Fra min inbox
Fra : GB

Dato : 19-03-05 04:39

Når tonen får en anden lyd
I Berlingske Tidende d.17. marts kan jeg læse, at Det Dyreetiske Råd
fraråder ortodokse rituelle slagtninger - altså uden forudgående
bedøvelse. Et forslag som vil ramme jøder og ortodokse muslimer. Så vidt
så godt. Jeg er nemlig ganske enig i, at rituel slagtning er dyrplageri
og kan derfor kun hilse anbefalingen velkommen.

Men øjnene var simpelthen ved at trille ud af hulerne, da jeg
efterfølgende kunne læse, hvorfor Det Dyreetiske Råd nu anbefaler det
stik modsatte af deres tidligere holdning. Med følgende begrundelse
ifølge formanden Peter Sandøe: Tonen i integrationsdebatten gør det nu
muligt at stille krav til religiøse minoriteter - uden at det virker
grænseoverskridende.

Whaaaaarv - og whop. Jamen er det da ikke fuldstændigt utroligt. Først
bliver de folk, der igennem de sidste 5-10-15 år har argumenteret imod
utidig eftergivenhed i forhold til krav om religiøs særbehandling i det
danske samfund, systematisk lagt for had. Udråbt som racister,
fremmedfjendske og skingre i tonen. Men i dag, fordi andre er gået foran
i debatten, er det nu lige pludselig blevet uetisk at slagte rituelt.
Den fejhed, som Det Dyreetiske Råd har udvist med Peter Sandø i spidsen,
er simpelthen så eklatant, at jeg finder både den og ham hylende
grinagtig. Jeg får faktisk helt ondt af ham, fordi det er så sølle.
Principper gælder altså lige indtil andre og tidsånden har slået døren
ind, og så kan man lægge sig bekvemt i baghjul med nye etiske
vurderinger. Så hurra for det danske mandsmod, som Peter Sandøe med sin
udmelding har givet helt nye og sjældent interessante facetter...

Lone Nørgaard
lektor, cand.mag

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Martin Kristensen

Dato : 19-03-05 13:51

"GB" <nonono@nospam.invalid> wrote in message

> I Berlingske Tidende d.17. marts kan jeg læse, at Det Dyreetiske Råd
> fraråder ortodokse rituelle slagtninger - altså uden forudgående
> bedøvelse.

Så mangler vi bare et menneskeetisk råd, der kan fraråde rituelt snitteri
i små drenges tissemænd.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Steen Jensen

Dato : 19-03-05 16:53

GB <nonono@nospam.invalid> wrote:

> Men øjnene var simpelthen ved at trille ud af hulerne,

Det skal du såmænd ikke tage så tungt. Så vidt jeg lige har læst, er det
accepteret, at større dyr bedøves før den rituelle slagtning - kun
kyllinger slagtes uden bedøvelse.
I øvrigt er der vist ingen der har spurgt køerne, om det gør mest ondt,
at få en hammer i knolden, eller at få luftrør og hovedpulsåre skåret
over samtidigt, med en megt skarp kniv (som medfører øjeblikkelig
bevidstløshed).
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Jim

Dato : 19-03-05 17:18

"Steen Jensen" <steenjensen@osporto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få en hammer i knolden, eller at få luftrør og hovedpulsåre skåret
> over samtidigt, med en megt skarp kniv (som medfører øjeblikkelig

Du tror måske, de får hovedpine, før de bliver bevidstløse?

J.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 20-03-05 14:24

GB skrev i meddelelsen <423b9ed3$0$298$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>så godt. Jeg er nemlig ganske enig i, at rituel slagtning er dyrplageri
>og kan derfor kun hilse anbefalingen velkommen.

Du er altså modstander af traditionel DANSK slagteteknik ?

Jeg mener snarere vi burde fjerne det generelle forbud mod
vores egen kulturs slagtemetode og så koncenterer os om
hvorledes dyrene har det i den tid de lever før de skal slagtes
i stedet for den tåbelige antropomorficering.

Vil du så også forbyde jagt ?

Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am