hvem sagde skræmmekampagne??
Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 15:40

Allerede dagen efter offentliggørelsen af datoen for afstmening om den nye
EU traktat føler statsministeren åbentbart at det er nødvendigt at starte
skræmmekampagne

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2034802&forside

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 15:45

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse
> [...]
> EU traktat føler statsministeren åbentbart at det er nødvendigt at starte

Nå, jamen hvad mener du da, der vil ske, hvis vi stemmer nej?

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 01-03-05 16:30

"Christian R. Larsen" wrote

> Nå, jamen hvad mener du da, der vil ske, hvis vi stemmer nej?

Det sædvanlige.

Der vil blive afholdt folkeafstemning det antal gange, der er nødvendigt for
at trumfe vedtagelsen igennem.

Se det er sand demokrati.

- Jensby

Fra : Rune

Dato : 01-03-05 16:33

> Det sædvanlige.
>
> Der vil blive afholdt folkeafstemning det antal gange, der er nødvendigt
> for at trumfe vedtagelsen igennem.
>
> Se det er sand demokrati.

Ja det er det faktisk. Men du kan ikke have meget respekt til overs for
danskernes hvis du mener deres udholdenhed ikke rækker til to gange.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-03-05 12:58

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Det sædvanlige.
>
> Der vil blive afholdt folkeafstemning det antal gange, der er nødvendigt
for
> at trumfe vedtagelsen igennem.

Hvorfor mener du, at vi får mulighed for at stemme om det igen?

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 19:35

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:42248050$0$29282$14726298@news.sunsite.dk...
> "Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse

> Nå, jamen hvad mener du da, der vil ske, hvis vi stemmer nej?

Efter al sandsynlighed det samme, som der skete, da man stemte nej til euroen:
Ikke noget særligt, og slet ikke noget særligt katastrofalt. Danmark vil have mulighed
for at føre en mere selvstændig økonomisk politik og vil således til en vis
grad kunne undgå de"velfærdsreformer" og den underbudspolitik ift. de store virksomheder,
der ellers lader til at være globaliseringens trofaste følgesvend.

Hvad dette vil blive brugt til, må med de aktuelle politiske vinde guderne vide.
--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-05 20:59

"Carsten Agger" <agger at NOSPAM bolignet-aarhus.NOSPAM> wrote:

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Efter al sandsynlighed det samme, som der skete, da man stemte nej til euroen:
> Ikke noget særligt, og slet ikke noget særligt katastrofalt.

Her tager du fuldstændig fejl. Danmark kan ikke her få »undtagelser«, og
Danmark er alene ikke så vægtig at vi kan forkaste forslaget. Så
resulatat her vil være en norsk løsning.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 06:23

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gsrjha.1revsypzr09t1N%>>

> Her tager du fuldstændig fejl. Danmark kan ikke her få »undtagelser«, og
> Danmark er alene ikke så vægtig at vi kan forkaste forslaget. Så
> resulatat her vil være en norsk løsning.

Og jeg har ikke hørt om, at tilstandene i Norge er specielt
katastrofale - eller skal vi til at frygte "norske tilstande"?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-05 11:09

> [...]

> Og jeg har ikke hørt om, at tilstandene i Norge er specielt
> katastrofale - eller skal vi til at frygte "norske tilstande"?

Norge har olien, og er som følge heraf i dag verdens rigeste land
{alligevel er der danskere, der begræder at Danmark i dag kun er det
land der giver verdens næsthøjeste bidrag i ulandshjælp i procent af
BNP, og af nordmændene har »stjålet« vores førsteplads}. Norge har på
fiskeriområdet den modsatte situation end vi har; de har et naturligt
stort fiskeriområde, som de ikke ønsker at dele med andre, vi har et
fiskeri der er afhængigt af adgangen til andre landes fiskeriområder. Er
det i vores interesse at miste den adgang, eller, hvis vi ikke får
norske tilstande på fiskeriområdet, at vi så ikke deltager i de
forhandlinger i Bruxelles hvor fiskerikvoterne fastlægges?

Derudover har Norge en svag landbrugssektor, der fortrinsvist er
beregnet på hjemmemarkedet. Og som modtager massiv støtte fra staten
samtidig med at madvarerne bliver dyrere for forbrugerne. Vi har en
stærk landbrugssektor, der fortrinsvist er eksportorienteret, og som i
en situation uden for EU vil blive ramt af EUs ydre toldmure. Vi kan
således ikke være interesserede i at blive udelukkede fra dette marked,
og må således gå efter en indskrænket norsk model, hvor vi deltager i
fiskeri- og landbrugssamarbejdet, men altså uden at sidde med ved
bordet, når kvoter på fiskeri- og landbrugsområdet forhandles.

Spørgsmålet er så bare om det er i vores interesse? Men du har da nok
ret i, at landet ikke går under af den grund.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-05 20:55

Christian R. Larsen <crlarsen2004@hotmail.com> wrote:

> "Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse

> Nå, jamen hvad mener du da, der vil ske, hvis vi stemmer nej?

