Paven Johannes Poul er død
Fra : Johnny B 2000

Dato : 02-04-05 10:28

tror han er død men der er sikkert en hellig pagt der gør at da alle
statsoverhovederne er samlet i DK pga HC Andersens 200 års dag, så holdes
Paven sikkert i live eller hans død hemmelig

så mon ikke Paven dør officielt i nat eller imorgen ????

blot en tanke

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Jesper

Dato : 02-04-05 10:46

Johnny B 2000 <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote:

> [...]
> Paven sikkert i live eller hans død hemmelig
>
> så mon ikke Paven dør officielt i nat eller imorgen ????

Paven lever stadig, der er ingen der har nogen der har interesse i at
hemmeligholde hans død. Når den finder sted, så vil den blive
annonceret. Nu kan man ikke altid forudse på klokkeslet hvornår en
døende mand vil dø, i går sagde lægerne han ville dø indenfor minutter
eller timer. Han har dog vist sig at være mere sejlivet end som så.
Paven er så syg at han kan dø nårsomhelst. Det kan være idag, imorgen
eller om 2-3 dage, det er kun Vorherre der ved det.

Fra : Malene P

Dato : 02-04-05 11:17

> [...]
> Paven er så syg at han kan dø nårsomhelst. Det kan være idag, imorgen
> eller om 2-3 dage, det er kun Vorherre der ved det.

Ja, ingen grund til konspirationsteorier her. Man skal ikke drage
paralleller til situationen omkring Arafat, hvor der kunne være politiske
motiver til at "dø" ham på et veltilrettelagt tidspunkt. Iøvrigt var
Vorherre næppe involveret dengang -det må have været ham den anden nede i
kælderetagen.

Malene P

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-05 11:20

Johnny B 2000 wrote:
> tror han er død men der er sikkert en hellig pagt der gør at da alle
> statsoverhovederne er samlet i DK pga HC Andersens 200 års dag, så
> holdes Paven sikkert i live eller hans død hemmelig

Hvis alle statsoverhovederne er samlet i DK, så er paven her også.

> så mon ikke Paven dør officielt i nat eller imorgen ????

De er sikkert igang med at give ham et relevant HCA-eventyr med på
vejen.

Fra : Johnny B 2000

Dato : 02-04-05 12:52

der er jo liiiiige en grund til at Paven ikke er her ... han læser ikke
eventyr og han kan ikke forlade sin seng

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-05 14:38

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Hvis alle statsoverhovederne er samlet i DK, så er paven her også.

Alle statsoverhovederne er skam heller ikke samlet i Danmark. Så vigtig
var H C Andersen altså heller ikke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-05 14:50

Per Rønne wrote:

> Alle statsoverhovederne er skam heller ikke samlet i Danmark. Så
> vigtig var H C Andersen altså heller ikke.

Ahr, hold da op. Selvfølgelig er han det.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-05 15:50

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Ahr, hold da op. Selvfølgelig er han det.

Han var hverken den vigtigste dansker i forrige årtusind {det var Tycho
Brahe}, eller den største danske digter {det var Adam Oehlenschläger}.
Faktisk er det kun eventyrerne og romanerne der er af værdi.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-05 18:10

Per Rønne wrote:

> [...]
> Tycho Brahe}, eller den største danske digter {det var Adam
> Oehlenschläger}. Faktisk er det kun eventyrerne og romanerne der er

Jeg har altid været lidt usikker på, hvorvidt Tycho Brahe var dansker.
At udnævne Oehlenschläger til Danmarks største digter må være smagssag.
Jeg kender personligt intet til Oehlenschläger ud over "Der er et yndigt
land".

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 02-04-05 18:56

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> At udnævne Oehlenschläger til Danmarks største digter må være smagssag.
> Jeg kender personligt intet til Oehlenschläger ud over "Der er et yndigt
> land".

Thycho Brahe (1546-1601) Dansk astronom. Født på Knuthstorp, Skåne, som
dengang var dansk. Altså var han dansker.

Oehlenschläger var også dansk, blev konfirmeret på Frederiksberg,
Frederiksberg Kirke . Og du kender vel "Guldhornene" "De higer og søger i
gamle bøger..." ?

