Venste løber fra en valgløfte
Fra : Jensen

Dato : 18-03-05 14:13

sakset fra http://www.berlingske.dk/

Venstre i splid om valgløfte

Højskolerne kan skyde en hvid pind efter et større statstilskud. Det siger
undervisningsminister Bertel Haarder, der dermed kvæler et af Venstres
valgløfter.

Venstre scorede uden tvivl stemmer på valgløftet om en
saltvandsindsprøjtning til landets 80 højskoler.Det var partiets
højskoleordfører, Leif Mikkelsen, der i valgkampen lovede højskolerne
kontakt belønning, hvis de opgraderede deres undervisning til at være
kompetencegivende.
Indsprøjtningen skulle gives i form af tilskud til den betaling, som
eleverne lægger for deres ophold.

Men undervisningsminister Bertel Haarder slår nu valgløftet til jorden.

- Jeg bliver nødt til at kvæle den idé lige fra fødslen, for jeg vil ikke
hænges op på den, siger Bertel Haarder til Højskolebladet.

Venstre der starte som højskole venstre bliver partiet der lukker dem.

Venstre ved man da hvor man har.

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-03-05 14:19

Jensen wrote:

> Venstre ved man da hvor man har.

Ja, til højre.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 18-03-05 14:26

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Ja, til højre.

Jeg synes ellers, de efterhånden er begyndt at leve mere og mere op til
deres navn.

Fra : Hanzen

Dato : 18-03-05 14:23

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> sakset fra http://www.berlingske.dk/

re subj

Mange synes Vestre fører Socialdemokratisk politik.
Her er så endnu et område hvor de opfører sig socialdemokratisk.
--
hilzen
hanzen

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 18-03-05 14:27

Jensen skrev Fredag den 18. marts 2005 14:12 i beskeden
<423ad3d8$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:

> [...]
> hænges op på den, siger Bertel Haarder til Højskolebladet.
> Venstre der starte som højskole venstre bliver partiet der lukker dem.

Derfor vil der også komme et nyt LIBERALT parti, som vil stå ved sine
løfter, og som foretrækker IKKE at få magt, fremfor efter at have fået
magten at gå på kompromis med politikken...

Den slags løftebrud er vejen down and out!

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk

Fra : Herluf Andersen

Dato : 18-03-05 17:51

"Henrik V Blunck" <h_blunck@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> magten at gå på kompromis med politikken...
>
> Den slags løftebrud er vejen down and out!

Det må vel snart stå klart for enhver, at Venstres nuværende landsformand
fra han allerførste dag i politik på Christiansborg ikke har været hans
mål
at føre venstres liberale holdninger frem, men at blive statsminister. Da
der
i 1978 blev dannet en regering af Venstre og Socialdemokratiet var han en
af de mest ivrige blandt Venstre for at få denne regering dannet. Da han
blev
valgt til næstformand, var han rigtig liberal udfordrende, Uffe Ellemann
sagde
han skulle naturligvis bruge denne post til at holde den liberale fane
højt.
så skrev han bogen fra socialstat til minimalstat,. nu blev han rigtig
populær
i Venstre, og det skulle sikre ham formandsposten, og straks den var
sikret
så gjaldt det posten som statsminister.

Og straks blev han klar over, at hans politiske evner ikke rakte til, at
han
kunne blive statsminister ved i tale og skrift af forfægte Venstres
liberale
politik, men var nødsaget til at føre sig frem som en falsk
Socialdemokrat,
hvilket nu ved det overståede valg sikrede hans genvalg som statsminister,
men mon ikke det er sidste gang. For partiet Venstre vil næppe fortsat
have
en landsformand der fører Socialdemokratisk politik.

Men jeg husker også udmærket Venstres løfter til højskolerne om øget
elevtilskud. det er rigtig, at der derved pumpes flere penge ud i
samfundet
til forbrug, men med mange ledige i den arbejdsdygtige alder, hvad skulle
så være til hindring for at skaffe de ekstra varer som disse penge
efterspørger.