Det kommer an på hvad de øvrige lande stemmer. Lad os opstille nogle
muligheder:

1. Danmark bliver den eneste nej-stemme. Vi bliver tilbudt en norsk
løsning, altså økonomisk medlemskab uden om landbrug og fiskeri. Hvor vi
undgår den politiske del, og også undgår at skulle være med til at tage
stilling til hvad der kan ske. Måske undgår vi endda undtagelserne på
landbrugs- og fiskeriområdet, men deltage i forhandlingerne i fremtiden,
det vil vi ikke.

2. UK stemmer også nej, hvilket er ganske sandsynligt. Briterne er
væsentlig vigtigere for EU end Danmark, så vi får nok en eller anden
form for et Europa i to hastigheder, med Danmark og UK {+ eventuelt
andre nejsigere} i periferien, og Frankrig og Tyskland {+ andre
jasigere} i centrum. Det østeuropæiske lande vil naturligvis ønske at
være i centrum, men om de får lov til det er et spørgsmål.

3. Frankrig stemmer før sommerferien nej. I såfald må traktaten reelt
anses for bortfaldet.

Da Danmark stemmer efter Frankrig men før UK, er det altså
alternativerne 1. og 2. vi må tage udgangspunkt i, når vi igen skal
stemme. Ønsker vi, hvis UK stemmer nej, at være med i periferien, og
ønsker vi {hvis nu UK skulle stemme ja alligevel} at få en norsk
løsning?
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank

Dato : 01-03-05 16:05

Hej

> http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2034802&forside

Lad os se hvad den kære Anders sagde:

"Det formelle er, at traktaten ikke kan træde i kraft, hvis et medlemsland
siger nej."

Umiddelbart lyder det jo rigtigt: Traktaten kan ikke træde i kraft hvis bare
et medlemsland siger "Nej".

"Hvad der så vil ske er meget vanskeligt at sige noget om. Det vil sætte
Danmark i en meget vanskelig situation", sagde statsministeren."

Tja, da foreligger iøjeblikket ingen "Plan B" så det må vel også siges at
være korrekt. De vurderinger jeg hører fra journalister/kommentatorer siger
at hvis et stort land (Frankrig/Tyskland/Italien/England) siger nej falder
traktaten, hvis et lille land siger nej må dette land selv finde ud af hvad
det skal gøre.

Så også dette lyder rigtigt...

"Han tilføjede, at det efter hans vur­dering ikke vil være muligt at løse
situationen efter et eventuelt nej med flere undtagelser. "

Hvilken undtagelser kan du forestille dig der skulle kunne løse situationen?

Mvh
Frank

Fra : Rune

Dato : 01-03-05 16:06

> [...]
> EU traktat føler statsministeren åbentbart at det er nødvendigt at starte

Hvad er der skræmmekampagne ved dette? Fogh siger det som han ser det. Jeg
er sådan set enig.

1) "Danskerne går en usikker fremtid i mø¬de"
Det gør vi uanset om vi stemmer ja/nej eller slet ikke stemmer.

2) "Det formelle er, at traktaten ikke kan træde i kraft, hvis et
medlemsland siger nej"
Et spørgsmål om jura. Så vidt jeg ved kræver forfatningsændringer i EU
enstemmighed. Så det er jo faktuelt rigtigt nok. Men mon ikke de andre kan
finde en vej hvis bare et lille land undlader at stemme ja?

3) "Hvad der så vil ske er meget vanskeligt at sige noget om."
Naturligvis er det det. Der eksistere jo formelt set ikke nogle plan B. Hvis
forfatningen bliver forkastet står vi en ny situation, som de vil sige på
C-B.

4) "Det vil sætte Danmark i en meget vanskelig situation"
Naturligvis vil det gøre det. Hvis vi skulle stå som eneste nation der
blokere for en udvikling som resten af EU syntes er den bedste. Det vil
næppe være en holdbar situation.

5) "Han tilføjede, at det efter hans vur¬dering ikke vil være muligt at løse
situationen efter et eventuelt nej med flere undtagelser."
Det er så hans mening, og den helt sikker sandsynlig. Men mon ikke der ville
kunne findes en vej. Måske med en løsere tilknytning a la Norge.

Fra : Rune

Dato : 01-03-05 16:08

....eller hvad Frank sagde.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 19:26

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse news:42247eb7$0$85618$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Allerede dagen efter offentliggørelsen af datoen for afstmening om den nye EU traktat føler statsministeren åbentbart at det er
> [...]

Velan - lad os håbe på et nej så stort som det til euroen,
der kan tørre smilet lidt af hans fjæs!

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 02-03-05 17:53

> [...]
> EU traktat føler statsministeren åbentbart at det er nødvendigt at starte

Lad os alle arbejde for et NEJ til EU. Vi er gang på blevet lovet, at
såfremt vi siger
nej, har det konsekvenser.

Lad os sige nej og håbe det bliver sidste gang.