--

ahw

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-05 19:15

Arne H.Wilstrup wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Thycho Brahe (1546-1601) Dansk astronom. Født på Knuthstorp, Skåne,
> som dengang var dansk. Altså var han dansker.

Jo, men blev han ikke udlænding? Det jeg tænker på, er at flere Thyco
Braheske opdagelser henføres til danskeren Thyco Brahe; men jeg synes,
det ofte er rimeligt at give f.eks. Tjekkiet (eller hvad det nu hed
dengang) æren i stedet for Danmark.

> Oehlenschläger var også dansk, blev konfirmeret på Frederiksberg,
> Frederiksberg Kirke . Og du kender vel "Guldhornene" "De higer og
> søger i gamle bøger..." ?

Jeg kan genkende det, du citerer; men jeg kan ikke komme i tanke om
fortsættelsen. Måske hørte jeg kun starten af digtet før jeg faldt i
søvn.

Tror ikke jeg er tilstrækkeligt finkultiveret. Er mere til HCA og Steen
Stensen Blicher - når vi taler om de gamle kæmper. De folk har kunnet
røre noget i mig. Adam har aldrig sagt mig noget.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 02-04-05 20:00

> [...]
> Braheske opdagelser henføres til danskeren Thyco Brahe; men jeg synes,
> det ofte er rimeligt at give f.eks. Tjekkiet (eller hvad det nu hed

Det er jeg ikke enig i - Tycho Brahe rejste til Polen fordi han mistede den
kongelige bevågenhed (=penge), men det gjorde ham ikke til mindre dansk - og
i øvrigt fik han jo et observatorium i Danmark.

> Jeg kan genkende det, du citerer; men jeg kan ikke komme i tanke om
> fortsættelsen. Måske hørte jeg kun starten af digtet før jeg faldt i
> søvn.

Det er et romantisk digt om Guldhornenes fund - det kræver et vist kendskab
til den nordiske mytologi og en vilje til at forstå hvad det siger - det er
blevet læst op af Poul Reumert på en særdeles fremragende facon med
musikledsagelse - et godt digt.

> Tror ikke jeg er tilstrækkeligt finkultiveret. Er mere til HCA og Steen
> Stensen Blicher - når vi taler om de gamle kæmper. De folk har kunnet
> røre noget i mig. Adam har aldrig sagt mig noget.

Tja, St.St. Blicher skrev nu også ret uforståeligt til tider.

--
ahw

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-05 20:27

Arne H.Wilstrup wrote:
> [...]

> siger - det er blevet læst op af Poul Reumert på en særdeles
> fremragende facon med musikledsagelse - et godt digt.

Du har fat i noget der. Jeg har aldrig kunnet døje den opstyltede måde
Reumert tAlte på. Digt med musikledsagelse får mig til at skrige højt af
smerte.

Jeg er en skide plebejer.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 03-04-05 09:32

> Du har fat i noget der. Jeg har aldrig kunnet døje den opstyltede måde
> Reumert tAlte på. Digt med musikledsagelse får mig til at skrige højt af
> smerte.
>
> Jeg er en skide plebejer.

Nej, du er blot uvidende på området. Da jeg skulle være student læste vi
noget man kaldte for "modernistiske digte". De var ganske vist noget sære og
krævede fortolkninger, men en af eleverne mente blot at det var "Kejserens
nye klæder" og kunne ikke se noget som helst i dem.

Det minder mig om en episode hvor Picasso stod på et museum ved siden af en
ældre dame og så på hans malerier. Så udbrød hun - da hun ikke kendte
Picasso - "Det forstår jeg ikke" - Picasso vendte sig om mod hende og
brølede: "Forstår De kinesisk?" "Nej", svarede damen forskrækket. Picasso
sagde: "Det kan læres!"

Og sådan er det med alt nyt, man ikke forstår - Rindal forstod ikke moderne
kunst og gik til kamp mod den, men netop det viste en i ånden fattig
person -en der ikke turde give sig selv tilstrækkelige udfordringer, men
blot ønskede at tingene skulle være hvad de er og blive hvad de var. En
konservativ tankegang i egentlig forstand -og bestemt ikke en tankegang, der
skaber nye ideer og udvikling.

