Nasser og korstogs-romantik
Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-05 12:14

En universitetslektor er på Lokal(!) TV idag, Københavnerkanalen, og
"fastslår" at korsfarerne bekæmpedes af "arabiske frihedskæmpere" og at
engelsk-fransk forsøg på at sikre fortsat fri gennemsejling af deres
Suez-kanal var også "kolonialistisk erobrings-ondskab"

Men ægypternes retmæssige ledere havde lovet at de kun fik frynsegoder til
gengæld for at at de i 1800-tallet lod Vesten grave kanal til at lette
Verdens handel.

Araberne, som korsfarerne ville beskytte Jerusalem imod, var præcis så
grusomme erobrere som
1. nazierne var ved Stalingrad dvs som de
2. amerikanske præsidenters militær var ved tyveriet af prærien fra
indianerne(General Custer , og folkemorderen Buffalo Bill, der dræbte
millioner af bisoner kun for at sulte indianerne til tyfus-død).

Måske Europa havde været muhamedansk idag, hvis ikke en fremsynet
altruistisk pave omkring år 1000 havde samlet vore riddere til
forsvarskrig, så helligkrigernes erobring af Kontantinopel og Balkan blev
forsinket. At Wien ikke blev muslimsk var jo på et hængende hår.

Nasser var helt så ond som Saddam Hussein og hans tyveri af Vestens
kanalbyggeri blev støttet af USA, som derved kunne fremstå som
anti-kolonialistisk og forære fransk Algeriet til grusomme muhamedanske
torturister og folkemordere.
Nazipartier i bl.a. USA søgte at indgå alliance med Nasser, for de hadede
jøder på næsten så fordomsfulde måde, men Nasser vidste godt, at USA var en
vigtigere allieret.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-03-05 13:34

> [...]
> altruistisk pave omkring år 1000 havde samlet vore riddere til
> forsvarskrig, så helligkrigernes erobring af Kontantinopel og Balkan

Jeg tror ikke, indbyggerne i Konstantinopel har meget at takke korstogene
for.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-05 15:04

> Jeg tror ikke, indbyggerne i Konstantinopel har meget at takke korstogene
> for.

Det er let at være bagklog.
Men korstog reddede resten af Europa.
De kunne have reddet Konstantinopel men blev plage både imens og ikke
sikring mod varigt muslimherredømme, så du har helt ret.

Fra : Soren Larsen

Dato : 01-03-05 21:04

Jens Bruun wrote:

> Jeg tror ikke, indbyggerne i Konstantinopel har meget at takke
> korstogene for.

Det har dæleme været en fremsynet pave der indkaldte til korstog
omkring år 1000!! Det er sådan cirka 100 år før det første korstog.
De kristne helligkrigere må ha' været ualmindeligt sløve.

Måske man sku' fortælle BW at korstogene rent faktisk
var med til at svække Konstantinopel og derved lettede
den Tyrkiske erobring.

Søren Larsen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-05 21:59

"Soren Larsen" <sohela@tiscali.dk> wrote in message

> Det har dæleme været en fremsynet pave der indkaldte til korstog
> omkring år 1000!! Det er sådan cirka 100 år før det første korstog.
> De kristne helligkrigere må ha' været ualmindeligt sløve.

Læs hvad jeg skriver.

> Måske man sku' fortælle BW at korstogene rent faktisk
> var med til at svække Konstantinopel og derved lettede
> den Tyrkiske erobring.

Dine banaliteter om at en vis kortvarig svækkelse af Kontantinopel
og min upræcision
BEMÆRK JEG SKRIVER _OMKRING_ ÅR TUSIND
ændrer ikke på at min trådstart er uangribelig vedr de store linier.

Du ligger på maven for MontyPython-løgne om at korstogene gjorde skade.
Men havde paven ikke i tide samlet arbejdsløse riddere med brug af den via
vikingetogter forbedrede infrastruktur, havde Islam regeret her idag. Det er
hovedpointen og den er så væsentlig, at man dårligt behøver medtage i
historiebøgerne de negative småting, der også kan siges om korsriddernes
kaos.
Havde Europa ikke kastet sig ud i at imødegå erobrings-barbariske
muhamedaners værre-end-Stalin udfordring, havde paven næppe heller været
rustet til at koordinere opdagelsesrejserne, som jo var helt afgørende i at
feje muhamedanerne af banen, ved at karavanehandelen blev erstattet af
skibsfart syd om Afrika, dvs handelsprofitterne kom på kristne hænder, og
arabisk karavane-handel gik fallit og døde ud.
Portugisiske skibes nedkæmpning af muhamedanske sørøvere i det Indiske Ocean
var mere afgørende end Slaget ved Lepanto for at barbariet fra Middelhavets
sydside langtsomt blev tvunget i knæ - men så sent som 1790 måtte Nelson
bombarere Algeriet kystbyer , fordi de havde taget Vestlige søfolk som
slaver. Dengang forstod man at tackle terrorisme, hårdt mod hårdt, uden
fjollede Haag og Geneve konventioner, der forkæler terror ved (efter WW2) at
forbyde kollektiv straf.

