Det arabiske topmøde og Moamar Gaddafi når~
Fra : Joakim von And

Dato : 22-03-05 12:28

I dag mødes den arabiske liga så for at diskutere Israel og de arabiske
landes betingelser til en endelig fredsløsning med den jødiske stat. En
relancering af det tidligere saudiske udspil er igen på dagsordenen, og det
samme er Moamar Gaddafi´s udspil om en enstatsløsning, der går under navnet
Isratin, (en sammentrækning af ordene Israel og falastin=Palæstina). Det er
svært ikke at trække på smilebåndet, når man læser et sådant fuldstændigt
rablende forslag, der fordrer, at Israel som jødisk nation - for fredens
sag - godvilligt skulle nedlægge sig selv. Hvor tosset Isratin end måtte
lyde blandt udenforståendes iagttagere, har den arabiske liga ikke desto
mindre officielt valgt at forholde sig seriøst til forslaget, hvorfor det
skal blive spændende at følge med i hvorvidt forslaget vinder gehør blandt
de noble delegerede de nærmeste dage

Når det er sagt og skrevet hører det også med til historien, at kong
Abdullah af Jordan, desværre er forhindret i at deltage i topmødet og i
stedet sender sin udenrigsminister al-Mulqi. Om det skyldes, at den arabiske
liga på forhånd har forkastet Abdullahs forslag om at opbløde de arabiske
krav til en normalisering af forholdene med Israel, skal jeg lade være
usagt, men mistanken er nærliggende. Udtalelser fra al-Mulqi som " Arabs
cannot read history well and they are led by their emotion, not by reason"
samt " we are not making concessions to Israel but to reality" har da
heller ikke vækket genklang blandt de delegerede - med Syrien, Libanon,
Yemen og Sudan som de skarpeste opponenter.

Hvorom alting er, Isratin eller ej, er det et arabisk topmøde, der på bedste
traditionel arabisk vis, vender fokus væk fra egne interne kriser
og tilbage mod den israelske-palæstinensiske konflikt.

Som Adam Hannestad så rigtigt skriver i dagens udgave af Politiken; "Syrien
og Libanon har interne kriser om den enes besættelse af den anden. Jordan og
Irak har deres første diplomatiske krise siden Irakkrigen. Libyen er uvenner
med næsten alle. Med denne status før dagens topmøde i Den Arabiske Liga er
det ikke så mærkeligt, at de 21 lande samt Palæstina vælger at tale om noget
helt andet: Israel"

En øvelse de arabiske lande med den visionære Gaddafi i spidsen efterhånden
mestrer til fulde, kunne man tilføje.

JvA.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 22-03-05 15:53

Joakim von And wrote:

> Det er svært ikke at trække på
> smilebåndet, når man læser et sådant fuldstændigt rablende forslag,
> der fordrer, at Israel som jødisk nation - for fredens sag -
> godvilligt skulle nedlægge sig selv.

Med zionisternes faren frem overfor palæstinenserne nedlægger de sig
selv. Den eneste redning for Israel på bare mellemlangt sigt ligger i at
ophøre med at være en apartheidstat og i stedet solidarisere sig med det
folk, hvis land de har stjålet.

Desværre er der ikke mindste udsigt til, at zionisterne forsoner sig og
stopper deres apartheidpolitik. Det kommer nok til at gå samme vej som i
Sydafrika.

> [...]
> hvorfor det skal blive spændende at følge med i hvorvidt forslaget
> vinder gehør blandt de noble delegerede de nærmeste dage

Du ler; men hvordan tror du selv, det vil gå med Israel med den drejebog
zionisterne kører efter? I bliver sq nødt til at leve efter de bedste af
modernismens humanistiske idealer, hvis I vil klare den i Mellemøsten.
Hvis I og araberne holder fast i de der middelalderlige forestillinger
om, hvordan man kan indrette sit samfund og mishandle andre går det som
før og altid. Der skal en nyordning til, hvis I ikke vil have historien
gentaget, og jeres Gud til igen at forvise jer til diasporaen. Og
nyordningen skal komme helt inde fra jeres hjerter. Præsenter samlet
noget der hverken er talmudisk, zionistisk eller koransk korrekt; men
menneskeligt korrekt. Det er jeres eneste chance.

Fra : Joakim von And

Dato : 22-03-05 16:34

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Med zionisternes faren frem overfor palæstinenserne nedlægger de sig
> selv.

Hvordan det?

Den eneste redning for Israel på bare mellemlangt sigt ligger i at
> ophøre med at være en apartheidstat og i stedet solidarisere sig med det
> folk, hvis land de har stjålet.

Du mener overlade Israel til palæstinenserne, med alt hvad dertil hører. Jeg
tror nu nok, at det ville få en del arabiske lande for alvor til at skælve .

> Desværre er der ikke mindste udsigt til, at zionisterne forsoner sig og
> stopper deres apartheidpolitik. Det kommer nok til at gå samme vej som i
> Sydafrika.

Hvilken apartheidpolitik taler vi om?

> [...]
> noget der hverken er talmudisk, zionistisk eller koransk korrekt; men
> menneskeligt korrekt. Det er jeres eneste chance.

Det sidste afsnit her er under bæltestedet, Henrik. Jeg er først og fremmest
dansker med stort D, hvorfor dit patetiske forsøg på at gøre mig til
repræsentant for den samlede jødiske sag, er ynkelig.

Lad os diskutere holdninger ikke personer, tak.

JvA

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-05 01:00

Joakim von And wrote:

> Hvordan det?

De mister deres moralske eksistensberettigelse.

> Du mener overlade Israel til palæstinenserne, med alt hvad dertil
> hører.

Nej, jeg mener, det jeg skriver. Israel må tage palæstinenserne i sin
favn som ligeværdige borgere.

> Hvilken apartheidpolitik taler vi om?

Israels. Hvis du mener, Israel ikke fører en apartheidpolitik overfor
palæstinenserne, synes jeg ærlig talt, du skulle google sagen og læse en
hel masse. Jeg kan godt foreslå dig nogen links.

> Det sidste afsnit her er under bæltestedet, Henrik. Jeg er først og
> fremmest dansker med stort D, hvorfor dit patetiske forsøg på at gøre
> mig til repræsentant for den samlede jødiske sag, er ynkelig.

Igen - det er det, jeg skriver, som jeg mener. Ikke alt muligt andet.
Jeg skriver (bla), du er zionist. Og det er du. Du kan selv slå begrebet
efter.

At du har dansk statsborgerskab har intet med sagen at gøre. Zionist kan
man være uanset statsborgerskab og endda uanset religiøst
tilhørsforhold.

> Lad os diskutere holdninger ikke personer, tak.

Hvad med personlige holdninger? Zionisme er vel ikke din person; men vel
snarere din holdning.

Fra : Joakim von And

Dato : 23-03-05 16:19

> Israels. Hvis du mener, Israel ikke fører en apartheidpolitik overfor
> palæstinenserne, synes jeg ærlig talt, du skulle google sagen og læse en
> hel masse. Jeg kan godt foreslå dig nogen links.

Dine holdninger er baseret på hvad har læst, mine er baseret på personlige
erfaringer.

Hvad vægter tungest, synes du?

God pessach forresten

JvA