Mælk til 2,46 DKK/liter
Fra : Bent Jensen

Dato : 04-04-05 10:40

I lørdags mødte landmænd med køer og traktorer op foran mere end 80
supermarkeder over hele Tyskland tilhørende kæden ‘real' for at
protestere mod, at kæden havde arrangeret en lørdag med "sindssyge
tilbud", hvor man kunne købe mælk for 2.46 DKK/liter.

Læs nærmere i artiklen
http://www.abendblatt.de/daten/2005/04/04/416965.html
i den tyske avis Hamburger Abendblatt.

Bent

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 04-04-05 10:57

Bent Jensen wrote:
> [...]
> protestere mod, at kæden havde arrangeret en lørdag med "sindssyge
> tilbud", hvor man kunne købe mælk for 2.46 DKK/liter.

Underligt. Man skulle tro, de ikke kan lide salgsfremstød for deres
varer. Måske vil de helst drikke mælken selv.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-05 18:10

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Underligt. Man skulle tro, de ikke kan lide salgsfremstød for deres
> varer. Måske vil de helst drikke mælken selv.

Det reelle indhold er vel at de er bange for det vil kunne medføre en
pres i retning af afskaffelse af de kunstigt høje fødevarepriser.
--
Per Erik Rønne

Fra : hanzen

Dato : 04-04-05 19:04

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det reelle indhold er vel at de er bange for det vil kunne medføre en
> pres i retning af afskaffelse af de kunstigt høje fødevarepriser.
> --
> Per Erik Rønne

Her skal du lige vide at man i Tyskland kan købe al den mælk man lyster hver
dag året rundt til 49 cent pr l. Det er ca 3,70 kr.Priserne er altså noget
lavere end her i DK.

Vil lige nævne at vi købte smør i Real for et par måneder siden til 3,5o kr
pr pakke ) Og det var ikke fordi det var ved at være for gammelt. Det
var "bare" på tilbud.
--
hilzen
hanzen

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-05 19:45

hanzen <hanzen@mailmeNOT.dk> wrote:

> [...]

> dag året rundt til 49 cent pr l. Det er ca 3,70 kr. Priserne er altså noget

Jeg ved det. Jeg er også gået over til at købe minimælk fra Engholm i
Slesvig-Holsten for 8,10 for to liter i Føtex. Det er så prisen med
dansk moms, og tillagt fragtprisen over Fehmerbælt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 04-04-05 19:27

Per Rønne wrote:

> Det reelle indhold er vel at de er bange for det vil kunne medføre en
> pres i retning af afskaffelse af de kunstigt høje fødevarepriser.

Helt sort. Fordi de nu er kunstigt lave?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-05 19:45

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Helt sort. Fordi de nu er kunstigt lave?

Man kan naturligvis ikke få folk til at producere mælk til kunstigt lave
priser. Men nok til markedsprisen, og til kunstigt høje priser.

Det forhold at der er indført mælkekvoter er jo netop en indikation af
at der er tale om kunstigt høje priser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-05 20:13

"Per" == Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> writes:

> Det forhold at der er indført mælkekvoter er jo netop en indikation
> af at der er tale om kunstigt høje priser.

Ikke udpræget. En anden og tilsvarende valid konklusion er:

Mælkekvoterne er indført som løsning på det grundlæggende problem,
nemlig at man skal producere enorme mængder af mælk for at have en
rentabel produktion.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>

Fra : 3W

Dato : 05-04-05 03:59

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message
> Mælkekvoterne er indført som løsning på det grundlæggende problem,
> nemlig at man skal producere enorme mængder af mælk for at have en
> rentabel produktion.

Det kan bonden vel selv vurderer?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 06:23

3W <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message
>
> Det kan bonden vel selv vurderer?

Jep, og det ville højst medføre at der var nogle bønder der måtte
nedlægge produktionen. Det kalder man andre steder for markeds- eller
strukturtilpasning.

Skal vi også have flere clips-fabrikker end markedet kan bære?
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-04-05 20:08

"Per" == Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> writes:

> Det reelle indhold er vel at de er bange for det vil kunne medføre
> en pres i retning af afskaffelse af de kunstigt høje fødevarepriser.