Svækkelse af Konstinopel er en myte.Den by var back to normal, da tyrkerne
angreb i 1453. Der var aldrig en tiendedel af den dynamik i det østromerske
kristencenter af hvad Rom fik via Frankrig, Tyskland og England. Derfor var
det uundgåeligt at byen blev til Istanbul - men havde paven ikke fået det
forsinket, var Wien faldet sidenhen.og dermed også os.
Wien reddedes af bl.a. polske ryttere og sådant havde slet ikke været på
plads hvis ikke musliminvationerne var blevet forsinket via korstog.

Kan du se noget undskyldeligt ved arabernes erobring af Jerusalem? Hvordan
kan dansk TV finde på at kalde disse arabere for frihedskæmpere?

Fra : Soren Larsen

Dato : 02-03-05 12:49

On Tue, 1 Mar 2005 21:58:31 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>
>Læs hvad jeg skriver.

>Dine banaliteter om at en vis kortvarig svækkelse af Kontantinopel

Hvilket er en fejl datering på ca 100 år.

Hvis dine data ikke passer, hvorfor skulle vi så tage dig alvorligt?

>ændrer ikke på at min trådstart er uangribelig vedr de store linier.

Dit argumentation er værdiløs hvis den bygger på forkerte data.

Så simpelt er det

>Du ligger på maven for MontyPython-løgne om at korstogene gjorde skade.

Korstogene havde mange forskellige konsekvenser afhængigt af tid og
sted .

I betragtning af at Konstantinopel blev stormet og plyndret og besat
under det fjerde korstog er dit argument om at korstogene hjalp
Byzanz ikke værd at tage alvorligt.

"Probably the most telling event which displayed the decline of the
crusader ideal was the capture and pillage of the Christian bastion of
Constantinople by the members of the Fourth Crusade in 1204. The
subsequent dismemberment of the Byzantine Empire weakened Christendom
in the Near East and created an animousity between Catholics and
Orthodox which has lasted into the 20th century. Below are excerpts of
sources dealing with the crusaders siezure and looting of the largest
city in Christendom."

Fra Sam Houston University i Texas

http://www.shsu.edu/~his_ncp/1204.html

Ikke lige Monty Python!

>Men havde paven ikke i tide samlet arbejdsløse riddere

Hvilke arbejdsløse riddere?

Eksempler udbedes!

Hvis du ikke kan levere, må jeg gå udfra at
du fantaserer.

>med brug af den via
>vikingetogter forbedrede infrastruktur,

Hvilken infrastruktur? Eller fataserer du bare?

> havde Islam regeret her idag.

Hvorfor tror du det?

>Det er
>hovedpointen og den er så væsentlig, at man dårligt behøver medtage i
>historiebøgerne de negative småting, der også kan siges om korsriddernes
>kaos.

Måske den detalje, at korsridderne rent faktisk tabte, også er værd at
tage med!

>Havde Europa ikke kastet sig ud i at imødegå erobrings-barbariske
>muhamedaners værre-end-Stalin udfordring, havde paven næppe heller været
>rustet til at koordinere opdagelsesrejserne,

Paven koordinerede ikke opdagelsesrejserne.

> [...]
>skibsfart syd om Afrika, dvs handelsprofitterne kom på kristne hænder, og
>arabisk karavane-handel gik fallit og døde ud.

Karvanehandelen døde ikke ud.

Det var blot Europæerne der fik en direkte rute til østen.

Derimode betød opdagelsesrejserne at de Italienske handelsrepublikker
mistede indflydelse, da det var dem der havde stået for forbindelsen
til de arabiske markeder.

Dette betød at det Europæiske tyngdepunkt rykkede til Atlantstaterne.

>Portugisiske skibes nedkæmpning af muhamedanske sørøvere i det Indiske Ocean

Det har du også fået galt fat i. Det var Portugisene der var sørøverne
i det Indiske Ocean.

>var mere afgørende end Slaget ved Lepanto for at barbariet fra Middelhavets
>sydside langtsomt blev tvunget i knæ

Det ville hjælpe dig en del hvis du lærte at kende forskel på Tyrkere
og Arabere. Tyrkerne som blev slået ved Lepanto hører til i den
østlige ende af Middelhavet. Det er Araberne på sydsiden.

> - men så sent som 1790 måtte Nelson
>bombarere Algeriet kystbyer , fordi de havde taget Vestlige søfolk som
>slaver. Dengang forstod man at tackle terrorisme,

At tage slaver blev _ikke_ betragtet som terrorisme af England i 1790

I betragtning af at der skulle gå 17 år før England ophævede
slavehandlen kunne de højest betragte det som sørøveri eller
krigshandlinger.

