engelsk vigtige. Et kendskab til de andre
skandinaviske sprog er rart, men ikke påkrævet og det samme kan man sige
om tysk.

Skolen bør derfor koncentrere sig om dansk og engelsk - og meget gerne
engelsk fra 1 klasse hvor børn har væsentligt lettere ved at lære sprog.

> Mig bekendt er de grammatisk sværere end latin; antallet af kasus er i
> hvert fald større.

Ikke dem alle. Tjekkisk er vanskeligt; bulgarsk relativt enkelt.

--

morten sorensen

Fra : hoff

Dato : 05-04-05 13:32

> Dybest set en kun dansk og engelsk vigtige. Et kendskab til de andre
> skandinaviske sprog er rart, men ikke påkrævet og det samme kan man sige
> om tysk.

Enig, Der er også kommet en undersøgelse ud, om at eleverne er dårlige til
at læse og skrive. Så synes jeg timerne skal bruges til mere Dansk og
engelsk.
Jeg har fx. aldrig rigtig brugt tysk, kun meget få situationer med turister,
hvor jeg er somregl slået over i Engelsk, da jeg er 10 gange bedre til det.
Og desværre er næsten alle tyske kanaler med rigtig gode film sykroniseret,
da en del tysker er ordblinde - Det kan de selvfølgelig ikke gøre for. Men
at se film med tysk tale, bryder jeg mig ikke om. Også hvis det var lagt
dansk tale på, ville det ødelægge filmen. men det er jo noget helt andet.

> Skolen bør derfor koncentrere sig om dansk og engelsk - og meget gerne
> engelsk fra 1 klasse hvor børn har væsentligt lettere ved at lære sprog.

enig

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 05-04-05 22:05

On Tue, 05 Apr 2005 at 10:38 GMT, morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> [...]
> vigtigere end tysk i DK. Faktisk ville det være bedre at bruge
> tysktimerne på mere engelsk - bortset fra i de egne af landet hvor

Det er mit indtryk at studerende/forskere indenfor naturvidenskabelige fag og folk
med arbejde indenfor mekanik har en stor gevinst ved at kunne tysk. Jeg tror en del
ingeniørstuderende ville få det sværere hvis de ikke havde et basalt
kendskab til tysk ved studiestart.

Jeg opfatter det som fornuftigt med dansk, engelsk og tysk i folkeskolen som det
er nu - omend man naturligvis kan diskutere omfanget af undervisningen.

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor:

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 22:30

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Det er mit indtryk at studerende/forskere indenfor naturvidenskabelige fag og folk
> med arbejde indenfor mekanik har en stor gevinst ved at kunne tysk.

Jeg har læst naturvidenskab - endda et fag hvor der er tyske bøger og et
stort historisk tyskt bidrag - men det var ligegyldigt om jeg kunne
tysk. Der publiceres på engelsk.

> Jeg opfatter det som fornuftigt med dansk, engelsk og tysk i folkeskolen som det
> er nu - omend man naturligvis kan diskutere omfanget af undervisningen.

Valgfag ville være fint - tysk, skandinavisk eller mere engelsk (i det
omfang det er muligt at give dette valg lokalt).

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 04:52

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Valgfag ville være fint - tysk, skandinavisk eller mere engelsk (i det
> omfang det er muligt at give dette valg lokalt).

Tysk /er/ et valgfag, og eleverne kan vælge fransk i stedet for. Der er
/ingen/ brug for et »skandinavisk« fag i skolen; det indgår i ganske
beskedent omfang i danskundervisningen, og der er ingen brug for at
ændre på det - under alle omstændigheder forstår danskere normalt
udmærket svensk og norsk {og når så mange københavnere ikke forstår jysk
dialekt, som jeg ikke gør, så skyldes det nok at der går år og dag
imellem at det høres}. Mere engelsk? Det ville vist ikke kunne klares
inden for enhedsskolens rammer. Men jeg vil altid anbefale
gymnasieskolernes elever at tage engelsk på højt niveau; da det i
gymnasiereformen er linket med et fag hvis faglige niveau er /below
contempt/, samfundsfag, først efter studentereksamen, på
studenterkursus. Så kan eleverne få tid til at tage matematik og fysik
på A-niveau, kemi på B-niveau og datalogi på C-niveau.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 06-04-05 06:54

Per Rønne wrote:

> [...]
> /ingen/ brug for et »skandinavisk« fag i skolen; det indgår i ganske
> beskedent omfang i danskundervisningen, og der er ingen brug for at

Jeg ville fjerne det fra dansk. Da jeg havde det opfattede jeg det som
et ekstremt sært indslag. de der kan svensk/norsk i DK kan det fordi de
har været eksponeret overfor sproget - ikke fordi de har læst et eller
andet i 4 timer.

