Forsvarsminister svært bevæbnet i Afghanis~
Fra : Rune

Dato : 22-03-05 20:56

Skandale!

Forsvarsminister Søren Gade svært bevæbnet med pistol under sit besøg i
Afghanistan! Eller som Kaalund sagde: revolver. Nu er der vist ikke brugt
revolver i det danske forsvar i mange lange og bange år men ak og ve!
Hvilken skændsel. Hvad skal det dog ikke ende med. Ja det kunne jo ende med
socialdemokraterne og de radikale finder på noget at tage sig til der ikke
vil udstille dem som komplet idiotiske tåber. Ja man kan jo håbe. Sådan et
par tåber.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2958298/

/Rune

Fra : Jim

Dato : 22-03-05 21:36

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke
> vil udstille dem som komplet idiotiske tåber. Ja man kan jo håbe.

Per Kaalorm og andre kritikere er en flok hoplofober, som ikke aner,
hvilke farer, man udsætter sig for, når man bevæger sig i den slags
lande som vestlig politiker, der bekender sig til demokrati.
Jeg ville have gjort nøjagtig det samme som vor forsvarsminister i samme
situation.
Og så er manden faktisk selv uddannet på netop samme våben, i øvrigt som
mange andre officerer ved det danske forsvar.
Hvad bliver det næste? At vor ministre ikke må befordes i skudsikre
biler og iført skudsikker vest?
Det kan ikke passe, at Søren Gade skal tilsidesætte sin egen sikkerhed,
alene af den grund, at han skal undgå et par hoplofobers skryden.

J.

Fra : manse

Dato : 22-03-05 22:40

Svinet kan da bare holde sig væk fra afghanistan hvis han er bange for at
blive skudt på
Men svinet vil jo ned og se til sine lejetropper
han er jo også en af bush hæmorider
---------------------

Fra : Kent Jensen

Dato : 23-03-05 01:25

"manse" <manse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive skudt på
> Men svinet vil jo ned og se til sine lejetropper

Ka´ du så skrubbe i seng med dig knægt !!!

KJ.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-05 10:48

> [...]
> Per Kaalorm og andre kritikere er en flok hoplofober, som ikke aner,
> hvilke farer, man udsætter sig for, når man bevæger sig i den slags

Så skulle man måske overveje at lade være med at bevæge sig der!!

Det er da det rene vanvid, at en vigtig person tager til et land, hvor han
(tilsyneladende) har brug for at bære våben for at kunne forsvare sig selv.

> Og så er manden faktisk selv uddannet på netop samme våben, i øvrigt som
> mange andre officerer ved det danske forsvar.

Det er 100% ligegyldigt.

> Hvad bliver det næste? At vor ministre ikke må befordes i skudsikre
> biler og iført skudsikker vest?

Der er himmelvid forskel - han har i øvrigt livvagter med, hvilken ingen
undrer sig over.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 18:20

> [...]
> Det kan ikke passe, at Søren Gade skal tilsidesætte sin egen sikkerhed,
> alene af den grund, at han skal undgå et par hoplofobers skryden.

Lad os være enig om at han *ikke* var udd. i dette håndvåben, hvorfor ellers
dette..

"Torsdag-fredag i sidste uge var forsvarsminister Søren Gade i Kabul, hvor
han dels havde møder med repræsentanter for den afghanske regering, dels
besøgte de danske soldater. Han var ledsaget af to svært bevæbnede livvagter
fra PET, men havde alligevel valgt også at rekvirere en af forsvarets
pistoler til sig selv.

- Jeg er blevet omskolet til den, forklarede han beroligende DR nyheder."

Altså blev han omskolet til at kunne bruge den.
Endnu engang udstiller du din ikke forhåndværende viden!

Allan Riise

Fra : Egon Stich

Dato : 23-03-05 20:38

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Altså blev han omskolet til at kunne bruge den.
> Endnu engang udstiller du din ikke forhåndværende viden!

Lad nu være, Allan.
Din fejltagelse kommer af, at du ikke kender militær terminologi.
At blive uddannet i forsvaret, til et eller andet, kaldes af uransagelige
årsager, at blive omskolet.
Du kan f.ex. blive omskolet til at køre folkevogn. D.vs: du får kørekort.
Skal du så senere have kørekort til lastbil, bliver du atter "omskolet".
Når ministeren siger, han er blevet omskolet til pistol, betyder dette
alene, at han, ud over gevær, også er blevet undervist i at betjene
pistolen.
Så man kan ganske roligt gå ud fra, at han er i stand til at betjene bæstet.
Forøvrigt har jeg i min tid adskillige gange deltaget i skydeøvelser med
dansk politi.
Hvis standarden stadig er den samme, forstår jeg til fulde ønsket om at være
bevæbnet.
De såkaldte "livvagter" giver jeg ikke 5 flade øre for.
(Dansk politi tegner sig for størstedelen af vådeskud på danske skydebaner)

MVH
Egon

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-05 21:13

"Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:

> [...]

> nyheder."

> Altså blev han omskolet til at kunne bruge den. Endnu engang
> udstiller du din ikke forhåndværende viden!

Nej, det er dig der gør det. Af en aller anden grund bliver man ikke
"uddannet" til at bruge noget inde ved militæret, når man først er ude
over værnepligtens grundforløb, nej man bliver "omskolet".

Og hvis historien først er kommet derud hvor man skal til at strides
om sprogbrug, men ikke helt har styr på, var det måske på tide at lade
den smakredne hest får en værdig død.

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>

Fra : Danny

Dato : 22-03-05 21:36

"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
> [...]
> vil udstille dem som komplet idiotiske tåber. Ja man kan jo håbe. Sådan et

Ja, det er simpelthen utroligt. Jeg måtte krumme tæer da jeg læste Per
Kaalund og Morten Helveg Petersens udtalelser på tekst TV. En
forsvarsminister, som i øvrigt har en lang militær karriere bag sig, og
som bevæger sig rundt i et krigsområde, kan ikke tillade sig at bære våben,
så han kan forsvare sig selv? Og nu vil de radikale oven i købet have en
redegørelse. Mere tåbeligt politiker-selvmål kan man næppe score. Tænk
engang at have det sådan - det er næsten synd for dem...

Søren Gade var nu meget diplomatisk under sit interview med TV avisen her
til aften. Det eneste som skuffede var, at han ikke promte svarede ja til,
at han ville bære våben igen ved en lignende lejlighed.

/Danny

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-05 10:46

"Danny" <santos@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsvarsminister, som i øvrigt har en lang militær karriere bag sig, og
> som bevæger sig rundt i et krigsområde, kan ikke tillade sig at bære

Men nu er han der jo ikke som major - men som minister. Og i øvrigt er han
der ikke for at bringe sig selv i en situation, hvor han kan få brug for at
"forsvare sig". Hvis vore ministre rejser rundt i områder, hvor de har brug
for det, bør de nok overveje deres rejseplaner lidt grundigere.

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 10:58

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> brug
> for det, bør de nok overveje deres rejseplaner lidt grundigere.

Tror du da, at man kun er i fare, hvis man ønsker at sætte sig i en
risikabel situation?
Tror du ikke, at en hvilken som helst hvid mand ville være et mål?
Tror du terrorister tænker; "nåååååh, han er minister og ikke soldat, så
må vi hellere lade være med at skyde". ?
Så er du mere naiv grænsende til det stupide, end loven tillader.
Vil du så også fratage ham retten til at bære skudsikker vest og
befordres i skudsikre biler?
For han er jo ikke i fare, når han er minister.