Du skal da være velkommen til at producere kvalitetsfødevarer her i
landet til en lavere pris, hvis du mener at du kan lade sig
gøre. Indtil da, ville det klæde dig at du lod være med at udtale dig
om et emne du åbenlyst ikke har indsigt i.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 06:23

> [...]

> gøre. Indtil da, ville det klæde dig at du lod være med at udtale dig
> om et emne du åbenlyst ikke har indsigt i.

Jeg har udmærket indsigt i økonomi, og kan udmærket indse at fjernedes
de kunstigt høje priser, så ville udbud og efterspørgsel sørge for at
der ville blive produceret fødevarer i de mængder og kvaliteter,
markedet kan bære. Det er jo nemlig ikke sådan at alle bønder er lige
effektive, eller alle jorder af lige høj bonitet. Så nogle bønder
{svarende til overkapaciteten} ville skulle dreje nøglen om, og muligvis
søge ind i byerhverv. Og det ville vel ikke være så værst.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-04-05 06:51

> Jeg har udmærket indsigt i økonomi, og kan udmærket indse at

Men åbenbart ikke i landbrug.

> fjernedes de kunstigt høje priser, så ville udbud og efterspørgsel
> sørge for at der ville blive produceret fødevarer i de mængder og
> kvaliteter, markedet kan bære.

Det er svært at forestille sig at en produktion med usikre mængder
kan ramme udbud og efterspørgsel præcist, så der skal være
overproduktion i et normalår, medmindre du har lyst til at se folk dø
af sult i gaderne i et år med en dårlig høst.

Og det er her hele humlen ligger. Det du kalder en kunstig høj pris,
er det andre kalder forsyningssikkerhed. Og så længe du ikke forstår
forskellen, er der ikke så megen pointe i at diskutere det mere med
dig.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 07:23

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:

> Men åbenbart ikke i landbrug.

Jeg kan ikke se at landbruget skal behandles anderledes end andre
erhverv.

> [...]
> overproduktion i et normalår, medmindre du har lyst til at se folk dø
> af sult i gaderne i et år med en dårlig høst.

Ethvert samfund har naturligvis brug for lagre. Og ethvert supermarked
er vant til at indkøbte fødevarer kasseres, fordi holdbarhedsdatoen er
overskredet; de indkøber altså /mere/ end de sælger, og får så dækket
meromkostningen gennem dækningsbidraget fra de øvrige varer.

> [...]
> er det andre kalder forsyningssikkerhed. Og så længe du ikke forstår
> forskellen, er der ikke så megen pointe i at diskutere det mere med

Nej, grunden til de kunstigt høje priser er skam ikke
forsyningssikkerheden, men et forsøg på at holde en kunstigt høj
befolkningandel på landet. Og i erhvervet.

Det er vel i bund og grund også grunden til, at vi endnu ikke har fået
tilpasset fiskerierhvervet til fiskemængderne. Men her medfører det så
en langsigtet død for erhvervet, efterhånden som eksempelvis torsken
bortfiskes.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 04-04-05 21:21

On Mon, 4 Apr 2005 19:10:10 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Det reelle indhold er vel at de er bange for det vil kunne medføre en
>pres i retning af afskaffelse af de kunstigt høje fødevarepriser.

Kunstigt høje fødevarepriser med en salgspris på 2.46 kr/liter mælk.
Sig mig har du røget sjov tobak?

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 06:53

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Kunstigt høje fødevarepriser med en salgspris på 2.46 kr/liter mælk.
> Sig mig har du røget sjov tobak?

Ethvert system med et byzantinsk bureaukrati af kvoter er udtryk for at
prisen er kunstig høj. Det samme er vinsøer der destrueres for at spare
lagerkapacitet, eller det korn der bruges i Ishøj Fjernvarmeværk.

Der findes kun én måde at afgøre prisen på en vare: markedsmekanismen.
Fjern al direkte og indirekte støtte, og lad os så se hvem der
producerer i hvilke mængder, og til hvilke priser. Når det drejer sig om
byerhverv er man jo heller ikke bange for konkurser hos ineffektive
firmaer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 05-04-05 14:31

On Tue, 5 Apr 2005 07:52:44 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Ethvert system med et byzantinsk bureaukrati af kvoter er udtryk for at
>prisen er kunstig høj. Det samme er vinsøer der destrueres for at spare
>lagerkapacitet, eller det korn der bruges i Ishøj Fjernvarmeværk.