--
ahw

Fra : Per Hagemann

Dato : 03-04-05 13:04

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> blot ønskede at tingene skulle være hvad de er og blive hvad de var. En
> konservativ tankegang i egentlig forstand -og bestemt ikke en tankegang,

Rindal var netop fortaler for frihed blandt kunstnere uden statsbetalte
smagsdommere. Så vidt jeg ved har han fra 1965 til dags dato ikke ytret et
eneste ord at gammeldags kunst var mere støtteværdig end moderne kunst.

--
De har skabt ny medgang for sig selv i miljøhysteri, flygtningeindustri og
tredie verdensbistand. Samt iøvrigt underlødighedsgørelse af næsten alt,

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-04-05 19:29

Arne H.Wilstrup wrote:
> [...]

> Og sådan er det med alt nyt, man ikke forstår - Rindal forstod ikke
> moderne kunst og gik til kamp mod den, men netop det viste en i ånden

Du får det til at lyde som om, at hvis det blot er nyt og uforståeligt,
så er det genialt.

Rindals protest mod statsstøtte til nogen komplet ligegyldige
betonbrokker kan vist alle dele idag.

Fra : Jim

Dato : 02-04-05 23:04

> Tja, St.St. Blicher skrev nu også ret uforståeligt til tider.

Hvem af dem?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 06:11

Jim <Nospam4Admin@moneyman.dk> wrote:

> "Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvem af dem?

Jeg kender nu altså kun den Blicher der skrev den »Af en landsbydegns
dagbog« som jeg var oppe i til mundtlig dansk, studentereksamen. Steen
Steensen Blicher.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 03-04-05 09:55

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kender nu altså kun den Blicher der skrev den »Af en landsbydegns
> dagbog« som jeg var oppe i til mundtlig dansk, studentereksamen. Steen
> Steensen Blicher.

Du ved ikke ret meget om dansk litteratur, vel?

Novellen hed: "Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog" skrevet i 1824 - så er
der andre noveller, fx Hosekræmmeren,(1829) som du vel også har læst? Og her
beskrives der ting, der bestemt ikke er lette at læse, sammenligninger med
folk, som man i dag har vanskeligt ved at forstå.

Eller hvad med "Røverstuen" fra 1827? Eller hvad med "Marie" - en Erindring
fra Vesterhavet?

Og her citerer jeg lidt fra novellen:

Marie

En Erindring fra Vesterhavet

Hiin smalle Landstrimmel, som den danske Halvøe skyder op i Nordsøen, er
næsten heelt overhyllet med Flyvesand, opkastet af Vesterhavet, og videre
henført af dets Bundsforvandte Stormen; ret som om hiint frygtelige Element
med denne golde Gave vilde spotte Jorden over Tabet det tilføjer ved at
undergrave dens Grundvold og røve dens frugtbare Dele. Men endnu har Fienden
ikke mægtet at fordrive Landtungens standhaftige Beboere. Fra den selv tage
de Erstatning for det lidte Tab: og Sandets Magt bekæmpe de ved Hjælp af en
Græsart, som aldrig lader sig kvæle, men stedse vil være øverst. Herved
danes heelt hen mod Vestkysten Høje og Dale i afvexlende Mangfoldighed. Sete
langt fra, naar Solen er bag dem, skuffe de Vandreren med falske Billeder af
skovklædte Bakker. Men længere inde ere endnu nøgne vidtstrakte Sandbjerge,
der i en Afstand ligne snetakte Fjelde, og Aar for Aar bemægtige sig
Strækninger af de dyrkelige Sletter, dem Flid og Møje aftvinger en sparsom
Grøde. - Herfra, og heelt ned ad Kysten bærer Landet det samme Præg.

Præsten i Vejlbye" i 1829 er en anden Blicher-novelle, og "Sildig Opvaagnen"
skrevet i 1828,

Eller er dette umiddelbart forståeligt? "...jeg veed, at han har stykket dem
sammen for 70 Daler; det samme vilde han lade mig dem for, og magede ere de
100 Daler værd mellem Brødre. Er det ikke ogsaa paa en Maade Bestikkelse?
Han har sikkerlig igjen en Proces isigte - jeg vil ikke have hans
Mohrenkopper"

Du må gætte hvor ovenstående er taget fra!