> - under alle omstændigheder forstår danskere normalt
> udmærket svensk og norsk

Min jyske familie er helt lost når det kommer til svensk.

> {og når så mange københavnere ikke forstår jysk
> dialekt, som jeg ikke gør, så skyldes det nok at der går år og dag
> imellem at det høres}.

Præcis - hvordan skulle en håndfuld timer i 8 klasse kunne medføre at
jyder bedre kunne forstå svensk? jeg mener det ingen praktisk betydning
har, men er et udslag af skandinavismen.

> Mere engelsk? Det ville vist ikke kunne klares
> inden for enhedsskolens rammer.

Jo - væk med tysk/fransk.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 07:48

> [...]

> et ekstremt sært indslag. de der kan svensk/norsk i DK kan det fordi de
> har været eksponeret overfor sproget - ikke fordi de har læst et eller

Vi kunne jo hele tiden se svensk fjernsyn, og det kan man da vist i dag
over hele landet. Også norsk.

> Præcis - hvordan skulle en håndfuld timer i 8 klasse kunne medføre at
> jyder bedre kunne forstå svensk? jeg mener det ingen praktisk betydning
> har, men er et udslag af skandinavismen.

Og vi læste så til gengæld et skuespil på norsk ... både i folkeskolen
{Nordahl Griegs Nederlaget} og gymnasieskolen {Henrik Ibsens Vildanden}.
Samt hvad vi havde af svensk {jeg husker kun Strindberg, hvor jeg var
oppe i en af hans noveller til mundtlig studentereksamen, sammen med
Blichers »Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog}.

> Jo - væk med tysk/fransk.

Njet. Det er jo i forvejen frivilligt, når der ses bort fra
adgangskravet til gymnasieskolen. Og man bør ganske simpelt ikke kunne
blive student uden at kunne tysk.

Derimod ville det hjælpe på engelskundervisningen, hvis de bedste kunne
få engelsk på højniveau ....
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 06-04-05 08:11

Per Rønne wrote:

> Vi kunne jo hele tiden se svensk fjernsyn, og det kan man da vist i dag
> over hele landet. Også norsk.

Hvor mange ser norsk TV i DK? Det kan ikke være mange.

Jyder der ser svensk TV - det må være meget minimalt.

> Njet. Det er jo i forvejen frivilligt, når der ses bort fra
> adgangskravet til gymnasieskolen. Og man bør ganske simpelt ikke kunne
> blive student uden at kunne tysk.

Hvorfor i alverden dog ikke det? Det virker som snobberi.

> Derimod ville det hjælpe på engelskundervisningen, hvis de bedste kunne
> få engelsk på højniveau ....

Fx i stedet for tysk eller andre ting hvis relevans de sidste 20 år kun
er gået ned ad bakke.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 08:33

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Hvorfor i alverden dog ikke det? Det virker som snobberi.

Næh, som en anderkendelse af at gymnasieskolen er en alment-dannende
skole.
--
Per Erik Rønne

Fra : G B

Dato : 06-04-05 11:38

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev i meddelelsen

> Næh, som en anderkendelse af at gymnasieskolen er en alment-dannende

Slå lige ordet "anerkendelse" op i din EncyclopÆdia Brittanica.

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen

Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 15:16

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> und Denker.
>
> Fransk? Betydeligt mere relevant end spansk, medmindre man da planlægger

Tysk bliver stadigt mindre væsentligt og det gør fransk også. Spansk er
et enormt sprogområde. Hvis danske virsomheder skal eksportere til
Latinamerika, så er de nødt til at have folk der taler spansk.

Russisk og kinesisk er også blandt de sprog der bliver stadigt
vigtigere.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 15:35

> [...]
> Latinamerika, så er de nødt til at have folk der taler spansk.
>
> Russisk og kinesisk er også blandt de sprog der bliver stadigt

Vi har stort set ingen samhandel med Latinamerika, og heller ikke
Rusland eller Kina spiller den store rolle. Tysk er væsentligt, af såven
nærheds- som historiske grunde.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 15:47

Per Rønne wrote:

> Vi har stort set ingen samhandel med Latinamerika,

Spansk sprog har dog fået en mere fremtrædende plads i det urbane DK.
Salsa, tapas, meximad - og rejser til Spanien associeres efterhånden
mere med en weekendtur til Barcelona end en grisefest på Gran Canaria.

> og heller ikke
> Rusland eller Kina spiller den store rolle.

Russisk og kinesisk må folk selv tilegne sig. Jeg tvivler på at de to
sprog bliver vigtige i DK - måske kinesisk i fremtiden, men ikke nu.