Du gør dig selv til grin med dit alternative forhold til vigtigheden
af dateringer!

> [...]
>forbyde kollektiv straf.
>
>Svækkelse af Konstinopel er en myte.Den by var back to normal, da tyrkerne

Back to normal borset fra at den havde mistet så godt som alt
territorium og kontrollen med handelen.

Du udviser en forbavsene mangel på historisk almenviden
i betragtning af du skriver i en historiegruppe.

>Der var aldrig en tiendedel af den dynamik i det østromerske
>kristencenter af hvad Rom fik via Frankrig, Tyskland og England.

Det er en hel del mere sandsynligt at kordtogsbevægelsen var
delvist ansvarlig for faldet af Byzans.

> Derfor var
>det uundgåeligt at byen blev til Istanbul - men havde paven ikke fået det
>forsinket,

Rent faktisk ekskommunikerede Paven deltagerne i det fjerde korstog
netop fordi de angreb kristne allierede.

>var Wien faldet sidenhen.og dermed også os.
>Wien reddedes af bl.a. polske ryttere og sådant havde slet ikke været på
>plads hvis ikke musliminvationerne var blevet forsinket via korstog.

I den virkelige verden var kortogene ikke rettet mod tyrkerne.

>Kan du se noget undskyldeligt ved arabernes erobring af Jerusalem?

De vandt.

>Hvordan
>kan dansk TV finde på at kalde disse arabere for frihedskæmpere?

Det er hvad man normalt kalder en guerilla i besatte landområder.

Søren Larsen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-05 17:32

"Soren Larsen" <wagnijo@yahoo.dk> wrote in message

> Hvilket er en fejl datering på ca 100 år.
>
> Hvis dine data ikke passer, hvorfor skulle vi så tage dig alvorligt?

> Dit argumentation er værdiløs hvis den bygger på forkerte data.
>
> Så simpelt er det

Min pointe bygger ikke på om OMKRING ÅR TUSIND er nøjagtig nok.
Så du våser totalt når du beskylder mig for at bygge på forkerte data

> Korstogene havde mange forskellige konsekvenser afhængigt af tid og
> sted .

Enig

> I betragtning af at Konstantinopel blev stormet og plyndret og besat
> under det fjerde korstog er dit argument om at korstogene hjalp
> Byzanz ikke værd at tage alvorligt.

Totalt vås. Konstantinopel (som længe ikke havde heddet Byzans) havde været
lige så sårbar for helligkrigerhorder fra araberlande, hvis fjerde korstog
havde undladt sin småplyndring. De brød ikke borgmure ned.

> Hvilke arbejdsløse riddere?

> Eksempler udbedes!
> Hvis du ikke kan levere, må jeg gå udfra at
> du fantaserer.

Paven kaldte til korstog fordi han vidste at der efter vikingetogter var
opstået fremragende infrastruktur og at alle konger havde overskud af
riddere, egnet til korstogsbrug

> Hvilken infrastruktur? Eller fataserer du bare?

Veje var forbedret overalt hvor man skulle kunne samle tropper når vikninger
angreb kysten - det betød at Karl Martell kunne samle tropper af afværge
muslimhorderne ved Poitiers 732

> Hvorfor tror du det?

De to Balkan som en lag og kun et samlet EU stoppede dem ved Wien, og havde
næppe kunne stoppe dem hvis ikke korstog1+2+3+4 havde givet ridderne
krigstræning og indsigt i muhamedaner-krigskultur

> Måske den detalje, at korsridderne rent faktisk tabte, også er værd at
> tage med!

Det kat der forjager musene er så god som den der dræber musene.
Korsridderne vandt ære som EU-redningsmænd
Ære være deres minde

> Paven koordinerede ikke opdagelsesrejserne.

Bl.a. hindrede han disputs mellem de afgørende to lande, Spanien og Portugal
der fik hver sin del af SydAmerika, så brasilianerne idag ikke taler spansk
men portugisisk

> Karvanehandelen døde ikke ud.
> Det var blot Europæerne der fik en direkte rute til østen.

Ordkløver. Denne rute betød jo nul brug for kameler. Selvfølgelig kunne
Antiochia og et par andre byer afsætte en promille af hvad EU ellers havde
kunne

Kamel-karavenerne blev hurtigt ca 1% af hvad de ellers ville have været. Og
Venedig har siden været en spøgelsesby, uden magt. Før opdagelsesrejserne
var den stormagten über alles med totalt monopol på silke, kanel, peber,
papir, viden fra Kina om hvordan trykmaskiner fungerer osv osv osv

Du har ret i at karavanerne ikke TOTAL-uddøde men så tæt ved (ca 99%) at
det er pedanteri at modsige kategorisk

> Det har du også fået galt fat i. Det var Portugisene der var sørøverne
> i det Indiske Ocean.