Er problemer i virkligheden ikke bare din modstand mod danske styrkers
tilsteeværelse og også din hoplofobi?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-05 11:07

> Tror du da, at man kun er i fare, hvis man ønsker at sætte sig i en
> risikabel situation?

Vi er altid i fare - om ikke andet for at blive ramt af et meteornedslag.
Men det er jo ikke det samme som, at der er lige farligt overalt...

> Tror du ikke, at en hvilken som helst hvid mand ville være et mål?
> Tror du terrorister tænker; "nåååååh, han er minister og ikke soldat, så
> må vi hellere lade være med at skyde". ?

Som jeg skrev - men det sev så ikke ind - så burde han måske netop derfor
overveje at undlade at rejse rundt i Afghanistan.

> Så er du mere naiv grænsende til det stupide, end loven tillader.

Ja, og du er ude af stand til at læse indenad, men det vidste vi jo i
forvejen.

> Vil du så også fratage ham retten til at bære skudsikker vest og
> befordres i skudsikre biler?

Nej, jeg vil ikke fratage ham retten til noget som helst.

I øvrigt er der forskel på at bære pistol og skudsikker vest. Den er dog nok
for subtil til, at du kan forstå det.

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 12:38

> "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vi er altid i fare - om ikke andet for at blive ramt af et
> meteornedslag.
> Men det er jo ikke det samme som, at der er lige farligt overalt...

Ja kan du ikke argumentere, så må du hellere latterliggøre debatten ved
at tale om farer for meteornedslag.

> Som jeg skrev - men det sev så ikke ind - så burde han måske netop
> derfor
> overveje at undlade at rejse rundt i Afghanistan.

Og fordi det er farligt at rejse til et land, hvor ens styrker er
repræsenteret, så skal enminister blive væk.
Du er da ikke for klog.
Alene af den grund, at du mener, at en minister, som ovenikøbet er
våbenuddannet ikke må røre ved en pistol, så skal have blive væk.
Du er for dum at høre på.

> Ja, og du er ude af stand til at læse indenad, men det vidste vi jo i
> forvejen.

Vi? Har du fået bændelorm?

> Nej, jeg vil ikke fratage ham retten til noget som helst.

Hvad brokker du dig så for?

> I øvrigt er der forskel på at bære pistol og skudsikker vest. Den er
> dog nok
> for subtil til, at du kan forstå det.

Subtil.. det er noget med, at du må bevæge dig ned på en plan i højde
med amøber?
I USA sidestilles det at bære skudsikker vest med at være bevæbnet.
Så pak du bare din argumenter sammen. De holder ikke her.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-03-05 12:34

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> wrote in message
> Subtil.. det er noget med, at du må bevæge dig ned på en plan i højde
> med amøber?

Du kan slå det op i noget, der hedder en ordbog, hvis der er for mange ord,
du ikke forstår.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 11:11

> [...]
> For han er jo ikke i fare, når han er minister.
>
> Er problemer i virkligheden ikke bare din modstand mod danske styrkers

Hvorfor kommer du med disse uftalelser, for er Afghanistan ikke et land,
hvor man, som i Irak krigen, er blevet modtaget med blomster og kys?
Eller mener du helt alvorligt, at man overhovedet ikke kan bevæge sig, med
militær eskorte og med bodyguards, nogen som helst steder i Afghanistan?
Hvis ikke, hvad har vi så egentligt opnået i Afghanistan, andet end at
Sharia, i sin strengeste form er genindført, at kvinderne igen er totalt
undertrykkede, Krigsherrene styrer suverænt, og Opiumshandelen er større end
nogensinde før i Afghanistans historie!?

Allan Riise

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 12:39

> [...]
> totalt undertrykkede, Krigsherrene styrer suverænt, og Opiumshandelen
> er større end nogensinde før i Afghanistans historie!?

Er det et argument for at beholde taleban?

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 12:47

> Er det et argument for at beholde taleban?

Et argument for at det ikke er blevet det land som vi fik at vide det ville
blive, men at der stadig er lige farligt at bevæge sig i landet, at der
stadig sker overgreb, med Sharia loven som grundlag, at det stadig er
krisgsherrerne der bestemmer, at der flyder mere Opium ud af Afghanistan end
før, så hvad har vi egentlig opnået?

Vi har udskiftet Taleban, som vi har støttet fra midt 70'erne til starten af
90'erne, med andre despoter og Imamer, som vi ikke har en dyt styr på, kan
du måske sige at de er til at stole på, og at der ikke udspredes terror fra
Afghanistan, stadigvæk?
Nej det kan du ikke, det har du jo selv argumenteret for, da landet er så
farligt, at en Papmajor, der er blevet minister, *nødvendigvis* må gå med
pistol.
Det går godt for de mål der blev stillet op, både ang. Afghanistan og Irak,
synes du ikke?

Og hvordan kan folk med deres dømmekraft intakt, mene at man sagtens kan
sende Afghanerne hjem nu, samtidigt med at de godkender nødvendigheden af at
danske poliitikere har behov for at gå med Pistol!?

Allan Riise

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 13:06

> [...]
> stadig er krisgsherrerne der bestemmer, at der flyder mere Opium ud af
> Afghanistan end før, så hvad har vi egentlig opnået?

Men det er ikke Osamas støtter, der bestemmer.
Og det er en væsentlig forskel.
Vi er først lige startet.
Udviklingen i Afghanistan fra taleban til demokrati tager lang tid.
Og fra den spæde start af demokrati til noget, der minder om den
civiliserede verdens form for demokrati tager de første 100-200 år.
Og alt imedens kan du klynke og beklage dig over tingenes tilstand. Du
har masser af tid, for du bliver ikke tilfreds i din egen levetid.

> [...]
> dyt styr på, kan du måske sige at de er til at stole på, og at der
> ikke udspredes terror fra Afghanistan, stadigvæk?

Terrorist-kurserne er nedlagt mange steder.
Og Osama er jaget på flugt.
Nu er det resten af verden, vi skal have renset for terrorister.
Og det gør man ikke med høflighed.

> Nej det kan du ikke, det har du jo selv argumenteret for, da landet er
> så farligt, at en Papmajor, der er blevet minister, *nødvendigvis* må
> gå med pistol.

Han er hvid og tilhører den vestlige verden, som stadig er et mål for
pirater og andre gaderøvere, som måtte ligge på lur i nattens mulm og
mørke, hvor ministeren færdes.

> Det går godt for de mål der blev stillet op, både ang. Afghanistan og
> Irak, synes du ikke?

Rom blev ikke bygget på en dag.

> [...]
> kan sende Afghanerne hjem nu, samtidigt med at de godkender
> nødvendigheden af at danske poliitikere har behov for at gå med

Afghanerne er jo på hjemmebane som tusindevis af andre af deres
landsmænd, så det burde ikke komme bag på dig.
Men det kan du så ikke se forskellen på.
Og hvad er en papmajor?

Fra : Flemming K

Dato : 22-03-05 22:58

Rune wrote:
> [...]
> vil udstille dem som komplet idiotiske tåber. Ja man kan jo håbe. Sådan et

Hva' Søren, en forsvars minister der er villig til at forsvarer sig !

