Hemmelig afstemnig til formandsvalg??
Fra : Klaus Andersen

Dato : 31-03-05 23:04

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2972082/
her kan vi læse at Socialdemokratiet har sendt flere tusinde stemmesedler ud
til tidligere medlemmer som ikke længere har stemmeret (slemt nok i sig
selv - men det er jo menneskeligt at fejle), men at de via et "stregsystem"
kan findes igen så deres stemme ikke tælles med!

Øøh - det lyder da sådan umidelbart ikke særligt betryggende, nærmest som om
hver stemmeseddel er forsynet med stregkode der viser hvem man er?

Kan nogen med kendskab til dette "stregsystem" kort forklare hvad det går ud
på? - og på den måde berolige mig lidt (ikke fordi jeg skal deltage i
aftemningen - jeg er ikke socialdemokrat), men det forstyrrer min
demokratiske sans lidt.

Mvh

KA

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 20:04

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> på? - og på den måde berolige mig lidt (ikke fordi jeg skal deltage i
> aftemningen - jeg er ikke socialdemokrat), men det forstyrrer min

Det er helt klart et brud på alle demokratiske spilleregler, og siger en
masse om at soc'erne skidder på dem. og sikkert også noget om at fløjkrigen
kommer til at rase de næste 30 år, fordi man åbenbart kan registrere hvem
som har stemt hvad, og man så ved hvad partimedlemmer har støttet den dag de
vil stille op til folketingen.
Total nedtur at være socaildemokrat nu, hva?

Jung/aber/nicht/jünger

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 12:02

> ud

Man får to kuverter. En rød, anonym kuvert man propper sin stemmeseddel i og
lukker. Den røde kuvert putter man så i en hvid kuvert, som skal sendes til
et revisionfirma. På den hvide kuvert står et nummer. Jeg gætter på, at
revisionsfirmaet tjekker nummeret på kuverten for at sikre, at man ikke også
har stemt via internettet. Hvis nummeret er "gyldigt", så åbnes den og den
røde kuvert kommer over i stemmebunken. Det vil sige helt anonymt.

LU

Fra : Egon Stich

Dato : 02-04-05 09:51

"Jung" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> vil stille op til folketingen.
> Total nedtur at være socaildemokrat nu, hva?

Jeg er een af dem, der har meldt mig ud af socialdemokratiet.
Men alligevel har modtaget en stemmeseddel.
Dette er dog åbenbart blevet opdaget ved en kontrol af medlemslister og
udsendte stemmesedler (adresser)
idet jeg har modtaget en skriv fra partiet, at de fejlagtig har tilsendt mig
stemmeseddel, og at en evt. afgiven stemme vil blive frasorteret.
Fair nok.
Ang. hemmelig afstemning:
Afstemningen foregår ved at men sætter kryds på stemmesedlen, som på ingen
måde fremgår som afmærket.
Denne lægges i en rød konvolut.
Denne ligeledes uden nogen form for synlig afmærkning.
Den røde konvolut lægges nu ned i en anden konvolut, som er adresseret til
et revisionsfirma.
På denne konvolut står et nummer.
For modentlig for at kunne tjekke mod en medlemsliste. Og således kunne
frasorterer min stemmeseddel, hvis jeg nu skulle være udemokratisk nok til
at sende den.
Stadig fair nok.
(Sikke en ballade der kunne blive, hvis jeg efter valget kunne sige, jeg
havde stemt, uden at være medlem?)
Jeg tror imidlertid ikke, at det er sansynligt, at revisionskontoret, sammen
med stemmeoptællerne, vil tage hver konvolut, notere nummeret, åbne den,
tage den næste indliggende konvolut, åbne denne, aflæse stemmesedlen, notere
sig den afgivne stemme, osv.
Det er vel rimeligt, og demokratisk forsvarligt, at lave et system, der
umuliggør afgivelse af stemme for ikke medlemmer?
Jeg tror rent faktisk ikke på, at den enkelte afgivne stemme registreres for
holdning.
(Det ville umuligt kunne hemmeligholdes)
Så for mig at se, er påstandene om muligt stemmefusk blot endnu et af de
liberalfascistiske forsøg på løgnagtig propaganda.
Goebles har i sandhed ikke levet forgæves..

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-05 10:26

> [...]

> selv - men det er jo menneskeligt at fejle), men at de via et "stregsystem"
> kan findes igen så deres stemme ikke tælles med!

Samme stemmesystem bruges i såvel min A-kasse {Magistrenes A-kasse} som
i min fagforening {Gymnasieskolernes Lærerforening}. Jeg kan ikke se
nogen problemer heri: en anonym stemmeseddel der lægges i en kuvert med
et vedhæng der indeholder medlemsnummer, der skal rives af inden
kuverterne åbnes.
--
Per Erik Rønne

Fra : Klaus Andersen

Dato : 06-04-05 20:25

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> nogen problemer heri: en anonym stemmeseddel der lægges i en kuvert med
> et vedhæng der indeholder medlemsnummer, der skal rives af inden

Fint nok ... jeg er glad for at det forholder sig sådan,
men da jeg ikke nogen steder havde set en fornuftig
forklaring var jeg nødt til at stille spørgsmålet.

Tak for en udførlig forklaring til alle.

Mvh

KA