Wagner, Hitler og Nietzsche
Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-05 19:11

Da tunge følelser lagdes oven i Mozart opstod romantisk musik med Beethoven
som pioner og et stort antal af geniale tyske komponister straks derefter ,
bl.a. Schubert, Schumann, Brahms, Lizst, Strauss -og operakomponisten Wagner
der skabte total-kunst med uhørt billedskønhed, dyb handling og enormt
orkester og vilde kontraster.

Den ædle vilde var blevet til den stolte germaner og dette tema blev
dominerende hos Wagner, der gradvis blev jødehader, fordi den tyske
kulturelite, som begejstredes for Wagners geniale musik, ønskede et enigt
homogent land og - delvis med rette - så jøder som en usolidarisk stat i
staten.

Nietzsche havde mistet sin musikalske præstefar som 5 årig og blev professor
som 23 årig og skrev en fornyende bog om græsk kultur i tragedie og musik og
den begejstrede Wagner.

Den meget berømte Wagner og den lidt berømte Nietzsche dannede par i
1860ernes tyske high society, og gavnede hinanden og Wagner blev en anelse "faderfigur"
for den unge far-sultne Nietzsche

Men de næste bøger kunne ikke gavne Wagner, der nu sladrede om onani og
deraf følgende syfilis hos Nietzsche - som tog afstand fra landets voksende
antisemitisme.

Hitlers alsidige kulturelle genialitet omfattede musik, hvor han privat
foretrak lette Strauss-valse og marcher, men af snob-grunde færdedes han
især i Wagner-kulten.

I sine unge år havde han gået meget i opera i Wien på de billigste pladser,
og Wagners storladne scenografiske fornyelse inspirerede til nazi-rally'ernes
pompøse opsætning - total-teater.

"Kraft durch Freude" og "Det man ikke dør af, bliver man stærkere af" var
antikristen bondefornuft, som var central i alle 3 fornyere.

Versailles-freden skabte Hitler-partiet, der uvægerlig måtte nationalisere
jødiske formuer og virksomheder (helt som ulande, der smider kolonimagt ud),
for at finansiere oprustning til den revanche-krig som fredsaftalen havde
planlagt, for at USA kunne blive verdensejer.

Wotan(Odin) synger "Uendelig led er jeg ved ikke at finde andet end mig selv
i alt, hvad jeg forårsager.... Alt hvad jeg elsker, må jeg forlade, dem jeg
bejler til, myrder jeg, bedrager svigefuldt enhver, som stoler på
mig....ødelægger hvad jeg har bygget...Mit arbejde opgiver jeg. Jeg ønsker
kun et - døden(Valkyrien 2 akt 2 scene).Wagner

Er Wagner i det hele taget et menneske? Er han ikke snarere en sygdom?
Friedrich Nietzsche

The higher and better-endowed men will, I hope, turn against Wagner and
Schopenhauer. These two Germans flatter our dangerous qualities and are
leading us to ruin, A stronger future is prepared in Goethe, Beethoven and
Bismarck. Nietzsche

"Hvorfra stammer alle ulykker i denne verden?" spurgte
Wagner.
"Fra gamle overenskomster," svarede han ligesom alle
revolutions-fantaster, " fra sæder, love, moral, institutioner, fra alt det,
hvorpå den gamle verden, det gamle selskab hviler"
"Hvorledes skaffer man ulykken ud af verden? Hvorledes afskaffer man det
gamle selskab?"
"Kun ved at man erklærer overenskomsterne - vedtægterne, moralen - krig."
Nietzsche

"Eneren er interessantere end massen" så han, ligesom Sokrates, og "Wagner
er stor, for at vi alle kan blive store" Nietzsche

Det karakteristiske ved ressentimentet er defts ufrugtbarhed; forbindelsen
mellem vilje og følelse forbliver gold, og Nietzsche spørger ondskabsfuldt
"Har De bemærket, (.) at Wagners heltinder ikke får nogen børn? - De kan
ikke". Wagners kunst er uforløst, og Nietzsche kan finde grunden i tidens
"moralske syge", ja endog i Schopenhauers filosofi, som han betegner som et
klipperev.J. Hass Nietzsche

Slip ikke nye jøder ind i landet" Stæng alle døre østover(også til Østrig)!"
sådan kræver et folks instinkter, når de endnu er svage og ubestemte.

"Jøderne valgte et særligt syn på vrede i forhold til andre regioners folk -
de gjorde vreden hellig" Nietzsche

"Jøderne er verdenshistoriens mærkeligste folk, fordi de fremfor at stille
spørgsmålet om væren og ikke væren med en fuldkommen uhyggelig bevidsthed,
har foretrukket væren for enhver pris:

"Hvis man fjernet jødernes forstand fra Europa, måtte himlen
forbarme sig over os(brev 20sep1886)" Nietzsche
Jøder ejer et moralsk geni, så de kan foragte sig selv mere end de foragter
andre. Nietzsche

Den ariske indflydelse fordærvede den hele verden . . . Blandede racer er
kilderne til store civilisationer . . . Maxim: tal aldrig til en mand, som
tror på racebedraget. Nietzsche

jøfi Hvad Europa skylder jøderne? - Mange ting, både godt og ondt.
Og fremforalt een ting, som er bedst og værst på samme tid. Den store stil i
moralen, de uendelige fordringers frygtelighed og majestæt, de uendelige
betydninger, de moralske problemers hele romantik og ophøjethed - og
følgelig netop den mest tiltrækkende, overstadigste og mest udsøgte del af
de farvespil og forførelser til livet, som gløder ud over den europæiske
kulturs himmel, dens aftenhimmel. Vi artister blandt tilskuere og filosoffer
er derfor jøderne - taknemlige. (Hinsides godt og ondt). Nietzsche