I dette tilfælde drejer det sig om mælk til en salgspris på 2.46 kr.,
og ikke om alskens vinsøer og andre dårlige undskyldninger.

> [...]
>producerer i hvilke mængder, og til hvilke priser. Når det drejer sig om
>byerhverv er man jo heller ikke bange for konkurser hos ineffektive

Jamen så lad os se en analyse der viser at mælkepriserne falder hvis
kvotaerne fjernes. Andre eksempler fx. USA viser at det får prisen til
at stige på sigt, da der vil blive mangel på mælk efter forholdvis
kort tid, da det ikke kan betale sig at producere det. Men som sagt
vis nu at du ved noget om mejerisektoren.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 14:48

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> I dette tilfælde drejer det sig om mælk til en salgspris på 2.46 kr.,
> og ikke om alskens vinsøer og andre dårlige undskyldninger.

Det drejer sig om at enhver pris der som følge af reguleringer ligger
over markedsprisen, er kunstigt høj.

> [...]
> kort tid, da det ikke kan betale sig at producere det. Men som sagt
> vis nu at du ved noget om mejerisektoren.

Det vil altid kunne betale sig at producere varer, der er efterspørgsel
efter, så længe forbrugerne er villige til at betale mere for den end de
marginale produktionsomkostninger. Jeg /har/ altså gået på
polit-studiet.

--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 05-04-05 20:36

On Tue, 5 Apr 2005 15:47:57 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Det drejer sig om at enhver pris der som følge af reguleringer ligger
>over markedsprisen, er kunstigt høj.

Humlen er om mælk er over markedsprisen eller om kvotasystemet holder
prisen kunstigt nede.

> [...]
>efter, så længe forbrugerne er villige til at betale mere for den end de
>marginale produktionsomkostninger. Jeg /har/ altså gået på

Du kan ikke sammenligne med varer produceret på markedsvilkår. Vi har
altså mælkekvoter i dette land selvom du har gået på polit-studiet.
Jeg mangler stadig at se dig sandsynliggøre at listeprisen landmændene
får for deres mælk er kunstig høj.

Regards Croc®

Fra : 3W

Dato : 06-04-05 03:12

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message
> Humlen er om mælk er over markedsprisen eller om kvotasystemet holder
> prisen kunstigt nede.

Hvis du gad sætte dig ind i økonomi for begyndere, så finder du hurtigt ud
at, hvorfor enhver kvoteordning altid vil medføre højere priser.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-04-05 05:45

I dk.politik, skrev 3W:
> "Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message
>
> Hvis du gad sætte dig ind i økonomi for begyndere, så finder du hurtigt ud
> at, hvorfor enhver kvoteordning altid vil medføre højere priser.

Jeg er da også helt sikker på at det på kort sigt vil give lavere
priser, men med et stabilliseret marked har jeg meget svært ved at tro
på at produktionsprisen for Mælk vil være under produktionsprisen for
Cola.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 06:22

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> [...]
> priser, men med et stabilliseret marked har jeg meget svært ved at tro
> på at produktionsprisen for Mælk vil være under produktionsprisen for

Hvad tror du da at produktionsprisen er for cola? Husk bl.a. lige på at
vi har en sodavandsbeskatning.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-04-05 07:27

I dk.politik, skrev Per Rønne:
> Hvad tror du da at produktionsprisen er for cola? Husk bl.a. lige på at
> vi har en sodavandsbeskatning.

Meget, meget mindre end mælk.

Dertil kommer at Cola ikke skal holdes konstant på køl eller kan blive
for gammel igennem hele produktionen og ud til kunden.

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 07:55

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Meget, meget mindre end mælk.
>
> Dertil kommer at Cola ikke skal holdes konstant på køl eller kan blive
> for gammel igennem hele produktionen og ud til kunden.

Jamen, så er vi enige. Jeg troede bare at du tog udgangspunkt i
udsalgspriserne på en 16 kroner for halvanden liter cola.

