Wolfowitz og verdensbanken
Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 14:59

Man måbes over den ædrulige fornuft der i denne sag er kommet over den
rabiat antiamerikanske avis Politiken.

Bushs høge
Skær dem ikke over samme læst

FØRST BOLTON, så Wolfowitz. Det er to af de mest markante høge i
Bushregeringen, der i løbet af få dage er blevet indstillet til
internationale topposter.

I hælene på præsident Bushs forsonlige toner under hans nylige
europabesøg har det givet anledning til en hel del skeptiske og
frustrerede reaktioner i Europa.

At udnævne viceudenrigsministerJohn Bolton, der er en indædt modstander
af FN i almindelighed og Sikkerhedsrådets betydning for
konfliktregulering i særdeleshed, til USA's FN-ambassadør, er unægtelig
et provokerende politisk signal.

Men det er i sagens natur amerikanernes egen sag, hvem de udnævner til
ambassadør. Anderledes med posten som direktør for Verdensbanken, som
præsident Bush nu tiltænker Paul Wolfowitz.

Godt nok besættes posten traditionelt med en amerikaner, ligesom lederen
af den internationale monetære fond er europæer. Men USA har tidligere
spændt ben for en europæisk kandidat, en præcedens, som europæerne i
bankens bestyrelse kan påberåbe sig, hvis de for alvor vil lave ballade.

SPØRGSMÅLET ER imidlertid, om Paul Wolfowitz er så dårlig en kandidat.
Han er kontroversiel, fordi han er en af de hovedansvarlige for USA's
krig i Irak.

Men hvor relevant er den uenighed for Verdensbankens fremtid? Paul
Wolfowitz er Bushregeringens nok mest tænksomme og visionære medlem. Han
var en fremragende ambassadør i Indonesien i slutningen af 1980'erne og
er kendt for at have et netværk af demokratisk sindede asiatiske venner,
som han ikke tøver med at gå i brechen for, når de falder i autoritære
regimers klør. Han har en fortid som universitetsmand på højt niveau.

Med lidt god vilje kan man endda hævde, at hans 'demokratiske
imperialisme' i Irak har et udviklingspolitisk perspektiv. I
Verdensbanken vil han kunne arbejde for lige så visionære mål med
fredelige midler.

Det er værd at bemærke, at bankens nuværende leder, James Wolfensohn,
hører til blandt Wolfowitz' varme fortalere. Også Wolfensohn blev af
ngo'er og andre i sin tid mødt med stor skepsis. Han udviklede sig til
en alment respekteret succes.

Måske skulle europæerne og andre kritikere lade Irak-debat være
Irak-debat og give Wolfowitz en chance. Der venter såmænd nok andre og
mere meningsfulde slagsmål med Bushregeringen forude.

Fra : Croc®

Dato : 24-03-05 20:41

On Thu, 24 Mar 2005 14:58:53 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>imperialisme' i Irak har et udviklingspolitisk perspektiv. I
>Verdensbanken vil han kunne arbejde for lige så visionære mål med

Som de skrev i N.Y.T. Hvis han søgte jobbet i fri konkurrence med
andre kvalificerede, ville hans CV ikke engang række til en
gennemlæsning.

Regards Croc®

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 21:00

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Som de skrev i N.Y.T. Hvis han søgte jobbet i fri konkurrence med
> andre kvalificerede, ville hans CV ikke engang række til en
> gennemlæsning.
>
> Regards Croc®

Så må Politiken nok siges at være mere fordomsfri end NYT, der
tilsynelandende nu identificere sig selv så meget med Demokraterne at
alt hvad en republikaner laver er dårligt.

Faktum er at Wolfowitz har en fremragende karriere som diplomat bag sig
og er yderst kvalificeret til embedet.

Fra : Croc®

Dato : 25-03-05 14:06

On Thu, 24 Mar 2005 20:59:59 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Så må Politiken nok siges at være mere fordomsfri end NYT, der
>tilsynelandende nu identificere sig selv så meget med Demokraterne at
>alt hvad en republikaner laver er dårligt.