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 10:14

Arne H.Wilstrup <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Du ved ikke ret meget om dansk litteratur, vel?

Nok til at jeg fik et 11-tal.

> [...]
> folk, som man i dag har vanskeligt ved at forstå.
>
> Eller hvad med "Røverstuen" fra 1827? Eller hvad med "Marie" - en Erindring

Jeg er naturligvis udmærket klar over at han har skrevet andet end det
jeg var oppe i. Vi læste svjh også Hosekræmmeren og i princippet også Æ
Bindstouw. Sidstnævnte forstod jeg bare ikke en pind af; Strindberg og
Nordahl Grieg er langt lettere at læse. Det må være derfor den er kommet
i en ny udgave, hvor den også er oversat til rigsdansk.

Men jeg må stadig bede jyder, der taler rigtig jysk dialekt, om at slå
over til engelsk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 03-04-05 10:37

> Nok til at jeg fik et 11-tal.

Jeg gentager "Du ved ikke ret meget om DANSK LITTERATUR,vel ?" - at du fik
et 11-tal for at tale om Brudstykker af ...." gør dig jo ikke til kender af
DANSK LITTERATUR, vel?

Erindring

> Jeg er naturligvis udmærket klar over at han har skrevet andet end det
> jeg var oppe i.

Er du? Det fremgik ellers ikke af dit indlæg?

> [...]
> Nordahl Grieg er langt lettere at læse. Det må være derfor den er kommet
> i en ny udgave, hvor den også er oversat til rigsdansk.

Tja!

> Men jeg må stadig bede jyder, der taler rigtig jysk dialekt, om at slå
> over til engelsk.

Det er en falliterklæring - og tyder på åndelig dovenskab hos dig m.h.t. at
forsøge at forstå dialekter der er danske -de kan være vanskelige, men de
fleste jyder kan også tale almindelig forståelig dansk, så hvis de
fortsætter samtalen med dig på dialekt,s å er det for at drille dig -og du
lader det ske.
I stedet skal du slå et stor smil op og sige: "Det forstår jeg ikke en
hujende fis af - kunne jeg få det en gang til og så på forståeligt dansk?"-
helst med et humoristisk tonefald.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 11:02

Arne H.Wilstrup <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Er du? Det fremgik ellers ikke af dit indlæg?

Der var ikke ligefrem lagt op til at opremse hans ½uvre.

> [...]

> hujende fis af - kunne jeg få det en gang til og så på forståeligt dansk?"-

Der er faktisk enkelte jyder, også unge, der bevidst taler et dialekt,
der gør at de fleste københavnere må give op. Jeg møder dem med års
mellemrum.

Jeg har skam også et par gange stødt ind i svenskere, jeg ikke forstod
et ord af. En gang ved den norsk-svenske grænse, og en gang hos en
gadefejer i Christiansstad, Skåne. Personelet på stationen beroligede
mig med, at der skam heller ikke var nogen af dem der forstod hvad han
sagde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tim

Dato : 03-04-05 11:12

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> i en ny udgave, hvor den også er oversat til rigsdansk.
>
> Men jeg må stadig bede jyder, der taler rigtig jysk dialekt, om at slå

Hold kæft, hvor arrogant. Vi (sønder)jyder griner af de storsnudede
københavnere, når de ikke fatter en skid af, hvad der bliver sagt. At du
sprogligt er så begrænset, kan næppe bekymre os.

Hvad angår at slå over til engelsk, har jyder den store fordel, at de ikke
er hæmmede af den københavnske dialekt. Det gælder for så vidt alle sprog.
Det er en ren joke, at høre en københavner tale tysk ell. engelsk.

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 11:57

Tim <tim_h_p@hotmail.com> wrote:

> [...]

> københavnere, når de ikke fatter en skid af, hvad der bliver sagt. At du
> sprogligt er så begrænset, kan næppe bekymre os.

