Stenmølle-hvedemel og anden opreklameret l~
Fra : Bo Warming

Dato : 20-03-05 20:11

Danskernes levealder er en af de laveste i Europa - skyldes det at vi spiser
så meget mørkt brød, især rugbrød.
Næppe - , selvom dengang vi spiste mere , havde vi Europa-rekord i sundhed.
Men mad har næppe påvirket folkesundhed de sidste hundred år.
Lovjungle der stresser og er nok årsag til flest sygdomme

Da jeg i 4 år var ulandsarbejder og bl.a. propaganderede om sund mad,
begyndte jeg at forstå at kun reel kaloriemangel er sygdomsårsag - og især
hos udstødte stressede taber-grupper.(NB stress er ubalanderet stress, altså
immunnedsættende psykosomatik - travlshedsstress er der intet usundt ved,
tværtimod)
Selv i tyske kz-lejre var næringsstofmangel næppe en afgørende sygdoms- og
døds-årsag. Nul håb var den værste dræber

Da jeg kom hjem fra ulandene var jeg tændt på at gå barfodet året rundt og
spise hjemmebagt brød og jeg købte sække af kerner fra Nutana og en
metalkværn hvormed mine børn kujnne male til mel.
Det var sjovt og velsmagende men tidsrøvende og da jeg igen blev gift og lod
mig varte op med lækkerier, betød det ingen ændring af mit
jernhelbred.(udover at jeg lagde mig ud og fik kolondivertikler, som smerter
en anelse)

De mindstekrav til aminosyrer, mineraler, vitaminer og særlige fedtsyrer som
eksperterne fastslog omkring år 1900 (og som netop overholdtes i naziernes
arbejdslejre) har vist sig at være alt for luksuriøse - naturfolk kan
overleve på cirka en trediedel. Japanere har længere tarm end os for at
klare sult-perioder - men dette er genetisk og handler kun om få % ekstra
udnyttelse af maden.

Hvis man har lært i sit barndomshjem at den og den lækre mad, er den som os
vindere får, og så man skiftes til fængselsmad, så kan det for nogle være
extremt stressende og derved gøre syg. (Dog påstod Glistrup at Horserøds
gammeldags danske mad var bedre end hans kones råkost).

Imidlertid hersker matriarkatet over sundhedssektoren og der skal skabes job
som diætister, økonomaer og kokke, og derfor overdrives betydning af friske
råvarer og perfekt tilberedning. Vedr kød og fisk ville sundheden ikke ændes
hvis vi spiste tingene rå!

Håndværksbagernes fuldkorns og trekorns og lignende fornyelser er
gastronomisk gavnlige, men næppe sundhedsmæssigt - så staten bør blande sig
uden om

Fra : Peter Westh

Dato : 20-03-05 22:09

> Danskernes levealder er en af de laveste i Europa - skyldes det at vi
> spiser så meget mørkt brød, især rugbrød.
> Næppe - , selvom dengang vi spiste mere , havde vi Europa-rekord i
> sundhed.

Jeg sad netop i dag og læste i den nye 2. udgave af "Menneskets ernæring".
Her fremhæves det, at epidemiologiske undersøgelser viser en sammenhæng
mellem højt indtag af fuldkornsprodukter og lavere forekomst af
hjerte-karsygdomme, brystkræft, prostatakræft, tarmkræft og type 2.
diabetes. Altså sygdomme, som er stort set irrelevante, så længeoverhovedet
kan komme på tale - så dine ulandserfaringer er ikke så relevante, Bo.

MVH

Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-05 07:58

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> Jeg sad netop i dag og læste i den nye 2. udgave af "Menneskets ernæring".
> Her fremhæves det, at epidemiologiske undersøgelser viser en sammenhæng

Kan det siges på normaldansk?

> [...]
> diabetes. Altså sygdomme, som er stort set irrelevante, så
> længeoverhovedet kan komme på tale - så dine ulandserfaringer er ikke så

Det eneste der ville være relevant er LAAANGtidsundersøgelser med
kontrolgruppe - og det er aldrig foretaget.