Mælkeprisen bør fastlægges af markedet, som naturligvis aldrig vil
acceptere en pris der er lavere end MC - marginalomkostningerne ved
fremstilling af produktet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 06-04-05 11:51

On Tue, 5 Apr 2005 19:11:55 -0700, "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

>Hvis du gad sætte dig ind i økonomi for begyndere, så finder du hurtigt ud
>at, hvorfor enhver kvoteordning altid vil medføre højere priser.

Se på virkeligheden andre steder hvor det er praktiseret. Du får et
kortvarigt prisfald efterfulgt af stigninger når udbudet falder, så
tilmeld dig hellere selv til det kursus.

Regards Croc®

Fra : 3W

Dato : 08-04-05 06:25

> Se på virkeligheden andre steder hvor det er praktiseret. Du får et
> kortvarigt prisfald efterfulgt af stigninger når udbudet falder, så
> tilmeld dig hellere selv til det kursus.

En kvoteordning *begrænser* udbud. Når den fjernes, stiger udbudet, og
priserne falder.
Hvorfor tror du kvoteordningerne eksisterer? Hvad er deres formål?

Fra : Croc®

Dato : 08-04-05 15:50

On Thu, 7 Apr 2005 22:24:52 -0700, "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

>ud

>En kvoteordning *begrænser* udbud. Når den fjernes, stiger udbudet, og
>priserne falder.
>Hvorfor tror du kvoteordningerne eksisterer? Hvad er deres formål?

Kvotaordningerne er for at begrænse en overproduktion der var resultat
af EU-støtte til landbruget. Men fjerner du kvotaordningerne nu med et
hug, vil jeg garantere dig at du ikke kommer til at betale 2.46kr. pr.
liter mælk.

Regards Croc®

Fra : 3W

Dato : 09-04-05 03:05

> [...]
> af EU-støtte til landbruget. Men fjerner du kvotaordningerne nu med et
> hug, vil jeg garantere dig at du ikke kommer til at betale 2.46kr. pr.

Det har jeg heller ikke påstået, men den kan sagtens blive mindre end idag.

Fra : Croc®

Dato : 09-04-05 09:32

On Fri, 8 Apr 2005 19:04:36 -0700, "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

>Det har jeg heller ikke påstået, men den kan sagtens blive mindre end idag.

Så må du lige forklare hvad koen skal fodres med.

Regards Croc®

Fra : 3W

Dato : 09-04-05 15:44

> Så må du lige forklare hvad koen skal fodres med.

Så må du lige forklare, hvad det har med sagen at gøre.

Fra : Croc®

Dato : 09-04-05 16:34

On Sat, 9 Apr 2005 07:43:45 -0700, "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

>idag.

>Så må du lige forklare, hvad det har med sagen at gøre.

Jo ser en ko skal have noget at æde for at producere mælk. Du tror
tilsyneladende at det er gratis at producere mælk.

Regards Croc®

Fra : 3W

Dato : 10-04-05 20:52

pr.

> Jo ser en ko skal have noget at æde for at producere mælk. Du tror
> tilsyneladende at det er gratis at producere mælk.

Det overlader jeg til bonden. Jeg er godt klar over, at i dit univers giver
intet mening, hvis ikke du selv forstår det.
Jeg er frimarkedstilhænger, fordi jeg ved at det konstant frembringer nye
ting til ufattelige priser, også selv om jeg ikke fatter hvordan.

Fra : Croc®

Dato : 10-04-05 22:34

On Sun, 10 Apr 2005 12:52:00 -0700, "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

>Det overlader jeg til bonden. Jeg er godt klar over, at i dit univers giver
>intet mening, hvis ikke du selv forstår det.

Det burde det heller ikke gøre i dit univers. Der er absolut ingen
grund til at beskæftige sig med noget man ikke forstår.

>Jeg er frimarkedstilhænger, fordi jeg ved at det konstant frembringer nye
>ting til ufattelige priser, også selv om jeg ikke fatter hvordan.

Og jeg fortæller dig jo at i dette tilfælde vil frimarkedet på sigt
resultere i stigende priser.