Adam Smith forgængeren Hugo Grotius typer skabte enighed om VERDENSHAVENES
FRIE BEVÆGELIGHED og da muslimer drev sørøveri og søgte at bevare et
urimelig monopol, så må man se porutiserne som ædelt politi der stoppede
denne verdensforbrydelse og banede vejen for at sørøveri nu næsten kun
findes i det muslimske Indonesien.

> Det ville hjælpe dig en del hvis du lærte at kende forskel på Tyrkere
> og Arabere. Tyrkerne som blev slået ved Lepanto hører til i den
> østlige ende af Middelhavet. Det er Araberne på sydsiden.

Den muslimske Lepanto-flåde omfattede ægyptiske skibe dvs arabiske skibe dvs
din skelnen er vås

> At tage slaver blev _ikke_ betragtet som terrorisme af England i 1790

Jo. Ukristelig uædel lortet verdensforbrydelse, helt som WTC i år 2001

At tage sorteslaver var abolitionisterne ved også at få forbudt, men
selvfølgelig kunne Nelson ikke acceptere britiske styrmænd i lænker i
Algeriet. Danmark søgte også at stoppe barbarisk sørøveri og slaveri med
danske matroser som trækdyr og prygelknabe

> I betragtning af at der skulle gå 17 år før England ophævede
> slavehandlen kunne de højest betragte det som sørøveri eller
> krigshandlinger.

Hverken London eller København delte dit sære syn på krigshandlinger

> Du gør dig selv til grin med dit alternative forhold til vigtigheden
> af dateringer!

Forklar hvor du ser et problem

> Back to normal borset fra at den havde mistet så godt som alt
> territorium og kontrollen med handelen.
>
> Du udviser en forbavsene mangel på historisk almenviden
> i betragtning af du skriver i en historiegruppe.

Den røde tråd i min trådstart er det vigtige og den har du på intet punkt
angivet svagheder ved

> Det er en hel del mere sandsynligt at kordtogsbevægelsen var
> delvist ansvarlig for faldet af Byzans.

Forkert. læs ovenfor

> Rent faktisk ekskommunikerede Paven deltagerne i det fjerde korstog
> netop fordi de angreb kristne allierede.

Hvilket ikke beviser at de gjorde stor skade
eller fremskyndede at Paven lod Konstantinopel blive muslimsk ved at holde
op at se dem som kristne pga treenighedsfnidder-teologi

> I den virkelige verden var kortogene ikke rettet mod tyrkerne.

Muhamedanerne er forenet af koranen og det er en uvæsentlig bagatel at
Suleyman og andre osmanner først blev stærke efter de fik forærende
Konstinopel af Paven, (næsten)

> De vandt.

Men da de derved viste lyst til at tvangsomvende hele EU, var det ultraklogt
at sætte ind med angreb som forsvar af EU

> Det er hvad man normalt kalder en guerilla i besatte landområder.

Så tyske Einstatz-grupper var FRIHEDSKÆMPERE!!!

Araberne var EROBRERE og pavens tropper kan du kalde frihedskæmpere for de
kom dertil for at ophæve erobringen OG GIVE FRIHED TIL JØDER MM.
Men helligkrigere der endnu ikke havde tvangsomvende de erobrede folkeslag
til deres diktatur-tro kan du aldrig kalde frihedskæmpere
At Paven ikke kunne styre sine tropper og at jøder ikke gavnedes stort af
kortvarig vestlig besiddelse af Jerusalem, er uvæsentligt.
Hovedmålet var klart at holde Islam stangen indtil EU var beredt og kun
skulle miste SydBalkan.

Hvis dine lærebøger siger andet, så husk at alt anti-muslimsk er politisk
ukorrekt i vor tid. Brug din sunde fornuft. Drop autoritetstro om spansk
guldalder og lignende etableret løgn.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 01-03-05 22:51

"Soren Larsen" <sohela@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Måske man sku' fortælle BW at korstogene rent faktisk
> var med til at svække Konstantinopel og derved lettede
> den Tyrkiske erobring.

Den slags kedelige detaljer interesserer ikke folk som BW, der er
faktaresistente.

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-05 17:01

"Poul Erik Jørgensen" <vox@NNNmail.dk> wrote in message
> "Soren Larsen" <sohela@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den slags kedelige detaljer interesserer ikke folk som BW, der er
> faktaresistente.

Alle der kender de gænge skolebøger ved at Konstantinopel svækkedes af
korstogene. Men der gik over hundrede år før angrebet fra muhamedanerne kom
så korsfarernes skadevirkning var forvundet.

Problemet var at paven og hans allierede var uinteresseret i Balkan fordi
Henrik Søfarerens stordåd mht opdagelsesrejser skabte fokus på at berøve
muhamedanismen sin karavanehandel. Det var vigtigere. Og det lykkedes

Så paven var ligeglad med Konstantinopel og forlangte at de græskkatolske
skulle underkaste sig samme treenigheds-syn som de romerskkatolske og havde
dermed alibi for ikke at hjælpe i 1453

Jeg formoder at alle tier og samtykker til min uimodsigelige tese om at
pavens første korstog var EU-redning imod Islam - det bedste forsvar er
angreb, og TV lyver når de kalder erobrerne af Jerusalem(som udløste pavens
krigserklæring) for "frihedskæmpere".

Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-03-05 17:27

Wed, 2 Mar 2005 17:01:01 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> [...]
> angreb, og TV lyver når de kalder erobrerne af Jerusalem(som udløste
> pavens krigserklæring) for "frihedskæmpere".

En formodning om at alle tier og ryster overbærende på hovedet, kommer nok
sandheden nærmere.

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-05 17:53

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message
newssm0qmqjt0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> En formodning om at alle tier og ryster overbærende på hovedet, kommer nok
> sandheden nærmere.

Interessant er at ingen har kunne angive noget der taler imod min
arbejdshypotese

Mudderkast om at man skal være politisk korrekt for at være stueren, ramte
også DF engang, men os der ser sandheden, har fremtiden.

Nyrup er til grin for altid fordi han troede at den rette politik kunne
bekæmpes ved at kalde Pia for nazi - han kommer nok aldrig hjem fra sit
ligegyldige EU-job, fordi han viste så ultra-lav etik og manglende
dømmekraft.

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-03-05 17:54

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote in message
newssm0qmqjt0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> En formodning om at alle tier og ryster overbærende på hovedet, kommer nok
> sandheden nærmere.

Ja, sådan en muddervulkan af halvt ufordøjede, halvt forvrængede
historiefortolkninger iblandet Glistrupklicheer som "verdensforbrydere" og
"værre-end-Stalin-muslimer" duer kun til at ødelægge fordøjelsen.

Gå hjem og læs dine historiebøger uden skyklapper på, Bo, og lad være med at
afvise alt, hvad der ikke passer til dine fordomme som forfalskning.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-03-05 07:47

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Ja, sådan en muddervulkan af halvt ufordøjede, halvt forvrængede
> historiefortolkninger iblandet Glistrupklicheer som "verdensforbrydere" og
> "værre-end-Stalin-muslimer" duer kun til at ødelægge fordøjelsen.

Bulimia-psykosen handler ofte om at man æder sig til mavepine., som en art
selvmutilerende masochisme.

Vadmand åbner og læser mine indlæg for at få ødelagt sin fordøjelse - og
bliver ved og bliver ved!

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-03-05 10:22

> [...]
> selvmutilerende masochisme.
>
> Vadmand åbner og læser mine indlæg for at få ødelagt sin fordøjelse - og
Problemet er, at de tråde, du starter eller deltager i, ofte omhandler
emner, der interesserer mig - og så må jeg jo tage din støj med i købet. Som
regel læser jeg kun andres indlæg i trådene, men når du skriver noget
særligt tåbeligt, foretrækker jeg at reagere ud i stedet for ind - dvs smide
mudderet tilbage på afsenderen.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-03-05 11:01

> [...]

> Som regel læser jeg kun andres indlæg i trådene, men når du skriver noget
> særligt tåbeligt, foretrækker jeg at reagere ud i stedet for ind - dvs

Der var altså også usandt, at Vadmands fordøjelse påvirkes af usenet-læsning

Jeg tror Hegel , Marx læremester, var den første der i akademikerkredse
hetzede at hans modstandere "fik ham til at brække sig".

Straks kopierede hans fjende Søren Kierkegaard denne vulgære usande slang og
brugte den imod bisp Martensen.

Hollywoodfilm bliver ved at lade folk gå afsides og (lade som om
de )brække(r) sig, når de oplever noget etisk-ulækkert, fx et dødsfald, men
jeg tror ikke på at noget menneske nogensinde har brækket sig af andet end
kemiske smags og lugt indtryk, som biologisk associerrede til behov for
mavesækkens tømning for gift.

Tomme tønder buldrer mest, og folk der ikke har noget på hjerte, opfinder
usandhed - og håber evt at kunne undskylde det som skønlitteratur

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-03-05 11:13

> [...]
> end kemiske smags og lugt indtryk, som biologisk associerrede til behov

Hvad du tror, har ofte meget lidt med virkeligheden at gøre.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-03-05 13:00

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Hvad du tror, har ofte meget lidt med virkeligheden at gøre.

Vær konkret - har du oplevet ægte bræktur, fordi nogen læste noget er var
ham psykisk imod?

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-03-05 15:03

> Vær konkret - har du oplevet ægte bræktur, fordi nogen læste noget er var
> ham psykisk imod?
Hvis jeg svarer nej, tror du, jeg giver dig ret, hvis jeg - sandfærdigt -
svarer ja, vil du blot affærdige det som subjektivt.

Så jeg undlader at svare. Du er alligevel håbløst forudindtaget.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-03-05 16:27

> [...]

> Hvis jeg svarer nej, tror du, jeg giver dig ret, hvis jeg - sandfærdigt -
> svarer ja, vil du blot affærdige det som subjektivt.

