Fejlskudt kritik af a-kasser
Fra : Jensen

Dato : 24-03-05 10:40

Beskæftigelsesministeriet har lavet en undersøgelse, som viser, at de danske
arbejdsløshedskasser er dyrere at administrere end i vore nordiske
nabolande. Men A-kasserne er dyrere end i andre nordiske lande, fordi
regeringen har pålagt dem en række ekstra love...

Beskæftigelsesministeriet har lavet en undersøgelse, som viser, at de danske
arbejdsløshedskasser er dyrere at administrere end i vore nordiske
nabolande. Det passer beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen fint,
for det går i spænd med VK-regeringens mål om at gøre livet så surt for
a-kassernes som muligt.

Bjarne Laustsen, næstformand i Folketingets arbejdsmarkedsudvalg, er derfor
ikke overrasket over ministerens kritik, der ikke forklarer hele sandheden.
VK-regeringen har i sit regeringsgrundlag tilkendegivet, at man vil styrke
det frie valg af a-kasser - blandt andet ved at forpligte den enkelte
a-kasse til at informere sine medlemmer om kassens administrationsbidrag
sammenlignet med andre a-kasser.

- Det svarer jo til, at man giver Bilka besked om at oplyse, at en vare er
billigere i Brugsen. Det er vanvittigt. A-kasserne er private organisationer
med statsstøtte. Når de er dyrere end i andre nordiske lande, så skyldes
det, at der er en række love, som de er pålagt, og som gør det dyrere. Så
man kan ikke lave den sammenligning. Men Claus Hjort Frederiksens endemål er
en statslig a-kasse og et kommunalt dagpengesystem, hvor opgaverne er
flyttet ud til kommunerne. Det projekt betyder, at han gør alt for at genere
a-kasserne, siger Bjarne Laustsen til Ritzau.

Socialdemokraterne har i stedet foreslået en digitalisering af a-kasserne,
som i dag bruger meget af deres tid på at indhente oplysninger om
arbejdsgiverne og modtageres lønforhold. I Norge og Sverige er meget af
arbejdet netop i langt højere grad digitaliseret.

***
Læs mere på www.dr.dk ( http://www.dr.dk )

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-05 11:23

Jensen <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> [...]
> det frie valg af a-kasser - blandt andet ved at forpligte den enkelte
> a-kasse til at informere sine medlemmer om kassens administrationsbidrag

Og vi ved jo alle, at andre a-kasser end vor egen, med detailkendskabet
til /vort/ fag, ikke vil kunne ledige på samme kvalificerede måde, som
vor egen a-kasse kan.

> [...]
> en statslig a-kasse og et kommunalt dagpengesystem, hvor opgaverne er

En gyselig idé, og jeg tror nok at de fleste lønmodtagere, hvoraf over
50% mindst en gang om året får dagpenge, vil betakke sig for at skulle
ind over socialkontoret.

> Det projekt betyder, at han gør alt for at genere a-kasserne, siger Bjarne
> Laustsen til Ritzau.

Hvem Bjarne Lausten så end er.

> [...]
> arbejdsgiverne og modtageres lønforhold. I Norge og Sverige er meget af
> arbejdet netop i langt højere grad digitaliseret.

Det er skam allerede sket i Magistrenes A-kasse, hvor ledige kan
indtaste dagpengekort direkte gennem Safari eller Internet Explorer.
Hjemmefra.

Hvorfor i øvrigt inddrage sosserne i denne sag?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 11:35

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Hvorfor i øvrigt inddrage sosserne i denne sag?

Fordi Børge Højlund Jensen er sosse med hud og hår, alt hvad han skriver
handler om socialdemokraterne.

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 11:29

Jensen <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> [...]
> arbejdsgiverne og modtageres lønforhold. I Norge og Sverige er meget af
> arbejdet netop i langt højere grad digitaliseret.

Sådan som det er i dag ved medlemmerne ikke engang hvad det reelt koster
at drive *deres* a-kasse.
I dag kan man læse bankernes gebyrsatser på http://www.mybanker.dk/ og
så se hvem der er billigst.
Burde det være anderledes for a-kasser?

Man kunne forestille sig at der er en masse socialdemokrater der mister
en masse fede ben i a-kasserne, hvis medlemmere fik at vide hvad det
rent faktisk kostede. Mindre pamperi og mere for pengene tak!

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-05 12:27

> Sådan som det er i dag ved medlemmerne ikke engang hvad det reelt koster
> [...]

Administrationsbidragets størrelse har da vist aldrig været nogen
hemmelighed for medlemmerne. Se i øvrigt her:

http://www.ma-kasse.dk/ABECDFFB-077A-4A44-A52D-11D1AC6DB17A.W5Doc
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 24-03-05 11:42

> [...]
nordiske
> nabolande. Det passer beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen

Der er noget der bør få en til tænke to gange, når det koster 64 kroner
i sverige og 1500 i dannevang.

Jeg er fornærmet over at A-kasserne kan finde på at bygge enorme
bygninger på de dyreste adresser i København, om hovedsædet ligger
på rådhuspladsen eller i køge eller i Vils på Mors kan da være
ligegyldigt.

> Bjarne Laustsen, næstformand i Folketingets arbejdsmarkedsudvalg, er
> derfor ikke overrasket over ministerens kritik, der ikke forklarer hele
> sandheden.

Det har han nok ret i, men prisen er immervæk 23 gange højere i Danmark
end i sverige!

Det er næppe heller hele sandheden.

mvh
Kim

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-05 12:27

Kim2000 <kim2000@tele2ads1.dk> wrote:

> [...]
> bygninger på de dyreste adresser i København, om hovedsædet ligger
> på rådhuspladsen eller i køge eller i Vils på Mors kan da være

Min A-kasse bor i lejede lokaler på Nørrebro, og derudover kommer man
ikke uden om to ting:

1. Hvis man skal kunne servicere sine medlemmer, skader det ikke at man
ligger centralt.

2. Hvis man gerne vil have ansat »de rigtige«, skader det ikke at man
ligger centralt.

Endelig ser jeg at min egen A-kasse er landets mest effektive, at det er
landets næstbedste når det drejer sig om kvalitet og landets
fjerdebedste til at hjælpe medlemmerne i arbejde:

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 30-03-05 13:42

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> nabolande. Men A-kasserne er dyrere end i andre nordiske lande, fordi
> regeringen har pålagt dem en række ekstra love...

Det er såmænd bare det vi kalder for "Velfærd" hertillands!! "Velfærden"
måles i Forbrug fremfor Resultater. Så hvis A-kasserne nu var dobbelt så
dyre at administrere, var samfundet både "rigere" og de arbejdsløse dobbelt
så lykkelige. Per Definition - eller det er jo hvad Politikerne siger!