Fogh+Irak+Besættelse-pærevællingen
Fra : Bo Warming

Dato : 06-03-05 07:51

Historikere: Statsministeren forsimpler historien om besættelsen
Historikere kritiserer Anders Fogh efter Undervisningsministeriet har lavet
en hjemmeside om besættelsestiden. I forordet misbruger statsministeren
historien, som han kraftigt forenkler, lyder kritikken.
http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=367934

BW: Det er da lidt frækt at statsministeren blander videnskab og politik
sammen.

Men dansk rigdom idag skyldes i høj grad at vi slikkede USA i røven under
WW2 og har gjort det konstant siden, så vi fik femdobbelt Marshalhjælp i
forhold til mere krigsskadede lande, og Mærsk får Irak ordrer idag

Fra : Ulvir

Dato : 06-03-05 16:19

Bo Warming wrote:

> [...]
> under WW2 og har gjort det konstant siden, så vi fik femdobbelt
> Marshalhjælp i forhold til mere krigsskadede lande, og Mærsk får Irak

Hvor meget Marshalhjælp fik Danmark efter WWII?
Og hvilket lande fik hele 5 gange mindre end DK?

Fra : Bo Warming

Dato : 06-03-05 18:29

"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in message

> Hvor meget Marshalhjælp fik Danmark efter WWII?
> Og hvilket lande fik hele 5 gange mindre end DK?

Jeg så et blokdiagram der viste fem gange højere Marshallhjælp til DK end
til sønderbombede Tyskland - jeg har ikke tallene ved hånden, men det var en
videnskabelig dansk bog fra biblioteket - altså ikke sær revisionisme el
lign.

Holland fik cirka som tyskerne - men det handlede jo om koldkrig og vi
skulle have råd at købe NATO våben af USA og beskytte sund og bælt mod
russisk gennemsejling, gætter jeg

VEd du om vi rustede dyrere pr person and andre NATO-lande?

Fra : Ulvir

Dato : 06-03-05 18:45

Bo Warming wrote:

> VEd du om vi rustede dyrere pr person and andre NATO-lande?

Hvilken periode? '45 - '55? Det må da være til at finde ud af.. Jeg må
Google lidt på det..

Fra : Kim2000

Dato : 06-03-05 21:12

> [...]
>
> Holland fik cirka som tyskerne - men det handlede jo om koldkrig og vi
> skulle have råd at købe NATO våben af USA og beskytte sund og bælt mod

Marshallhjælpen udgjorde 12 milliarder dollars, heraf modtog Danmark 236
million i gave og 42 million som lån til 2% i rente. Betingelserne for at
modtage pengene var at de ikke måtte bruges til socialhjælp og regeringen
måtte heller ikke bruge dem. Det man så gjorde var at man satte dem i
nationalbanken.

Når en bondemand så kom med sine danske kroner kunne man putte dem i
banken,
få dollars ud og dermed købe sin traktor af USA. Det handlede heller ikke
om
de vesteuropæiske lande militært skulle blive løbet over ende af USSR,
USSR
var udsultet og havde mistet over 25 millioner mand i krigen, men derimod
var fattigdom og sult så udbredt i Europa efter krigen at kommunismen
virkede tillokkende, ved at forøge velstanden mistede kommunisterne deres
magt i befolkningen. Der var altså i Europa lige efter krigen en fare for
at
befolkningen _stemte_ kommunisterne til magten - derfor gav man marshall
hjælpen.

Sæt dig dog ind i tingene istedet for at gætte så ukvalificeret!

mvh
Kim

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 07-03-05 06:46

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
> [...]
> hjælpen.
>
> Sæt dig dog ind i tingene istedet for at gætte så ukvalificeret!

Hvor er du uenig med mig.
Tak for at du tilføjer detaljer der i ALT bakker mig op

Hvad et land sparer på traktorindkøb har man råd at købe våben for,
selvfølgelig

Glistrup stemte ved valg ca 1947 kommunistisk og anbefalede alle at gøre det
samme, for jo flere kommunister der var i folketinget, jo mere Marshallhjælp
fik vi. Smart. Kommunisterne var jo aldrig farlige, reelt.
Uretfærdigt at tyskerne fik en femtedel af vor marshalhjælp pr person,
selvom de trængte mere efter sønderbombning