Hvordan kan det være et spørgsmål om arrogance? Hvis en italiener vil
tiltale mig på latin ville jeg da også måtte bede ham om at slå over i
engelsk eller tysk, og det selv om jeg havde latin i folkeskolen.

Er det ikke mere arrogant at tiltale folk på et dialekt, som de færreste
forstår? Ja, jeg har endda hørt om børn i jyske byer, som ikke forstod
deres bedsteforældre, når de besøgte dem på gården. Brug dog så et
tillempet rigsmål, som alle forstår - rent faktisk kan stort set alle
det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tim

Dato : 03-04-05 12:19

> Hvordan kan det være et spørgsmål om arrogance? Hvis en italiener vil
> tiltale mig på latin ville jeg da også måtte bede ham om at slå over i
> engelsk eller tysk, og det selv om jeg havde latin i folkeskolen.

Hvorfor skulle han da tiltale dig på latin, og ikke italiensk? Hvis du vil
forstå ham må du jo bare lære italiensk.

> [...]
> deres bedsteforældre, når de besøgte dem på gården. Brug dog så et
> tillempet rigsmål, som alle forstår - rent faktisk kan stort set alle

Jeg (og temmelig mange andre), synes københavnsk lyder skraldedansk. Jeg
krummer tæer, når jeg hører ord som "å" eller "ø" blive udtalt som var der
to stavelser.

Københavnerne må bare acceptere, at deres dialekt ikke er dominerende, og
indstille sig på at tilrette deres dialekt til deres modersmål.

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 12:32

Tim <tim_h_p@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Københavnerne må bare acceptere, at deres dialekt ikke er dominerende, og
> indstille sig på at tilrette deres dialekt til deres modersmål.

Københavnsk {=rigsdansk} er faktisk dominerende, og i stort set alle
provinsbyer er det da også det danske der tales. Det er kun ude på
isolerede bondegårde at der stadig tales dialekt.

Men du tror måske at det ikke er [høj]københavnsk dronningen taler? Og
at nørrebrosk accent, som det brugtes for 50 år siden {lavkøbenhavnsk}
er det samme som københavnsk?
--
Per Erik Rønne

Fra : Tim

Dato : 03-04-05 13:20

> Københavnsk {=rigsdansk} er faktisk dominerende, og i stort set alle
> provinsbyer er det da også det danske der tales. Det er kun ude på
> isolerede bondegårde at der stadig tales dialekt.

Århusiansk er vist anerkendt som den "reneste" form for dansk, altså =
rigsdansk. At københavnerne går rundt og tror de dominerer sproget, er der
såmænd ikke noget overraskende i. Det er en definerende karakteristik af
københavnere, at de tror for meget om sig selv.

Som en anden har sagt (her i gruppen tror jeg), så er københavnere
hovedsageligt jyder, der var for dumme til at blive bønder.

> Men du tror måske at det ikke er [høj]københavnsk dronningen taler? Og
> at nørrebrosk accent, som det brugtes for 50 år siden {lavkøbenhavnsk}
> er det samme som københavnsk?

Næh, men hvar det med noget at gøre?

Tim

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 13:38

Tim <tim_h_p@hotmail.com> wrote:

> Århusiansk er vist anerkendt som den "reneste" form for dansk, altså =
> rigsdansk.

Århusiansk er ganske simpelt en ældre højkøbenhavnsk accent, skabt
gennem dannelsen af Århus Universitet. Og som rigsnorsk uden levende
kontakt med lavkøbenhavnsk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henry Vest

Dato : 03-04-05 17:17

Per Rønne skrev:

> Men jeg må stadig bede jyder, der taler rigtig jysk dialekt, om at slå
> over til engelsk.

Hvilket bare stempler dig som en super-krukke.

--
Henry Vest

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 17:54

Henry Vest <henry_vest@get2net.dk> wrote:

> Hvilket bare stempler dig som en super-krukke.