Regards Croc®

Fra : 3W

Dato : 13-04-05 02:06

> Og jeg fortæller dig jo at i dette tilfælde vil frimarkedet på sigt
> resultere i stigende priser.

Og hvad er det, som gør mælk anderledes end alle andre produkter, siden det
på mærkværdigste vis kan undslippe normale markedskrafter?

Fra : Croc®

Dato : 13-04-05 14:29

On Tue, 12 Apr 2005 18:06:02 -0700, "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

>Og hvad er det, som gør mælk anderledes end alle andre produkter, siden det
>på mærkværdigste vis kan undslippe normale markedskrafter?

At du i dag har en overproduktion, hvor EU betaler for dumpning af
overskuddet i ulandene. Uden støtte vil markedet rette sig til og
overskuddet vil forsvinde. Det vil give dig stigende priser.
Du kan ikke sammenligne landbrugsvarer med andre ting, da støtten til
landbruget ikke ligner den støtte andre industrier har haft gennem
tiderne.

Regards Croc®

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-04-05 08:00

I dk.politik, skrev Per Rønne:

> Det reelle indhold er vel at de er bange for det vil kunne medføre en
> pres i retning af afskaffelse af de kunstigt høje fødevarepriser.

Det er jo ikke fordi at landmændende rundt omkring svømmer i penge over
overskud. Dertilkommer et ikke ubetydeligt bidrag i landbrugsstøtte fra
EU.

Vi er fuldt enige i at priserne er kunstige.. men det er kunstigt
"lave".

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 08:53

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Det er jo ikke fordi at landmændende rundt omkring svømmer i penge over
> overskud.

Andre steder i erhvervslivet klares det ved strukturtilpasninger, hvor
de mindst effektive efter bedste darwinistiske princip bukker under.

> Dertilkommer et ikke ubetydeligt bidrag i landbrugsstøtte fra
> EU.

Som bør afskaffes {afvikles}.

> Vi er fuldt enige i at priserne er kunstige.. men det er kunstigt
> "lave".

Ingen ville naturligvis producere varer, hvis de ikke gav overskud. De
garanterede mindstepriser kombineret med kvoter er derfor et udtryk for
at varernes pris er kustingt høje. Varernes reelle pris kan nemlig kun
afgøres af markedsmekanismen.

Eller hvordan vil du ellers finde ud af hvordan prisen skal være, hvis
ikke gennem udbud og efterspørgsel?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-04-05 09:04

I dk.politik, skrev Per Rønne:
> [...]
> garanterede mindstepriser kombineret med kvoter er derfor et udtryk for
> at varernes pris er kustingt høje. Varernes reelle pris kan nemlig kun

Jeg tror du skal ringe til din lokale landmand og spørge om han er
garanteret nogen mindstepris. Det er jeg 100% sikker på at han ikke er.

Landbruget trænger til modernisering hen mod Aktieselskaber eller andre
selskabsformer. Landbrug og fiskeri lider under at det er massive stor
mængde af "personlige" konkurser du vil lave før at dette går igennem,
men meget store sociale konsekvenser for de berørte parter. Derfor er
det et område man politisk er ked af at røre ved.

Dertil kommer at man gerne vil bevare "bondehus" idyllen i forbrugerens
øjne (forbrugeren ønsker dette) og denne idyl er stik modsat af
dicideret selskabsbaseret industri.

Det er en svær situation... men hvis du fra den ene dag til den anden
vil rykke landbrug og fiskeriets ordninger op med rode, så sender du
erhvervene til tælling og det ønsker vi ikke.

Så du bør finde på en måde, hvorpå man langsomt men sikkert kan gå hen
mod et mere markedsorienteret erhverv, i et tempo hvor virksomhederne
kan nå at omstille sig.

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 09:53

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Jeg tror du skal ringe til din lokale landmand og spørge om han er
> garanteret nogen mindstepris. Det er jeg 100% sikker på at han ikke er.

Der ville ganske simpelt ikke tjene noget formål at operere med
mælkekvoter, hvis ikke der var en garanteret mindstepris. Uden en
garanteret mindstepris ville overproduktion jo blot medføre, at han ikke
kunne sælge mælken til en pris der dækkede produktionsomkostningerne.

