CIA/USA og Tortur!
Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 09:38

Der er desværre ikke noget nyt i dette, ikke andet end at nu er slev
Amerikanerne begyndt at få øjnene op for det som er blevet fremført mange
gange her i gruppen.

Den amerikanske efterretningstjeneste CIA anklages atter for at udlevere
terrormistænkte til lande, der er kendt for at bruge tortur.

Det er nyhedsprogrammet "60 Minutes" fra CBS, der hemmeligt har filmet et
Boeing-737 fly, som bruges af CIA til at transportere terrormistænkte til
lande med tortur.

Mindst 600 ture
CBS viser flyet på en landingsbane i Skotland.

Det har ifølge CBS siden den 11. september 2001, fløjet mindst 600 ture til
40 lande blandt andre Afghanistan, Marokko, Irak, Egypten, Libyen og til
Guantanamobasen på Cuba.

Flyet er ifølge CBS en del af et hemmeligt program, hvor mistænkte flyves
til afhøring i lande, hvor man ser stort på menneskerettigheder og
afhøringsmetoder.

Vil lige påpege at der er mange der er døde i CIA's varetægt, og at de for
størstedelen får en anonym grav, uden at de dødes respektive familier, eller
fædrelande får besked derom!

Allan Riise

Fra : Djævelens advokat

Dato : 07-03-05 09:43

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil lige påpege at der er mange der er døde i CIA's varetægt, og at de for
> størstedelen får en anonym grav, uden at de dødes respektive familier,

Tjae det er en underlig opfattelse "verdens vogter af demokrati og
menneskerettigheder" af menneskerettigheder og fair trial lægger for
dagen.

men jeg er sikker på at der er folk her i gruppen der er istand til at
forsvare denne uhyrlighed

ad

Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 09:48

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse

> [...]
> dagen.
>
> men jeg er sikker på at der er folk her i gruppen der er istand til at

Det er du vel ikke i tvivl om?

Hårdt mod hårdt, siger de.

At tryk avler modtryk, at man ikke kan forsvare demokrati og almindelig
human behandling, ved selv at overtræde samme, det er for dem ligegyldigt!

Disse overtrædelser af alle underskrevne konventioner er jo netop med til at
der er kø ved lågerne til de militantes træningslejre, men så er der jo også
fast arbejde til en masse folk, der ikke har den humane kasket på!

Allan Riise

Fra : Djævelens advokat

Dato : 07-03-05 09:52

> Det er du vel ikke i tvivl om?

nej da - jeg tror såmænd også jeg kan sætte navn på på forhånd

Fra : Sten Schou

Dato : 07-03-05 11:42

> [...]

> dagen.
>
> men jeg er sikker på at der er folk her i gruppen der er istand til at

Libyen skulle vel ikke være noget problem. Så vidt jeg ved er Gadaffi
formand for FN's menneskerettighedskommission, og derudover studerer hans
søn som bekendt her i landet.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 11:57

"Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Libyen skulle vel ikke være noget problem. Så vidt jeg ved er Gadaffi
> formand for FN's menneskerettighedskommission, og derudover studerer hans

Og det har hvad med tråden at gøre?

Allan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 07-03-05 14:45

> Og det har hvad med tråden at gøre?

Nu skrev du jo selv, at man fløj verden rundt,samlede folk op, og udleverede
dem til lande med dødsstraf, herunder Libyen, horefter jeg påpeger, at
Libyen da ikke kan være så slemt, når nu landets præsident har opnået den
position som han har.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 14:54

> [...]
> dem til lande med dødsstraf, herunder Libyen, horefter jeg påpeger, at
> Libyen da ikke kan være så slemt, når nu landets præsident har opnået den

Hvilket intet har med at gøre, at det land som i kampen mod WMD, nå nej,
terror forb.. nå nej, af frygt for egen sikkerhed.. nå nej, I
frihedens/demokratiet's navn, laver krig imod en anden nation for at befrie
indbyggerne for bl.a. tortur, selv udfører samme.
Det er jo det tråden tager op!