> Tysk er væsentligt, af såven
> nærheds- som historiske grunde.

Nærheden er det så som så med. Fordi flytransport stort set er
hvermandseje, er Tyskland reelt lige så langt væk som Barcelona, Athen
og Budapest. Det bedste argument jeg kan finde for at lære tysk er at
tyskerne i mindre grad end danskerne kan/vil tale engelsk.

Det historiske.... folk der studerer historie eller interesserer sig for
tysk kultur må selv tilegne sig sproget. Jeg kan ikke se hvad den store
offentlighed skal med det. Jeg ser heller ingen grund til at jyder skal
belemres med svenske tekster i skolen; der er bedre ting at bruge tiden på.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 16:40

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Det historiske.... folk der studerer historie eller interesserer sig for
> tysk kultur må selv tilegne sig sproget.

Jeg tænkte nu ikke som sådan på historie, men på de store påvirkninger
vi har fra folk som Schiller og Goethe. Og ikke mindst store tyske
komponister som Schütz og Bach. Indtil engang i 1900-tallet kan Danmark
faktisk bedst betegnes som en tysk kulturprovins.

> Jeg kan ikke se hvad den store offentlighed skal med det. Jeg ser heller
> ingen grund til at jyder skal belemres med svenske tekster i skolen; der
> er bedre ting at bruge tiden på.

Også her er vi så uenige. Svensk og norsk bør fortsat indgå i
danskundervisningen. I folkeskolen læste vi således Nordahl Griegs
Nederlaget {om Pariserkommunen, et skuespil} og i gymnasieskolen
Strindberg mfl.

Da jeg gik i folkeskolen var engelsk {fra 5.} og tysk {fra 7.}
obligatorisk til og med 10. klassetrin, mens latin og fransk var tilbud
stort set alle tog; latin var obligatorisk hvis man ville i sprogligt
gymnasium. I dag er tysk {eller fransk} obligatorisk hvis man vil i
gymnasiet, men der kræves dog kun to års undervisning i faget.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 16:56

Per Rønne wrote:

> [...]
> komponister som Schütz og Bach. Indtil engang i 1900-tallet kan Danmark
> faktisk bedst betegnes som en tysk kulturprovins.

Ja - og det er min pointe; DK er ikke del af den tyske verdne mere.
Tværtimod er DK/Skandinavien nok det mest anglofile der aldrig har været
engelsk.

> [...]
> danskundervisningen. I folkeskolen læste vi således Nordahl Griegs
> Nederlaget {om Pariserkommunen, et skuespil} og i gymnasieskolen

Jeg ser ikke årsagen. Mange jyder kan end ikke høre at en person taler
svensk - og hvad gør det egentligt? Mankunne have skandonavisk som
valgfag, men ikke mere end det.

> [...]
> gymnasium. I dag er tysk {eller fransk} obligatorisk hvis man vil i
> gymnasiet, men der kræves dog kun to års undervisning i faget.

Ja... den fantastiske danske tilgang til fremmedsprog.... helst så lidt
som muligt og så sent som muligt.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 18:02

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Ja - og det er min pointe; DK er ikke del af den tyske verdne mere.

Men kunsthistorisk er vi, og vi kan ikke bare smide fortidens kunst ud
med badevandet.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 05-04-05 18:52

Per Rønne wrote:

> Men kunsthistorisk er vi, og vi kan ikke bare smide fortidens kunst ud
> med badevandet.

Jeg kan ikke se hvad det har at gøre med at skulle have tysk i skolen,da
jeg mener man bør tage udgangspunkt i det nuværende samfund eller det
man ønsker i fremtiden.

Folk der får brug for tysk kan bare tilegne sig det. Det afgørende må
være om mange danskere har brug for tysk - og her mener jeg sproget er
vigende, grænsende til forsvindende i nogle områder.

Man kunne have lokale forskelle, da det langs Vesterhavet er klart bedre
at kunne tysk end svensk, mens man kan bo i Helsingør uden at
nogensinde høre tysk.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 20:01

> [...]

> man ønsker i fremtiden.

> Folk der får brug for tysk kan bare tilegne sig det.

Sproget er ikke i dag obligatorisk i folkeskolen. Men eleverne skal have
haft det i mindst to år, hvis de vil i gymnasieskolen. Hvor de slet ikke
behøver at tage faget. Der er ganske simpelt gode grunde med almen
dannelse der gør det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 16:29

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Vi har stort set ingen samhandel med Latinamerika, og heller ikke
> Rusland eller Kina spiller den store rolle. Tysk er væsentligt, af såven
> nærheds- som historiske grunde.