Jeg har diskuteret det med snese af læger og andre, om sprogudviklingen fra
"det er så ulækkert at jeg næsten får kvalme" til "jeg kaster op af det" har
fysiologisk basis. Ingen kan bekræfte at der er videnskabelig rapport om
sådant - men man kan jo udøve selvsuggestion pr en finger i halsen og
hypokondere , hystader, primadonaer , skuespillere, og en af mine tidligere
koner tager sig tudetur så let og "spontant", som at man vælger at le
høfligt af noget, der egentlig ikke morer .
Så jeg benægter ikke, at du kan have erfaring med folk, der fik fordøjelse
påvirket af skriverier som mine. Men det kræver nok oftest groteske
selvbedrag og en gennem falsk personlighed - tror jeg.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-03-05 11:13

Thu, 3 Mar 2005 11:00:47 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

> Tomme tønder buldrer mest, og folk der ikke har noget på hjerte,
> opfinder usandhed

Det var dog herligt, at du endelig viser en smule selverkendelse..

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : wagnijo@yahoo.dk

Dato : 02-03-05 20:43

Bo Warming wrote:
> "Soren Larsen" <wagnijo@yahoo.dk> wrote in message

> Min pointe bygger ikke på om OMKRING ÅR TUSIND er nøjagtig nok.
> Så du våser totalt når du beskylder mig for at bygge på forkerte
data

Dine data er _gennemgående_ forkerte som allerede påvist.

->

> [...]
korstog
> havde undladt sin småplyndring. De brød ikke borgmure ned.

Så når Jeruslem erobres af korsriddere er det en svækkelse af
fjenden men når Istanbul erobres betyder det intet?

Det tog ikke ret lang tid at få dig rodet ud i selvmodsigelser.

> [...]
var
> opstået fremragende infrastruktur og at alle konger havde overskud

Så jeg kan gå udfra at du ikke har nogle eksempler?

Det ventede jeg såmænd heller ikke.

Du burde notere dig at der er en forskel på hvordan man argumenterer
for
et korstog og hvordan man organiserer det.

> [...]
vikninger
> angreb kysten - det betød at Karl Martell kunne samle tropper af

Så vejnettet var ifølge dig iorden over 50 år før vikingetogene
startede -
som en følge af selvsamme vikingetog!

50 år her og 100 år der betyder noget, når man taler historie

> [...]
> næppe kunne stoppe dem hvis ikke korstog1+2+3+4 havde givet ridderne

> krigstræning og indsigt i muhamedaner-krigskultur

Af alle dine tåbelige argumenter tager det her prisen.

Belejringen af Wien som blev brudt af Jan Sobiesky foregik i 1683.

At sammenligne middelalderlige kampe mod arabiske styrker med
kampe mod tyrkiske styrker omkring år 1700 er mildt sagt dybt godnat.

> Det kat der forjager musene er så god som den der dræber musene.
> Korsridderne vandt ære som EU-redningsmænd
> Ære være deres minde

Nu er kendsgerningen altså den at det var korsridderne der blev
forjaget

> [...]
Portugal
> der fik hver sin del af SydAmerika, så brasilianerne idag ikke taler

Din manglende viden afslører sig igen!

Pave Alexander VI forsøgte sig med en bulle i 1493 men blev _afvist_
af
Portugal.

Spanien og Portugal forhandlede en traktat på plads i Tordesillas.
Det var denne traktat der sikrede Portugal Brasilien!

Tordesillas traktaten blev taget til efterretning af Paven og
anerkendt.

Så dit sludder om at paven koordinerede opdagelsesrejserne holder
heller ikke.

> [...]
kunne
> Antiochia og et par andre byer afsætte en promille af hvad EU ellers

Den Europæiske handel på silkevejen var marginal, idet vi ikke
producerede noget den civiliserede verden havde brug for.

> Kamel-karavenerne blev hurtigt ca 1% af hvad de ellers ville have
været.

Tilsyneladende var der nogle der glemte at fortælle karavane
købmændene
at handelen var stoppet, så de fortsatte med at tjene penge.

De fleste paladser i Tashkent, en hovedbyerne på silkevejen - er fra
det 16. og 17 århundrede.

> [...]
peber,
> papir, viden fra Kina om hvordan trykmaskiner fungerer osv osv osv

Psst Bo! Venedig er kristen og Europæisk!

Det støtter ikke dit argument om korstogene.

> [...]
stoppede
> denne verdensforbrydelse og banede vejen for at sørøveri nu næsten

Portugiserne angreb og plyndrede handelsskibe. Det er sørøveri.
Det er ikke så svært hvis man tænker sig lidt om Bo.

Tyrkere

> Den muslimske Lepanto-flåde omfattede ægyptiske skibe dvs arabiske
skibe dvs
> din skelnen er vås.