Når jeg virkelig ikke forstår et ord af hvad de siger? Ikke engang
by-jyder kan jo altid forstå jysk dialekt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 03-04-05 10:15

> [...]
>
> Jeg kender nu altså kun den Blicher der skrev den »Af en landsbydegns
> dagbog« som jeg var oppe i til mundtlig dansk, studentereksamen. Steen

Nå ok, den St.St. Blicher.
Jeg kendte den sidste afdøde St. St. Blicher.
Han var også forfatter.
Han skrev; "Tæl også de lyse timer", som jeg har stående i mit bogskab.
Et stort menneske var han.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-05 10:57

> [...]

> Han var også forfatter.
> Han skrev; "Tæl også de lyse timer", som jeg har stående i mit bogskab.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om ham. Men det har Den Store
Danske Encyclopædi heller ikke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 03-04-05 11:34

> Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om ham. Men det har Den Store
> Danske Encyclopædi heller ikke.

Det er en mangel så.
Han blev født i 1926 og døde desværre sidste år.
Han var oldebarn af den gamle kendte digter, som jo, som alle er bekendt
med, blev født 11. oktober 1782.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-05 20:45

> [...]

> Braheske opdagelser henføres til danskeren Thyco Brahe; men jeg synes,
> det ofte er rimeligt at give f.eks. Tjekkiet (eller hvad det nu hed

Han flyttede til kejserhoffet i Prag, men han forblev dansk statsborger,
lutheraner - og hans opdagelser gjordes på danske Hven.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-05 21:21

Per Rønne wrote:

> Han flyttede til kejserhoffet i Prag, men han forblev dansk
> statsborger, lutheraner - og hans opdagelser gjordes på danske Hven.

Okay, Brahe var dansker.

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-04-05 11:06

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> [...]
> Stensen Blicher - når vi taler om de gamle kæmper. De folk har kunnet
> røre noget i mig. Adam har aldrig sagt mig noget.

Guldhornene skulle vi da lære udenad, - men jeg er måske 50 år ældre end
dig?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-04-05 20:32

Knud Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Guldhornene skulle vi da lære udenad, - men jeg er måske 50 år ældre
> end dig?

Årgang 63 her.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-05 18:59

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Jeg har altid været lidt usikker på, hvorvidt Tycho Brahe var dansker.

Det var han altså. Af gammel dansk adel, født på faderens gods i Skåne,
opvokset på farbroderens gods på Sjælland, og indskrevet på Københavns
Universitet som 12-årig.

> At udnævne Oehlenschläger til Danmarks største digter må være smagssag.
> Jeg kender personligt intet til Oehlenschläger ud over "Der er et yndigt
> land".

Han opfattes traditionelt som landets største digter, og man har vist i
de sidste 200 år ikke kunnet gå i gymnasieskolen uden at møde
Guldhornene. Hakon Jarls Død er også fremragende, og dertil kommer så
hans tragedier.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-05 19:16

Per Rønne wrote:

> Det var han altså. Af gammel dansk adel, født på faderens gods i
> Skåne, opvokset på farbroderens gods på Sjælland, og indskrevet på
> Københavns Universitet som 12-årig.

Okay, han startede ud som dansker.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-05 20:45

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Okay, han startede ud som dansker.

Og forblev dansker hele livet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 04-04-05 08:57

In article <1guepft.2qvsjc4abicuN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]

Og det er der måske en grund til.

> Han opfattes traditionelt som landets største digter,

Den tradition er forlængst ophørt. Jeg kender ikke noget litterært
universitetsfag, hvor Oehlenschläger spiller nogen nævneværdig rolle.
Ikke som andet end et historisk moment. Johs. V Jensen erfx langt mere
læst.

> og man har vist i
> de sidste 200 år ikke kunnet gå i gymnasieskolen uden at møde
> Guldhornene.

Det kender jeg flere eksempler på.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-05 10:38

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Og det er der måske en grund til.

> Den tradition er forlængst ophørt.

Jeg ved at nogle ikke kan udstå ham, især fordi han er
nationalromantiker, ikke kulturradikal {men Brandes beundrede nu hans
digte og tragedier}. Ikke desto mindre er han tydeligt den største af de
fire store digtere, vi har: Kingo, Brorson, Ewald og Oehlenschläger. Han
er i øvrigt også den eneste af de fire, som er i folke- og
gymnasieskolens fælles kanon: resten findes kun i gymnasiekanon.