MVH

Herluf Andersen

Fra : hoff

Dato : 20-03-05 01:16

> [...]
> hænges op på den, siger Bertel Haarder til Højskolebladet.
>
> Venstre der starte som højskole venstre bliver partiet der lukker dem.

Anders fup siger jeg bare. man kan da ikke forvente mere tilskud her og der,
når regeringen skal holde skattetrykket nede, og så endda give
skattelettelser.. Anders ser helst at næsten alt bliver privatiseret, men
det lyder ikke så godt i en valgkamp.

Fra : Kim2000

Dato : 20-03-05 01:22

> [...]
> der, når regeringen skal holde skattetrykket nede, og så endda give
> skattelettelser.. Anders ser helst at næsten alt bliver privatiseret,

Og man kan heller ikke forvente at man kan holde skattestoppet på en
ordentlig måde, når man starter med at frede alle overførselsindkomster
der
som bekendt udgører langt størstedelen af udgifterne på budgettet. Når man
samtidig har lovet bedre sygehuse, så er man nødvendigvis nødt til at
skære
ned på fx undervisningssektoren, og det er jo også meget godt, for alle
ved
jo at undervisning og klogskab ikke er det vi skal leve af i fremtiden -
eller hvordan er det nu lige det er.......

mvh
Kim

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Herluf Andersen

Dato : 20-03-05 09:59

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo at undervisning og klogskab ikke er det vi skal leve af i fremtiden -
> eller hvordan er det nu lige det er.......

Du skriver Kim, at overførselsindkomsterne udgør langt den største
del af de offentlige udgifter. Jeg håber bestemt du kan oplyse mig om
hvor jeg kan finde konkrete beviser for det, så jeg ikke fortsat er helt
fejlorienteret.

Jeg har tallene for hvert år tilbage til 1960 det år udgjorde de 40 pct
af de offentlige udgifter og fratrukket bruttoficeringen i 1994 for at
kunne
sammenlignes med tidligere år udgjorde de i 2003 28 pct. men over
en så lang periode har jeg foretrukket at dele de 44 år i to perioder og
beregne begge periode med middeltal, fra 1960 til og med 1982 var
udgifterne da 34,05 pct af udgifterne og fra og med 1983 tilog med
2003- 29,5 pct af udgifterne. Det er altså blevet en faldende andel af
de offentlige udgifter i takt med væksten i antal Flygtninge og
indvandrere.
ret mig hvis jeg er forkert orienteret.

MVH

Herluf Andersen

Fra : Kim2000

Dato : 20-03-05 12:20

> [...]
> del af de offentlige udgifter. Jeg håber bestemt du kan oplyse mig om
> hvor jeg kan finde konkrete beviser for det, så jeg ikke fortsat er helt

Jeg vil starte med at sige overførselsindkomsterne tænker jeg under et
folkepension, bestand, dagpenge, pensioner i det hele taget.

I Danmarks statistik kunne jeg så lede lidt.

Jeg opdagede forresten at 206.000 mennesker var i "beskæftigelse" på det
offentliges regning (uddannelse, puljejobs osv)! Dertil kommer så de
arbejdsløse. Det var et sidespring.

http://www.dst.dk/HomeDK/Statistik/ags/Statistiskaarbog.aspx

under "Sociale forhold, sundhed og retsvæsen" side 161 kan man læse at 2,2
millioner modtager overførelsesindkomster i danmark.

På side 175 kan man læse at:

2.211.964 pesoner i gennemsnit modtog 75.560 kr. = det giver
167.135.999.800
(167 milliarder).

Tilgengæld kan jeg ikke finde en samlet udgiftsoversigt samme sted (den er
der sikkert et sted), men så vidt jeg husker så er BNP omkring de 650
milliarder. Dette må så deles med 2 (indtægter/udgifter), altså 350
milliader, dermed udgører overførselsindkomsterne 167 : 325 = ca. 51%.