Fra : Djævelens advokat

Dato : 07-03-05 15:04

> [...]
> dem til lande med dødsstraf, herunder Libyen, horefter jeg påpeger, at
> Libyen da ikke kan være så slemt, når nu landets præsident har opnået den

got a point ther

Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 15:09

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse

> "Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> skrev i en meddelelse

> got a point ther

Udover at der ikke citeres korrekt, da det ikke handler om lande der har
dødsstraf, men lande som ser stort på konventioner omhandlende tortur, og
som udfører samme, så har det stadigt intet at gøre med at det er USA der er
tale om.

Allan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 07-03-05 18:38

> [...]

og
> som udfører samme, så har det stadigt intet at gøre med at det er USA

Og hvor er der så ikke citeret korrekt?...og derudover nævner du selv i
dit
første indlæg Libyen som et af de lande det drejer sig om. Prøv selv at
læse
igen.

Hilsen Sten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 18:46

> [...]
> dit
> første indlæg Libyen som et af de lande det drejer sig om. Prøv selv at

Hvor du skriver, og jeg fremhæver hvor du laver om på hvad jeg har skrevet,
jeg anførte lande der udfører tortur, og du anfører..

"Nu skrev du jo selv, at man fløj verden rundt,samlede folk op, og
udleverede
dem til lande med *dødsstraf*..."

Hvis det var til lande med dødsstraf, kunne de jo bare flyves til USA!

Og så handler det jo ikke om hvilke lande der udfører tortur, men at USA
benytter den slags lande, for at komme uden om diverse konventioner, Røde
Kors, og anden form for overvågning af fangerne, og enten selv udfører,
eller for andre til at udføre Tortur.

Du afsporer debatten!

Allan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 07-03-05 22:17

> [...]

skrevet,
> jeg anførte lande der udfører tortur, og du anfører..

Har alle ovennævnte lande ikke dødsstraf?

> "Nu skrev du jo selv, at man fløj verden rundt,samlede folk op, og
> udleverede
> dem til lande med *dødsstraf*..."
>
> Hvis det var til lande med dødsstraf, kunne de jo bare flyves til USA!

Mig bekendt er Guantanamo også en del af USA.

> [...]
Røde
> Kors, og anden form for overvågning af fangerne, og enten selv udfører,

Så som hende der AnneMette Hommel?

Fra : Djævelens advokat

Dato : 08-03-05 08:16

> Mig bekendt er Guantanamo også en del af USA.

Bortset fra den lille detalje at amerikansk lov og den amreikanske
forfatning ikke gælder på gitmo.

Har du slet ikke fulgt debatten om det emne?? Det troede jeg var ganske
almindelig viden på nuværende tidspunkt

ad

Fra : Sten Schou

Dato : 08-03-05 11:07

> [...]

> forfatning ikke gælder på gitmo.
>
> Har du slet ikke fulgt debatten om det emne?? Det troede jeg var ganske

Og stadig regnes Guantanamo for en del af USA, uanset debat eller ej. Selv
Castro har indset dette. Det var du måske ikke klar over?

Fra : Djævelens advokat

Dato : 08-03-05 11:15

> Og stadig regnes Guantanamo for en del af USA, uanset debat eller ej. Selv
> Castro har indset dette. Det var du måske ikke klar over?

ikke i almindelig juridisk forstand, men det ændrer ikke på det faktum at
fangerne på gitmo IKKE er beskyttet af amreikansk lovgivning.

Hvorfor tror du ellers de sidder der, og hvorfor tror du at der selv blandt
amerikanere er en stigende kritik af at man overtræder ikke blot amerikansk
lovgivning, men også stort set alt hvad der findes af konventioner på
området

da

Fra : Sten Schou

Dato : 09-03-05 01:40

> [...]

amerikansk
> lovgivning, men også stort set alt hvad der findes af konventioner på

Diskussionen gik på, om Guantanamo blev regnet som amerikansk område eller
not, og det gør det. Hvilket lovgivning de så bruger på stedet er en anden
snak.

Hilsen Sten

Fra : Djævelens advokat

Dato : 09-03-05 08:38

> [...]
>
> Diskussionen gik på, om Guantanamo blev regnet som amerikansk område eller
> not, og det gør det. Hvilket lovgivning de så bruger på stedet er en

rent folkeretlig er gitmo IKKE "amerikansk område"

hvis du så vil have det på den måde

ad

Fra : Poul Nielsen

Dato : 07-03-05 10:37

> [...]
>
> Den amerikanske efterretningstjeneste CIA anklages atter for at udlevere
> terrormistænkte til lande, der er kendt for at bruge tortur.