Enhver der kan lide Peter Heises storslåede opera »Drot og Marsk«, vil
også kunne lide Oehlenschlägers tragedier.

> Jeg kender ikke noget litterært universitetsfag, hvor Oehlenschläger
> spiller nogen nævneværdig rolle.

Du må tænke på danskstudiet, der længe har været »intellektuelt
udfordret«. Eksempelvis afskaffede man på et tidspunkt oldnordisk som
obligatorisk disciplin, mens man fortsatte med at have oldengelsk som
obligatorisk disciplin på første del, hvis man skulle have engelsk som
hovedfag. Men for de danskstuderende var det naturligvis også vigtigere
at bruge tiden på kapitallogik og damebladenes lægeromaner.

Selve litteraturstudiet, der iflg Weekendavisen ikke længere beskæftiger
sig med litteratur, må naturligvis have et bredere sigte end dansk
litteratur, og selv om Oehlenschläger er helt uomgængelig for danskere
{han er således den eneste der er blevet laurbærkronet som Nordens
digterkonge, ved en ceremoni i Lunds Domkirke}, er han altså i
international sammenhæng ikke unik, som H C Andersen er det. På et
litteraturstudium må værker som Tassos »Jerusalem Befriet!«, John
er blevet skrevet i en i kulturel sammenhæng tysk provinsby, som
København jo var.

> Ikke som andet end et historisk moment. Johs. V Jensen erfx langt mere
> læst.

Nu var Johannes V Jensen jo ikke ligefrem en digter. Derimod var han

> Det kender jeg flere eksempler på.

Jamen, så har der været noget galt i de pågældende læreres undervisning,
og i så fald er det godt at vi har fået en litterær kanon. Medmindre de
eksempler du kender, er på elever der har glemt ham.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 08-04-05 09:48

In article <1guhsat.1deslotyjl5avN%spam@husumtoften.invalid>,

> Jeg ved at nogle ikke kan udstå ham, især fordi han er
> nationalromantiker, ikke kulturradikal {men Brandes beundrede nu hans
> digte og tragedier}.

Det har ikke det fjerneste at gøre med mine præferencer, som jeg da
heller ikke har givet udtryk for.

> [...]
> er i øvrigt også den eneste af de fire, som er i folke- og
> gymnasieskolens fælles kanon: resten findes kun i gymnasiekanon.

Igen er det din vurdering. At Kingo ikke er med, undrede mig dog.
Ligesom Oehlenschlager er han et stærkt udtryk for sin periode. Man
bliver dog nødt til at tage de seneste 200 år med i sin vurdering af
lyrikken.

> [...]
> hovedfag. Men for de danskstuderende var det naturligvis også vigtigere
> at bruge tiden på kapitallogik og damebladenes lægeromaner.

Dermed bekræfter du jo kun min afvisning af din påstand. Oehlenschläger
spiller ikke længere nogen stor rolle.

Kapitallogikken døde i 80'erne og mht. dameblade, så delvist ja, medier
er en integreret del af undervisningen i gymnasisskolen. Det skal
danskstudiet naturligvis tage højde for.

> Selve litteraturstudiet, der iflg Weekendavisen ikke længere beskæftiger
> sig med litteratur,

Er det en af deres mavesure nykritikere, der har sagt det? Det er i
hvert fald noget vås. at institutterne for litteraturvidenskab og
-historie har bevæget sig mod cultural studies er naturligt, men
litteraturen er stadig i fokus.

> [...]
> litteraturstudium må værker som Tassos »Jerusalem Befriet!«, John
> er blevet skrevet i en i kulturel sammenhæng tysk provinsby, som

Det var også Goethes mening.

> Nu var Johannes V Jensen jo ikke ligefrem en digter. Derimod var han

Det var han også. han skrev ikke megen lyrik, men den, der kom, var
stærk. Paa Memphis Station er et eksempel

> Jamen, så har der været noget galt i de pågældende læreres undervisning,
> og i så fald er det godt at vi har fået en litterær kanon. Medmindre de
> eksempler du kender, er på elever der har glemt ham.