Det er åbenbart chokerende i dansk politik. De radikale kræver en
redegørelse...

Hvor højt kan man mon svæve op i det politiske korrekte elfenbens tårn.

Fra : Allan Riise

Dato : 22-03-05 23:01

"Flemming K" <Flemming@not.here> skrev i en meddelelse

> [...]
> redegørelse...
>
> Hvor højt kan man mon svæve op i det politiske korrekte elfenbens tårn.

Man render ikke rundt som Diplomat og reklamerer med at man bærer
skydevåben.
Forestil jer de forviklinger der kan blive hvis han brugte det, og ramte en
civil.
Derudover gør han sig selv, i visses øjne, til et legitimt mål!

Allan Riise

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-03-05 23:27

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
en
> civil.
> Derudover gør han sig selv, i visses øjne, til et legitimt mål!

Jeg kan helt ærligt ikke få ondt i røven over det her.
En ting er risikosituationen, men i mellemøstlige lande er folk lidt a la
midtvest amerikanere, en voksen mand med en gøb i siden er en man har
respekt for. Diplomati opfattes ikke på samme måde dernede, især ikke i
øjeblikket. Her nordpå er revolverdiplomati negativt ladet, men østpå er det
anderledes. Og hvem faen er vi til at dømme folks indstilling til tingene
(mandsdomineret eller ej)? Hvad ved vi om deres virkelighed, når det kommer
til stykket?
Det er rent faktisk muligt at mandens sidevåben har virket til diplomatiets
fordel, fordi den lokale kultur har forståelse for en magtperson der er
personligt bevæbnet.
"When in Rome, do the Bart thing".

Som traditionel liste A eller B vælger, synes det her direkte pinligt. Det
er ren og skær misvisende oppositionspolitik. De burde holde sig for gode
til sådan noget populistisk pladder.

Fra : GB

Dato : 22-03-05 23:49

"C. H. Engelbrecht" <chris@ bitfrost.dk> skrev i meddelelsen

> "When in Rome, do the Bart thing".

Ja, men det er der mange som aldrig fatter, fordi de aldrig har været
længere væk end i Slesvig for at fylde jydeslæden med bajere.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Flemming K

Dato : 22-03-05 23:39

Allan Riise wrote:

> [...]
> civil.
> Derudover gør han sig selv, i visses øjne, til et legitimt mål!

Enig! -hvis det ellers var Tyskland han besøgte, men det er altså
Afghanistan.

I mine øjne, iøvrigt også et udmærket signal: Vi er her for at hjælpe,
men vi er ikke naive tåber.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-03-05 00:29

Allan Riise skrev i meddelelsen
<424095a4$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>civil.
>Derudover gør han sig selv, i visses øjne, til et legitimt mål!

For det første er manden forsvarsminister og IKKE diplomat.

For det andet reklamerer han ikke med noget som helst - han gør
det bare. Andre vælger så at gøre opmærksom på det.

For det tredje opfatter de infame barbarer vi er i krig med os
alle sammen som legitime mål uanset hvorledes vi opfører os.

Jeg synes klart det er forfriskende at se en politiker, der ikke
på den sædvanlige kujonvis gemmer sig bag andre og lader
andre risikere liv og lemmer uden selv at være villig til at gøre
en indsats.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 00:48

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Allan Riise skrev i meddelelsen
> <424095a4$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> For det første er manden forsvarsminister og IKKE diplomat.

En minister er *også* diplomat, og har derfor også et Diplomatpas!

> For det andet reklamerer han ikke med noget som helst - han gør
> det bare. Andre vælger så at gøre opmærksom på det.

At rende rundt med det åbenlyst, det er hvad jeg kalder for at reklamere!

> For det tredje opfatter de infame barbarer vi er i krig med os
> alle sammen som legitime mål uanset hvorledes vi opfører os.

Afghanistan er jo blevet "Demokratiseret", og vi er ikke i krig i landet, og
hvis du kalder Aghanerne for Idioter, hvorfor så det besvær?

> [...]
> på den sædvanlige kujonvis gemmer sig bag andre og lader
> andre risikere liv og lemmer uden selv at være villig til at gøre

Han gemmer sig da bag andre, mindst 2 bodyguards!

Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 17:37

Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:

> "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> En minister er *også* diplomat, og har derfor også et Diplomatpas!

Er general Kulikov, medlem af Ruslands statsduma, også diplomat? Han har
jo også diplomatpas.

Har alle MFere mon i øvrigt diplomatpas? Det skulle faktisk ikke undre
mig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 17:44

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Er general Kulikov, medlem af Ruslands statsduma, også diplomat? Han har
> jo også diplomatpas.

Hvis man er udsendt af sin regering, for at tale på dets vegne, så er man
diplomat, og får automatisk et Dipplomatpas.

> Har alle MFere mon i øvrigt diplomatpas? Det skulle faktisk ikke undre
> mig.

Ja de har.

Allan Riise

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-05 17:51

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

Det eneste vigtige ved politikere er deres ord. Om de gør med kårde,pumpgun
eller ingenting er uinteressant.

Den lille pistol er ikke "svær bevægning" - og russerens fortid rager ikke
de forhandlinger om FREMTIDEN som er på dagsordnen nu.

Har han bedt om at få karakter af os, når han besøger os?
Danskernes mangel på situationsfornemmelse når de går i demo mod en gæst, er
der intet positivt ved.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 18:37

> [...]

> Hvis man er udsendt af sin regering, for at tale på dets vegne, så er man
> diplomat, og får automatisk et Dipplomatpas.

Men parlamentsmedlemmer kan vist næppe kaldes for »udsendte af deres
regering«, og i hvert fald ikke hvis de kommer fra oppositionen. Er
Holger K Nielsen udsendt af den danske regering, han holder ferie i
Florida, og bruger sit diplomatpas?
--
Per Erik Rønne

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-03-05 09:41

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> wrote in message

> Man render ikke rundt som Diplomat og reklamerer med at man bærer
> skydevåben.

På den anden side har en mand uden et våben ikke megen respekt på de
kanter - hvor en AK-74 er en temmelig almindelig konfirmationsgave; Man
*kunne* strække den så langt til at sige at han er blevet briefet om
kulturen på forhånd.

> Forestil jer de forviklinger der kan blive hvis han brugte det, og ramte
en
> civil.

Han er uddannet i våbenet - (man kunne så diskutere om det er for så længe
side at den største fare er for sikkerhedsvagterne

> Derudover gør han sig selv, i visses øjne, til et legitimt mål!

Han er hvid - han er allerede et mål!

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 09:53

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:d1r9ov$c1a$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...

> [...]
> kanter - hvor en AK-74 er en temmelig almindelig konfirmationsgave; Man
> *kunne* strække den så langt til at sige at han er blevet briefet om

Jeg fatter simpelthen ikke den nedladende og arrogante tone, som man har
brugt menneskeliv for at redde fra Taleban.
Eller var det måske slet ikke derfor, men for at få gang i Opiumdyrkelsen,
eller hvad?

> en
>
> Han er uddannet i våbenet - (man kunne så diskutere om det er for så længe
> side at den største fare er for sikkerhedsvagterne

Nå, derfor han sagde at han var blevet opgraderet til at kunne betjene
pistolen i Tv!