> Landbruget trænger til modernisering hen mod Aktieselskaber eller andre
> selskabsformer.

Er det ikke allerede sket? Svjh var Ulla Tørnæs da medejer af et
anpartsselskab, sammen med hans far. Anpartsselskabet ejede så så mange
landbrug at de er blevet beskrevet som et »gods«.

> [...]
> men meget store sociale konsekvenser for de berørte parter. Derfor er
> det et område man politisk er ked af at røre ved.

Der er vist ingen der taler om at landbrugsstøtten bare skal afskaffes.
Den skal udfases, og udfasningen skal vedtages samtidig med at
varigheden og de særlige regler for den skal gøres klart.

> Dertil kommer at man gerne vil bevare "bondehus" idyllen i forbrugerens
> øjne (forbrugeren ønsker dette) og denne idyl er stik modsat af
> dicideret selskabsbaseret industri.

Det er da sikkert noget der afhænger af hvor mange generationer siden
der er gået siden familien blev byboer. For mit vedkommende skete det da
min tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-oldefar, født 1630, blev købmand.

> [...]
>
> Så du bør finde på en måde, hvorpå man langsomt men sikkert kan gå hen
> mod et mere markedsorienteret erhverv, i et tempo hvor virksomhederne

Det har jeg vist allerede beskrevet ovenfor. For fiskeriets vedkommende
er der dog ganske særlige problemer, da der er for mange fiskere i
forhold til fiskebestanden; jo længere man venter med at hugge den
gordiske knude over, desto færre fisk bliver der, og desto færre fiskere
er der basis for - indtil fiskebestandene er genopbygget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-04-05 10:07

I dk.politik, skrev Per Rønne:

> [...]
> garanteret mindstepris ville overproduktion jo blot medføre, at han ikke
> kunne sælge mælken til en pris der dækkede produktionsomkostningerne.

Der er _ikke_ garanteret nogen mindstepris. Dette er ikke noget vi kan
diskutere, da jeg ved at der ikke er garanteret nogen mindstepris.

> Er det ikke allerede sket? Svjh var Ulla Tørnæs da medejer af et
> anpartsselskab, sammen med hans far. Anpartsselskabet ejede så så mange
> landbrug at de er blevet beskrevet som et »gods«.

Det er mig bekendt kun front-løberne.

Jesper

Fra : Croc®

Dato : 05-04-05 14:35

On Tue, 5 Apr 2005 09:06:43 +0000 (UTC), Jesper Krogh
<jesper@krogh.cc> wrote:

>Der er _ikke_ garanteret nogen mindstepris. Dette er ikke noget vi kan
>diskutere, da jeg ved at der ikke er garanteret nogen mindstepris.

Per aner ganske enkelt ikke hvad han taler om. Der findes
interventionspriser for smør og mælkepulver, men jeg har ingen ide om
hvem der skulle garantere landmændene en mindstepris for mælk. Det kan
jo ikke være mejerierne som landbruget selv ejer.

Regards Croc®

Fra : 3W

Dato : 06-04-05 03:24

> [...]
> hvem der skulle garantere landmændene en mindstepris for mælk. Det kan
> jo ikke være mejerierne som landbruget selv ejer.

Hvor tror du smør og mælkepulver kommer fra?

Fra : Croc®

Dato : 06-04-05 11:54

On Tue, 5 Apr 2005 19:24:00 -0700, "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

>Hvor tror du smør og mælkepulver kommer fra?

Fra mælk selvfølgelig men det er ikke lig med en mindstepris for mælk.
Dansk smør sælges aldrig til interventionspriser, det ville være at
producere med tab.

Regards Croc®

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 04-04-05 17:27

Bent Jensen skrev Mandag den 4. april 2005 11:40 i beskeden
<9a3bbfb0.0504040140.4b0a282e@posting.google.com> i gruppen dk.politik:

> [...]
> protestere mod, at kæden havde arrangeret en lørdag med "sindssyge
> tilbud", hvor man kunne købe mælk for 2.46 DKK/liter.

Tænk sig at filantropi nu er blevet forbudt...

Landmændene kan vel være ligeglade med hvilken pris butikskæden sælger til,
så længe de selv har fået deres penge.

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk