Terror-sikkerhed
Fra : Knud Larsen

Dato : 14-03-05 18:12

Jeg har lige været i Egypten, og der gør man mere ud af at sørge for
sikkerhed for at snuppe terrorister, end vi gør i DK.

Mange steder - i Sharm el Sheikh - var der metaldetektorer, som man skulle
gå igennem. De pev og hylede hver gang vi gik igennem, men den uniformerede
mand, som sad og passede maskinen, fortsatte roligt at læse sin avis, ikke
én gang blev vi stoppet. Og vi så at maskinerne pev og bibbede hver gang
folk gik igennem, og det forstyrrede ikke freden. Man kan så sige, at
egypterne har fået fordelen af at få flere i arbejde med bibbemaskinerne, og
ikke ulempen ved at folk skal vise, hvad de har i taskerne. (Nogle hævdede i
Egypten at vagterne kun reagerede, hvis det var folk med arabisk udseende
som blev bippet)

Det var måske noget at overveje her, man kunne ansætte måske 10.000 mennsker
til at sidde og læse foran metal-detektorer?

Iøvrigt er egypterne jo heldigvis stadig et herligt folkefærd, med en fin
sans for humor og sædvanligvis godt humør.

En lille sjov? historie om en blanding mellem religion og modernitet: På
vores dykkebåd lagde kaptajnen sig til at bede, netop som maden var serveret
(hvad han ikke plejede, men det var formodentlig pga tiden for bøn).
Samtidig kom en egypter med to hunde svømmende ud til båden, - den ene så
lidt træt ud, så jeg holdt dens poter - men den unge mand hev sig om bord og
fik så hunden med op i båden.
(en af hans tre hunde (den ene ville ikke med ud, indtil senere) var
knaldsort- den anden grålig og den tredje hvid).
Anyway, kaptajnen var færdig med sin bøn og kom ud, og den unge mand fik en
Coca Cola som han delte med hunden. Det ER sgu da en lidt sjov blanding af
tro og tolerance, - normalt ser man ikke mildt til hunde - især sorte
hunde - i muslimske samfund, vi så kun én eneste hund i Sharm ellers.

Fra : konrad

Dato : 15-03-05 11:03

> Jeg har lige været i Egypten, og der gør man mere ud af at sørge for
> sikkerhed for at snuppe terrorister, end vi gør i DK.

Ikke så mærkeligt - i Egypten er terroren virkelig og reel, rent ud sagt
dødelig alvor. På samme måde kan man observere, at trafiksikkerhed
prioriteres ret højt i Danmark i forhold til i Grønland - rent faktisk er
danskerne langt bedre til trafiksikkerhed - og det skyldes jo det minimale
omfang af tæt trafik i de grønlandske bygder.

Ligesom i USA og GB?

(...)

Fra : Knud Larsen

Dato : 15-03-05 12:37

"konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> danskerne langt bedre til trafiksikkerhed - og det skyldes jo det minimale
> omfang af tæt trafik i de grønlandske bygder.

Bliver du ikke stoppet lufthavnen, hvis du bliver bippet?

Det var en sjov situation i Egypten: en 20 meter bred indgang, og så
forventer man at en bombemand triller hen til porten med detektoren, og
lader sig bippe ud.

Portene i Egypten, og da også mange tiltag i Vesten, er nok mest for at vise
folk at man gør noget.
Det der overhovedet stopper/fanger terrorister, er at de er nødt til at
organisere sig, en der arbejder alene, kan jo også i DK bombe næsten
hvadsomhelst han lyster.