Privatiseret bustur...
Fra : Lyrik

Dato : 06-03-05 22:15

Jeg måtte vente på bussen på Lyngby Trafikplads. Busserne som man kunne se
mærker på var fra Arriva.
Min opmærksomhed fangedes af bussernes dæk. Det var en chokerende oplevelse!
4 ud af 5 busser kørte med totalt nedslidte dæk!

Neej! Ikke dem med en slidbane der ikke er dyb nok, men dæk der var totalt
blankslidte, flere med revner i dæksiderne!
Helt blanke dæk med pletvis svag "blyantstegning" af tidligere dækmønster.

Også det højre fordæk på den 300S jeg tog med var totalt nedslidt. De andre
dæk nåede jeg ikke at anskue.
Den busstandard med natlige klargøringer som var HT's tidligere standard så
ud til at være en saga blot.

Det var de samme busser, men ældet af tidens tand.

Længe leve privatiseringen.......suk!

Hvis ikke de dæk bliver skiftet nu, så forudser jeg snarlige buskatastrofer.
Hvad jeg ikke forstår er at chaufførerne bare kører med dem? Men de må jo
være så kuede at de ikke tør give et pip fra sig?
Hvad med det allestedsnærværende trafikpoliti?
De plejer at være temmelig emsige overfor dækkontrol. Men åbenbart ikke
overfor busserne.

Hilsen
Jens

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-03-05 23:12

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message
> [...]

> andre dæk nåede jeg ikke at anskue.
> Den busstandard med natlige klargøringer som var HT's tidligere standard

ja hvad forventer du?? samme standard til ½ pris?? Det er vist kun
borgerlige politikkere og deres vælgere der tror på det
Vi andre ved godt at man får hvad man betaler for hverken mere eller mindre.

> Det var de samme busser, men ældet af tidens tand.
>
> Længe leve privatiseringen.......suk!

men vi fik en skattelettelse stor nok til at købe en ekstra flaske rødvin

> [...]
> Hvad jeg ikke forstår er at chaufførerne bare kører med dem? Men de må jo
> være så kuede at de ikke tør give et pip fra sig?

i så fald er de for dumme. der er INGEN undskyldning for bevidst at udsætte
andre menneskers liv og helbred for fare

> Hvad med det allestedsnærværende trafikpoliti?
> De plejer at være temmelig emsige overfor dækkontrol. Men åbenbart ikke
> overfor busserne.

måske man kunne give dem et "vink"
eller bedre endnu: give Ekstra Bladet et vink

Peter

Fra : Christian

Dato : 07-03-05 06:56

> [...]
> mindre.

> men vi fik en skattelettelse stor nok til at købe en ekstra flaske rødvin

det er kun dyr og folk i offentlig transport der ikke skal være spændt fast
i trafikken..

Fra : hanzen

Dato : 07-03-05 08:48

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> det er kun dyr og folk i offentlig transport der ikke skal være spændt
> fast i trafikken..

Cyklister?
--
hilzen
hanzen

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 08-03-05 00:51

> måske man kunne give dem et "vink"
> eller bedre endnu: give Ekstra Bladet et vink

Vink du bare til Eb, du bliver rent til grin..

Michael

Fra : Sten Schou

Dato : 07-03-05 18:46

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvad med det allestedsnærværende trafikpoliti?
> De plejer at være temmelig emsige overfor dækkontrol. Men åbenbart ikke

Utroligt at du ville begive dig ud på en tur med en af de busser......men
du
skulle vel skynde dig hjem, så betød det ikke så meget?

Hilsen Sten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Lyrik

Dato : 07-03-05 22:15

Sten Schou wrote:
> Utroligt at du ville begive dig ud på en tur med en af de
> busser......men du
> skulle vel skynde dig hjem, så betød det ikke så meget?
>
> Hilsen Sten
++++++++++++++++++++++++++++++
Vil du gerne sige:"De var ikke så farlige at man behøvede at bekymre sig om
dem. Se han tog den alligevel."!
Så ødelægger du pointen.

Pointen er at busser skal køre med dæk som er iorden. At de vil få bøder
hvis de ikke gør det. At de vil udsætte sig selv og andre for farer hvis de
kører på slidte dæk.
At selskaber som kun tænker på profit uden sikkerhed, ikke er voksne nok til
at varetage busdriften.

Vi havde en aftale som vi ikke kunne svigte(5 års fødselsdag). Derfor tog
jeg den bus. Iøvrigt ledte konen udturen og hun hørte ikke efter hvad jeg
sagde.

Hilsen
Jens

Fra : Sten Schou

Dato : 08-03-05 01:28

> [...]
> jeg den bus. Iøvrigt ledte konen udturen og hun hørte ikke efter hvad jeg

Det minder lidt om dengang de byggede storebæltsforbindelsen. I forbindelse
med montering af foringerne i tunnelen, mente man det var farligt at arbejde
med de betonforinger der skulle sættes ind. Så fik de 5 kr. mere i timen, så
var det ikke farligt mere.

Hilsen Sten

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 08-03-05 00:50

> [...]
> så ud til at være en saga blot.
>
> Det var de samme busser, men ældet af tidens tand.

Arriva har stadig natmekanikere, der servicerer busserne.
Hvis det var de samme busser som kørte HT's (latterligt lave, for indviede)
standard, er de så gamle at er ulovlige i alle udbudsbetingelser. Det var
såkaldte "højgulvsbusser" du har set, ca. 10+ år gamle. Men dette er højst
usandsynligt..
HT, der betyder Hovedstadens Trafikselskab er nedlagt og erstattet af HUR,
Hovedstadens udvikling råd. HUR sender deres linier ud i licitation, som
private vognmænd byder ind på. De har de gjort siden 1974..Så disse busser
har reelt været privatiseret siden 1974.
Staten har været repræsenteret i form af BusDanmark, kommunalt/amtsligt
samarbejde og igennem DSB der er ejet af trafikministeret. I
kvalitetsmålinger har disse selskaber ALTID skrabet bunden i enhver
henseende.
De "offentlige" selskaber har altid været de mest belastede med hensyn til
mekanisk stand, herunder dæk. Faktisk har privatiseringen holdt billetprisen
lidt nede og busserne bliver skiftet med nye miljøvenlige vogne ca. hvert 5.
år.
HUR har en korps af regelrette skrankepaver, der render rundt på stationer
og tjekker alting i hoved og røv. Kun for at udstede bøder ved enhver
lejlighed. Dette gør at HUR har de private vognmænd i en meget kort snor.
Kort sagt.
Kunderne har aldrig fået så meget for pengene før..

Med hensyn til fordækket på den 300S du så. Mønstret er langrillet
sommerdæksmønster, ikke et typisk personsvogndæk med riller på kryds og
tværs. fordækket er mønstret sådan fordi bussen ikke må glide over
forhjulene. Bremsekraften er størst på baghjulene. Hvis dækket er nedslidt
til snorene er det naturligvis et problem, men det kan også være at dækket
kun er slidt på kanten, dette skyldes servostyring og dækvrid. Dækket er i
sig selv sikkert, men bør skiftes.

Iøvrigt skal en bus kun have 1 mm dækmønsterdybde, i modsætning til
personbilers 1.6mm.

Jeg er ked af at sprænge fordommen, men her har privatisering faktisk højnet
kvaliteten for offentlig transport.

Michael (der ikke arbejder for Arriva :)