Aviser må man ikke lægge bånd på, hvis de ~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-03-05 22:34

"Aviser må man ikke lægge bånd på, hvis de skal være interessante". skrev
Frederik den Store

Der var stor kløgt i den overklasse, der regerede, dengang vi havde OPLYST
ENEVÆLDIGE KONGER

Rådgiverne til vore landsfadere, især efter Struensee i Danmark og Frederik
d Store i Preussen vurderede at fortidens forbud mod majestætsfornærmelse,
blasfemi og injurie gjorde AVISERNE KEDELIGE

Det var klogest at lade folk løbe linen ud og sige, hvad de mente, med små
symbolske forbud bevaret, og den vej udviklede det sig til stor gavn for det
kommende demokrati.

At magthaverne nedtrappede censur, var ikke en nødtvungen gave til folket -
det var klog øgning af landets trivsel og korpsånd.

Derfor er det uklogt, at en præst igår udelukkede mig fra et møde, jeg var
inviteret til, blot fordi jeg pludselig sagde noget sandt om hende(hendes
afvisning af at lade mig blive viet med min samleverske i den kirke, hvor
jeg bor og mine børn er døbt)

Det førte pludselig til debat, der var interessant og fik folk op af
stolene, hvad mødet ellers ikke gjorde.

Folkekirken taber medlemmer og taber besøgende, og de to ting forstærker
hinanden.

Hvis det skal undgås at fortsætte og blive selvforstærkende, skal præster
ikke misbruge MAGT ER RET muligheden og tilkalde politi, når debat bliver
ubekvem.

Måske præsten kortvarigt opnår popularitet hos gamle damer i menigheden, der
måtte mene, at når jeg har shorts på til et debatmøde i marts-vinter, så er
jeg sindsyg og ikke godt selskab. Men på sigt er det klogt at være
tidssvarende og tillade ytringsfrihed.

Engang kong Frederik så smædeskrift imod ham hængt op på muren, meget højt,
bad han sine soldater om at flytte det længere ned, så folk lettere kunne
læse det.

Havde jeg ved det fredelige debatmøde været voldelig, uanstændig,
hærværkende, lugtende, overdøvet andre eller forstyrret ro og orden, havde
udvisning kune forsvares. Men der var ikke anden grund, end at jeg kom ind
på noget, som præsten havde gjort og ikke ville stå ved.

Jeg har tidligere kritiseret at en nabokirke smed et døbt medlem ud af
folkekirken(Steen Ribers) og at ingen præster protesterede mod det - således
har jeg generelt været "en sten i skoen" for præster, der hygger sig i deres
små domæner med lutter passive gamle mennesker (samt unge højtbetalte
kirke-ansatte), og ikke leverer ærlig og fri debat.

Fra : kk

Dato : 10-03-05 21:02

> Engang kong Frederik så smædeskrift imod ham hængt op på muren, meget
> højt, bad han sine soldater om at flytte det længere ned, så folk
> lettere kunne læse det.
>
> Hvor?
Hvornår?
Hvilke soldater?

mvh
dd

Fra : Bo Warming

Dato : 11-03-05 13:58

"kk" <kru@mailnospam.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

Berlin eller Potsdam

> Hvornår?

Omkring Voltaires død i ca 1775

> Hvilke soldater?

Lange Kerle kaldte man soldaterkongens - faderens - elitetropper, som boede
i Potsdam, jeg besøgte i sommers - her var byportene til at holde folk INDE,
undgå soldaterdesertering, så Berlin-muren har en fortid

Enhver skal have lov at blive salig i sin tro , sagde Fr der Grosse,
somdanske konger lærte meget af, bl.a. via Struensse - dentid Glistrup

Jeg lar folk skrive hvad de vil, og de lar mig gøre hvad jeg vil, sagde
dette preussiske geni som forstod liberalismen hos Les Philosophes bedre end
nogen franskmand.

Fra : kk

Dato : 11-03-05 15:46