> Han er hvid - han er allerede et mål!

Flot, se hvilken tillid du har til det folk, som du bland andre mente, at
Danske soldater skulle sætte livet på spil for at redde fra Talebans
frygtelige kløer!

Allan Riise

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-03-05 11:15

> [...]

> brugt menneskeliv for at redde fra Taleban.
> Eller var det måske slet ikke derfor, men for at få gang i Opiumdyrkelsen,

Der er noget galt med den sætning - Jeg forstår ikke hvad du prøver at sige?

Jeg prøver alligevel:

Er det "nedladende" at konstatere hvordan forholdende er: Mænd Bærer Våben,
Drenge gør Ikke, Kvinder gør heller Ikke - det har de en Mand med sig til.
Det er ikke anderledes end at "man" går med slips i Danske Bank - det er
Kulturen - et våben er en naturlig del af herremoden og et nødvendigt
redskab at have med på landevejen ligsom vi andre har en Finilec i
handskerummet (og det er hvad Afghanerne lægger i det, de render såmænd ikke
rundt og plyndrer og røver hele tiden).

Hvis du er ubevæbnet i stammeområderne udenfor Kabul anses du for enten en
Dreng, en Kvinde eller simpelthen Utilregnelig.

> Nå, derfor han sagde at han var blevet opgraderet til at kunne betjene
> pistolen i Tv!

Hvem ved - Danmark er et dejligt land når det er den slags problemer vi har
sendetid og medie-båndbredde at gå op i. Hvis man var regering og en smule
kynisk ville man hurtigt indse at man jo kan gøre næsten hvad som helst
medens "oppositionen" skriger op i ugevis om den seneste bagatel.

> Flot, se hvilken tillid du har til det folk, som du bland andre mente, at
> Danske soldater skulle sætte livet på spil for at redde fra Talebans
> frygtelige kløer!

Tillid != Naivitet, Dumdristighed;

Eller: Ved du noget om området og om hvordan mange folk tænker dernede?

Det meste af Afghanistan er et feudalsamfund, det er ikke ualmindeligt at
kidnappe "fremmede" fra andre områder og forlange løsepenge - en hvid lyser
bare endnu mere op i landskabet: Han repræsenterer en løsesum man kan leve
komfortablet af Hele Livet. Det er ligesom at vinde i Lotto at få sådan en
person ubeskyttet ind i eens område!

Hvis man vil bevæge sig uantastet kommer man til at indgå en aftale med den
lokale stammeleder som til gengæld lover sin beskyttelse, spreder "ordet" og
måske sørger for nogle folk, der går med som escorte hvis turen går over et
andet territorium - mest som vidner - for "de andre" ved af erfaring at man
ikke disser den lokale høvding ved at gøre en løgnhals ud af ham. De
mennesker tager løfter meget, meget alvorligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 18:07

wrote:

> Er det "nedladende" at konstatere hvordan forholdende er: Mænd Bærer Våben,
> Drenge gør Ikke

Store drenge gør da vistnok. Jeg tror nok at visse 12-årige drenge
render rundt med en kalashnikov i lande som Afghanistan og Yemen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 13:37

Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:

> Man render ikke rundt som Diplomat og reklamerer med at man bærer
> skydevåben.

Han er ikke diplomat; det er ikke engang udenrigsministeren. Han er
forsvarsminister og officer. På besøg i en krigszone.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 23-03-05 16:38

> [...]

> civil.
> Derudover gør han sig selv, i visses øjne, til et legitimt mål!

Forsvarsminister Gade bar udelukkende en pistol under transport. En
Neuhausen 9 mm som han som reserveofficer er specifikt trænet i at bruge
til selvforsvar, what's the problem? Det er et kunstigt problem skabt af
oppositionen for at finde et eller andet at angribe regeringen på, der
er ganske enkelt ikke fugls føde på den sag.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 16:47

> Forsvarsminister Gade bar udelukkende en pistol under transport.

Nå!
Så var det derfor han gik med den, også medens han blev interviewet?

> En Neuhausen 9 mm som han som reserveofficer er specifikt trænet i at
> bruge
> til selvforsvar, what's the problem?

At han for det først e*ikke* var trænet i Neuhausen, den model er kommet til
efter at han gik ud af forsvaret, hvorfor han dog også sagde at han var
blevet "opgraderet" til at bære samme.

> Det er et kunstigt problem skabt af
> oppositionen for at finde et eller andet at angribe regeringen på, der
> er ganske enkelt ikke fugls føde på den sag.

Er det regeringen der bliver "angrebet", eller er det den dårlige dømmekraft
som S. Gade besidder, der her bliver angrebet?
At vise at han ikke tror på at de danske styrker, og specielt udd.
Bodyguards kan passe på ham, og gøre sig selv til et tilladt militært mål,
som jo netop kræver at man er iført uniform, *og* bærer et våben fuldt
synligt!

Hvilke andre landes ministre har du set lave samme bommert?

Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 23-03-05 17:10

> Nå!
> Så var det derfor han gik med den, også medens han blev interviewet?

Det var ifm transporten.

> At han for det først e*ikke* var trænet i Neuhausen, den model er kommet til
> efter at han gik ud af forsvaret, hvorfor han dog også sagde at han var
> blevet "opgraderet" til at bære samme.

Søren Gade har ikke forladt forsvaret, han er officer af reserven.
Iøvrigt har forvaret brugt Neuhausen 9 mm i årtier.

> [...]
> synligt!
>
> Hvilke andre landes ministre har du set lave samme bommert?

For det første *er* en forsvarsminister altid et lovligt militærmål,
uanset om han bære pistol og uniform eller ej.
For det andet kan jeg nogensomhelst problemer i at Søren Gade tager
medansvar for egen sikkerhed.

Og da der ikke er ret mange ministre der:
a) Er trænet i våbenbrug og aktive medlemmer af forsvaret
b) Kommer steder som Afghanistan
Så er det begrænset.

Og forresten: Hvori består bommerten?

Er du en af dem er ikke kan kende forskel på Bimmelim og Bummelum? (Jvf.
nylig Vipp reklame).

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 18:30

> Det var ifm transporten.

> Søren Gade har ikke forladt forsvaret, han er officer af reserven.

Ja, han har en kontrakt, som så mange andre reserve officerer, men han er
ikke aktiv og har ikke været det i mere end et årti!

"IAA-Diplomuddannelse fra Den danske Reklameskole 1999. Centerchef på RAR
Regnskabscenter, Holstebro fra 1. marts 2001. Driftsøkonom på Færch Plast
A/S, Holstebro, 1995-2001. Aftenskolelærer på merkonomniveau i
Detailhandelsledelse på Holstebro Handelsskole, 1997-98. Spacemanager i
Bilka Holstebro, 1993-95. International markedsanalytiker på Cheminova Agro
A/S, Thyborøn 1991-93. Kontraktansat FN observatør ved UNTSO i Mellemøsten
1990-91, regnskabsanalytiker på deltid i Hadsten Bank 1988-90,
reserveofficer med kontrakt pt. med graden major ved Jydske Dragonregiment
Holstebro fra 1985, tjenestegørende officer ved Jydske Dragonregiment,
Holstebro 1983-85."

Fra : Jesper

Dato : 23-03-05 18:36

> [...]

> - Jeg er blevet omskolet til den, forklarede han beroligende DR nyheder."
>
> Altså blev han omskolet til at kunne bruge den.