Det er korrekt at vi ikke har den store samhandel med Latinamerika. Men
det kan ændre sig, fordi væksten i BNP er rekordstor i Latinamerika. Det
betyder større købekraft og så gælder det for Danmark om at kende sin
besøgelsestid så vi kan få solgt nogle Ecco sko, B&O anlæg, Vestas
vindmøller etc. og det kan vi kun hvis de danske virksomheder kan skaffe
folk der kan tale spansk.

Både Kina og Rusland vil komme til at spille en meget større rolle som
samhandelspartnere, vi har i dag en stor import fra Kina.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 16:51

> [...]
> besøgelsestid så vi kan få solgt nogle Ecco sko, B&O anlæg, Vestas
> vindmøller etc. og det kan vi kun hvis de danske virksomheder kan skaffe

Vi har allerede mere end rimeligt at arbejdsløse cand.mag.er med spansk
som hoved- eller sidefag til at kunne klare /det/ behov.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 18:30

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Vi har allerede mere end rimeligt at arbejdsløse cand.mag.er med spansk
> som hoved- eller sidefag til at kunne klare /det/ behov.

Det er muligt vi kan dække behovet de næste 5-10 år. På længere sigt kan
vi sagtens få et mangelproblem, hvis vi vælger at satse på det
latinamerikanske marked. Men f.eks. også med eksport til USA, der får
stadigt større spansksprogede grupper.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 20:01

> [...]
> vi sagtens få et mangelproblem, hvis vi vælger at satse på det
> latinamerikanske marked. Men f.eks. også med eksport til USA, der får

Landet som sådan »satser ikke« på et bestemt marked. Det gør bestemte
firmaer. Og det er faktisk temmelig begrænset hvad der findes af
firmaer, der vil satse sådan - der er ganske simpelt ikke problemer med
at få nok folk, og i øvrigt har vel 1/3 af de sproglige gymnasieelever
spansk i skolen. I tre år.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 20:58

> [...]

> firmaer, der vil satse sådan - der er ganske simpelt ikke problemer med
> at få nok folk, og i øvrigt har vel 1/3 af de sproglige gymnasieelever

En trediedel? Jeg gætter på at 90% stadig har fransk i gymnasiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 04:52

> En trediedel? Jeg gætter på at 90% stadig har fransk i gymnasiet.

Og hvem af os tror du så har mest føling med udviklingen i gymnasiet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 05-04-05 21:05

On Tue, 5 Apr 2005 16:15:44 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>Latinamerika, så er de nødt til at have folk der taler spansk.
>
>Russisk og kinesisk er også blandt de sprog der bliver stadigt

Prøv du at handle med maskiner, så finder du ud af hvad tysk betyder.

Regards Croc®

Fra : Jesper

Dato : 05-04-05 21:30

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Prøv du at handle med maskiner, så finder du ud af hvad tysk betyder.
>
> Regards Croc®

Indenfor visse industrier og brancher står tyskerne stadigt stærkt. På
maskinområdet er de dog hurtigt ved at blive halet indenom af Kina,
Taiwan og Sydkorea.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 06-04-05 09:23

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Prøv du at handle med maskiner, så finder du ud af hvad tysk betyder.

Det er Fortiden: Inden for det felt er Kinesisk og Japansk mere anvendt i
dag! Kineserne, Sydkoreanerne og Taiwaneserne kan endda også levere
dokumentation på Engelsk (noget som Japanerne finder svært)!!

Fra : Croc®

Dato : 06-04-05 12:20

On Wed, 6 Apr 2005 10:22:43 +0200, "Frithiof Andreas Jensen"
<frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com> wrote:

>Det er Fortiden: Inden for det felt er Kinesisk og Japansk mere anvendt i
>dag! Kineserne, Sydkoreanerne og Taiwaneserne kan endda også levere
>dokumentation på Engelsk (noget som Japanerne finder svært)!!

Jeg har til dato ikke set en produktion bygget op med procesudstyr fra
de tre lande, men du er da velkommen til at komme med et eksempel. Jeg
kan så komme med utallige der er bygget på danske, tyske og svenske
komponenter.

Regards Croc®

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 07-04-05 08:33

> [...]
> de tre lande, men du er da velkommen til at komme med et eksempel. Jeg
> kan så komme med utallige der er bygget på danske, tyske og svenske

Jah, Hvis man flytter målet er det altid lettere at ramme;:

"Maskiner" er I.M.O. sådan noget som: Støberier, drejebænke, stanseværktøj,
kompressorer, robotter .... Her kan Tyskerne (også) godt gå hjem, men de har
bare ikke fattet det i Tyskland endnu.