Om at straffe ved at sørge-Er du så lusket~
Fra : Bo Warming

Dato : 29-03-05 09:08

"Den sørger virkelig, som sørger uden vidner". Martialis, romersk
filosof

Når nogen er død, så sker sorg for at udstille egne kvaliteter

" Når kvinder begræder deres elskedes død, er det i reglen ikke så meget
fordi de har elsket dem, som det er for at vise at de selv er værd at elske.
La Rochefouceauld

FOLK ER LUSKEDE OG OPFINDSOMME mht at give sorg en aggressiv brod mod dem,
der burde have været sødere mod den døde - fx at nazierne skulle have haft
dårligere etik end de allierede.

"Straffens formål. Straffen har til formål at forbedre den der straffer.Det
er det sidste tilflugtssted for dem der går ind for straf. Nietzsche

"Vor forbrydelse imod forbryderne er at vi behandler dem som slyngler.
Nietzsche

"Lad de døde sørge over de døde, de levende over de levende. Kinesisk
ordsprog(og Jesus og Voltaire)

Farisæeren råber til sin gud "Tak, Gud, at jeg ikke er som syndere og
toldere og skøger" og Holocaust-socialpornofilmen pynter sit publikum med
falske farisæiske fjer "Se hvor god jeg er, at jeg vredes over de onde
nazier"

Min nabos tjener mistedet et barn pga tyfus i Zambia, og de sørgede med
hylende gråd i et døgn og så ikke mere. Men vi bærer nag og hakker på dem vi
mener at stå over, og have ret til at foragte

Hannah Arendt siger at vi alle er så skyldige som Eichmann, vi er blot
heldige at vi aldrig pressedes ind i østfront-helvede og
arbejdslejr-administration.
Hannah Arendt siger også at pøblen skal have sin luns kød, så hængning af
Eichmann var OK - men hun taler ikke om Tornerose-Danmark, men om
Krigs-Ierael. Vi behøver ikke rette bager for smed.Det onde er i os. Ikke i
fjendebilledernene

Fra : Mikkel Foldmann

Dato : 29-03-05 22:13

On Tue, 29 Mar 2005 10:07:41 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

(-)
> Hannah Arendt siger at vi alle er så skyldige som Eichmann, vi er blot
> heldige at vi aldrig pressedes ind i østfront-helvede og
> arbejdslejr-administration.

Det siger Hannah Arendt intet om, uanset hvor mange gange du gentager
den løgn. Arendt udtaler sig om potentialet for ondskab og giver ikke
udtryk for den moralske relativisme du løgnagtigt tilskriver hende.

--

Mikkel