Grasping for straws!

Det danske forsvar har ganske enkelt ikke andre pistolhåndvåben end
Neuhausen 9 mm og har ikke haft det i mands minde!

Omskolet kan i denne sammenhæng bare betyde at han har fået et
genopfriskningskursus. Der er nemlig ikke andre pistolmodeller i
forsvaret.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-05 21:14

"Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:

[Søren gade]

> Ja, han har en kontrakt, som så mange andre reserve officerer, men
> han er ikke aktiv og har ikke været det i mere end et årti!

[CV]

Nu skriver jeg heller ikke i mit CV at jeg har været
genindkaldt. Ville du nævne nævne en gentagen begivenhed af 2-3 uers
varighed?

Fra : Egon Stich

Dato : 23-03-05 20:26

> efter at han gik ud af forsvaret, hvorfor han dog også sagde at han var
> blevet "opgraderet" til at bære samme.

Det er jo ikke rigtigt.
Neuhausen pistolen er urgammel. Hvis jeg husker rigtigt, model 1948.
Og han brugte IKKE ordet "opgraderet". Det hedder, og han sagde: Omskolet.

Og forøvrigt:
jeg sympatiserer ikke med nogen borgerlig politiker.
Men:
Jeg finder det aldeles forståeligt, at et menneske gør sit yderste for at
berede et forsvar i truende omgivelser.
Ethvert menneske har en gudgivetret til selvforsvar.
Noget venstrefløjen desværre aldrig har forstået.
Hvilket er årsagen til, at alene kriminelle og voldsforbrydere er bevæbnede.

MVH
Egon.
(Der i sin tid, som løjtnant har, omskolet utallige soldater til Model
Neuhausen.)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-05 21:12

"Allan" == Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> writes:

> "Flemming K" <Flemming@not.here> skrev i en meddelelse

[Den bevæbnede forsvarsminister]

> Man render ikke rundt som Diplomat og reklamerer med at man bærer
> skydevåben.

Er det i dine øjne anderledes end en finansminister der bruger
kontante penge på en udlandsrejse, eller for den sags skyld en
føædevareminister der spiser under en officiel middag?

Hvis du ser en forskel, kan du så ikke lige begrunde den?

> Forestil jer de forviklinger der kan blive hvis han brugte det, og
> ramte en civil.

Tror du det reelt set ville være anderledes end hvis det var en
soldat der gjorde det?

> Derudover gør han sig selv, i visses øjne, til et legitimt mål!

Som jeg husker debatten om den danske Guantanamofange, Abdul Hajj
Slimane (eller hvordan det nu staves), var du allerede dengang af den
overbevisning at en forsvarsminister i en krigszone var et legitimt
mål, bevæbnet eller ej.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-05 09:08

> For det første er manden forsvarsminister og IKKE diplomat.

Han rejser formentligt på diplomatpas og er derudover Danmarks billede
udadtil og her klæder det ikke, at en minister er bevæbnet med pistol
Neuhausen.

> [...]
>
> For det tredje opfatter de infame barbarer vi er i krig med os
> alle sammen som legitime mål uanset hvorledes vi opfører os.

Øh du har vist ikke helt fattet krigens regler. Danmark, derunder
Forsvarsministeren, ER et legitimt mål for modstandsbevægelserne i Irak
og Afghanistan.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 09:34

> Han rejser formentligt på diplomatpas og er derudover Danmarks billede
> udadtil og her klæder det ikke, at en minister er bevæbnet med pistol
> Neuhausen.

Nå, var farven på hylsteret forkert.
Synes du da, at farven skulle matche skjorten?
Jeg synes ny, at enhver seriøs pistol klæder en dansk minister, når han
befinder sig i "fjendeland" / Osamas baghave.
Bare det ikke er en rød minister. Megahoplofoben Willy Snorkdal aner jo
ikke engang, hvordan den skal vende.
Og Per Kaalorm er sikkert svært hoplofobiseret.
Om han er diplomat, vil terroristerne da skide et stykke.

> Øh du har vist ikke helt fattet krigens regler. Danmark, derunder
> Forsvarsministeren, ER et legitimt mål for modstandsbevægelserne i
> Irak
> og Afghanistan.

Netop af den grund er det bare helt ok at vor forsvarsminister også kan
forsvare sig selv.
USA´s Don Rummy er også bevæbnet, når han har været på troppebesøg.
Og nu at du selv nævner krigens regler, så har du ikke fattet, at
terrorister ikke kender krigens regler.
Og de vil skide højt på de regler.
Så gå nu til psykologen med den hoplofobi, og accepter en militærmands
ret til at være bevæbnet, når han bevæger sig i fjendeland.
Han er jo ikke uerfaren med skydevåben. Det er jo ikke Willy Snorkdal,
som er bevæbnet..
Det ville være langt mere farligt, end noget andet skrækeksempel, rød
stue ville komme op med.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 17:37

Jim <Nospam4Admin@moneyman.dk> wrote:

> Jeg synes ny, at enhver seriøs pistol klæder en dansk minister, når han
> befinder sig i "fjendeland" / Osamas baghave.
> Bare det ikke er en rød minister.

Nu var han ganske vist ikke minister, men dog socialdemokratisk
folketingsmedlem, da han i sin tid tog en pistol med til »fjendeland«,
oberststyrets Grækenland. Den senere politiske ordfører for
Socialdemokratiet, Mogens Camre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-05 13:15

> Nå, var farven på hylsteret forkert.
> Synes du da, at farven skulle matche skjorten?

Nej det handler om det signal ministeren sender samt det, at han rent
faktisk risikerer at øge risikoen for sin egen person ved at være
bevæbnet.
Har du iøvrigt set forsvarsministrene fra andre koalitionslande være
bevæbnede?

> Netop af den grund er det bare helt ok at vor forsvarsminister
> også kan forsvare sig selv.

Det har han sine livvagter til samt de danske soldater. Det er de
utvivlsomt mere kompetente til end en forhenværende soldat.

> USA´s Don Rummy er også bevæbnet, når han har været på
> troppebesøg.

Kan du vise et billede af det?

> Og nu at du selv nævner krigens regler, så har du
> ikke fattet, at terrorister ikke kender krigens regler.
> Og de vil skide højt på de regler.

Ja.

> Så gå nu til psykologen med den hoplofobi,

Hvis der er nogen af os to der har brug for en psykolog er det dig.

> og accepter en
> militærmands ret til at være bevæbnet,

Søren Gade er ikke en militærmand.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 17:37

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Søren Gade er ikke en militærmand.

Han er faktisk major.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-05 18:23

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev:

> Han er faktisk major.

Og? Han er ikke i forsvaret for nuværende? Prins Henrik er også general
eller noget i den dur. Er han militærmand?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 19:37

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Og? Han er ikke i forsvaret for nuværende? Prins Henrik er også general
> eller noget i den dur. Er han militærmand?

Næh, jeg fik ikke engang lov at komme på session, før jeg blev kasseret
{nærsynethed}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-05 21:14

"Morten" == Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Og? Han er ikke i forsvaret for nuværende?

Eftersom han er major af reserven, *er* han faktisk medlem af
forsvaret.

> Prins Henrik er også general eller noget i den dur. Er han
> militærmand?