Jeg sidder og tænker på hvad nu hvis vi udliciterer til fængsler i
mellemøsten til de værste kriminelle og voldelige 2 generationsindvandrere.
Vi får vores egne fly der sender dem til Iraq og Afghanistan, de lokale
udfører afhøringen og danske dommere gir dommen og så afsoner de dernede.
Tror i det vil nedsætte kriminaliteten *GG*

Fra : Frank

Dato : 07-03-05 13:57

Hej

> Vil lige påpege at der er mange der er døde i CIA's varetægt, og at de for
> størstedelen får en anonym grav, uden at de dødes respektive familier,
> eller fædrelande får besked derom!

Hmm, hvis "mange" er døde i CIA's varetægt og de er begravet i "en anonym
grav" uden af nogle får noget at vide, hvordan ved man så at de "mange" er
døde?

Mvh
Frank

Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 14:06

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grav" uden af nogle får noget at vide, hvordan ved man så at de "mange" er

Nok fordi at der er nogle familiemedlemmer og journalister der har gjort et
fremragende arbejde, med hjælp fra nuværende eller tidligere CIA agenter.
Læs artiklerne der er om emnet!

Allan Riise

Fra : Frank

Dato : 07-03-05 15:12

Hej

> Læs artiklerne der er om emnet!

Hvilken artikler - har du et link?

Mvh
Frank

Fra : Allan Riise

Dato : 07-03-05 15:26

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Hvilken artikler - har du et link?

Kan da godt finde nogen frem!

http://www.freenewmexican.com/news/10652.html Dette blev der taget billeder,
og forsøgt forklaret som selvmord.

Andre links kommer senere, når jeg kan finde de cachede sider, de direkte
adgange er ikke længere eksisterende.

Allan Riise

Fra : 3W

Dato : 08-03-05 04:57

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> wrote in message
> Kan da godt finde nogen frem!
>
> http://www.freenewmexican.com/news/10652.html Dette blev der taget
billeder,
> og forsøgt forklaret som selvmord.

Hvor står det forklaret som selvmord?

Ikke desto mindre, bryder jeg mig naturligvis ikke om at læse sådanne
historier. Men jeg vil trods alt afvente reaktionen på denne sag. Indtil
videre har disse sager blevet taget alvorligt, og adskillige er allerede
idømt længere fængselsstraffe. Deri ligger forskellen mellem Saddams Irak og
de vestlige demokratier.
Krig bringer desværre det værste frem i nogle mennesker.

Fra : #2066

Dato : 07-03-05 17:38

At USA udliciterer tortur er en gammel nyhed. Soeg efter "extraordinary
rendition", som er det udtryk der bruges om den praksis.

http://www.cbc.ca/news/background/arar/ er et eksempel paa en canadisk
statsborger som USA sendte til Syrien for at blive torteret.

Fra : 3W

Dato : 08-03-05 06:19

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message
> At USA udliciterer tortur er en gammel nyhed. Soeg efter "extraordinary
> rendition", som er det udtryk der bruges om den praksis.

Helt korrekt, det blev indført under Clinton regeringen i 1995.

Fra : #2066

Dato : 09-03-05 04:57

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote in message
> "#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message
>
> Helt korrekt, det blev indført under Clinton regeringen i 1995.

Naada - skal den nu ogsaa toerres af paa Clinton? Hvad manden dog ikke maa
laegge ryg (og tissemand) til...

Under alle omstaendigheder lader det til at det at der rigtigt kom gang i
den trafik efter "9/11":

http://www.bbc.co.uk/bbcthree/tv/third_degree/stars_stripes_interview.shtml

Man kan ogsaa lytte til et radiointerview med Robert Baer her:

http://www.cbc.ca/thecurrent/2003/200311/20031106.html

Fra : Djævelens advokat

Dato : 09-03-05 08:39

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote in message

> Naada - skal den nu ogsaa toerres af paa Clinton? Hvad manden dog ikke maa
> laegge ryg (og tissemand) til...

det sidste lægger han gerne til en hel del

> Under alle omstaendigheder lader det til at det at der rigtigt kom gang i
> den trafik efter "9/11":

ja vi må indrømme at 9/11 var et kæmpe nederlag for demokratiet

ad

Fra : 3W

Dato : 10-03-05 05:43

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> wrote in message
> ja vi må indrømme at 9/11 var et kæmpe nederlag for demokratiet

Hvad har det med demokrati at gøre? Flertalsstyre.