Ægypten var i 1571 under tyrkisk herredømme. Selvfølgelig havde
Tyrkiet en
ægyptisk eskadre. Det ændrer bare ikke på at den muslimske flåde
ved
Lepanto var Tyrkisk og ikke Arabisk.

> Jo. Ukristelig uædel lortet verdensforbrydelse, helt som WTC i år
2001

Efter Engelsk lov var slavehandel helt ok i 1790.
Altså kan de ikke have betragtet det som terrorisme.

Det betyder selvfølgelig ikke at de brød sig om at Englændere blev
gjort til slaver.

> Hverken London eller København delte dit sære syn på
krigshandlinger

Det er lige præcis hvad de gjorde.

Formålet med flådeaktionerne var netop at opnå fredstraktater.

> Den røde tråd i min trådstart er det vigtige og den har du på
intet punkt
> angivet svagheder ved

Selvfølgelig ikke.

For at påvise svagheder skulle din "røde tråd" hænge sammen, hvad
den
åbenlyst ikke gør.

Søren Larsen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-05 22:07

Bo Warming wrote:
> [...]

data

Dine data er _gennemgående_ forkerte som allerede påvist.

BW: Jeg gad ikke slå op det præcise årstal for pavens erklæring
muhamedanerne krig, men det er eneste faktuelle brist og den berører ikke
trådstartens gennemgående pointe, vor " røde tråd" i vor usenet-tråd.

->

> [...]

fjenden men når Istanbul erobres betyder det intet?

Det tog ikke ret lang tid at få dig rodet ud i selvmodsigelser.

BW: Fordi der gik _hundreder_ år fra korsridder-fyldebøtternes hærværk i
Konstantinopel(1204) og til at byen erobredes af muhamedanerne, var der
ingen svækkelse af byen ved hærværket. Forsvarsanlæggene var tilbage til det
normale få år efter at korsridderne var taget hjem - at man ikke kunne
modstå de ny kanoner som muhamedanerne havde lært at bruge i Indien,
skyldtes 1. krudt var ret nyt i Europa 2. Paven havde tabt interessen for
den konkurerende græsk-katolicisme, så han sendte ikke militær til at
hjælpe.
Der er således ingen selvmodsigelse i at byen faldt og blev til Istanbul,
som det skete.

> [...]

for
et korstog og hvordan man organiserer det.

BW: Et godt eksempel på forbedret infrastruktur er , at Europa efter
romerigets erobringers ophør var sårbart og svag. Men da muhamedanerne til
hest trængte op i Frankrig , tog det ingen tid at få samlet riddere fra både
Tyskland og Frankrig til at slå helligkriger-rytterne tilbage. Jo
infrastruktur, signalering, veje mm var så forbedret, at Paven i 1100 havde
mulighed for at samle revl og krat fra Skotland til Østrig og få kors på tøj
og flag og få logistikken iorden til erobringstogt, der i begyndelsen var
vellykket. Dvs som holdt helligkrigerne ude af EU. Måtte det ske igen

> [...]

startede -
som en følge af selvsamme vikingetog!

50 år her og 100 år der betyder noget, når man taler historie

BW:
FJERDE KORSTOG skete 1201-1204
Her beskadigedes Konstantinopel

Men byen faldt først i 1453 til muhamedanerne.
Jo, 249 år til genopbygning betyder at korsfarer-hærværket var aldeles
ligegyldigt
Differensregning mht årstal betyder ganske rigtig meget i historie.

Trist at de historieløse modparter jeg har på denne ng ikke forstår det.

> [...]

At sammenligne middelalderlige kampe mod arabiske styrker med
kampe mod tyrkiske styrker omkring år 1700 er mildt sagt dybt godnat.

BW: Sammenligner du? Jeg gør ikke. Jeg begrunder at ved at det fredselskende
passive sværd-og-skjold Europa mandede sig op til at holde det moderne
sarascener-Islam stangen omkring Jerusalem, fik vi forbedret infrastruktur
og logistik så vi med nød og næppe klarede os mod osmannerne imod Wien i
1529 (hvorfor nævner du den mindst farlige erobringsforsøg på et meget
senere tidspunkt? - har du intet lært om loyal videnskabelig debat? )

> [...]
> Korsridderne vandt ære som EU-redningsmænd
> Ære være deres minde

Nu er kendsgerningen altså den at det var korsridderne der blev

BW: Ja, men den betydningsfulde og værdifulde sag er at Islam der havde
enorm interti rettet mod Europas hjerte efter de havde erobret Jerusalem
måtte vende sig mod VestAfrika og Indien, fordi vi i langt tid havde
effektive Richard Løvehjerte typer til at smadre deres overlegne
sværdklinge-bevæbnede dygtige ryttere på araberheste.

> [...]

Det var denne traktat der sikrede Portugal Brasilien!

Tordesillas traktaten blev taget til efterretning af Paven og

BW: DER SER DU - PAVEN VAR FREDSSTIFTER MELLEM KRISTNE NATIONER

Så dit sludder om at paven koordinerede opdagelsesrejserne holder
heller ikke.