Har du en kilde, eller er det et gæt?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-03-05 18:41

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> skrev:

> Har du en kilde, eller er det et gæt?

Selvfølgelig er det ikke et gæt.

http://www.glemsom.dk/kongehus/hkhprinsen.htm
http://www.lademann.dk/ns/link.asp?e=58816

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : GB

Dato : 22-03-05 23:17

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i meddelelsen

> Forsvarsminister Søren Gade svært bevæbnet med pistol under sit besøg

"Svært bevæbnet"? LOL! En 9mm pistol, som er ubrugelig på mere end 20 m
afstand?

Fra : Allan Riise

Dato : 22-03-05 23:29

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Rune" <rune@slambam.dk> skrev i meddelelsen

> "Svært bevæbnet"? LOL! En 9mm pistol, som er ubrugelig på mere end 20 m
> afstand?

Hvilket kun gør det endnu mere uforståeligt at han rendte rundt med en, da
han var beskyttet i hans "nære område" af bodyguards.
Så hvad skulle en pistol kunne gøre, kom de tæt på, så var det bodyguards
der måtte tage affære, og han ville ikke nå at blinke med øjnene, og skulle
han endelig nå at trække pistolen, så ville der være mere end almindelig
stor sandsynlighed for, at der lå en eller flere bodyguards henover
"forbryderen".
Skulle det være en snigmorder, eller et RPG angreb, ville den ingen nytte
gøre.
Alt i alt et show for folket, som kunne have den uheldige "sidegevinst" at
en eller anden, med et ondt øje til de vestlige styrker, kunne mene at her
var et validt militært mål, set fra deres synspunkt, og de eneste som Gade
kunne have opnået at ramme med den pistol, var personer i hans nære omkreds,
højst sandslynligt en civilist (journalist, tolk, guide, o.s.v. ) eller en
bodyguard!
Jeg har heller aldrig før hørt om, eller set, en Dansk Politiker, og så
endda en minister, rende rundt med skydevåben i et fremmed land, udover Lars
Løkke Rasmussen, der som tak for at aflevere 600.000 til Taliban bevægelsnen
i midt 80'erne, fik lov til at holde en AK-47.

Allan Riise

Fra : Kim2000

Dato : 22-03-05 23:48

"> Skulle det være en snigmorder, eller et RPG angreb, ville den ingen nytte
> gøre.
> Alt i alt et show for folket, som kunne have den uheldige "sidegevinst" at

Hvis oppositionen gad lave andet end at finde mærkværdige og fuldstændig
ligegyldige ting at gå op i, så er der sådan set ellers tonsvis af politisk
sager man kunne tage frem og slås med. I stedet for at udkæmpe kampe om
overførselsindkomster, aktivering, lejeloven, sygehusenes katastrofale
budgetter, uddannelsesstedernes nedskæringer, 40 elever i hver
handelsskoleklasse osv osv osv, så vælger man altså et fuldstændig
ligegyldigt mål.

Det er svært at tage helt alvorligt, befolkningen er for det første nok
hamrende ligeglade, selv hvis befolkningen hidser sig op over det, så er det
slet slet ikke nok til overhovedet at ryste regeringen. Tværtimod er
regeringen nok mere end tilfreds med at oppositionen angriber den slags
inderligt sager, der set over tid er harmløs.

mvh
Kim

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 00:29

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Rune" <rune@slambam.dk> skrev i meddelelsen

> "Svært bevæbnet"? LOL! En 9mm pistol, som er ubrugelig på mere end 20
> afstand?

Ahhh, 30...Jeg er stadig god med en grovpistol på 25m. (Grovpistol:
7,65/ kal. 32 og opefter).
Men ellers har du ret.

J.

Fra : Kim2000

Dato : 22-03-05 23:51

> [...]
>
> Forsvarsminister Søren Gade svært bevæbnet med pistol under sit besøg i
> Afghanistan! Eller som Kaalund sagde: revolver. Nu er der vist ikke

Ved du overhovedet hvad en 9 mm pistol kan udrette eller hvad det er??

"Svært bevæbnet"! Efter 8 år i militæret kan jeg kun grine af sådan en
fremstilling, hvis han havde løbet rundt med et LMG eller noget lignende,
så.....

mvh
Kim

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Rune

Dato : 23-03-05 08:55

> [...]
>
> "Svært bevæbnet"! Efter 8 år i militæret kan jeg kun grine af sådan en
> fremstilling, hvis han havde løbet rundt med et LMG eller noget lignende,

Du skulle nok se at få kigget dit ironi-modul lidt efter i sømmende for det
syntes at være defekt - måske det bare skal opgraderes til en nyere model?

Fra : N/A

Dato : 23-03-05 00:11

Fra : andropov

Dato : 23-03-05 00:11

On 22 Mar 2005 21:10:18 +0100, Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk>
wrote:

> Fyføj da!

Ja, det er for galt at han går rundt med pistol i et land fyldt med
selvmordsbombere.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 00:50

"andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er for galt at han går rundt med pistol i et land fyldt med
> selvmordsbombere.

Det samme land, som Danmark vil sende flygtninge tilbage til, fordi det
kaldes for sikkert af visse Danske politikere, der render en af vores
ministre rundt med håndvåben.
Ja det går godt, er der mon ikke et forklaringsproblem?

Allan Riise

Fra : andropov

Dato : 23-03-05 02:00

On Wed, 23 Mar 2005 00:50:19 +0100, "Allan Riise"

> [...]
>ministre rundt med håndvåben.
>Ja det går godt, er der mon ikke et forklaringsproblem?

Måske de er godt forsikrede :)

Men flygtninge kommer her til i håb om at få opholdstilladelse. Man
kan jo sige at vi er ikke en slags barnepige som skal passe på dem.
Der er måske også grænser for de midler som vi skal bruge på at
undersøge om deres hjemland er sikkert nok.
Danmark drager jo flygtninge som en magnet ikke mindst på grund af
vores velstand.
I forvejen er vi jo temmelig længe om at sagsbehandle deres sager og
den tid de er her koster penge. Verdens befolkning er talrig og de kan
ikke alle være i Danmark.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-05 10:51

"andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er for galt at han går rundt med pistol i et land fyldt med
> selvmordsbombere.

Det er for galt, at han går rundt i et land fyldt med selvmordsbombere.

I øvrigt mener jeg ikke at have hørt, at det hjælper at bære pistol, hvis
nogen forsøger at sprænge én i luften.

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 11:09

> "andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er for galt, at han går rundt i et land fyldt med
> selvmordsbombere.

Du er bare imod danske styrkers tilstedeværelse i Afghanistan.
resten kan vi selv tænke os til.

> I øvrigt mener jeg ikke at have hørt, at det hjælper at bære pistol,
> hvis
> nogen forsøger at sprænge én i luften.

Så mener du forkert.
Jeg kan sagtens se en situation for mig, hvor en pistol kunne få stor
betydning for ministerens sikkerhed.
På samme måde som en skudsikker vest vil gøre nytte.
Men nu er ministeren også major af reserven, så der er ikke nogen risiko
for, at han bare kommer til at skyde nogen, som ikke skulle skydes.
Jeg synes faktisk, at det er helt fint, at ministeren selv tager del i
beskyttelsen af sig selv, når han færdes i usikkert tærræn.

J.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-05 11:24

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> Du er bare imod danske styrkers tilstedeværelse i Afghanistan.