Er der andre der finder andre tal, så lytter jeg gerne (husk kilderne i
det
omfang det kan lade sig gøres).

Min pointe er imidlertid at det er svært at tage en _borgerlig_ regering
alt
for alvorligt, når man ikke vil stramme op i velfærdsstaten, efterlønnen
kunne man se på for dem under 35-40 år, man kunne hæve pensionsalderen til
69, så ville den reelle tilbagetrækningsalder også stige. Lige nu er det
jo
sådan at bliver man arbejdsløs som 55-årige så er man i de fleste tilfælde
færdig på arbejdsmarkedet. Man kan se på om det er rimeligt at 90% af alle
lejebolig kan få boligtilskud (jævnfør dagspressen), skal _alle_ har _ret_
til efterløn, efterlønnen burde være for de nedslidte osv osv.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 20-03-05 14:42

Kim2000 skrev i meddelelsen

> [...]
>milliarder. Dette må så deles med 2 (indtægter/udgifter), altså 350
>milliader, dermed udgører overførselsindkomsterne 167 : 325 = ca. 51%.

Øh - hvad har du gang i her ?

Det relevante ville vel være at betragte det offentliges samlede indtægter
og sammenligne det tal med udgifterne til overførselsindkomster.

BNP har jo INTET med det offentliges indtægter at gøre.

og så er 650 divideret med 2 ikke 350.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Kim2000

Dato : 20-03-05 14:54

> Det relevante ville vel være at betragte det offentliges samlede
indtægter
> og sammenligne det tal med udgifterne til overførselsindkomster.

Ikke enig, når Fogh på den ene side vil lave skattestop, så må alle
udgifter
falde med inflationen. Fx får et seminarium det samme beløb i 2006 som det
får i 2005, hvis inflationen er 2% må seminariet skære 2% af udgifterne.
Hvis man vil sænke skatterne må der beskæres i udgifterne, og kun
udgifterne
for Fogh har lovet skattestop, så en skattelettelse kan ikke føre til en
skattestigning andre steder.

Når selv samme mand har fredet alle overførselsindkomsterne og vil
forbedre
servicen for de ældre og i sygehusetsvæsenet, hvor er det så man skære?
Svaret på være alle de andre steder. Derfor er det da relevant nok at
undre
sig over hvor stor del af budgettet det egentlig er Fogh har fredet.

De 167 milliarder er gode nok for det er de samlede overførselsindkomster,
men hvor stort er det beløb i forhold til de samlede udgifter?

Jeg kan ikke finde tallet, _derfor_ brugte jeg BNP´en i mangel af bedre.
Jeg
lytter meget gerne til et bedre bud.

Fra : Herluf Andersen

Dato : 22-03-05 09:14

> [...]
> men hvor stort er det beløb i forhold til de samlede udgifter?
>
> Jeg kan ikke finde tallet, _derfor_ brugte jeg BNP´en i mangel af bedre.

Denne løbende debat om overførselsindkomsternes andel af de offentlige
må der virkelig holdes fast i, og derfor kommer jeg nu med tallene for
overføselsinkomster i alt i 2003 -217,22 mia. kr og de offentlige udgifter
i alt var på 737,29 mia kr. overførselsindkomsterne i pct var på 29,46

I 1982 inden der var ret mange flygtninge og indvandrere var alle udgifter
på 266,74 mia.kr og overføselsindkomsterne var i løbende priser 80,05
mia. kr. udgjorde 30,18 pct og i pct af BNP der var på 464 mia. kr.
udgjorde de 17,35 pct
Og med hensyn til disse overføselsindkomster er der ikke sket fradrag
af de poster som modtagerne selv betaler og mange poster har ikke relation
til noget socialt. men jeg har en tabel hvor det er de reelle
overførselsindkomster

Men alle kan gå hen til det nærmest bibliotek og få tiårsoversigterne,
den sidste nye er det side 150.

