Kúlturberigelse via sindsyge:
Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-05 10:32

Kúlturberigelse via sindsyge:

- gavnlige afvigelser er stor del af

"syndromerne=sygdomsbillederne"

Nogle af afvigerne er pionerer for ny tænkemåder der gør gavn - og de søger
martyrium som bifald - oplever "splitterskør" som "guddommelig" fx
popstjerneagtig - og enkelte når berømmelse - fra Simon Spies/Mogens
Glistrup

til Vestens store genier, der efter døden pludselig gøres "psykose
patienter" af indbildske, uvidenskabelige, inkonsistente pensionerede
overlæge-smagsdommere, der gerne nedgør de gavnlige tænkere, som misundes af
folket, fx: Nietzsche, van Gogh, Goethe, HCA, Strindberg, Schumann,
Grundtvig, Columbus osv.

Også uden at nå geni-status er det af værdi for samfundet at modige afvigere
tør gå ny veje og afprøve adfærd, der ofte danner skole - eller advarer imod
gentagelse.

" De gale åbner vejen, som de vise siden anvender.
Joey Adams

" Der indtræffer undertiden uheld i livet, som man skal være en smule gal
for at slippe godt fra. La Rochefoucauld

+ With the insane, the external world is, after all, a copy of his internal
world. Sigmund Freud

+ "Jeg risikerer mit liv for mit arbejde, Jeg har af den grund
næsten tabt min forstand"Van Gogh 1853-90

+ "It is very foolish to wish to be exclusively wise. La
Rochefoucauld

+ "Viis bliver man først, når man er gammel, men man bliver det
aldrig, hvis ikke man som ung levede uforsigtigt" Hannah Arendt

+ Alle mennesker har deres galskaber - og ofte er det det mest
interessante ved dem. Josh Billings

+ Den, der lever uden dårskab, er ikke så vis, som han selv
tror. La Rochefoucauld

+ Det er intent geni uden en smule galskab.
Aristoteles

+ Deviating natures are of the utmost importance whereever
there is to be progress. Nietzsche

+ Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive vis.
William Blake

+ Kreativitet, som ikke kan komme til udtryk, bliver til vanvid
Anais Nin 1936

+ Lykken er at tro man er normal, og det normale har vide
rammer" Inge og Steen Hegeler.

+ Madness is part of all of us, all the time, and it comes and
goes, waxes and wanes. Otto Friedrich

+ Man viis som Sokrates bør være,Og gal som han, til tid og
sted Johan Herman Wessel

+ Men are so necessarily mad, that not to be mad would amount
to another form of madness. Pascal

+ Om de, som ej vor spøg bifalde,
Os dårekiste-gale kalde
Og autor gal for alle fem;
Tilskuer, tør vi vel formode,
Du vil lægge et ord til gode
For alle seks og svare dem:
Jo galere, jo bedre! Johhannes Herman Wessel

+ One gets into situations in life from which it is necessary
to be a little mad to extricate oneself successfully.La Rochefoucauld
(1613-1680)French Classical Writer

+ Overlæge, dr.med, psykiater Mogens Jacobsen i Ekstrabladet
24maj96 fastslog (skønt ingen møde med politikeren!) kunne han TANKELÆSE og
se psykose "Mogens Glistrups personlighed er en ulykkelig stræben efter
kærlighed, beundring og prestige
Han fandt blot de punkter, hvor mange vælgeree ville give ham disse ting, og
kørte så løs som den lille mands fortaler"

+ Perversitet er den moderne litteraturs muse. Susan
Sontag

+ Sometimes accidents happen in life from which we have need of
a little madness to extricate ourselves successfully. La Rochefoucauld

+ The concept of genius as akin to madness has been carefully
fostered by the inferiority complex of the public. Ezra
Pound

+ There is a pleasure sure, in being mad, which none but madmen
know, John Dryden

++ Jeg elsker tossehoveders eksperimenter. Jeg laver dem altid.
Charles Darwin

++ Vi er alle enige om, at deres idé er vanvittig, men er den
vanvittig nok? Niels Bohr

+ Jo galere, jo bedre. Johan Herman Wessel

+ One must have chaos in one to give birth to a dancing star.
Nietzsche

+ If a man does not keep pace with his companions, perhaps it
is because he hears a different drummer. Let him step to the music he hears,
however measured or far away. Thoureau

+o No sober man dances, unless he is mad. Cicero (old-romersk
smagsdommer)

+. Voksne er børn der er blevet sindssyge.
Danske ordsprog

" Dårlig samvittighed er en sygdom som mennesket uvægerligt
får, når det er låst inde i et samfund og fred - alle instinkter der ikke
kan finde en ventil udad, vender sig indad. Nietzsche Moralens oprindelse
1887

" In most mental illnesses the capacity to relax is as much
impaired as the integrity of a bone is destroyed by fracture.
Abraham Myerson

Sig hvad andre tænker og føler, men ikke tør sige selv, og de ophøjer dig på
stedet til frelser. Anders Bak-Nielsen

Sig ikke denne mand har ret og denne mand uret. Konfutse

" One of the commonest forms of madness is the desire to be
noticed, the pleasure derived from being noticed. Perhaps it is not merely
common, but universal. .Mark Twain

When we remember that we are all mad, the mysteries
disappear and life stands explained. Mark
Twain

" Hvis andre ikke havde været gale, burde vi være det. William
Blake