Det var nyt for mig.

> resten kan vi selv tænke os til.

Jeg tvivler.

> Så mener du forkert.
> Jeg kan sagtens se en situation for mig, hvor en pistol kunne få stor
> betydning for ministerens sikkerhed.

Og jeg kan i det store hele konstatere, at hvis nogen sprænger en bombe 5
meter fra, hvor du står, så hjælper det ikke en hujende fis, at du selv er
bevæbnet.

Fra : andropov

Dato : 23-03-05 11:41

On Wed, 23 Mar 2005 10:50:58 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen2004@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Det er for galt, at han går rundt i et land fyldt med selvmordsbombere.
>
>I øvrigt mener jeg ikke at have hørt, at det hjælper at bære pistol, hvis

Han kunne måske nå at skyde selvmordsbomberen inden han kører ind i
ham....

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-05 01:48

Rune wrote:
> Skandale!
>
> Forsvarsminister Søren Gade svært bevæbnet med pistol under sit besøg
> i Afghanistan!

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2958298/

Der står ikke noget om svært bevæbnet i artiklen. Blot bevæbnet med en
af det danske forsvars 9 mm Neuhausen.

Forsvarsministeren mente at pistolen var nødvendig, for at han kunne
beskytte sig selv. Han mente heller ikke, at en bevæbnet dansk
forsvarsminister er noget særsyn.

Men hertil må nok korrigeres lidt. Det er absolut et særsyn med en dansk
minister, der på officielle besøg i udlandet render bevæbnet rundt.
Hvadenten det er en forsvarsminister eller anden minister. Og det gør
ligesom heller ikke nogen forskel, hvilken slags minister det er, hvis
det er det forsvarsministeren tror - han er jo ikke selvforsvarsminister
eller noget andet eksotisk og aldrig hørt om før.

Man skal over i boldgaden "bananrepublikker" for at finde ministre, der
fører sig frem, som Danmarks forsvarsminister gjorde ved denne
lejlighed.

Angående nødvendigheden af pistolen. Hvad havde han tænkt sig? At skyde
løs alt mens hans bodyguards desperat forsøger at dække ham mod en
kugleregn?

Noget helt andet er - hvilken afghansk myndighed havde givet ham
tilladelse til at bære våben?

Måske var det nærheden af Kina (Afghanistans naboland), der inspirerede
vores minister til at optræde gung ho.
http://www.randomhouse.com/wotd/index.pperl?date=19980126

En glad dreng, som drømmer om at komme i rigtig krig - selv.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-05 10:50

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

Jeg er for en gangs skyld helt enig.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-03-05 11:25

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Noget helt andet er - hvilken afghansk myndighed havde givet ham
> tilladelse til at bære våben?

Huh:

*Alle* Voksne Mænd går med våben dernede; Man skal lige så lidt have
"tilladelse" som man skal spørge om lov om at gå med slips herhjemme. Der
ligger i øvrigt det samme i det; Man signalerer at man nu er en moden mand
med ansvar.

Det er i øvrigt det samme i Iran, Irak, Kurdistan, Nordtyrkiet, Yemen - i
gamle dage fik man et sværd til sin konfirmation som tegn på man var blevet
en mand, i dag får man en AK-74.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-05 12:22

Frithiof Andreas Jensen wrote:
> [...]
>
> *Alle* Voksne Mænd går med våben dernede; Man skal lige så lidt have
> "tilladelse" som man skal spørge om lov om at gå med slips herhjemme.

Jeg er ikke så sikker på, at Afghanistan uden videre tillader udlændinge
at færdes skarpt bevæbnet i landet.

> [...]
> - i gamle dage fik man et sværd til sin konfirmation som tegn på man
> var blevet en mand, i dag får man en AK-74.

Hærens Operative Kommando ser ud til at være uenig med dig, hvad angår
Irak:

"Selve udbyttet af aktionen var begrænset. Der blev fundet lidt
ammunition og et enkelt gevær. Ejeren havde dog våbentilladelse til det.
Man kunne nemt få den tanke, at nogen havde advaret området om den
forestående operation."
http://www.hok.dk/more.php?id=1105_0_1_0_C

Jeg er heller ikke helt sikker på, der er våbentilladelse ad libitum i
de andre nævnte lande.

Fra : GB

Dato : 23-03-05 12:45

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Jeg er ikke så sikker på, at Afghanistan uden videre tillader
> udlændinge at færdes skarpt bevæbnet i landet.

Du kunne jo tage ned og se efter?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-05 13:20

GB wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i meddelelsen

> Du kunne jo tage ned og se efter?

Tjo ... demokratiet med universel våbentilladelse og frigjorte kvinder.
Kunne da være meget sjovt.

Fra : Rune

Dato : 23-03-05 09:21

Så i øvrigt lige dette: http://www.skylighters.org/potd/051501.html
Hvis Churchill kan ses med en Thompson og en cigar i munden, er det vel ikke
så slemt at den danske forsvarsminister ses med noget der er et skridt over
en splatrpistol. Personligt vil jeg opfordre ham til at tage en Kalashnikov
på ryggen næste gang. Det kunne virkelig få sat gang i Kaalund og Helvigs
trusser.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 09:32

"Rune" <rune@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> skridt over en splatrpistol. Personligt vil jeg opfordre ham til at tage
> en Kalashnikov på ryggen næste gang. Det kunne virkelig få sat gang i

Og?
Billedet af Churchill med Thompson MP er taget i England.
Men altså, Danmark skal sende en Yippikayeee motherfucker holdning til
Afghanere og andre i regionen, et "In Gun we trust" image!?
Er det hvad der er blevet af Danmarks Humanistiske tilgang til verdenen?
Kan du slet ikke se at Han, Søren Gade, er med til at sætte Danmark på
plakaten, når det gælder "Vi er nogen fandens karle", og de der ikke vil
lystre, bare ærgeligt, så har vi vores våben.
Derudover, så vil jeg da gerne se f.eks. en minister fra Italien, gå rundt
med en Baretta fuldt synlig i Dannmark, han har vel også god grund til at
føle sig truet i vores land!
Og så underkender Gade enhver almindelig god opførsel og udviser mangel på
pli og respekt, for et andet lands suverænitet, og underkender fuldstændigt
den beskyttelse som vores tropper yder!

Allan Riise

Fra : Rune

Dato : 23-03-05 09:39

> Billedet af Churchill med Thompson MP er taget i England.

Troede faktisk det var fra Indien. Men skal ikke vide mig sikker.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 09:50

> Troede faktisk det var fra Indien. Men skal ikke vide mig sikker.

Kanske at du har ret, jeg fik at vide i skolen at billedet var taget i
StorBritannien, men var det i Indien, så var det jo så stadig inden for
Commonwealth, og ikke i et land som man har sagt man har Demokratiseret for
ca. 2 år siden!!

Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-05 18:07

> [...]

> Kanske at du har ret, jeg fik at vide i skolen at billedet var taget i
> StorBritannien, men var det i Indien, så var det jo så stadig inden for

Indien i 1940 kaldtes faktisk dengang i normalt for Britisk Indien
{omfattede også Pakistan, Ceylon og Burma}, og var en del af Det
britiske Imperium. Officient kaldtes det Kejserriget Indien, og den
britiske kong George VI var også Indiens kejser George I.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 23-03-05 18:14

> [...]
> britiske Imperium. Officient kaldtes det Kejserriget Indien, og den
> britiske kong George VI var også Indiens kejser George I.