Jeg vil ikke kom med mere nu så er det mere overskueligt.

MVH

Herluf Andersen

Fra : Herluf Andersen

Dato : 20-03-05 22:43

> [...]
> _ret_
> til efterløn, efterlønnen burde være for de nedslidte osv osv.

Dette svar her var reelt det første jeg har fået i debatgruppen med lidt
relation til politik og samfundsøkonomi og tak for det, De samlede
udgifter
indkomstoverførsler til husholdninger skal findes indenfor
betalingsbalance
og offentlige finanser. Tallene jeg bruger i overførselsindkomster vil
være
noget mindre ca 20 milliarder, grundet jeg hele tiden vil sammenligne med
tidligere år før 1994 bruttoficeringen. og så bruger jeg kun de sociale
overførselsindkomster.
Men jeg bruger hele tiden statistiske tiårsoversigter, de er langt lettere
at
finde rundt i, til tider bruger jeg også samfundsstatistik, og der udover
mange små hæfter. men je g hører til den aldersgrupppe, der ikke udfører
andet arbejde end at deltage i debatgruppen her, og så skrive til 17
aviser
læserbreve, og til ministre og folketingsmedlemmer når jeg synes, de laver
noget jeg ikke kan lide.

Men jeg vil nu lige allerførst rette dig lidt med hensyn til
bruttonationalproduktet
som du mener skulle være på 650 mia. kr. det er her i 2004 på 1454000 kr
det vil sige 1,454.000.000.0000 kr. mod i 2003, 15,68 det vil sige reelt
samme andel af BNP nu som i 1975 og alle flygtninge og indvandrere med
blivende opholdstilladelse er medregnet her middeltallet for alle årene
fra og
med 1976 til og med 2003 viser 16,13 og regner du det selv ud på basis af
årbogen vil du komme til et tal på 17-18 pct. men husk det er kun de
sociale overførselsindkomster jeg bruger.

Dit svar til mig fortjener langt mere seriøs oplysning Men jeg kan ikke
få tid til det før i morgen.

MVh

Herluf Andersen

Fra : Herluf Andersen

Dato : 22-03-05 09:01

Fra : GB

Dato : 20-03-05 01:42

"hoff" <khoffmann@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skattelettelser.. Anders ser helst at næsten alt bliver privatiseret,
> men det lyder ikke så godt i en valgkamp.

Jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom på, at SR-regeringen har været den
mest privatiserende regering nogensinde.

Det undrer mig, da socialismen jo ellers går ind for statskontrol.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Herluf Andersen

Dato : 23-03-05 09:37

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> den
> mest privatiserende regering nogensinde.
>
> Det undrer mig, da socialismen jo ellers går ind for statskontrol.

Du har åbenbart ikke endnu opdaget at de to partier Venstre
og socialdemokratiet i hvert fald i tale og skrift begge vil
være på midten i dansk politik. Ingen af dem vil føre hverken
liberal eller scialdemokratisk politik, for lederne i de to partier
har ved to sidste valg været langt mere optaget af at blive
staminister end af at føre partiets generelle politiske holdninger.
Men der er muligt, det ændre sig nu. Alt tyder på, at Anders Fogh's
forrykte ide med at ministrenes ægtefæller skal lægge deres private
økonomiske forhold offentlig frem på statsministeriets hjemmeside
begynder at give Anders Fogh vanskeligheder med folketingsgruppen
og endnu mere ud i landet. Mange vil ikke finde sig i den topstyring
som der har været under Anders Fogh's ledelse.
Og samtidig er der ved at blive dannet et nyt venstre- parti der ikke
ønsker en Socialdemokrat som landsformand.

Og bliver Frank Jensen valgt til landsformand for socialdemokratiet
bliver næste valgkamp ført med formålet socialdemokratisk politik.
Men bliver Helle Thorning Schmidt valgt vil socialdemokratiet igen
vælge midten og ikke have nogen som helst holdning.

MVH
Herluf Andersen