Fra : Djævelens advokat

Dato : 11-03-05 08:22

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> skrev i en meddelelse
> "Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> wrote in message
>
> Hvad har det med demokrati at gøre? Flertalsstyre.

Det har det med demokrati at gøre, at som følge af angrebet, har store dele
af den vestlige verden (og USA i særdeleshed) afskaffet flere fundamentale
rettigheder som kendetegner et demokratisk samfund.

Altså har de fundamentlistiske terroister bevist at demokratiet er svagere
end dem

ad

Fra : 3W

Dato : 12-03-05 03:07

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> wrote in message
> Altså har de fundamentlistiske terroister bevist at demokratiet er svagere
> end dem

Selvfølgelig er det ikke det. Demokratiet og de samfund som benytter sig af
det, har det fint og vil overleve længe efter disse halv-psykopater er
blevet dræbt eller fængslet.

Fra : Bent Jensen

Dato : 07-03-05 20:01

"Allan Riise" wrote ...

> Den amerikanske efterretningstjeneste CIA anklages atter for at udlevere
> terrormistænkte til lande, der er kendt for at bruge tortur.

Der er vel bare tale om repatriering og afhøring i vante omgivelser af
kulturelt, sprogligt og religiøst mere nærtstående.

> Vil lige påpege at der er mange der er døde i CIA's varetægt, og at de for
> størstedelen får en anonym grav,

Men tallet kommer næppe op på de ca. 300.000, man har fundet i Saddam
Husseins anonyme massegrave.

> uden at de dødes respektive familier, eller
> fædrelande får besked derom!

Det er også for dårligt. De kunne da i det mindste sende familierne en
video, hvor man ser de tilfangetagne blive voldtaget, torteret og
myrdet, sådan som Saddam Hussein plejede at gøre.

Selv de militante muslimer sørger for grundigt at oplyse fædrelandene,
når de skærer halsen over på en fremmed journalist el.lign., de har
taget til fange.

Bent

Fra : Djævelens advokat

Dato : 08-03-05 08:19

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Selv de militante muslimer sørger for grundigt at oplyse fædrelandene,
> når de skærer halsen over på en fremmed journalist el.lign., de har

Endu en dansker der afslører at hans opfattelse af demokrati er helt på
linje med den opfattelse man har i mange muslimske lande

ad

Fra : T. Liljeberg

Dato : 12-03-05 18:22

On Mon, 7 Mar 2005 09:38:21 +0100, "Allan Riise"
<familien_riise@adslhome.dk> wrote:

>Den amerikanske efterretningstjeneste CIA anklages atter for at udlevere
>terrormistænkte til lande, der er kendt for at bruge tortur.

Er det ikke de mistænktes egne hjemlande de sendes til?

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 18:39

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Er det ikke de mistænktes egne hjemlande de sendes til?

Det er vidst vilkårlige lande..

Allan Riise

Fra : 3W

Dato : 12-03-05 20:32

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> wrote in message

> "T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Det er vidst vilkårlige lande..

Det tror jeg du skal undersøge lidt bedre, istedet for den rygmarvsreaktion.

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 20:51

> Det tror jeg du skal undersøge lidt bedre, istedet for den
> rygmarvsreaktion.

Det har jeg skam gjort, har du?

Fanger fra bl.a. det berygtede Abu Ghraib fængsel, sendes nu til andre
fængsler, bl.a i Syrien og Saudi arabien, lande der er kendt for deres brug
af tortur..

Og denne person var slet ikke fra Egypten..
"The State Department report also harshly attacked the treatment of
prisoners in such countries as Syria and Egypt, where the United States has
shipped terrorism suspects under a practice known as "rendition." An
Australian citizen has alleged that under Egyptian detention he was hung by
his arms from hooks, repeatedly shocked, nearly drowned and brutally beaten.
Most of his fingernails were missing when he later arrived at Guantanamo
Bay."