Det var jeg sådan set godt klar over, synes bare ikke jeg ville spilde
båndbredde på at skrive det!

Men det var altså ikke i et af UK først invaderet, og derefter "befriet"
land, hvilket ligesom var pointen!

Allan Riise

Fra : Bent Jensen

Dato : 24-03-05 03:04

"Allan Riise" wrote ...

> Commonwealth, og ikke i et land som man har sagt man har Demokratiseret for
> ca. 2 år siden!!

U.S.A. blev demokratiseret for et par hundrede år siden, men jeg har
sett utallige film derfra, hvor landbrugsmedhjælpere går rundt med
revolvere.

Bent

Fra : Allan Riise

Dato : 24-03-05 08:58

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> "Allan Riise" wrote ...

> U.S.A. blev demokratiseret for et par hundrede år siden, men jeg har
> sett utallige film derfra, hvor landbrugsmedhjælpere går rundt med
> revolvere.

Kan du se forskel på at være bevæbnet i eget land, og så som en fremmed
minister, i et land man har hjulpet til fred, demokratisering og søde tider,
selvom man har soldater omkring sig og 2 speciel udd. PET bodyguards,
alligevel udviser den frygt for samme lands borgere, at man ser det nødsaget
at gå med skydevåben!?

Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 10:04

> [...]

> alligevel udviser den frygt for samme lands borgere, at man ser det nødsaget

Kære Allan;

Du forstår ikke forskellen på tillid og tossegodhed.

Fra : Allan Riise

Dato : 24-03-05 10:23

> Kære Allan;
>
> Du forstår ikke forskellen på tillid og tossegodhed.

Jeg forstår at Søren Gade ikke har tillid til de Danske soldater, og til
PET's Bodyguards.
Men nu har han jo også set lyset, og beklaget at han gjorde det, og det er
en fremgangsmåde han ikke længere vil benytte.
Hvad siger det så dig?
At han følte sig berretiget, i hvilket tilgælde han selvf. burde gøre det
igen, eller at han godt kan se at det ikke var særlig smart?

Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 10:32

> [...]

> At han følte sig berretiget, i hvilket tilgælde han selvf. burde gøre det
> igen, eller at han godt kan se at det ikke var særlig smart?

Det er ikke et spørgsmål om tillid. Når du rejser i krigsområder som
Afghanistan kan man aldrig få sikkerhed nok.

When in Rome, do as the Romans!

Fra : Allan Riise

Dato : 24-03-05 10:37

> Det er ikke et spørgsmål om tillid. Når du rejser i krigsområder som
> Afghanistan kan man aldrig få sikkerhed nok.
>
> When in Rome, do as the Romans!

Det var sgu da dig der skrev om tillid, fjols!

Citat start...
"Du forstår ikke forskellen på tillid og tossegodhed."
Citat slut ...

Derudover så forholder du dig ikke til hvad Søren Gade efterfølgende har
sagt, og hvad han vil gøre en anden gang.
Enten er man konsekvent, konsekvent, eller også er man konsekvent,
inkonsekvent, er man begge dele, er man en nikkedukke!

Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 10:39

> [...]

> Enten er man konsekvent, konsekvent, eller også er man konsekvent,
> inkonsekvent, er man begge dele, er man en nikkedukke!

Jeg ved ikke hvad du referere til af udtalelser, derfor kan jeg ikke
forholde mig til det.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 24-03-05 11:44

> Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:
>
> Det er ikke et spørgsmål om tillid. Når du rejser i krigsområder som
> Afghanistan kan man aldrig få sikkerhed nok.

Det er dog besynderligt som man tiltror den danske forsvarsminister nogen
særlig betydning i forhold til den amerikanske forsvarsminister Rumsfeld,
der altid rejser ubevæbnet - eller i hvert fald uden synlig pistol.

Gade kommer som politiker - ikke som krigsmager. Rumsfeld er godt klar over
at det kan virke som en provokation og blokere for et ordentligt
forhandlingsklima i det fremmede - Gid Gade var lige så klog - men desværre!

Arne H. Wilstrup

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 11:33

Arne H.Wilstrup <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:

> [...]
> at det kan virke som en provokation og blokere for et ordentligt
> forhandlingsklima i det fremmede - Gid Gade var lige så klog - men desværre!

Hvor mange sikkerhedsvagter har Rumsfeld? 10? 20? 50? eller flere?

Kunne man forestille sig at man sendte 25-50 PET folk med Søren Gade
hvergang han tog nogen steder?

Eller måske har du hørt om molbohistorien om de gode molboer der i stort
tal bar manden ud kornmarken, for at hindre at han selv kom til at
trampe kornet ned!

Fra : Allan Riise

Dato : 24-03-05 13:27

> [...]
>
> Eller måske har du hørt om molbohistorien om de gode molboer der i stort
> tal bar manden ud kornmarken, for at hindre at han selv kom til at

Så er konsekvensen vel, og også hvad du ligger op til, som en debattør så
rigtigt skriver på dr's debatside..

Citat start ..
»Så vil jeg sgu osse have lov til at gå med kniv når jeg går i byen - så
føler jeg mig nemlig meget mere sikker. Alle der har været i Gaden i Aalborg
ved, at det er en ren krigszone. Og jeg har fuld kompetence til at styre
sådan en kniv - jeg har nemlig været spejder! «
Debatindlæg af Håkon

Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 24-03-05 13:31

> [...]
>
> Eller måske har du hørt om molbohistorien om de gode molboer der i stort
> tal bar manden ud kornmarken, for at hindre at han selv kom til at

Hvor vesten henne, du ved den der yder maget mere beskyttelse end en
pistol??

Ctat fra dr's debatside..
Citat start ...
"Hvad ser i på billederne?

Det er vel et Afghanistan, hvor en minister på patrulje i bjergene, selv er
nødt til at bevæbne sig for at kunne holde krigsherrerne stangen. Hvor er
hans vest henne?

Herre gud, lad nu vær med at lave så mange tvivlsomme undskyldninger for
manden. Sagen er ikke længere, end at manden der normalt sidder inde i
Holmens Kanal, nu har haft mulighed for at komme i felten. Og hvem synes
ikke at det er sjovt at bære en pistol?

At han ikke tænker på komplikationerne, viser bare at man selv som minister
ikke altid tænker tingene helt igennem."
Citat slut ...

Allan Riise

Fra : Jim

Dato : 23-03-05 09:35

> [...]
> et skridt over en splatrpistol. Personligt vil jeg opfordre ham til at
> tage en Kalashnikov på ryggen næste gang. Det kunne virkelig få sat

Jeg synes den står godt til jakkesættet.
Den klæ´r ham.

J.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-05 21:11

"Rune" == Rune <rune@slambam.dk> writes:

> Skandale!

> Forsvarsminister Søren Gade svært bevæbnet med pistol under sit
> besøg i Afghanistan!

Fyføj da!

Hvornår mon der er nogen der reagerer over at fødevareministeren
spiser ... fødevarer ... og så endda hver evige eneste dag!

Og fra sædvanligvis velunderrettede kilder har jeg ladet mig fortælle
at finansministeren ofte har rede penge på sig.

Nu må den regering simpelthen væltes!