Du har det lidt svært med formuleringer. Fordomsfri kan ikke bruges i
en debat om kvalifikationer. Hvis og når et menneske ikke besidder
kvalifikationer er det ikke fordomsfuldt at fortælle det, det hedder
såmænd bare sandheden på nudansk.

>Faktum er at Wolfowitz har en fremragende karriere som diplomat bag sig
>og er yderst kvalificeret til embedet.

Faktum er at det er en politisk udnævnelse af en person der
overhovedet ikke har de kvalifikationer der bør kræves til et sådant
job.

Regards Croc®

Fra : Jesper

Dato : 25-03-05 14:26

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> en debat om kvalifikationer. Hvis og når et menneske ikke besidder
> kvalifikationer er det ikke fordomsfuldt at fortælle det, det hedder

Har du det svært med argumenterne i dag?

> Faktum er at det er en politisk udnævnelse af en person der
> overhovedet ikke har de kvalifikationer der bør kræves til et sådant
> job.
>
> Regards Croc®

Der er ingen diskussion om at Wofowitz' store erfaringer som statsmand
og diplomat i overvældende grad gør ham egnet til jobbet.

Fra : Croc®

Dato : 26-03-05 00:36

On Fri, 25 Mar 2005 14:26:01 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Har du det svært med argumenterne i dag?

Jeg argumenterer skam i modsætning til dig.

>Der er ingen diskussion om at Wofowitz' store erfaringer som statsmand
>og diplomat i overvældende grad gør ham egnet til jobbet.

Så lad os andre uoplyste få del i din viden om hans kvalifikationer
udi det økonomiske. Du må jo øse fra en kilde der er ukendt for de
fleste.

Regards Croc®

Fra : Jesper

Dato : 26-03-05 00:39

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Jeg argumenterer skam i modsætning til dig.

Du argumenterer...dine argumenter er bare fraværende!

> Så lad os andre uoplyste få del i din viden om hans kvalifikationer
> udi det økonomiske. Du må jo øse fra en kilde der er ukendt for de
> fleste.
>
> Regards Croc®

Du mener du er uoplyst?

Fra : Croc®

Dato : 26-03-05 02:51

On Sat, 26 Mar 2005 00:39:28 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Du argumenterer...dine argumenter er bare fraværende!

O.k. jeg burde have vidst på forhånd det var spild af tid.

>Du mener du er uoplyst?

Nej men du har lige gjort det helt evident at du som sædvanligt ikke
kan bakke dine påstande op. Hvad laver du egentligt i et politisk
forum? Du burde skrive i en gruppe der omhandler tvangstanker.

Regards Croc®

Fra : Sten Schou

Dato : 26-03-05 22:19

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en debat om kvalifikationer. Hvis og når et menneske ikke besidder
> kvalifikationer er det ikke fordomsfuldt at fortælle det, det hedder

He-he, det skulle du prøve at fortælle en politiker.

Hilsen Sten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Lyrik

Dato : 25-03-05 01:25

> Man måbes over den ædrulige fornuft der i denne sag er kommet over den
> rabiat antiamerikanske avis Politiken.
+++++++++++++++++++++++++++++
Du er for nem Jesper!
Hvorfor tror du al kritik forstummer over for Wolfowitz?(Ja hvordan mon det
kan være?)
Jeg må sætte dig på sporet Jesper. Ser du navne er meget, meget afslørende!
En kartoffeldansker hedder for eksempel typisk Hansen eller Jensen.
Andre hedder for eksempel Muhammed. Politikens chefredaktør hedder
Seidenfaden.

Har man nogensinde hørt en sådan spagfærdighed fra Politiken som den her
under:

> Måske skulle europæerne og andre kritikere lade Irak-debat være
> Irak-debat og give Wolfowitz en chance. Der venter såmænd nok andre og
> mere meningsfulde slagsmål med Bushregeringen forude.
Han sætter sig på slægtens kæreste eje:Finanserne!!))
De har jo også kultur til at mestre finanser, så han sidder nok godt på
dem.))

Hilsen
Jens