Allan Riise

Fra : 3W

Dato : 12-03-05 21:29

> [...]
>
> Fanger fra bl.a. det berygtede Abu Ghraib fængsel, sendes nu til andre
> fængsler, bl.a i Syrien og Saudi arabien, lande der er kendt for deres

Fordi de KOMMER fra Syrien og Saudiarabien.

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 23:07

> brug
>
> Fordi de KOMMER fra Syrien og Saudiarabien.

Og det ved du, defor klippede du dette væk
[...]

Du kan da få en mere..
"The USA is alleged to have been involved in numerous secret transfers of
detainees between itself and countries known to use torture, or to have
employed extrajudicial abductions of individuals in order to subject them to
executive detention and interrogation. For example, Khaled El-Masri, a
German national of Lebanese origin, told Amnesty International in June 2004
that there had been US involvement in his alleged secret transfer from
Macedonia to detention and ill-treatment in Kabul in early 2004. He also
told the organization that he had learned of detainees in US custody in
Afghanistan being hidden from the ICRC."

Denne gang en Tysk borger af libanesisk oprindelse, som blev sendt til
Afghanistan!

Hvorfor forholder du dig ikke til hvad der kan dokumenteres, i stedet for
hvad du tror?
Nu er jeg kommet med et par eksempler, der påviser hvad jeg skriver, vil du
gøre mig den tjeneste at gøre det samme, for at underbygge din påstand, for
var det ikke dig der bad *mig* om at sætte mig ind i sagerne?

Allan Riise

Fra : 3W

Dato : 15-03-05 05:14

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> wrote in message
> Du kan da få en mere..
> "The USA is alleged to have been involved in numerous secret transfers of

Og så slår vi lige ordet "alleged" op.

Fra : Allan Riise

Dato : 15-03-05 07:22

> Og så slår vi lige ordet "alleged" op.

Man kam jo ikke sige andet, eftersom de er hemmelige, men empirisk er der
vidst ikke andet at sige end, der efter alle tegn i sol og halvmåne, så er
det med 99% sikkerhed korrekt!

Allan Riise

Fra : #2066

Dato : 13-03-05 01:38

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> wrote in message

> "T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Det er vidst vilkårlige lande..

Ikke helt. Ifoelge Robert Baer, en fhv CIA-agent jeg hoerte blive
interviewet i CBC-radioprogrammet "The Current", saa har de forskellige
lande USA benytter som underleverandoerer i tortur forskellige
specialiteter. Refereret efter ukommelsen: Primitiv, men ikke noedvendigvis
paalidelig tortur leveres af Syrien. Laengerevarende, mere raffineret og
mere paalidelig tortur leveres af Jordan. Egypten bruges ofte til blot at
"forsvinde" folk.

Den _canadiske_ statsborger Maher Arar blev opsnappet under en mellemlanding
i USA og sendt til tortering i Syrien.

Fra : Allan Riise

Dato : 13-03-05 07:27

> [...]
>
> Den _canadiske_ statsborger Maher Arar blev opsnappet under en
> mellemlanding i USA og sendt til tortering i Syrien.

Vilkårlig set i forhold til deres hjemlande!

Allan Riise

Fra : T. Liljeberg

Dato : 13-03-05 17:25

On Sat, 12 Mar 2005 19:38:12 -0500, "#2066" <neslein@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>mere paalidelig tortur leveres af Jordan. Egypten bruges ofte til blot at

Og det er altsamme noget forbandet svineri.

>Den _canadiske_ statsborger Maher Arar blev opsnappet under en mellemlanding
>i USA og sendt til tortering i Syrien.

Maher Arar var også syrisk statsborger.

Fra : #2066

Dato : 13-03-05 20:22

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

> Og det er altsamme noget forbandet svineri.

> Maher Arar var også syrisk statsborger.

Fordi Syrien ikke i praksis anerkender at folk der er foedt syrere kan
opgive deres statsborgerskab. Og da han havde unddraget sig fra syrisk
militaertjeneste og havde familiemedlemmer der var kendte for at vaere
kritiske over for det syriske regime, kunne amerikanerne vaere _helt_ sikre
paa at han ville faa en haardhaendet behandling hvis de sendte ham til
Syrien i stedet for Canada (som Arar selv havde tryglet om og de canadiske
myndigheder havde kraevet).