BW: Intet du siger imødegår mine facts om at 1. Paven opflammede til
missionering 2. Paven skabte fokus om kristendom så ikke de euiropæiske
opdagelses- og invasionslande kom i totterne på hinanden - bl.a.
koordineredes at man vedtog hvilke indianere og negre ,der måtte bruges som
slaver og hvilke der var mennesker.
Først da jesuitternes magt blev brudt i Portugal ændredes de aftaler, der
havde hjulpet til synkron og gnidsningsfri kolonisering i bl.a. Paraguay

> [...]

Den Europæiske handel på silkevejen var marginal, idet vi ikke
producerede noget den civiliserede verden havde brug for.

BW: Selvfølgelig lod venetianerne kameldrivere klare hvad de havde monopol
på og tog sig selv af søfart, til og fra hvor karavanerne sluttede.

Vi havde ikke meget fra VEsten som kineserre eller japanere gad købe, og de
havde klart en højere civilisation end os - det er jeg meget enig i -
hvorimod inderne var så fornedrede af Islam at erobringer var OK.
Portugisere og hollændere var hurtige til at oprette egne planatager og få
en vigtig import til Europa igang, således at muslim-handelsmagt hos os
skrumpede ind fra stor til mikroskopisk.

> [...]

at handelen var stoppet, så de fortsatte med at tjene penge.

De fleste paladser i Tashkent, en hovedbyerne på silkevejen - er fra

BW: Igen skriver du intet der modsiger mig. Det der betød noget i
forlængelse af Lepanto-søslaget var at Portugal smadrede sørøveri - eller
forbedrede sørøveri - med overlegne kanoner på det Indiske Ocean. Derfor
blev karavanevejene uinteressante _for Europa_
Centralasiatiske anliggender blander du nu ind i sagen - hvorfor er du så
extremt OT igen og igen?

> [...]

Psst Bo! Venedig er kristen og Europæisk!

Det støtter ikke dit argument om korstogene.

BW: Selvfølgelig var italienerne helt sluppet af med helligkrigere, da
Venedig blev stormagt - og da portugiserne og spanierne lukkede luften ud af
deres monopol-ballon.

> [...]

Portugiserne angreb og plyndrede handelsskibe. Det er sørøveri.
Det er ikke så svært hvis man tænker sig lidt om Bo.

BW: Lær MORAL-RELATIVISME. Selvfølgelig var alle søslag om handel slag
mellem søvøvere. Men den overlegne etik i EU var på skinner og fordi vi
smadrede barbarerne vandt ideen om de fri have, så man kan med god ret se en
forbedring af markedsfrihed for hele verden i at galejslave-magterne fra
Mellemøsten fik vor teknologi at føle

> [...]

Tyrkiet en
ægyptisk eskadre. Det ændrer bare ikke på at den muslimske flåde

BW: Den var altså begge dele, som du selv skriver

Hvorfor kævles om helligkrigeres oprindelsesland. Det er uden central
betydning for mine vindende historie-pointer i mine indlæg, om muhamedanerne
kommer fra nordlig dvs tyrkisk eller sydlig dvs arabisk del af umma. De
hænger sammen som ærtehalm - koran-barbari er et fedt , nu som før.

> [...]

Altså kan de ikke have betragtet det som terrorisme.

Det betyder selvfølgelig ikke at de brød sig om at Englændere blev

BW: Selvfølgelig anså London og København det for at være uetisk og ulovlig
slaveri og terrorisme , når Algeriet bordede deres skibe og lagde vore
søfolk i lænker, selvom der ikke var meldt krig mellem landene.
Konventionerne var i sin vorden og på vor side.

> Hverken London eller København delte dit sære syn på
krigshandlinger

Det er lige præcis hvad de gjorde.

Formålet med flådeaktionerne var netop at opnå fredstraktater.

BW: Ja de fik sat en stopper for terrorisme, ved at Nelson bombarderede
Algeriets hovedstad helt som København blev bombarderet i 1807

Nelson fandt det lidt urimeligt at han ikke skulle opbringe arabiske
slaveskibe med sorte slaver, da abolitionisterne fik skabt slavehandelforbud
vedr den kristne verden.. Men London ønskede altså først få orden i den
kristne lejr og anså vel "dyr" fra Arabien og Afrika for at være et helvede
som det var uoverkommeligt at blande sig i.

> [...]
> angivet svagheder ved

Selvfølgelig ikke.

For at påvise svagheder skulle din "røde tråd" hænge sammen, hvad

BW: Så påvis noget ulogisk eller usandt fra mig. Det er du ikke nået frem
til endnu. Vær præcis. At du ved noget andet end hvad jeg har nævnt, betyder
ikke at du har modbevist noget fra mig.

Genlæs min trådstart og præciser hvad du stadig måtte være uenig i.