Der er ikke det fjerneste galt. Man kan godt dække romantikken uden
Guldhornene. De optrådte slet ikke i den antologi, jeg havde i
gymnasiet. Og mht. glemsomheden så betvivler jeg det. Jeg spurgte
fortrinsvist litterauthistorikere og andre med en form for litterær
baggrund.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-05 10:23

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Igen er det din vurdering. At Kingo ikke er med, undrede mig dog.

Hvad mener du dog? Kingo er da med i kanon, men i lighed med Brorson og
Ewald kun for gymnasieskolen.

> Ligesom Oehlenschlager er han et stærkt udtryk for sin periode. Man
> bliver dog nødt til at tage de seneste 200 år med i sin vurdering af
> lyrikken.

Ja, især de sidste 100 år har jo været ret pauvre, når det kommer til
digtekunsten.

> Dermed bekræfter du jo kun min afvisning af din påstand. Oehlenschläger
> spiller ikke længere nogen stor rolle.

Jeg tror nu ikke at de får lov til helt at skippe ham.

> Kapitallogikken døde i 80'erne og mht. dameblade, så delvist ja, medier
> er en integreret del af undervisningen i gymnasisskolen. Det skal
> danskstudiet naturligvis tage højde for.

De burde fjernes igen; det er og bliver pop. Og jeg tror stadig ikke at
nogen gymnasieelev har kunnet gå gennem tre år uden at have stødt ind i
Oehlenschläger. Men nu er han jo sat på skolens fælleskanon, for såvel
folke- som gymnasieskolen.

> Er det en af deres mavesure nykritikere, der har sagt det?

Henrik Wivel, men han er vist ikke alene.

> Det er i hvert fald noget vås. at institutterne for litteraturvidenskab og
> -historie har bevæget sig mod cultural studies er naturligt, men
> litteraturen er stadig i fokus.

Af Weekendavisen får man det indtryk at det er litteraturTEORI og
filosofi, der er i fokus.

> Det var også Goethes mening.

Ja, men dansk i folke- og gymnasieskolen er altså dansk, herunder dansk
litteratur[historie]. Ikke almen [europæisk] litteratur[historie].

> Det var han også. han skrev ikke megen lyrik, men den, der kom, var
> stærk. Paa Memphis Station er et eksempel

Det jeg har set af det, synger jo ikke. Der er ingen følelse eller
pathos i det.

> [...]
> gymnasiet. Og mht. glemsomheden så betvivler jeg det. Jeg spurgte
> fortrinsvist litterauthistorikere og andre med en form for litterær

Ja, jeg ved at Falkenstjerne fik bortcensureret Hakon Jarls Død, hvilket
så blot må betyde at den må uddeles til eleverne i fotokopiform. Men
Guldhornene? Ja, nu snakker du naturligvis ikke om danskfagets
Kristensen & Rindung {den legendariske matematikbog, som er for svær for
nutidens gymnasieelever, efter afskaffelsen af egentlig matematik i
folkeskolen}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-04-05 16:41

"Johnny B 2000" <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote in message
> [...]
> Paven sikkert i live eller hans død hemmelig
>
> så mon ikke Paven dør officielt i nat eller imorgen ????

kan det ikke være fløjtende ligegyldigt hvornår han dør, eller for den sags
skyld om han lever eller dør. (som pave altså - som mennesker er det altid
trist når nogen ligger for døden)

> blot en tanke
osse herfra

Fra : Malene P

Dato : 02-04-05 21:34

"Johnny B 2000" <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Paven sikkert i live eller hans død hemmelig
>
> så mon ikke Paven dør officielt i nat eller imorgen ????

21:37 i aften.

Malene P

Fra : Johnny B 2000

Dato : 03-04-05 08:50

er du helt sikker Malene P, på at det var 21.37 ... eller er det hvad "the
public" har fået fortalt ???

selv ved døden er det hele planlagt, når overhoveder skal afsted herfra.

Fra : G B

Dato : 03-04-05 10:49

"Johnny B 2000" <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> skrev i meddelelsen

> er du helt sikker Malene P, på at det var 21.37 ... eller er det hvad
> "the public" har fået fortalt ???

Ja, uhada - det er garanteret en konspiration sat i værk af CIA og Mossad.

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen