Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fremkaldelseskvalitet
Fra : Pia

Dato : 27-05-01 10:07

Da jeg forhåbentlig snart, på et eller andet tidspunkt, køber en Nikon
filmscanner, ville jeg lige høre, hvordan forskellen er på selve
filmfremkaldelsen forskellige steder.

Kan jeg med fordel få lavet 50,- kr fremkaldelse hos Merlin, mens jeg
venter, bruge de latterligt dårlige papirbilleder med blåstik til at lige se
mine skud igennem, eller er det bedre at vælge et professionelt sted
alligevel, når det kun er negativerne, man er interesseret i? Erfaringer med
fx PhotoCare? Jeg er ikke lige så tit i byen, at Foto/C har nogen interesse.

:Pia

Fra : Rune Baess

Dato : 27-05-01 10:36

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> alligevel, når det kun er negativerne, man er interesseret i? Erfaringer
> med fx PhotoCare? Jeg er ikke lige så tit i byen, at Foto/C har nogen

De billigfremkaldelser man får de fleste steder (inkl. merlin) behandler
ikke negativerne med specialt stor omhyggelighed, de bliver oftest bare lagt
direkte i kuverten, og er forholdsvist udsatte for ridser, støv m.v.
Men med din nikon scanner, kan du jo bare slå digitalICE funktionen til, og
på den måde undgå det værste.
Selve fremkaldelsen af negativerne er der som regel aldrig noget ivejen med,
du skal bare være opmærksom på at de ikke pushfremkalder...
Filmen er som regel klippet i 4 frames pr bid, hvilket godt kan være lidt
irriterende, da nikon scannere kan tage 6 ad gangen, du skal med andre ord
made scanneren en del oftere...

Jeg har ikke prøvet Photocare, men af alle de billigfremkaldelser jeg har
prøvet, synes jeg kodak (gule konvolutter) laver de klart bedste (hvad
papirbilleder angår) og filmen kommer som regel retur uden ridser...

Dog vil jeg anbefale dig at bruge et prolab hvis det er et vigtigt arbejde,
og jeg mener at du kan sende film med posten, og få dem returneret rimeligt
hurtigt.

Prøv at ringe til

Black and White (laver også farve)
Borgergade 2,
1300 København K
Tel: 33 93 42 11
http://www.blackandwhite.dk

eller

FOTO/C a/s
Gasværksvej 16
DK-1656 København V
Telefon: +45 33 31 40 60
http://www.fotoc.dk

begge har rimelige priser (med klippekort) og pushfremkalder uden beregning.

Fra : Pia

Dato : 27-05-01 11:02

cool, takker.

:Pia

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-05-01 16:04

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote in message
> Prøv at ringe til
>
> Black and White (laver også farve)
> Borgergade 2,
> 1300 København K
> Tel: 33 93 42 11
> http://www.blackandwhite.dk

Det kan godt være de er rigtige prof..

Men hvad med deres hjemmeside...

Det kræver lige en ekstra kigger, før man finder ud af hvad det koster...

Og så burde de da vide, man ikke bruge JPG til grafik... Af den type...

Digital støj over det hele pga. kompression... Her bruger man da GIF

Fra : Rune Baess

Dato : 27-05-01 20:56

> [...]
>
> Og så burde de da vide, man ikke bruge JPG til grafik... Af den type...
>
> Digital støj over det hele pga. kompression... Her bruger man da GIF

Jaja, de har klart koncentreret sig om at fremkalde film, det er de
tilgengæld gode til.

De er iøvrigt de eneste lab jeg kender til der pushfremkalder med både 1/3
og 1/4 blændetrin, og som det eneste lab i scandinavien der kører AGFA
Scala200x proces.

Prisen er iøvrigt nede 35kr/film ved 10 fremkaldelser (alle slags), det
samme som FOTO/C.

Rune

Fra : Martin Lundme

Dato : 29-05-01 12:46

Måske skulle man for en god ordens skyld sige at .gif er omend mere bandlyst
til print end .jpg er det.
Det rigtige format til print hedder .tiff som et ikkekomprimerende format.
Mig bekendt findes der vist heller ikke nogen kameraer som leverer .gif
formatet.

Martin Lundme

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 29-05-01 12:56

Martin Lundme <g-i@g-i.dk> wrote in <B73958AB.4C97%g-i@g-i.dk>:

>Det rigtige format til print hedder .tiff som et ikkekomprimerende
>format. Mig bekendt findes der vist heller ikke nogen kameraer som
>leverer .gif formatet.

Det er riktig at TIFF er det riktige formatet for print, men det er ikke
riktig at dette er et ikkekomprimerende format. Versjon 5 av tiff har dog
kun støtte for tapsfri komprimering, mens versjon 6 også har støtte for
jpeg komprimering av bilder, men dette synes sjelden å være brukt.

--
Ole Kristian Bangås

Fra : Pia

Dato : 29-05-01 14:02

nu tror jeg nok der var tale om butikkens webside, som indeholder store,
uskønne jpg filer. Siden kunne have været 100 gange kønnere OG hurtigere med
lidt omtanke og til stor del tekst istedet for grafik.

:Pia

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-05-01 18:05

"Martin Lundme" <g-i@g-i.dk> wrote in message

> Måske skulle man for en god ordens skyld sige at .gif er omend mere
bandlyst
> til print end .jpg er det.

Ja, gif har højst 256 farver. Hvor JPG har væsseligt flere.

Men nu var det jo ikke foto´s vi snakkede om.. Det var den simple grafik,
som findes på black and white´s hjemmeside.

Jpg har den fordel, at de kan komprimeres, og samtidigt have alle farver
med. Men til gengælg forekommer der støj.

Gif har den fordel, at man kan manupolere med antalet af farver. Så en
billede med fx. kun 5 farver fylder væseligt mindre end JPG. Og har heller
ikke noget støj. Men til gengæld, er det bestem ikke velegnet til fotos.

Fra : Langgaard

Dato : 27-05-01 12:33

Hej

Et godt tip !

Vælg et sted hvor de fremkalder dine negativer "i huset".

Jeg mistede negativer som var indleveret til Merlin, de havde sendt dem til
Tyskland, og jeg har ikke set dem siden.
Det værste var dog at de meget unge mennesker i forretningen, nærmest var
pisse ligeglade med mine ekstra ture til byen og mit arbejde, jeg havde lagt
i optagelserne. De var nærmest flabede over for mig.

Jeg ville jo bare at de gjorde noget for at finde mine negativer, jeg
krævede ikke et nyt bryllup eller konfirmation.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : kurt k

Dato : 27-05-01 13:02

On Sun, 27 May 2001 11:06:57 +0200, Pia wrote:

> Kan jeg med fordel få lavet 50,- kr fremkaldelse hos Merlin, mens jeg
> venter, bruge de latterligt dårlige papirbilleder med blåstik til at lige se
> mine skud igennem ...

Jeg har lige fået lavet et par film hos Merlin med CD og så
dårligt er papirprintet da heller ikke. Eller også har jeg været
heldig og du uheldig..

Det værste var ekspedienterne - hvis man skal stille et "svært"
spørgsmål ("gælder de 50 kr. også dias-fremkaldelser?"), så spørg
mindst to forskellige ekspedienter..

> eller er det bedre at vælge et professionelt sted alligevel,
> når det kun er negativerne, man er interesseret i?

Jeg er også primært interesseret i at få filmen ind på PC'en og
så selv rode videre, printe og sådan. I den sammenhæng er Merlin
interessant, 50 kr. for fremkaldelse og prints, 49 kr. oveni for
en CD. Der står selvfølgelig Merlin over det hele, men papir og
CD er fra Fuji. Opløsningen på CD'en går op til 1536x1024 - meget
brugbart til web og mindre prints, men plakater og A4-prints må
nok vente til jeg selv har en negativscanner.

Foreslår, at du prøver at få fremkaldt en film hos de forskellige
steder du overvejer. Så burde du nemt kunne se om det er de
ekstra penge værd.

kurt